Gå til innhold

Er jeg urimelig mot eksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da hadde jeg gitt far beskjed om at det ikke ble noe samvær i helgen, de vil jo uansett ikke se så mye til hverandre.

Her har ikke faren til min datter bidratt med noe som helst når det gjelder aktiviteter, bursdager o.l. Noe som har medført at hun ikke har hatt samvær de helgene det "skjedde noe" (etter eget ønske).

Hun er nå 16 år, og tilbringer fint lite tid hos faren. Han skjønner ikke hvorfor....

Anonymous poster hash: 52342...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg gitt far beskjed om at det ikke ble noe samvær i helgen, de vil jo uansett ikke se så mye til hverandre.

Her har ikke faren til min datter bidratt med noe som helst når det gjelder aktiviteter, bursdager o.l. Noe som har medført at hun ikke har hatt samvær de helgene det "skjedde noe" (etter eget ønske).

Hun er nå 16 år, og tilbringer fint lite tid hos faren. Han skjønner ikke hvorfor....

Anonymous poster hash: 52342...0e8

Ja, hadde det ikke vært for at sønnen min gleder seg til å se faren igjen etter å ikke ha sett han på en mnd pga juleferien, så hadde jeg sagt det... Men da tror jeg sønnen min vil bli lei seg for at han ikke får se faren. 

HI

Anonymous poster hash: 5f1b8...4e0

Skrevet

Kan dere ikke bytte helg?

Anonymous poster hash: 18056...345

Vi kunne jo det, men jeg tror ikke gutten min har så lyst til det heller, siden han ikke har sett faren på fire uker. (forrige samværshelg var i julen og da var han hos meg).

HI

Da hadde jeg forklart barnet mitt at dersom han vil på øving og bowling så må han Være hos deg i helgen.

Jeg hadde ikke stått på pinne for far en hel helg. Hadde ting gått begge veier så hadde det Vært greit. Men høres ikke ut som om det er saken her

Anonymous poster hash: 9c92a...274

Skrevet

Kan dere ikke bytte helg?Anonymous poster hash: 18056...345

Vi kunne jo det, men jeg tror ikke gutten min har så lyst til det heller, siden han ikke har sett faren på fire uker. (forrige samværshelg var i julen og da var han hos meg).

HIAnonymous poster hash: 5f1b8...4e0

Da hadde jeg forklart barnet mitt at dersom han vil på øving og bowling så må han Være hos deg i helgen.

Jeg hadde ikke stått på pinne for far en hel helg. Hadde ting gått begge veier så hadde det Vært greit. Men høres ikke ut som om det er saken her Anonymous poster hash: 9c92a...274

Det er bare dårlig gjort og 'tvinge' barnet til å velge mellom far og seminarhelg m/bowling.

Anonymous poster hash: d5392...43d

Skrevet

Ville forresten tatt meg en prat med familievernkontoret om hvordan samværet kan bli enklere for deg, er ikke rett hvis du skal hente og bringe og ha styr på alt som skal foregå de helgene barnet er hos far.

Anonymous poster hash: 83b1b...127

Nei, jeg syns heller ikke at det er rett.

Jeg vet ikke om eksen innser at han er faren hans. Han oppfører seg jo som om det er jeg som alltid har ansvar for han selv når han er hos han. Samværsavtalen vår er at jeg skal ha han i jula og faren i påska. Normalt ville jo det da blitt en uke på hver. Men eksen min definerer påska fra torsdag til mandag og nekter å ha han mer enn det pga han skal jobbe. Det har aldri falt han inn å ta ferie mandag til fredag den uka slik at da må jo sønnen min være hos meg. Og så etter påske pleier han å reise bort 1-2 mnd og så når da sommeren kommer kan han ikke ha sønnen vår pga han må jobbe for å tjene penger igjen etter ferieturen sin. I fjor insisterte jeg på at han måtte ha sønnen vår i en uke da, så da hadde han det (i samværsavtalen står det to uker, men det har han aldri hatt. I forfjor hadde han han to ekstra helger på høsten).

