Gå til innhold

Hvordan ser dere på døve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboene våre (voksent ektepar) er døve. Makan til hyggelige, sosiale og hjelpsomme folk skal du lete lenge etter. De er ressurspersoner for oss naboer, og for sin egen familie som bor i nærheten. Vi stavrer oss frem med språk, de leser på munnen, vi bruker kroppsspråk, og fanger opp noe tegnspråk nå og da :-)

Anonymous poster hash: 49901...190

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan love deg at ikke alle døve ønsker perfekt hørsel 😊 noe som heller ikke er mulig med Ci!

Fordommene jeg kjenner mot Ci, er hørende foreldre som operer døve barn for at de skal bli "hørende".

Dermed så fratar de barna muligheten til tospråklighet, en kultur, å bli kjent med andre barn med samme utfordringer osv.

Min erfaring både personlig og via jobb så blir både disse barna og tunghørte barn (mange ikke alle) aldri fult ut inntregert, mange møterom en vond hverdag preget av nedlatenhet og mobbing.

Skrevet

Jeg fascineres. Har alltid ønsket å kunne tegnspråk og tenker at det er et av de handikap jeg faktisk ville klart å leve med (i motsetning til å sitte i rullestol eller å være blind feks).

Anonymous poster hash: f59ff...525

Skrevet

Kan love deg at ikke alle døve ønsker perfekt hørsel 😊 noe som heller ikke er mulig med Ci!

Fordommene jeg kjenner mot Ci, er hørende foreldre som operer døve barn for at de skal bli "hørende".

Dermed så fratar de barna muligheten til tospråklighet, en kultur, å bli kjent med andre barn med samme utfordringer osv.

Min erfaring både personlig og via jobb så blir både disse barna og tunghørte barn (mange ikke alle) aldri fult ut inntregert, mange møterom en vond hverdag preget av nedlatenhet og mobbing.

Vet at ci ikke gir perfekt hørsel. Er lettere hørselhemmet selv og kan ikke forestille meg at jeg ikke skulle ønske en perfekt hørsel som døv. Jeg tror (tror ja) at alle døve innerst inne vil ha en perfekt hørsel, men at noen tror at de ikke vil det fordi da mister de noe eller andre grunner. Vel...

Anonymous poster hash: c5f5e...fd2

Skrevet

Jeg har Ci selv og anser meg som døv.

Ci har gitt meg tilbake noe av hørselen som jeg mistet. Det har gått så lang tid at jeg ikke kan forvente mer fremgang.

Men nei jeg ønsker ikke å Være hørende, da ønsker jeg heller å Være akseptert i samfunnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...