Gå til innhold

kan jeg be om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 5 som skal på ferie. Vi skal fly, leie bil og leilighet. Eldste har lyst til å ha med en venn og det er greit for oss(har ikke spurt vennen enda). Det som jeg ser er at det blir 2-3000 dyrere med leiebil. Kan jeg be foreldrene å dekke noe av det som blir ekstra? 1000 kr kanskje? Er det frekt? Han må selvsagt betale flybilletten, mat på restaurant og lommepenger. Han er 17 år. Er dette overkommelig eller er vi kjipe? Vi står for mat vi lager i leiligheten. Der blir vi jo også mye. Og selvsagt husly. Erfaringer? 😊

Anonymous poster hash: f911f...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja syns det er litt smålig. Ber man med noen betaler man alt for de. Utenom lommepenger til suvenirer, godis o.l. Men det er det vi gjør. Hva dere gjør er opp til dere☺️

Skrevet

Iogmed at han er 17år, så syns jeg dere kan be om at det dekkes litt..

Anonymous poster hash: 1b8f9...b23
Skrevet

Dette er vel først og fremst et tiltak for at sønnen deres har en bra tur, antakelig ikke noe vennens familie ville valgt selv. Jeg hadde ikke bedt om noe ekstra for bilen, og i hvert fall ikke tenkt at vennen skulle betale for mat på restaurant! Eller skal han bestemme hvor dere skal spise..? Jeg hadde max foreslått flybillett. Og selvfølgelig lommepenger.

Anonymous poster hash: 54865...2d6

Skrevet

Hadde vi tatt med et barn så hadde vi selvsagt ikke bedt om noe dekket. Dette er jo nesten en voksen. Spiser ikke barnemenyer akkurat. Hadde dere betalt ALT for han? Fly og?

Hi

Skrevet

Så lenge det spesifiseres hva han må betale når dere inviterer, så kan dere be om nesten hva som helst, da står man jo fritt til å takke nei.

Anonymous poster hash: 8c78e...8ef
Skrevet

Det er også for at gutten skal få reise på ferie. Han er alltid hjemme i ferien og det synes sønnen vår er litt trist. De er jo Velkommen til å takke nei.

Hi

Skrevet

Jeg tror jeg hadde bedt han om å betale fly og mat (lommepenger) selv, og dekket resten.bare sånn siden det er dere som inviterer. Hadde han spurt om å få bli med synes jeg han kunne ha betalt overnatting også.

Skrevet

Hadde vi tatt med et barn så hadde vi selvsagt ikke bedt om noe dekket. Dette er jo nesten en voksen. Spiser ikke barnemenyer akkurat. Hadde dere betalt ALT for han? Fly og?

Hi

Ja jeg hadde betalt alt. Fly også. Og restaurant og aktiviteter osv osv osv
Skrevet

Det er også for at gutten skal få reise på ferie. Han er alltid hjemme i ferien og det synes sønnen vår er litt trist. De er jo Velkommen til å takke nei.

Hi

Kan det være fordi de har dårlig råd?

Anonymous poster hash: 4e923...64e

Skrevet

Nei. Du kan ikke be om dette. Jeg hadde ikke engang klart å be ham betale sin egen mat på restaurant, barnemeny eller ei. Alt utenom felles mat/restaurant og selve turen (også leiebil), hadde han derimot måtte betale for selv. Som souvenirer, fornøyelser som ikke inngår sammen med resten av familien (f.eks noe bare han vil, som vannski etc., eller noe han og din sønn gjør sammen, uten resten av dere). 

Dette er min mening.

Anonymous poster hash: 44ca7...dae
Skrevet

Dette syns jeg hørtes smålig ut. Det hendte enkelte somre at vi hadde med en vennine av meg til Danmark. Da dekket foreldrene mine billetter til fergen, måtte ha en ekstra lugar og mat ble jo litt dyrere. Hun fikk alt jeg fikk, inngang i parker osv, men hadde med egne lommepenger. Jeg ville aldri spurt!

Anonymous poster hash: 88b11...923

Skrevet

Jeg prøver å se dette i motsatt perspektiv:

Hadde en av ungene mine fått tilbud om å være med på tur, men da måttet betale fly, mat og deler av leiebilen, hadde jeg nok takket nei. Men klart dere kan legge dette frem som en del av tilbudet, det er jo helt opp til dere. Bare husk å snakke med foreldrene før dere foreslår det for ungdommen, slik at de ikke blir sittende som den store stygge ulven. (Som ikke lar ungdommen reise på tur).

Hadde ønsket kommet fra kompisen/familien, hadde situasjonen vært litt annerledes. Men uansett er jeg tilhenger av å dekke det meste om man inviterer med ekstra unger.

Anonymous poster hash: d54dd...4a2
Skrevet

Jeg synes det er smålig ja. Vi betalte hotell og alt av aktiviteter og mat. Vennen betalte fly selv her. Hotellet ble ganske mye dyrere med en ekstra i reisefølget, for oss var det en selvfølge at vi betalte det. Vennen utfylte jo en rolle som ga mer "ferietid" til oss og ungene. Det ble en veldig fin ferie for alle partene.

Skrevet

HiAnonymous poster hash: f911f...3c0

Mulig han alltid er hjemme fordi de ikke har råd til dyre ferieturer?

Jeg ville først snakket med foreldrene, og latt de få bestemme før dere foreslår det for guttene. At han betaler fly og lommepenger syns jeg er greit, men jeg ville dekket resten. Om dere ikke har råd til det, ville jeg latt være å be ham med.