Jeg er vel lei av at han mener at alt er mitt ansvar pga jeg har hovedomsorgen.

HI

Du må nok innse det samme som jeg har innsett.

Faren til gutten er ikke mer enn en gøy onkel.

Føler med deg.

Anonymous poster hash: 5cd3d...da8

Problemet er vel at gøye onkler har man ikke samværsavtaler med.

Ville forresten tatt meg en prat med familievernkontoret om hvordan samværet kan bli enklere for deg, er ikke rett hvis du skal hente og bringe og ha styr på alt som skal foregå de helgene barnet er hos far.

Anonymous poster hash: 83b1b...127

Nei, jeg syns heller ikke at det er rett.

Jeg vet ikke om eksen innser at han er faren hans. Han oppfører seg jo som om det er jeg som alltid har ansvar for han selv når han er hos han. Samværsavtalen vår er at jeg skal ha han i jula og faren i påska. Normalt ville jo det da blitt en uke på hver. Men eksen min definerer påska fra torsdag til mandag og nekter å ha han mer enn det pga han skal jobbe. Det har aldri falt han inn å ta ferie mandag til fredag den uka slik at da må jo sønnen min være hos meg. Og så etter påske pleier han å reise bort 1-2 mnd og så når da sommeren kommer kan han ikke ha sønnen vår pga han må jobbe for å tjene penger igjen etter ferieturen sin. I fjor insisterte jeg på at han måtte ha sønnen vår i en uke da, så da hadde han det (i samværsavtalen står det to uker, men det har han aldri hatt. I forfjor hadde han han to ekstra helger på høsten).

Jeg er vel lei av at han mener at alt er mitt ansvar pga jeg har hovedomsorgen.

HI

Du må nok innse det samme som jeg har innsett.

Faren til gutten er ikke mer enn en gøy onkel.

Føler med deg.

Takk for det. Problemet er vel bare at gøye onkler har man ikke samværsavtaler med...

Men samarbeidet mellom oss har bedret seg betraktelig i forhold til slik det var. Vi fikk fra hverandre da han var nesten 3 år. I perioden etter det maste og trakasserte han meg så at jeg anmeldte han for å få slutt på det. I tillegg har han vært veldig stygg i munnen mot meg frem til for 1-2 år siden. Nå er ting egentlig ok mellom oss, men jeg blir lei av at han tar lite ansvar. Jeg ber han jo aldri om en eneste ting når sønnen vår er hos meg.

HI

Vet jo det. Det er likevel det som hjelper meg i tunge perioder.

Jeg velger å se på det som at barnet mitt skal besøke onkel.

Mitt barn har ingen pappa. Han har mor, stefar og en gøy onkel som han av og til besøker.

Skrevet

Jeg hadde ikke stått på pinne for far en hel helg. Hadde ting gått begge veier så hadde det Vært greit. Men høres ikke ut som om det er saken her Anonymous poster hash: 9c92a...274

Det er bare dårlig gjort og 'tvinge' barnet til å velge mellom far og seminarhelg m/bowling.

Det et jo realiteten her. Denne faren her kommer nok ikke til å bli enklere med årene. Ingen vits å pakke far inn i heltedressen og fremstå som stygg ulv selv.

Barn tar valg hver dag og ikke alltid man kan få begge deler. H.i må faktisk sette ned foten Før far tar fullstendig overstyre på livet hennes.

Skrevet

Sånn er faren til mine barn og, jeg kjører fra og til samvær alltid, ellers blir det ikke noe av. Og da blir dem lei seg, det har vi og prøvd... Ex`en har ikke bil og vi bor det det går lite busser. Så da får jeg heller være tøffelmamma som  kjører hit og dit.

Anonymous poster hash: c097c...1ac
Skrevet

Det et jo realiteten her. Denne faren her kommer nok ikke til å bli enklere med årene. Ingen vits å pakke far inn i heltedressen og fremstå som stygg ulv selv.

Barn tar valg hver dag og ikke alltid man kan få begge deler. H.i må faktisk sette ned foten Før far tar fullstendig overstyre på livet hennes.

En dag blir gutten voksen og ser tilbake, da vil han tenke at mamma stilte alltid opp hun. Selv på pappa sine samværshelger stilte hun opp, kjørte, hentet og ordnet, uten noen gang å si et negativt ord om pappa. Hun ødela aldri for samvær, bare var tilstede 100%, alltid!

Forholdet mellom mor og sønn er det viktigste her, og HI må velge hva slags mor hun vil være. Far får hun ikke valgt for.

Jeg har vokst opp med en slik egoist av en far og vi har i dag minimal kontakt, men jeg er mamma evig takknemlig fordi hun svelget seg kvalm på kameler for å holde konfliktnivået nede da jeg var barn.

Anonymous poster hash: 80548...84a

Skrevet

En dag blir gutten voksen og ser tilbake, da vil han tenke at mamma stilte alltid opp hun. Selv på pappa sine samværshelger stilte hun opp, kjørte, hentet og ordnet, uten noen gang å si et negativt ord om pappa. Hun ødela aldri for samvær, bare var tilstede 100%, alltid!

Forholdet mellom mor og sønn er det viktigste her, og HI må velge hva slags mor hun vil være. Far får hun ikke valgt for.

Jeg har vokst opp med en slik egoist av en far og vi har i dag minimal kontakt, men jeg er mamma evig takknemlig fordi hun svelget seg kvalm på kameler for å holde konfliktnivået nede da jeg var barn.

Anonymous poster hash: 80548...84a

Jeg mener fremdeles at det er til alles beste at mor setter grenser. Barnefar her går med bleie så lenge mor tillater det. Barna har det mye bedre med to foreldre som bryr seg og viser det.

Jeg har selv vokst opp i en slik dekkoperasjon og skulle ønske mamma brukte mindre tid på å holde konflikten nede og hekker tatt kampene når jeg var et barn. Som ungdom måtte jeg stå opp for meg selv, og forstod raskt at det var mamma som hadde gjort all jobben. Hadde hun satt grenser så hadde kanskje faren min fått sjansen til å skjerpe seg å. Hun sier idag at hun skulle satt grenser så hadde nok skuffelsene vært mindre.

Skrevet

Selvfølgelig kjører du for din sønns skyld! Han skal da vel ikke lide for at hans far er en slask! Man kommer mye lengre med litt velvilje! Jeg har selv svelget kameler i ti år når det kommer til min eks. Og jeg gjør det fordi barna alltid skal komme først! Dette er viktigere for meg enn å føre regnskap over hvem sin tur det er til å gjøre hva

Anonymous poster hash: 3455e...fb7

Skrevet

Ja, selvsagt kjører du!
Gjør det beste for sønnen din! Du har selv valgt å få barn en tafatt fyr, men la nå ikke det gå ut over barnet ditt!

Anonymous poster hash: 9b2bd...633
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig, nei. Du får analysere situasjonen og se hva du velger til løsning. Du har flere alternativer, så du må bare finne ut hvilket som er det beste for deg og sønnen nå og på lang sikt.

Du er selvsagt i din fulle rett til å nekte å kjøre. Da blir vel konsekvensen at faren ikke sørger for at gutten får bli med på seminar og bowling. Slik jeg leser innleggene dine, ville det ikke forbause meg om faren legger skylda på deg for dette og forteller det til sønnen også.

Du kan jo også si at da får sønnen være hjemme jos deg, og samværet blir avlyst. Da skuffer du sønnen, og igjen blir det vel kanskje du som fremstår som den store stygge ulven og får skylden.

Du kan jo ta jobben med å organisere skyss, ringe rundt og høre om noen kan ta med seg sønnen din. Det hadde nok jeg valgt, også hadde jeg lagret dette minnet langt bak i bitterhetkammeret i hjernens mørkeste kroker og gledet meg til den dagen jeg slapp å styre på for å hjelpe denne tafatte fjotten av en pappa noe mer.

Skrevet

Når skal de øve på søndag?

Tenker at om barnet allikevel hentes sent på fredag og hele lørdag går til øving/ bowling pluss kjøring kan samvær skje søndag. Hva med søndag- mandag isteden? Eller bare søndag?

Når barna blir såpass store og samvær kombinert med avstand/logistikkproblemer kommer i konflikt med aktiviteter er det normalt at noe samvær må utgå. Samme kan nok inntreffe på det sosiale plan fremover. Venner vil bli mer og mer viktig, og etterhvert vil barna at forelderen ikke er interessert i å legge til rette.

Sønnen din bør ikke komme i lojalitetskonflikt og må velge mellom mor eller far, men syns det er helt legitimt å si at pga helgens planer vil samvær kun være søndag. Evt fra fredag- lørdag, så kjører du på aktivitet og han blir hjemme etter det.

Anonymous poster hash: a12ff...d0e

Skrevet

Kanksje han i det minste kan bidra med mer penger? Om han har barnet mindre enn avtalen deres tilsier har du vel kanskje og rett til mer bistand?

All sympati herfra!

Anonymous poster hash: 5afb2...1b2
Skrevet

Hadde vore glad for å få se sønnen min litt den helga også,så hadde kjørt med glede.

Skrevet

Har han førerkortet da? Hadde glatt lånt bort bilen slik at far selv hadde kjørt.

Anonymous poster hash: d2560...d68

Skrevet

Kanksje han i det minste kan bidra med mer penger? Om han har barnet mindre enn avtalen deres tilsier har du vel kanskje og rett til mer bistand?

All sympati herfra!

Anonymous poster hash: 5afb2...1b2

Han bidrar fint lite økonomisk også. Jeg får hele 250 kr i bidrag. Dette er det nav som har regnet ut da jeg hadde 100 000  mer i årslønn enn han på det tidspunktet. Da det ble regnet ut hadde han også samboer, så siden hun kunne hente og bringe sønnen min til skolen, så kunne han ha han fredag til mandag og en overnatting i uka i tillegg siden han selv begynner på jobb før sfo åpner. Siden det jo koster nesten tusen kroner å få nav til å regne på det igjen, har jeg ikke giddet dette, da jeg jo ikke vet om det kommer til å økes. Jeg har også gått opp noen tusen i lønn siden bidraget ble regnet ut. Jeg har også fått datteren min da. Så disse tingene hadde vel spilt inn... Men men... Vi klarer oss da. 

HI

Skrevet

Har han førerkortet da? Hadde glatt lånt bort bilen slik at far selv hadde kjørt.

Anonymous poster hash: d2560...d68

Nei, han har ikke førerkort. Hadde han hatt det, kunne han jo skaffet seg en billig bil... Men han har ikke råd til å skaffe seg førerkort...

HI

Skrevet

Jeg tror løsningen blir at faren tar han med på øving på lørdag og på søndag, og så får han sitte på med noen i korpset til bowlingen. Faren mente det ville bli vanskelig, siden han skulle bruke helgen til å handle mat og lage mat, men jeg argumenterte med at han da tross alt har fra kl. 10 til kl. 13.30 til å handle mens sønnen vår øver. Og så får han tilpasse matlagingen til når det passer. Han bruker alltid flere timer i helgen på å lage mat, og så har han det i kjøleskapet og varmer opp resten av uka. 

HI

Skrevet

Hadde vore glad for å få se sønnen min litt den helga også,så hadde kjørt med glede.

Ja dødskult å være fars privatsjåfør. Som alenemor har hun sikkert ikke mye annet hun har lyst til å gjøre når hun endelig får litt tid for seg selv.

Anonymous poster hash: 3d438...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...