Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Kan dere fortelle om opplevelsen? Hva skjedde? Var det planlagt?hvorfor KS? Formen etterpå? Skal ha planlagt KS nå i februar og starter den mentale forberedelsen :-) fortell om hvordan det var, på godt og vondt! Ser det står noe på KS siden, men regner med det er flere her inne med erfaringer :-) Anonymous poster hash: c8757...77f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Jeg hadde planlagt keisersnitt da barnet lå i seteleie og jeg var livredd for å føde i sete. Hele prosessen var en fin opplevelse. Vi var først i køen den dagen, kom inn på operasjonsstua kl 08.00. Jeg var kjempenervøs, men den forsvant da jeg fikk spinalbedøvelsen. Jeg fikk god informasjon om hva som skulle skje, og følte meg godt ivaretatt og trygg. Tror det tok ca fem minutter fra de startet til barnet var ute, og hun ble lagt opp til meg litt før hun ble tatt mrd ut og stelt litt og faren fikk klippe resten av navlestrengen. Så kom de tilbake med henne og hun ble lagt opptil meg (tror det var far som holdt) mens jeg ble sydd. Far og barn ble sendt litt vekk, mens jeg ble ferdigstilt og trillet ned til post op. Der ble hun lagt til brystet mitt, og ammet til vi fikk dra til barselavdelingen. Jeg hadde ingen komplikasjoner ifht snittet og det grodde fint. Det var litt upraktisk å ikke kunne løfte noe særlig den første tiden, men det synes jeg var en liten pris å betale. Jeg fikk aldri noe melk, så akkurat den biten var ett lite mareritt, men det er ikke sikkert at var ks sin skyld ( har hatt noen brystoperasjoner ) Så oppsummert; en fin opplevelse, men føler meg noe snytt for fødselsopplevelsen, samtidig som jeg føler jeg har sluppet billig unna:) og nå som jeg er gravid igjen blir det som å føde for første gang.. (Håper å kunne føde vaginalt) Anonymous poster hash: b4d87...ae4
pip pip Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Jeg hadde ks med sistemann. Det var ikke planlagt. Var navlesnorfremfall, så her ble det katestrofesnitt - ks med narkose. Så selve snittet gikk jeg glipp av. Kom meg veldig fort etterpå. Ble tvunget opp på do samme dag. Snittet ble utført kl 07 og kateteret fjernet i 15 tiden. Hadde utrolig vondt. Den do turen er noe av det vondeste jeg har vært med på, inkl forrige fødsel;) Kunne fint fått mere smertestillende syns jeg Men allerede neste dag gikk det bedre
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Haste KS. Noe av det mest jævlige og Invalide tilstanden etterpå Ever.. Aldri følt meg så skrøpelig! Har vondt i "kuttet" ømt og sårt om jeg tar på det over ett år etter Anonymous poster hash: 611c2...676
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Hadde en fantastisk opplevelse med planlagt ks, to ganger. Kjøp deg belly bandit, er godt å ha noe støtte rundt såret de første dagene. Gjør vondt å hoste Osv. Dro hjem dagen etter med mitt andre ks, ingen problemer i det hele tatt. Husk at når du leser om ks og alle farer forbundet med det også omhandler hastesnitt Osv, hvor det er større farer for komplikasjoner og infeksjoner. Andelen er svært høy av leger og ansatte på barselavdeling som velger ks som forløsningsmetode. Det sier sitt. Planlagt ks er trygt og ikke noe å være redd for. Anonymous poster hash: dd6b2...3f5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Jeg hadde hastesnitt. Vesla lå i sete, og det gikk ikke å føde vaginalt. De var svært proffe på operasjonsstua, anestesilegen satt ved hodet mitt hele tida og snakket med meg og roet meg ned. Etterpå tok det litt tid før jeg fikk ha babyen hos meg, det er litt leit, så pass på å si ettertrykkelig at så langt det er mulig ønsker du å ha barnet hos deg. Så lenge alt går som det skal, skal du kunne ha barnet hos deg også mens de syr deg igjen. Hvis ikke; fortell pappa på forhånd at han skal legge barnet på sitt nakne bryst, hvis det er mulig, fram til du får det. Etterpå var jeg ganske invalid ja, trengte hjelp med å snu meg i senga, flytte babyen fra pupp til pupp, spise, alt mulig. Og samboer og hans familie var ikke så opptatt av min noe skrøpelige tilstand, de var mest opptatt av å få vist fram og få se på babyen og det ble derfor mye besøk og styr og unødvendig stress og smerter for meg. Så det kan dere snakke litt om på forhånd, at det er ikke sikkert at du har så lyst på besøk det første døgnet. Kjøp deg en bukse som har mye plass i livet. Jeg brukte samboerens joggebukse det første døgnet og deretter kosebukse fra Cubus, de med bredde i livet. Såret er vanvittig ømt og sensitivt, og det er ekkelt med alt som strammer. Du skal heller ikke løfte noe særlig de første ukene, så jeg ville ha sørget for at mannen eller noen andre var klar over dette på forhånd, slik at du slipper å tenke på vasking av hus og klær, barnesete, barnevogn, handleposer også videre. Lykke til Anonymous poster hash: 90c07...52b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Har hatt to ks. Et katastrofesnitt i narkose. Da var jeg noe mørbanket etter å ha gjennomgått hele fødselen med unntak å få ut ungen... klm meg kjapt, oppe samme dag og hadde selvsagt noe sårsmerter. Andre var planlagt ks, og selve operasjonen gikk fint. Følte meg trygg, men gruet veldig i forkant. Spesielt til spinalbedøvelse. Men den kjente jeg ikke.. Men jeg fikk mye vondt etterpå. Krevde å få stå opp utpå dagen, men måtte legge meg for gikk nesten i golvet. Fikk en infeksjon i buken som var ekstremt smertefull. Følte meg ikke syk, hadde bare vondt og 300 i crp... Tok litt tid å komme seg igjen. Anonymous poster hash: 97fcd...893
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Har hatt 3 KS, under siste holdt jeg på å dø av blodtrykksfall. Ganske ubehagelig! De to første var helt greie. Anonymous poster hash: 0df94...ba7
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Jeg holdt på å dø av Blodtap under min.. Anonymous poster hash: 611c2...676
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #10 Skrevet 6. januar 2015 Har hatt 3 KS, under siste holdt jeg på å dø av blodtrykksfall. Ganske ubehagelig! De to første var helt greie. Anonymous poster hash: 0df94...ba7 Nåja. Vi har medisiner mot det. Anonymous poster hash: 107b8...57b
Gjest Skrevet 6. januar 2015 #11 Skrevet 6. januar 2015 Det var da voldsomt til glorifisering av et snitt? Hatt fire stykken og ikke i nærheten av det du beskriver. 1.gangen var sønn min død ved ankomst... og fikk se han etter 12 timer på NFI 2.gangen mistet jeg endel blod og måtte ha overføring....også her fikk jeg ikke ungen før det hadde gått enstund. 3.gangen startet de snittet før bedøvelsen virket...men denne fikk jeg etter 1 time 4.gangen fikk jeg helt panikk og måtte dopes fullstendig ned.... og han her så jeg ikke før jeg måtte etterlyse han. Far hadde gått med han på barsel og fikk se han etter 5 timer. Siste gangen sleit jeg med melken og mistet den fort, selv om jeg prøvde alle triks. Men felles for alle ks er at jeg hadde moderate smerter i ca 14 dager og var sprek i barsel, i følge de på posten
4barns mor Skrevet 6. januar 2015 #12 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har hatt to keisersnitt, ene var i narkose og ett planlagt. Har bare gode opplevelser og dro hjem etter to dager. Skal ha planlagt keisersnitt igjen til sommeren.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #13 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har hatt både haste og planlagt. Det planlagte var helt fint. Det er rart og uvirkelig når de kutter og styrer, men jeg hadde ikke vondt eller ubehag før etter snittet. Jeg fikk babyen etter et par minutter og hadde han ved hodet mitt. Pappaen holdt han inntil meg. En fin opplevelse. Men da bedøvelsen gikk ut var det forferdelig vondt så si ja takk til alt av smertestillende:) Anonymous poster hash: d17c6...cb5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #14 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har hatt et planlagt keisersnitt pga stor baby i seteleie, og det gikk helt fint. Var veldig sliten de første dagene, så hadde jeg gjort det på nytt hadde jeg begrenset planlagt besøkt (de gikk jo aldri heller! ). Jeg var opp og gikk dagen etter, og bortsett fra at det tok en ekstra dag eller to før melka kom, synes jeg det gikk helt greit. Siden jeg hadde KS på en fredag, glemte de å gi meg "timeplanen" for besøk av lege, ammehjelp, når måltidene var, +++, så jeg opplevde at det kom folk når jeg ventet det minst i de fem dagene jeg var der. Først siste dagen oppdaget de at de hadde glemt å gi meg timeplanen, og siden jeg ikke visste at den fantes, hadde jeg jo ikke spurt om den heller. Så gjør det hvis du ikke får den! Anonymous poster hash: e96a8...0d4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #15 Skrevet 6. januar 2015 Katastrofesnitt her.. ingen hyggelig opplevelse i det hele tatt! Verste opplevelsen i mitt liv, mildt sagt! Hadde heller født 5 ganger normalt enn 1ks til :-/ så ingen glorifisering her fra meg ihvertfall!! Anonymous poster hash: ddfdc...2ba
