Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Datteren vår på 4,5 mnd skal overnatte hos svigers. Vi samsover, så svigers har visst tatt det som en selvfølge at hun skal ligge i deres seng. Kjente jeg kvapp litt da de sa det. En av dem røyker som en svamp, og jeg er også litt redd for at ikke de har denne innebygde forsiktigheten som vi foreldre har med tanke på å rulle over, få dyne over hodet etc. Jeg sa ingenting der og da, og jeg vet ærlig talt ikke om det er jeg som er vanskelig her. Anonymous poster hash: 9b9a1...94b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Nå er det jo ikke trygt at hun samsover med dere heller da akkurat..... dere kan også ta livet av babyen ved å gjøre det. Uansett, det er vel bare å si at du heller vil hun skal sove for seg selv og forklare hvorfor? Det er ditt barn. Skjønner ikke hvorfor dere skal plassere henne bort på overnatting allerede heller... Dere virker litt uansvarlige hele gjengen. Anonymous poster hash: 6697e...bc5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 Men så handler det kanskje ikke så mye om hvem som kan mest om babyer.... men om tilknytting og det faktum at en så liten baby trenger mammaen sin og ikke kan forstå hvorfor mamma er bort så lenge.... Anonymous poster hash: 6697e...bc5
Gjest Trulte med to små Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Nå er det jo ikke trygt at hun samsover med dere heller da akkurat..... dere kan også ta livet av babyen ved å gjøre det. Uansett, det er vel bare å si at du heller vil hun skal sove for seg selv og forklare hvorfor? Det er ditt barn. Skjønner ikke hvorfor dere skal plassere henne bort på overnatting allerede heller... Dere virker litt uansvarlige hele gjengen. Anonymous poster hash: 6697e...bc5 At det ikke er trygt å samsove?? For noe tull! Hvem er du til å komme med et slikt dumt svar?
Elsker livet Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Vi yngre foreldre har den ferskeste lærdommen, og samsoving med røykere er frarådet. En på 4.5 mnd er også knyttet til de daglige omsorgspersonene, mor og/eller far, så det kan være tidlig med overnatting, spørs hvor godt babyen er kjent med besteforeldrene og hvor følsom hun/han er på å være "alene".
Gjest Trulte med to små Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Jeg hadde personlig ikke ønsket å la mitt barn sove over hos noen når det er så lite, med mindre dere er nødt til det. Samsoving er flott og koselig for de som foretrekker dette. Jeg hadde sagt på en fin måte at jeg ønsker at barnet skulle sove ved siden av besteforeldrene, men i egen seng/reiseseng.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 Men så handler det kanskje ikke så mye om hvem som kan mest om babyer.... men om tilknytting og det faktum at en så liten baby trenger mammaen sin og ikke kan forstå hvorfor mamma er bort så lenge.... Anonymous poster hash: 6697e...bc5 Nei, men hvis barna ikke er borte før de er ti år kan man heller ikke forvente at de føler tilknytning til sine besteforeldre heller. For meg er tilknytning til familien alfa omega og gull verdt! Vokst opp sånn, og ønsker inderlig at mine barn skal få oppleve det samme :-) men det også handler om å starte tidlig Anonymous poster hash: 87983...bf4
Elsker livet Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 Men så handler det kanskje ikke så mye om hvem som kan mest om babyer.... men om tilknytting og det faktum at en så liten baby trenger mammaen sin og ikke kan forstå hvorfor mamma er bort så lenge.... Anonymous poster hash: 6697e...bc5 Nei, men hvis barna ikke er borte før de er ti år kan man heller ikke forvente at de føler tilknytning til sine besteforeldre heller. For meg er tilknytning til familien alfa omega og gull verdt! Vokst opp sånn, og ønsker inderlig at mine barn skal få oppleve det samme :-) men det også handler om å starte tidlig Anonymous poster hash: 87983...bf4 En har god tid fra de er 1-2 år til de er 10.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Sønnen vår er og vant til å samsove, så han gjør det når han sover hos besteforeldre. Han er eldre enn din da, men syns det er helt greit at han samsover hos de. Men hvis noen av de hadde røyka, hadde jeg ikke syns det hadde vært greit. Anonymous poster hash: 0556a...9ff
Giss Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Nå er det jo ikke trygt at hun samsover med dere heller da akkurat..... dere kan også ta livet av babyen ved å gjøre det. Uansett, det er vel bare å si at du heller vil hun skal sove for seg selv og forklare hvorfor? Det er ditt barn. Skjønner ikke hvorfor dere skal plassere henne bort på overnatting allerede heller... Dere virker litt uansvarlige hele gjengen. Anonymous poster hash: 6697e...bc5 Det står jo intet om grunnen. Kan være så mangt. Sykehusinnleggelse f eks. Litt raskt å dømme når det ikke står noe om grunnen.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Nå er det jo ikke trygt at hun samsover med dere heller da akkurat..... dere kan også ta livet av babyen ved å gjøre det. Uansett, det er vel bare å si at du heller vil hun skal sove for seg selv og forklare hvorfor? Det er ditt barn. Skjønner ikke hvorfor dere skal plassere henne bort på overnatting allerede heller... Dere virker litt uansvarlige hele gjengen. Anonymous poster hash: 6697e...bc5 Det står jo intet om grunnen. Kan være så mangt. Sykehusinnleggelse f eks. Litt raskt å dømme når det ikke står noe om grunnen. På grunnlag av hva HI selv sier hun frykter ved samsoving hos svigers: at man kan rulle over og legge seg på baby, få dyna over hodet på baby osv. Dette er ting HI er redd for, og det kan like gjerne skje hos dem selv. Anonymous poster hash: 6697e...bc5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 De kan mer om deg, men de skal likevel samsove mens en av de røyker? Jøss. Hvis du ikke må bort så tidlig hadde jeg latt være. Nok av tid til å skape gode familierelasjoner. Hvis du må, hadde jeg tatt med reiseseng og saft at du vil babyen skal sove der. Anonymous poster hash: 87a01...543
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 De kan mer om deg, men de skal likevel samsove mens en av de røyker? Jøss. Hvis du ikke må bort så tidlig hadde jeg latt være. Nok av tid til å skape gode familierelasjoner. Hvis du må, hadde jeg tatt med reiseseng og saft at du vil babyen skal sove der. Anonymous poster hash: 87a01...543 *enn deg Anonymous poster hash: 87a01...543
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 De kan mer om deg, men de skal likevel samsove mens en av de røyker? Jøss. Hvis du ikke må bort så tidlig hadde jeg latt være. Nok av tid til å skape gode familierelasjoner. Hvis du må, hadde jeg tatt med reiseseng og saft at du vil babyen skal sove der. Anonymous poster hash: 87a01...543 Nei jeg svarte på at jeg ikke synes HI er uansvarlig fordi hun låner bort babyen på overnatting. Og svarte videre at hvis hun ikke ønsker at de skal samsove, så må hun snakke med svigermor som sikkert forstår hvis noen snakker med henne.. Jøss Anonymous poster hash: 87983...bf4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Man må ikke være så redd for og si i fra! Røyking og samsoving er ingen god kombinasjon. Det må der jo være lov og si. Baby er deres ansvar, takler ikke svigerforeldrene dine litt oppdatert informasjon så hadde jeg ikke sendt baby. Dere må stå opp for babyen deres, si til omgivelsne hvordan dere ønsker det. Anonymous poster hash: 82bcd...1be
Giss Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 Nå er det jo ikke trygt at hun samsover med dere heller da akkurat..... dere kan også ta livet av babyen ved å gjøre det. Uansett, det er vel bare å si at du heller vil hun skal sove for seg selv og forklare hvorfor? Det er ditt barn. Skjønner ikke hvorfor dere skal plassere henne bort på overnatting allerede heller... Dere virker litt uansvarlige hele gjengen. Anonymous poster hash: 6697e...bc5 Det står jo intet om grunnen. Kan være så mangt. Sykehusinnleggelse f eks. Litt raskt å dømme når det ikke står noe om grunnen. På grunnlag av hva HI selv sier hun frykter ved samsoving hos svigers: at man kan rulle over og legge seg på baby, få dyna over hodet på baby osv. Dette er ting HI er redd for, og det kan like gjerne skje hos dem selv. Anonymous poster hash: 6697e...bc5 Jeg kommenterte ikke samsovingen men denne setning: "Skjønner ikke hvorfor dere skal plassere henne bort på overnatting allerede heller..." som avsluttes med at det hele virker uansvarligt. Faktum er at mange situasjoner kan oppstå hvor en nats overnatting hos besteforeldre kan være en grei løsning på en vanskelig situasjon. Det står intet sted at hun sender barnet sitt på overnatting fordi hun ikke gidder å ha det hjemme....
Englenemine Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Hadde ikke tillat samsoving med dem. For det første fordi en av dem røyker og for det andre fordi de ikke er vant med det og har den innebygde forsiktigheten du nevnte. Overnatting når unger er vant til samsoving byr på visse problemer . Vet det av egen erfaring her.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #19 Skrevet 7. januar 2015 Hadde ikke tillat samsoving med dem. For det første fordi en av dem røyker og for det andre fordi de ikke er vant med det og har den innebygde forsiktigheten du nevnte. Overnatting når unger er vant til samsoving byr på visse problemer . Vet det av egen erfaring her. Hei Englenemine. Kan du si noe om erfaringene du gjorde deg? Kanskje vi kan dra nytte av dem. Til dere andre: spørsmålet var om jeg var vanskelig som syntes samsoving blir feil. Ikke om hun burde overnatte. Hi Anonymous poster hash: 9b9a1...94b
Lille krøll Skrevet 7. januar 2015 #20 Skrevet 7. januar 2015 Hadde sterkt sagt at samsoving ikke var aktuellt pga røyking. Helsemyndigheten anbefaler det ikke.
Giss Skrevet 7. januar 2015 #21 Skrevet 7. januar 2015 Du skal ikke akseptere en situasjon hvor du ikke føler deg trygg på barnets vegne. Du er nok bare nødt å ta den vanskelige samtalen med svigermor. Si pent og rolig at siden helsemyndighetene advarer mot samsoving om en av partene røyker så er det nok best om hun får sove ved siden av sengen deres. Ikke lag noe drama ut av det så går det helt sikkert bra.
Appelsinpiken Skrevet 7. januar 2015 #22 Skrevet 7. januar 2015 En så litt baby bør absolutt ikke samsove i samme seng som andre enn mor/far. Hadde ikke vært aktuelt her iallefall. Hadde fryktet de samme tingene som du frykter, og samsoving med en som røyker er ikke anbefalt i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #23 Skrevet 7. januar 2015 Tusen takk dere. Godt å høre at det ikke bare er jeg som tenker sånn. Hi Anonymous poster hash: 9b9a1...94b
Englenemine Skrevet 7. januar 2015 #24 Skrevet 7. januar 2015 Her er det kun en av våre som jeg / vi har samsovet med , denne babyen trengte meg mye tydeligvis.Var mye syk som baby og det viktigste var kos og at h*n hadde det bra. Søsken har sovnet i seng selv som baby . Gikk over all forventning for meg og h*n. Men ble jo en veldig mammadalt 😍. Likevel ville jeg ved overnattinger ikke lagt opp til at h*n skal sove med andre, vi har brukt reiseseng på ferie og h*n har sovnet i armene mine og blitt lagt over i reisesenga. Det krever å sove lett / være var å samsove. Og selv om de tenker det bare blir kos hadde jeg ikke tort . Plutselig rykker svigermor til og flytter en arm ... Og pga røykingen er det jo hinsides uaktuelt. Det blir litt ekstra greier når ikke ungene legger seg som " normalt" . Hos oss har vi ikke trengt overnattingpass nesten så har vært minimalt og ikke når de var så små. Det er kjempe kos med samsoving men det er nok ikke det letteste å mikse med mye overnatting borte uten deg når de er små. Ville aldri valgt det annerledes. Årene de er små går veldig fort og de få årene er det ikke noe offer å prioritere barna.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #25 Skrevet 7. januar 2015 Uansvarlig med en på snart 5 mnd på overnatting hos besteforeldre? Ikke rart det blir mange usikre barn rundt omkring, blir jo overbeskyttet uten like. De har vel hatt barn selv og vet sikkert en god del om det. Mine foreldre har hatt 4 barn, og de kan myyyye mer det å ha barn enn det jeg gjør gitt. Selv om noe forandrer seg. Snakk nå heller med svigermor om det som bekymrer deg, hun vil sikkert forstå :-) de vil sikkert bare i beste mening gjøre det så likt som hjemme. Anonymous poster hash: 87983...bf4 Er det så mange usikre barn der ute?Og har du bevis for at en overnatting ved 4,5 mnd gir trygt barn? Anonymous poster hash: 72395...fad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå