Gå til innhold

Er det lov å ha barnet i bhg under permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det et fullt lovlig, men burde absolutt ikke vært det. Det er utnytting av systemet og i den sammenheng helt forkastelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn er i dag i pedagogiserende institusjoner i stort sett hele sin barndom og liv som ung voksen. Et barn på 1,5 trenger vel ikke impulser som de ikke kan få med familien i normale familier. Når foreldre har barna i barnehagen når de selv har fri, om det ikke er medisinske årsaker til det, fordi foreldrene ikke vil være med barnet, da har vel barnet det best i barnehagen.

Anonymous poster hash: 3c53f...a37

Skrevet

Det var da svært da! Barnet har jo også godt av nye impulser, ikke tråkke hjemme med far hele dagen. Men barnet bør isåfall ha korte dager slik at far og barnet også får god tid sammen.

Anonymous poster hash: a42cd...025

Så vi er kommet dit altså? At å ha barna hjemme under permisjonen er at barna bare tråkker hjemme med far/ mor?

Anonymous poster hash: 0297b...571

Trodde liksom det var litt av poenget med permisjon, jeg da :P

Anonymous poster hash: cfca1...4fd

Nå var det vel fra anonym ...025 ment som noe negativt. At barnet må få mer impulser enn bare å tråkke hjemme. Og det er da jeg spør om det virkelig oppfattes slik av noen? At permisjonen er nærmest et onde for barna siden de ikke vil få nok impulser?

Hva med å ta barna med på noe- isteden for å tråkke hjemme?

Den ordningen nå som gjør at mange desverre misbruker permisjonen er helt latterlig. Det skal være et gode for barna sammen med foreldrene. Ikke kun for foreldrene.

Anonymous poster hash: 0297b...571

Skrevet

Det var ikke dette vi kjempa for når vi ønsket at far skulle ha mer lovfestet permisjon. Og jeg håper virkelig at det blir en regel mot det snart!

Anonymous poster hash: 5aabd...f3e

Men er du overrasket over at det var dette vi fikk? Når staten går inn og bestemmer at far skal være hjemme med barn enten han vil eller ikke...
Nå bestemmer staten at mor skal være hjemme og, enten hun vil eller ikke. Så hvorfor skal de ha det noe lettere enn oss?

Anonymous poster hash: 5aabd...f3e

siden mor som oftest ammer er det naturlig at hun er hjemme den første tiden, men mor har 10 uker, far har 14.

Dette kan ikke bli likestilt med mindre menn begynner å gro egger, livmor og vaginalt slik at de kan bære frem og føde barna selv.

frem til da har de fullt krav på å ta ut så stor del av felleskassen som de ønsker.

Både mødre og fedrekvoten er nå på 10 uker hver...

Anonymous poster hash: c6b2b...14f

hadde ikke fått med meg den siste endringen. Poenget er at fedre som VIL være hjemme med barna kan være det i 36 uker men for min mann var det langt fra ideelt å bli tvunget til å være hjemme i 14 uker (barn født 2013). Ikke fordi han var mindre glad i barnet sitt eller fordi han ikke tok ansvar, men rett og slett fordi det ikke passet, men nok en gang må.den norske stat inn i bildet og bestemme at de vet bedre enn foreldrene hva som passer familien best.

og så syter vi på toppen av alt når denne ordningen blir misbrukt... hele greia er en invitasjon til misbruk...

Skrevet

Ikke skjønner jeg hvorfor ikke staten tror at familier selv klarer å fordele de permisjonsukene, men etter å ha vært pedagog på en småbarns avdeling en rekke år så har jeg opplevd utallige eksempler på at fedre føler at barna kjeder seg hjemme med dem og ønsker å heller ha dem i barnehagen.

Det er en påtvunget ordning som ikke passer for alle, noen fedre synes det er helt topp å være hjemme med barn, andre gjør det ikke.

Anonymous poster hash: 7789a...0d8
Skrevet

Ikke skjønner jeg hvorfor ikke staten tror at familier selv klarer å fordele de permisjonsukene, men etter å ha vært pedagog på en småbarns avdeling en rekke år så har jeg opplevd utallige eksempler på at fedre føler at barna kjeder seg hjemme med dem og ønsker å heller ha dem i barnehagen.Det er en påtvunget ordning som ikke passer for alle, noen fedre synes det er helt topp å være hjemme med barn, andre gjør det ikke.   Anonymous poster hash: 7789a...0d8

Det er jo ingen som tvinges til å ta permisjon, det er fullt lovlig å droppe pappaukene. Men da kan selvsagt ikke mor ta disse ukene heller.

Anonymous poster hash: 8f9a6...4da

Skrevet (endret)

Er lov, desverre. Forkastelig? Absolutt. Staten betaler for at pappa skal kjøre eget løp, samtidig som staten betaler (gjennom heftig subsidiering) barnepasset aka bhg. Velferdsstaten er nydelig men desverre utnytter noen av dere den grundig!

Endret av håperpåvinterbarn
Skrevet

Ja, desverre er det lov. Mange pappaer som dingler hjemme i permisjon, mens barna har fulle dager i barnehagen :(

Anonymous poster hash: 83a1f...092
Skrevet

Det var da svært da! Barnet har jo også godt av nye impulser, ikke tråkke hjemme med far hele dagen. Men barnet bør isåfall ha korte dager slik at far og barnet også får god tid sammen.

Anonymous poster hash: a42cd...025

Spesielt... Tråkke hjemme med far? Har man permisjon bør man jammen klare å finne på ting for å underholde og kose seg med et lite barn! Hva med små oppdagelsesturer? Leke og tulle? Tegne, synge? Besøke en gård? Masse masse man kan finne på med barnet hjemme.

Anonymous poster hash: 0b660...389

Skrevet

Ikke skjønner jeg hvorfor ikke staten tror at familier selv klarer å fordele de permisjonsukene, men etter å ha vært pedagog på en småbarns avdeling en rekke år så har jeg opplevd utallige eksempler på at fedre føler at barna kjeder seg hjemme med dem og ønsker å heller ha dem i barnehagen.Det er en påtvunget ordning som ikke passer for alle, noen fedre synes det er helt topp å være hjemme med barn, andre gjør det ikke. Anonymous poster hash: 7789a...0d8

Det er jo ingen som tvinges til å ta permisjon, det er fullt lovlig å droppe pappaukene. Men da kan selvsagt ikke mor ta disse ukene heller.

Anonymous poster hash: 8f9a6...4da

Og hvem blir taperen da? Jo, barnet! Det er utrolig synd at familiene ikke kan fordele dette selv!

Skrevet

Det hadde jeg aldri tillatt far å gjøre. Hadde han kommet med det forslaget hadde haka mi falt i gulvet, så hadde jeg klappa til'n etterpå og sagt: Sorry, det skjer ikke!

Skrevet

Det er fullstendig lovlig å gjøre det slik, men vær klar over at det er misbruk av to velferdsgoder. Hele tanken med foreldrepermisjon er at foreldre blir frikjøpt fra sitt arbeid(det er jo NAV som betaler lønna di i denne perioden) for å være hjemme med sin baby. Etter en fødsel er det kun 6 uker av permisjonen(forbeholdt mor grunnet fødsel) som man skal ta, resten er frivillig, også fedrekvoten.

Jeg skjønner at dere ikke ønsker å betale for en barnehageplass som ikke blir brukt, jeg tror også at det er lite hensiktsmessig å ta et så lite barn ut av barnehagen når det nå er en del av dens rutiner. Så hvorfor ikke fortsette med gradert uttak, og gi ungen kortere uker? Da får barnet i pose og sekk, et flott pedagogisk opplegg og nye impulser, samt rolige kosedager med pappa. Dere vet? Vi foreldre kan også bidra til lærdom og nye impulser for våre små?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...