Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle om opplevelsen? Hva skjedde? Var det planlagt?hvorfor KS? Formen etterpå? Skal ha planlagt KS nå i februar og starter den mentale forberedelsen :-) fortell om hvordan det var, på godt og vondt! Ser det står noe på KS siden, men regner med det er flere her inne med erfaringer :-)

Anonymous poster hash: c8757...77f

1) Akutt ks. Barnet satt bom fast langt oppe i fødselskanalen på tross av full åpning og to timer med pressing. Var veldig sliten, knapt bevisst, fikk blodtrykksfall, ingen informasjon, det hele var veldig traumatisk. Fikk spinalhodepine etterpå, noe som var helt grusomt vondt, mye verre enn såret. Slet lenge med opplevelsen etterpå. Var på beina ca. 10-12 timer etterpå (ks på kvelden).

2) Planlagt ks. Tungt svangerskap psykisk pga traumene fra første gang. Ble planlagt ks delvis pga. traumene fra sist, men mest av fysiske årsaker. Dvs. det ble tatt ks pga fysiske årsaker, men jeg ville fått innvilget planlagt ks uansett pga jeg var så traumatisert. Jeg var så redd at jeg ødela opplevelsen noe for meg selv, men det gikk helt greit. Såret etterpå var like vondt, og jeg fikk mindre smertestillende, noe jeg var lite fornøyd med. Var på beina samme dag. Var merkelig nok omtrent like utslitt som etter det akutte keisersnittet, kanskje fordi jeg hadde vært så redd på forhånd?

Felles:

- ikke vondt å få satt spinalbedøvelsen - et lite stikk i ryggen, virket raskt

- selve operasjonen gikk raskt og greit

- på beina få timer senere, de første 1-2 døgnene er verst. Deretter går det raskt framover.

- regn med at du vil trenge mye hjelp etterpå, og ikke vær redd for å be om den! Du har nettopp hatt en stor operasjon - tror du noen ville finne på å la en nyoperert mann ha ansvaret for et nyfødt barn? Knappast. 

- ikke sammenlign deg selv med vaginalt fødende kvinner på barsel etterpå, da blir du bare deppa!

Anonymous poster hash: ed93e...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er interessert, kan du få link til en video jeg har av mitt planlagte keisersnitt for 7 år siden. Ta kontakt i innboks i såfall. :)

Hvem filmet? Jeg har også lyst på å få filmet mitt beste ks!

Anonymous poster hash: d4a9b...d95

Skrevet

Det var da voldsomt til glorifisering av et snitt? :D Hatt fire stykken og ikke i nærheten av det du beskriver.

1.gangen var sønn min død ved ankomst... og fikk se han etter 12 timer på NFI

2.gangen mistet jeg endel blod og måtte ha overføring....også her fikk jeg ikke ungen før det hadde gått enstund.

3.gangen startet de snittet før bedøvelsen virket...men denne fikk jeg etter 1 time :)

4.gangen fikk jeg helt panikk og måtte dopes fullstendig ned.... og han her så jeg ikke før jeg måtte etterlyse han. Far hadde gått med han på barsel og fikk se han etter 5 timer.

Siste gangen sleit jeg med melken og mistet den fort, selv om jeg prøvde alle triks. Men felles for alle ks er at jeg hadde moderate smerter i ca 14 dager og var sprek i barsel, i følge de på posten :)

Hvorfor døde sønnen din? Så inderlig trist

Anonymous poster hash: 6090b...263

Han døde ikke. De jobbet hardt og fikk liv i han igjen :) Rart han ikke har senskader i grunn ( flere av legene mente kanskje at det kunne bli CP ut av denne fødselen), for han var uten surstoff en stund vistnok. Jeg lå i flere døgn før de skjønte at dette ikke gikk mht vanlig fødsel og fosterlyden forsvant flere ganger og lå stadig nede i 30/ min.

Ung og uerfaren som jeg var, så ante jeg ingenting OG skulle ha tatt med meg mor mi istedet :)

Skrevet

Jeg har hatt ett planlagt snitt, og skal ha et til i februar pga seteleie og en medisinsk årsak i tillegg. Jeg synes det var en kjempefin opplevelse, og selv om jeg ikke har noen sammenligning til vaginal fødsel så synes jeg ikke det manglet noe i opplevelsen. 

Det var en anestesisykepleier ved siden av meg hele veien, som forklarte alt som skjedde og hva de gjorde. Babyen fikk jeg rett opp på brystet, og etterhvert ble han med pappaen mens jeg ble sydd sammen. Hele operasjonen tok ca 45 min fra de begynte til de var ferdige. Ble trillet til oppvåkning, og da kom pappaen og babyen og holdt meg med selskap, og jeg fikk prøve å amme.

Hadde selvsagt vondt i såret, og da jeg fikk beskjed om å stå opp senere på dagen holdt jeg på å besvime på første forsøket. Måtte støttes av både mannen og en jordmor, og kom meg ikke lenger enn at jeg satte beina på gulvet og reiste meg, før kroppen sviktet og jeg datt overende på senga igjen. Men så kom det seg, og jeg fikk karret meg ut på badet en tur. Etter det strømmet energien og formen tilbake sakte men sikkert. Såret var vondt, ja, men ikke verre enn at det gikk greit. Lærte meg noen teknikker på å avlaste magemusklene mest mulig.

Ble på barsel i fire dager sammen med mannen, og vi klarte oss stort sett selv, mannen tok seg av det jeg ikke fikk til. Jordmødrene stilte opp og var supre til alt vi trengte av hjelp, og pappaen ble racer på stell, bading og bleieskift :) Ammingen gikk seg fint til, og jeg er spent på om den gjør det neste gang også :) 

Skrevet

Hei, har hatt 3 planlagte snitt. Grunnet skade i rygg. 1 snittet: selve snittet gikk som en drøm, var j vondt første døgnet, svimte av da jeg skulle opp og stå etter operasjonen, ellers holdt smertestillende ting i sjakk, og jeg følte meg rimelig raskt ok. Snitt nr 2: anestesi sleit med å sette spinal, måtte kalle på overlegen etter 7 forsøk, selve snittet gikk bra, men hadde mye mer vondt den gangen, var kaos på barsel, dårlig oppfølging, klagde over smerter i siden, ble ikke fulgt opp- sendt hjem og fikk et hematom som sprakk samme kveld. Inn på sykehuset igjen, måtte tømme og avvente mulig ny operasjon, heldigvis var infeksjonen på vei ned dagen etter så slapp det, men måtte åpne snittet for å rense- helvetes vondt!! ( unnskyld språket) Ble sendt hjem, tilbake etter 2 døgn med feber, og ble så snittet opp og tømt-rensa, og dette holdt de på med 3 dager i uka i 5 uker!! Hadde grisevondt! Snitt nr 3: ukomplisert og fint! Minnet om første gang, god oppfølging på sykehuset, fikk dog luftsmerter fra h, trodde det var propp, steike for et drama, men bedret seg etter en ukes tid... Sårsmertene var greie etter noen dager, så hadde det ikke vært for luftsmerter hadde det vært like bra som første gang!! Lykke til!

Anonymous poster hash: 8d80b...49f

Skrevet

Gikk helt supert. Hastesnitt pga stresset baby. Fikk baby på brystet mens de sydde og baby var hos meg hele tiden-også på oppvåkningen. Dusjet alene ca 15 t etter snittet. Dro hjem etter 45 timer. Lite smerter i ettertid, fikk 3 morfinsprøyter første døgnet, 2 det andre og så dro jeg hjem med paracet og voltaren.

Anonymous poster hash: eb9f9...586

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...