Gå til innhold

😱 Omskjæring av guttebarn tillatt i Norge


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir kvalm. Her bor vi et land hvor en kan bli fratatt barna for en ørefik, ris på rompa ol. men å skjære i barnas penis er greit.



Anonymous poster hash: b27f9...b96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt. Helt groteskt og uforståelig. Jeg blir så SINT!!!

 

Anonymous poster hash: 2140e...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt feil å omskjære gutter.Hadde det vært meningen at gutter ikke skulle hatt forbud, hadde de blitt født uten!

 

Virker helt baklengs at dette blir tilatt her når man i feks Usa hvor det har vært vanlig å omskjære, ser en nedgang og det er flere og flere som velger å ikke omskjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt feil å omskjære gutter.Hadde det vært meningen at gutter ikke skulle hatt forbud, hadde de blitt født uten!

 

Virker helt baklengs at dette blir tilatt her når man i feks Usa hvor det har vært vanlig å omskjære, ser en nedgang og det er flere og flere som velger å ikke omskjære.

Det er nedgang i usa blant kristne og andre, ikke blant jøder og muslimer som er de som praktiserer dette i norge. 

 

Anonymous poster hash: 908ba...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det blir gjort hvis det er en plage for barnet. Hvis det er en medisinskgrunn, men på denne måten er jeg helt imot

 

Anonymous poster hash: 4d953...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tragisk!!

Desverre tror jeg vi vil se mer av dette; at mer blir lovlig slik at det ikke skal foregå ulovligheter i det skjulte som skader de som utsettes for det. For det er jo det som er kjernen i denne lovendringen, nemlig at barna utsettes for det uansett og på denne måten blir det utført under kontrollerte forhold.

 

Stakkars barn. Og stakkars leger. Ser flere leger nekter gjennomføre dette og ved Sykehuset i Bodø og Tromsø sier igjen at villige til å utføre dette.

 

Anonymous poster hash: c19ce...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk!!

Desverre tror jeg vi vil se mer av dette; at mer blir lovlig slik at det ikke skal foregå ulovligheter i det skjulte som skader de som utsettes for det. For det er jo det som er kjernen i denne lovendringen, nemlig at barna utsettes for det uansett og på denne måten blir det utført under kontrollerte forhold.

 

Stakkars barn. Og stakkars leger. Ser flere leger nekter gjennomføre dette og ved Sykehuset i Bodø og Tromsø sier igjen at villige til å utføre dette.

 

Anonymous poster hash: c19ce...079

 

Ingen er villige til å gjennomføre det skulle det stå.

 

 

Anonymous poster hash: c19ce...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i religionen. Se litt lenger enn deres egen nese.

 

Anonymous poster hash: 14c08...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste sønn er omskåret av medisinske årsaker. Mannen er også omskåret. Det fantes ingen andre muligheter for deres tilfeller. Det går helt fint nå, men at inngrepet er lite og uproblematisk må man langt ut på landet med. Mannen min har høy smerteterskel. Jeg har sett ham stram i kjeven med skulder ute av ledd. Aldri sett ham så smertepåvirket som da lokalanestesien gikk ut etter operasjonen. Sønnen vår hadde også komplikasjoner i flere måneder etter inngrepet. Helt vanvittig å utføre dette når man ikke må, og på helt uskyldige, små nyfødte. Burde vært 16- eller 18årsgrense.

 

Anonymous poster hash: e91c4...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i religionen. Se litt lenger enn deres egen nese.

 

Anonymous poster hash: 14c08...1b0

Det gjør også omskjæring av kvinner. Greit det også?

 

 

Anonymous poster hash: c19ce...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ligger i religionen. Se litt lenger enn deres egen nese.

 

Anonymous poster hash: 14c08...1b0

Det gjør også omskjæring av kvinner. Greit det også?

 

 

Anonymous poster hash: c19ce...079

 

Nei, det er kulturelt og kun i noen land ) helst land langs Nilen som har dette problemet. Omskjæring av kvinner er absolutt ikke religiøst og kan ikke sammenlignes når det kommer til konsekvenser og senskader. 

 

Jeg synes omskjæring av gutter i dag er totalt unødvendig, men å sammenligne med praksisen av kvinnelig omskjæring blir helt feil. 

 

Anonymous poster hash: 908ba...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Det ligger i religionen. Se litt lenger enn deres egen nese.Anonymous poster hash: 14c08...1b0

Det gjør også omskjæring av kvinner. Greit det også?Anonymous poster hash: c19ce...079

Nei, det er kulturelt og kun i noen land ) helst land langs Nilen som har dette problemet. Omskjæring av kvinner er absolutt ikke religiøst og kan ikke sammenlignes når det kommer til konsekvenser og senskader.  Jeg synes omskjæring av gutter i dag er totalt unødvendig, men å sammenligne med praksisen av kvinnelig omskjæring blir helt feil.  Anonymous poster hash: 908ba...283

Enig. Det kan IKKE sammenlignes.

At gutter blir omskåret ligger til i religionen, og ikke når de er små babyer men når de blir litt eldre.

 

Anonymous poster hash: 14c08...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si med en gang at jeg er imot slikt, men er det ikke bedre at dette blir gjort på norske sykehus av kyndige folk enn ett eller annet lugubert sted i landet/ verden på en skitten kjøkkenbenk? ( ja setter det litt på spissen)

 

Omskjæring av jenter er bare grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er omskåret pga en medfødt misdannelse. Dette er en rutineoperasjon som tidligere ble operert ved 7 års alder. For en del år tilbake endret de rutinen til å operere når de er ca 1 år gammel.

Argumentasjon? Da husker de ikke inngrepet. Med andre ord er det smertefullt.

 

Jeg er egentlig i mot omskjæring, men er samtidig ikke sikker på om det vil føre noe godt med seg å forby det. Allerede nå er det små barn som dør eller som får varige men fordi uautoriserte som ikke har peiling snitter feil, eller bruker skittent utstyr.

Samtidig samtykker jo man når man tillater det. Jeg er veldig blandet!



Anonymous poster hash: 81397...fd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av medisinske årsaker, så finnes det absolutt ingenting man kan forsvare omskjæring med!

 

Anonymous poster hash: 9c3d9...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilføye jeg også at omskjæring av medisinske årsaker er noe helt annet. Personer over 18år må gjerne omskjæres de også om de vil. Men små uskyldige barn og unge som omskjæres av religiøse grunner burde aldri blitt tillatt.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 7b48b...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på sett og vis et dilemma!

 

Forbyr man det får man nok ned statistikken. Det er mange som vil omskjære, men som ikke gjør det fordi de ikke vil legge barnet sitt på en skitten seng bak en svart rullegardin, med en "kirurg" med skitten skalpell. 

Norge sier også ved et forbud klart i fra at omskjæring ikke er allment greit her i landet og det kan nok påvirke enkelte til å endre skikken. I hvert fall på sikt.

Men veldig mange barn blir dessverre omskjært likevel uavhengig av et forbud. Noen under skrekkelige forhold. Noen blir rammet for livet og noen vil dø av komplikasjoner. Andre går det helt greit med.

 

Tillater man det kommer kanskje flere til å omskjære seg og statistikken går opp. På den annen side blir guttebabyene omskåret under så trygge forhold som mulig. Etter operasjon blir de tatt hånd om av folk som klarer å tolke babyens behov for smertestillende og som kan ta seg hånd om komplikasjonene som kan oppstå etter en slik operasjon.

 

Så da må man velge da. Skal man fokusere på å "redde" de stakkars små som blir omskåret under uverdige forhold eller skal man fokusere på å gi klar beskjed til våre nye landsmenn at dette er uakseptert her i Norge, og dermed ofre noen barn på veien mot en omskjæringsfri verden?

Endret av Plutselig_gravid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har sett så mange menn kommentere på ett innlegg på VG før heller forresten. En som mener vi kvinner ikke har noe med å diskutere dette 😜.

 

Anonymous poster hash: 7b48b...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en forferdelig skikk,tenk å fjerne kroppsdeler på en helt frisk baby..Jeg syns det skulle vært straffbart,ikke innført i norske sykehus! Eneste fordelen er at det blir litt tryggere for barna da de slipper å måtte ligge på et kjøkkenbord :/

 

En annen ting er at legene kan reservere seg,og det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten medisinsk grunn synes jeg det er en unødvendig handling. Religion er ikke en kropslig ting. Det dreier seg om moral, tro og åndelige verdier. Hvis man føler for å markere religiøs tilhørighet på kroppen kan man gjøre det med tatoveringer eller andre ikke-medisinske inngrep. Å kutte en funksjonell del av kroppen virker unødvendig.

Aner ikke hvordan reglene er men kan forestille meg at det ville bli stoppet om man forsøkte å gjøre noe tilsvarende med et dyr f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner med dere her inne. For en stund siden var den en dame som ville operere ørene til datteren sin siden de stod ut, og da var 99% av dib hønsa enig. Men når det er snakk om omskjæring sier dere det er barnemishandling. Begge deler er like gale! Unødvendige inngrep

 

Anonymous poster hash: f897f...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner med dere her inne. For en stund siden var den en dame som ville operere ørene til datteren sin siden de stod ut, og da var 99% av dib hønsa enig. Men når det er snakk om omskjæring sier dere det er barnemishandling. Begge deler er like gale! Unødvendige inngrep

 

Anonymous poster hash: f897f...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner med dere her inne. For en stund siden var den en dame som ville operere ørene til datteren sin siden de stod ut, og da var 99% av dib hønsa enig. Men når det er snakk om omskjæring sier dere det er barnemishandling. Begge deler er like gale! Unødvendige inngrep

 

Anonymous poster hash: f897f...574

Ehhh. Blir barn mobbet fordi de har forbud? Aldri hørt om. Du går da ikke rundt og viser fram tissen til vanlig. Utstående ører=synlig=mobbing i mange tilfeller. Teiteste sammenligningen jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...