Men hadde dere tenkt at dre måtte ha to leiebiler hvis han ble med? Dette ville jeg i alle fall ikke bedt ham om å dekke.

Anonymous poster hash: 36f57...94a

Skrevet

Jeg ville snakket med foreldrene før jeg spurte ungdommen.

Jeg hadde sagt han måtte dekke flybilletten selv og så spanderte vi resten.

Det er kipt å måtte betale for maten når de andre betaler samlet.

Hadde kanskje og sagt at lommepenger måtte han ha selv og avtalt lik sum på gjesten og min egen unge.

Det er enkelt å forholde seg til en flybillett, da vet man kostnadene på forhånd.

Hadde behandlet gutten som min egen på ferien. Spanderte jeg noe på min ungdom ville jeg spandert på gjesten også.

Anonymous poster hash: 4371b...4be

Skrevet

Nei, dere kan ikke be ham/foreldrene hans om å dekke utgifter. Dere burde ha regnet på ekstra kostnader før dere inviterte med en gjest.

Lommepenger bør han ha med seg. Fly, mat, osv dekkes av dere.

Anonymous poster hash: c5841...455

Skrevet

Jeg synes det er smålig ja. Vi betalte hotell og alt av aktiviteter og mat. Vennen betalte fly selv her. Hotellet ble ganske mye dyrere med en ekstra i reisefølget, for oss var det en selvfølge at vi betalte det. Vennen utfylte jo en rolle som ga mer "ferietid" til oss og ungene. Det ble en veldig fin ferie for alle partene.

Vi snakket også med foreldrene FØR ungene fikk vite noe som helst.

Skrevet

Jeg synes det er smålig å kreve ekstra for leiebil.

Jeg ville sagt at han måtte betalt egen flybillett. Jeg synes også at det er greit at de må betale en på forhånd gitt liten sum som skal dekke bestemte aktiviteter/mat etc utfra hva slags type ferie dette er. Og selvfølgelig egne lommepenger.

Anonymous poster hash: 15573...de7

Skrevet

Vi har ikke spurt gutten ikke har vi bestemt noen ting. Jeg bare spør hva dere ville gjort. Det er snakk om en Spania tur. Det blir fort veldig dyrt og tenkte å legge dette fram for foreldrene at han kan være med oss om han ønsker det. Ikke at vi gjerne vil spandere en sydentur. Vi har en seng til overs og det hadde vært hyggelig om han ble med. Det er jo opp til gutten om han vil og foreldrene om de vil sende han med. Vi har ikke råd til å betale sydentur med restaurant mat, aktiviteter osv osv. Avtaler må jo gjøres med foreldrene ,så kan de avgjøre om de er interessert. Hi

Skrevet

Vi har ikke spurt gutten ikke har vi bestemt noen ting. Jeg bare spør hva dere ville gjort. Det er snakk om en Spania tur. Det blir fort veldig dyrt og tenkte å legge dette fram for foreldrene at han kan være med oss om han ønsker det. Ikke at vi gjerne vil spandere en sydentur. Vi har en seng til overs og det hadde vært hyggelig om han ble med. Det er jo opp til gutten om han vil og foreldrene om de vil sende han med. Vi har ikke råd til å betale sydentur med restaurant mat, aktiviteter osv osv. Avtaler må jo gjøres med foreldrene ,så kan de avgjøre om de er interessert. Hi

Jeg synes det er helt greit!

Anonymous poster hash: 5e8d2...fe9

Skrevet

Synes det må være helt greit å be om. Er forskjell på å invitere et lite barn med på tur og det å la en ungdom få ta med kompisen på 17 år. Er da bare å si det som det er at dere har en ekstra seng, men at han selv må dekke de faktiske utgiftene som er slik og slik. De velger jo da selv om de aksepterer. Det koster å da på ferie og synes det er helt normalt at man betaler for seg selv.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem i det hele tatt! Dere gir dem jo et tilbud med klare rammer, og de velger selv om de vil si ja eller nei. Det er ikke alle familier som kan spandere ubegrenset, og jeg synes bare det at dere ønsker å ha ham med er flott i seg selv. Jeg hadde ikke reagert om et av barna mine hadde fått et slikt tilbud, og hadde takket ja uten å mukke dersom vi hadde råd. :)

Skrevet

Helt ok at en 17 år gammel gutt må betale selv. Ville dekket leiebil og felles mat for gutten, men han hadde måtte betale fly, overnatting(hvis ikke det er hus og plass), samt lommepenger selv.

Vi betalte også selv en del av ferien etter 18 når vi har reist med mine foreldre, en del av det å bli voksen det vel. Enig med de over, dere setter rammene så er det jo foreldrene til gutten som tar avgjørelsen.

Anonymous poster hash: 0a613...79d

Skrevet

Jeg går motstrøms her. Jeg tenker at det må gå an å invitere med et så stort barn uten å spandere absolutt alt. Og dom forelder hadde jeg heller villet betale litt enn å syns at alt bør betales for barnet. Men det er bedre med faste beløp, som flybillett og noen tusen ekstra, enn at gutten skal betale måltider selv. Jeg har selv som voksen erfart å være i et følge der alle ville spise på restaurant mens jeg var usikker på om vi hadde råd. Det føles ikke gøy, og er nok enda verre for en enslig ungdom om han må følge deres ønsker for restaurantbesøk og kanskje ikke har helt penger nok når det blir såpass lite konkret beløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...