enplussenblirtre Skrevet 6. januar 2015 #16 Skrevet 6. januar 2015 Hvis du er interessert, kan du få link til en video jeg har av mitt planlagte keisersnitt for 7 år siden. Ta kontakt i innboks i såfall.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #17 Skrevet 6. januar 2015 Hastesnitt. En fin opplevelse, fikk barnet inntil meg et par minutter mens legene holdt på med å lappe meg igjen (mistet en del blod). En del smerter et par døgn etterpå, men arret er nå nærmest usynlig og såret har aldri gjort vondt. Det verste ved opplevelsen var da de skulle sette spinal i ryggen. Jeg svettet sånn (var nervøs) over hele kroppen at sprøyta glapp og glapp. Huff, da var jeg stressa! Anonymous poster hash: 173d4...b73
SuperFries Skrevet 6. januar 2015 #18 Skrevet 6. januar 2015 Det er enorm forskjell på planlagt snitt, hastesnitt og katastrofesnitt. Planlagt går ofte veldig bra. Det er selvsagt risiko ved den som ved alle andre operasjoner. Jeg har hatt 2 flotte opplevelser. Endel luftsmerter etter første snitt, men der var over etter første døgn. Følte meg noe mørbanket et par dager. Med andre hadde jeg ikke smerter i det hele tatt. Var oppe og hentet meg mat samme dag.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #19 Skrevet 6. januar 2015 Haste KS. Noe av det mest jævlige og Invalide tilstanden etterpå Ever.. Aldri følt meg så skrøpelig! Har vondt i "kuttet" ømt og sårt om jeg tar på det over ett år etter Anonymous poster hash: 611c2...676 Vil vel si katastrofesnitt her og, full narkose. Fra alarmen gikk til jeg var 2 etasjer ned i operasjonssentralen og baby var ute gikk det 8 min Anonymous poster hash: 611c2...676
<3 mine søte små<3 Skrevet 6. januar 2015 #20 Skrevet 6. januar 2015 Har hatt to haste ks. 1. Hadde spinalbedøvelse, fikk god info før og under op. Ettertiden var så som så. Hadde så klart mye vondt. Trengte hjelp til det meste. Mye pga jeg var redd for å overdrive. 2. Hadde epiduralbedøvelse. Fikk ut kateteret samme dag. Klarte meg selv fra jeg kom opp på avdeling. Dusja samme dag uten hjelp. Jeg vil anbefale nettingtruser 😁 Og epiduralbedøvelse var bedre enn spinalbedøvelse. Synest jeg. Når jeg kom hjem var det en annen hverdag. Hadde en del vondt de første ukene. Men gikk bra. Aldri hatt infeksjon i skuren. Likte best måten de lukka ks snitt på den siste gangen. Nedbrytbar innvendig. Lim og strips utpå.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #21 Skrevet 6. januar 2015 To hastesnitt. Sepsis postoperativt på første, og måtte ligge to uker på sykehus med elendig form. Ingen komplikasjoner etter andre. Føler seg uansett rimelig mørbanka etter en operasjon. Anonymous poster hash: d34f6...307
Lessismore Skrevet 6. januar 2015 #22 Skrevet 6. januar 2015 Hastesnitt her etter at hjertelyden droppet, og vesla satt fast. Mistet masse blod fordi livmoren ikke ville trekke seg sammen, så var svimmel og uvel i ukesvis etterpå. Likevel var denne fødselen bedre enn den vaginale jeg hadde med nestemann, da mistet jeg enda mere blod, og kunne ikke stå oppreist på en uke. Var fryktelig.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #23 Skrevet 6. januar 2015 Takk for svar og tips, ser vi skal avvente besøk til dagen etter :-) hadde en veldig tøff fødsel sist, med mye problemer i ettertid. Så det er jeg forberedt på denne gangen også :-) heldigvis er det planlagt som nevnt! Er det flere gode råd så tar jeg i mot :-) HI Anonymous poster hash: c8757...77f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #24 Skrevet 6. januar 2015 Det var da voldsomt til glorifisering av et snitt? Hatt fire stykken og ikke i nærheten av det du beskriver. 1.gangen var sønn min død ved ankomst... og fikk se han etter 12 timer på NFI 2.gangen mistet jeg endel blod og måtte ha overføring....også her fikk jeg ikke ungen før det hadde gått enstund. 3.gangen startet de snittet før bedøvelsen virket...men denne fikk jeg etter 1 time 4.gangen fikk jeg helt panikk og måtte dopes fullstendig ned.... og han her så jeg ikke før jeg måtte etterlyse han. Far hadde gått med han på barsel og fikk se han etter 5 timer. Siste gangen sleit jeg med melken og mistet den fort, selv om jeg prøvde alle triks. Men felles for alle ks er at jeg hadde moderate smerter i ca 14 dager og var sprek i barsel, i følge de på posten Hvorfor døde sønnen din? Så inderlig trist Anonymous poster hash: 6090b...263
Sint naken biltyv Skrevet 6. januar 2015 #25 Skrevet 6. januar 2015 Jeg tok hastekeisersnitt pga tverrleie. Det gikk greit men var veldig dårlig samme dagen. Dagen etter var jeg fin men jeg kunne ikke løfte ting på lenge. Var ganske fortvilende med en toåring som måtte løftes inn i bilen blant annet. Var bare crap og keg håper jeg aldri må ta det igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå