Gå til innhold

Hvordan ser dere på døve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vert mye nedsettende om div diagnoser og uføre i lengre tid.

Så hvordan ser dere på døve?

Resurs svake, "normale", hvordan vil dere beskrive med egne ord.

Anonymous poster hash: a9b42...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normale såklart. Merkelig spørsmål.

Anonymous poster hash: 28aa5...1c0

Skrevet

Jeg tenker at de er folk. Med et handicap.

De undergruppene av døve som er motstandere av CI og ser på seg selv som et samfunn i samfunnet osv. synes jeg er sære.

Anonymous poster hash: caf83...602
Skrevet

Synes synd på de som mangler en sans.. Men så kan a de synes synd på meg for andre ting? Ikke dermed sagt jeg har det bedre enn en døv..

Anonymous poster hash: 1bad1...da5

Skrevet

Har du noen forståelse av hvorfor noen har motstand mot Ci, og hva de mener med egen kultur?

Skrevet

Normale, som dessverre tidvis blir oppfattet som trege eller mindre begavede. Jeg ser på dem som normale og tror at årsaken til at mange feiltolker dem er kommunikasjonsproblemene, at folk ikke tar seg tid eller har tålmodighet til å bruke den tiden man trenger for å forstå hverandre.

De gangene jeg har vært i kontakt med døve eller sterkt hørselshemmede så har jeg alltid frustrert meg over at jeg ikke kan døvespråk! Det er jo bare det at vi ikke snakker riktig samme språk, ikke at noen av oss ikke er normalt oppegående!

Heller tvert imot, jeg blir stadig imponert over hvor utrolig gode noen døve er til å lese på munnen!

Anonymous poster hash: e7b7a...8d3
Skrevet

Kjenner mange døve og de er like forskjellige som de hørende jeg kjenner

Anonymous poster hash: e5cac...f39

Skrevet

Med øynene

Anonymous poster hash: 09ba3...0c2

Skrevet

Døve? De er da like forskjellige som hørende...

Svigermor sitter i rullestol.

Nabojenta er født blind, ser ikke på henne på noen spesiell måte heller jeg.

Folk med et handikap har jo gjerne noen utfordringer i hverdagen, men jeg ser ikke på dem på en spesiell måte altså.

Anonymous poster hash: 318a3...57a

Skrevet

Har faktisk alltid beundret døve mennesker. Å være så fungerende i et samfunn, men likevel mangle en så viktig sans. Det må også være tøft å bli misforstått, ikke forstått, forklare, osv. Kjenner noen som er døve, og de er fantastiske. Jeg vet også at de igjen har noen venner som faller mer utenfor, men slik er det vel med alle? Noen av oss har flere utfordringer enn andre. 

Anonymous poster hash: 8730a...0bd
Skrevet

Jeg er faktisk overskyet over hvor positivt dere svarer. Møter til daglig så mye kritikk og fordommer. Både fra kolegaer og familie, som inntregert i vanlig skole kunne jeg like gjerne vert en marsboer ....

Skrevet

Ja, litt merkelig at det er så mange positive, særlig hvis du går inn på tråden om fordommer...

Anonymous poster hash: 61c03...23f

Skrevet

Jeg er faktisk overskyet over hvor positivt dere svarer. Møter til daglig så mye kritikk og fordommer. Både fra kolegaer og familie, som inntregert i vanlig skole kunne jeg like gjerne vert en marsboer ....

Selv om jeg ikke oppfatter døve som så veldig annerledes og ikke dumme eller noe sånt betyr ikke det at jeg klarer å kommunisere godt med dem.

Jeg hadde en døv jente i paralellklassen på videregående. Hun var smart nok og sikkert grei, men det skulle mye til at jeg hadde tatt kontakt med henne. Jeg forsto stort sett ikke hva hun sa. Da var det enklere å bli kjent med andre.

Anonymous poster hash: eb397...f19

Skrevet

Forskjell på å ikke tørre ta kontakt. Kontra å himle med øynene og eller flire hver gang den døve forteller noe. Snu seg bort i friminuttene, svare nedlatende eller på som om du snakker til et lite barn.

For å nevne noe

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne døvespråk. Det ser så moro ut å gjøre sånne tegn som døve gjør til hverandre. :)

Jeg oppfatter døve som veldig artistiske, veldig kreative, veldig "levende", morsomme mennesker som ofte er positive. 

Anonymous poster hash: eecb2...e0b
Skrevet

Forskjell på å ikke tørre ta kontakt. Kontra å himle med øynene og eller flire hver gang den døve forteller noe. Snu seg bort i friminuttene, svare nedlatende eller på som om du snakker til et lite barn.

For å nevne noe

Forstår godt at det må være vondt om du stadig møter slike holdninger!

Men helt ærlig, de som er slik viser bare hvor lite begavede de er ;) De viser at de ikke er modne og de viser at de ikke har empatiske ferdigheter. Og på toppen av alt så viser de at de har svært lite grunnleggende kunnskaper.

Når du møter slike så er det best å enten overse dem totalt, eller å "sette dem på plass" i en litt mer offentlig sammenheng slik at det blir tydelig for dem selv og andre hvor idiotisk oppførselen deres er.

Men svært mange av dem er ikke vits å bruke energi på i det hele tatt.

Du har ekstra utfordringer, noe som gjerne gjør deg til en langt mer interessant person enn mange andre siden du takler det bra :)

Anonymous poster hash: e7b7a...8d3

Skrevet

For å nevne noe

Jeg ser godt den forskjellen, men jeg tror også de aller fleste bare er redde for å ta kontakt pga kommunikasjonsproblemene, eller ikke trenger flere venner. Om 5% på en skole himler med øynene ol vil det lett oppfattes som om "alle" gjør det. Barnslig språk er lett å ty til hvis man ikke blir forstått. Det er dumt, men noe som ofte skjer automatisk uten at det ligger noe vondt i det.

Anonymous poster hash: eb397...f19

Skrevet

Ringer dyrlegen. Slikt går jo bare ikke an.

Anonymous poster hash: 2411a...0c4
Skrevet

Det er med døve som med alle andre mennesker: Jeg vurderer dem ut fra hva de gjør ut fra sine forutsetninger.

Anonymous poster hash: 8bd4f...a32
Skrevet

Har du noen forståelse av hvorfor noen har motstand mot Ci, og hva de mener med egen kultur?

Kommer an på hva du legger i forståelse. Jeg har bred kjennskap til hva det argumenteres med, men jeg synes fremdeles de er dritsære.

Anonymous poster hash: caf83...602

Skrevet

Jeg er født sterkt tunghørt, blitt døv. Jeg har en døv identitet, og regner meg som døv.

Har et godt norsk (tale) språk ved siden av TS. Har det meste av livet vert integrert i hørende miljø, og kan de sosiale kodene.

Men kjenner på at jeg er ufattelig sliten av å alltid Være den som tilpasser meg. Fortelle om min funksjons hemning. Få kjeft for å ikke bruke hjelpemidlene godt nok, samtidig som folk flest ikke vil bruke dem...

Av forutinntatte holdninger, baksnakking og tilbakemeldinger som at jeg svarer som en "neger" (kulturforskjell på hva som er høflig)

Ønsker meg ekte venner og en jobb som ikke sykisk (sliten i ørene) sliter meg ut Før lunsj.

Skrevet

Selv om jeg ikke oppfatter døve som så veldig annerledes og ikke dumme eller noe sånt betyr ikke det at jeg klarer å kommunisere godt med dem.

Jeg hadde en døv jente i paralellklassen på videregående. Hun var smart nok og sikkert grei, men det skulle mye til at jeg hadde tatt kontakt med henne. Jeg forsto stort sett ikke hva hun sa. Da var det enklere å bli kjent med andre.Anonymous poster hash: eb397...f19

Er vanskelig å kommunisere med kinesere og om man ikke kan språket :)

Skjønner den men jeg fikk på en måte føle på det selv i barndommen, ganske nært Broren min er et hakk fra helt døv og i barndommen hadde han ingen venner, han hadde høreapparat men var avhengig av tegnspråk for det. Så han var ensom, veldig ensom, så at de andre hadde kompiser men ikke han. Han ble mobbet og, han fikk ikke helt med seg hva de sa men han skjønte det jo. Han ble ganske aggressiv og trøstespiste. Ble veldig overvektig og det var mye raserianfall. Jeg var den eneste som lekte med han, hvem ønsker å ha storesøstra som sin lekekompis hele barndommen? Etter noen år så skøv han meg bort, han trengte kompiser men fikk ikke.

Han flyttet når han begynte på vgs og voskte på det, og da fikk han endelig omgås likesinnede. Da fikk han og ci. Så derfor ble det lettere forahan å studere, så han tok en mastergrad innenfor noe komplisert og har nå en bra jobb. Så mindre smart er han ikke. Han har gått ned i vekt men han sliter ennå med barndommen, slikt setter dype spor.

Men sånn er det med barn, selvfølgelig leker de heller med andre barn som de kan prate med uten å måtte lære seg et nytt språk. Og de som skiller seg ut blir ofte mobbet.

Kjenner få helt døve, har ingen i omgangskretsen min. Men det sier vel seg selv at jeg ikke dømmer de :)

Anonymous poster hash: c5f5e...fd2

Skrevet

Jeg er født sterkt tunghørt, blitt døv. Jeg har en døv identitet, og regner meg som døv.

Har et godt norsk (tale) språk ved siden av TS. Har det meste av livet vert integrert i hørende miljø, og kan de sosiale kodene.

Men kjenner på at jeg er ufattelig sliten av å alltid Være den som tilpasser meg. Fortelle om min funksjons hemning. Få kjeft for å ikke bruke hjelpemidlene godt nok, samtidig som folk flest ikke vil bruke dem...

Av forutinntatte holdninger, baksnakking og tilbakemeldinger som at jeg svarer som en "neger" (kulturforskjell på hva som er høflig)

Ønsker meg ekte venner og en jobb som ikke sykisk (sliten i ørene) sliter meg ut Før lunsj.

Sånn har min bror det og, men tror at han trives i jobben, han sier det iallfall. :klem:

Skrevet

Kommer an på hva du legger i forståelse. Jeg har bred kjennskap til hva det argumenteres med, men jeg synes fremdeles de er dritsære. Anonymous poster hash: caf83...602
Har hørt om det via ei som har verv i HLF og hun sier at noen er imot ci fordi da svikter man liksom de som ikke får ci og svikter sin egen identitet som døv. Men jeg er sikker på at innerst inne så ønsker absolutt alle døve å ha perfekt hørsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...