Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #26 Skrevet 3. januar 2015 Det er påfallende at et rikt land med så gode økonomiske støtteordninger og sikkerhetsnett har så mange mennesker med ulike diagnoser sammenlignet med fattige land. Høy forekomst av høysensitivitet, depresjoner, ADHD, ME osv.I andre land hvor man ikke kan sette seg ned å la være å ta tak i livet sitt så klarer de fleste seg bra likevel. De går på jobb, og hvis de ikke får en jobb så skaper de sin egen arbeidsplass. Uten inntekt, ingen mat.Har vi vært så lenge på toppen av Maslows behovspyramide at vi har hovedfokus på å bli sett og selvrealisert istedenfor de basale behovene for mat og tak over hodet? Og gjør det oss egentlig lykkelige? Noen av de lykkeligste menneskene jeg kjenner er de som har lite men er takknemlige for å ha en jobb å gå til, et sted å bo å mat i magen når de legger seg om kvelden.Anonymous poster hash: 0015c...221 Høysensitivitet er ikke en diagnose.http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Skolestart_-_Skolen_Og_Hoysensitive_Barn.htmlAnonymous poster hash: adb1a...170 Men det skulle man tro når man leser her inne.......her er det jo en unnskyldning for det meste Anonymous poster hash: 022aa...699 Hvs du tror at dette forumet er representativt for hele Norge, er du bare dum Anonymous poster hash: da0a3...eac
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #27 Skrevet 3. januar 2015 Det er påfallende at et rikt land med så gode økonomiske støtteordninger og sikkerhetsnett har så mange mennesker med ulike diagnoser sammenlignet med fattige land. Høy forekomst av høysensitivitet, depresjoner, ADHD, ME osv.I andre land hvor man ikke kan sette seg ned å la være å ta tak i livet sitt så klarer de fleste seg bra likevel. De går på jobb, og hvis de ikke får en jobb så skaper de sin egen arbeidsplass. Uten inntekt, ingen mat.Har vi vært så lenge på toppen av Maslows behovspyramide at vi har hovedfokus på å bli sett og selvrealisert istedenfor de basale behovene for mat og tak over hodet? Og gjør det oss egentlig lykkelige? Noen av de lykkeligste menneskene jeg kjenner er de som har lite men er takknemlige for å ha en jobb å gå til, et sted å bo å mat i magen når de legger seg om kvelden.Anonymous poster hash: 0015c...221 Høysensitivitet er ikke en diagnose.http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Skolestart_-_Skolen_Og_Hoysensitive_Barn.htmlAnonymous poster hash: adb1a...170 Men det skulle man tro når man leser her inne.......her er det jo en unnskyldning for det meste Anonymous poster hash: 022aa...699 Hvs du tror at dette forumet er representativt for hele Norge, er du bare dum Anonymous poster hash: da0a3...eac ??? Anonymous poster hash: 022aa...699
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #28 Skrevet 3. januar 2015 Det er påfallende at et rikt land med så gode økonomiske støtteordninger og sikkerhetsnett har så mange mennesker med ulike diagnoser sammenlignet med fattige land. Høy forekomst av høysensitivitet, depresjoner, ADHD, ME osv.I andre land hvor man ikke kan sette seg ned å la være å ta tak i livet sitt så klarer de fleste seg bra likevel. De går på jobb, og hvis de ikke får en jobb så skaper de sin egen arbeidsplass. Uten inntekt, ingen mat.Har vi vært så lenge på toppen av Maslows behovspyramide at vi har hovedfokus på å bli sett og selvrealisert istedenfor de basale behovene for mat og tak over hodet? Og gjør det oss egentlig lykkelige? Noen av de lykkeligste menneskene jeg kjenner er de som har lite men er takknemlige for å ha en jobb å gå til, et sted å bo å mat i magen når de legger seg om kvelden.Anonymous poster hash: 0015c...221 Høysensitivitet er ikke en diagnose.http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Skolestart_-_Skolen_Og_Hoysensitive_Barn.htmlAnonymous poster hash: adb1a...170 Men det skulle man tro når man leser her inne.......her er det jo en unnskyldning for det meste Anonymous poster hash: 022aa...699 Hvs du tror at dette forumet er representativt for hele Norge, er du bare dum Anonymous poster hash: da0a3...eac ??? Anonymous poster hash: 022aa...699 Har du stått opp med feil bein i dag Anonymous poster hash: 022aa...699
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #29 Skrevet 3. januar 2015 Du mener at Norge burde hatt mindre velferd og vært litt mer som u-land? Hvis du ikke ønsker velferd, at mennesker skal få hjelp og tilretteleggelser, er det bare å flytte langt vekk gitt. Anonymous poster hash: da0a3...eac Utrolig usaklig argument. Jeg er 100% for velferd, samtidig som velferdssamfunnet ikke bør utnyttes av mennesker som ikke ønsker å bidra. Anonymous poster hash: 0015c...221
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #30 Skrevet 3. januar 2015 Du mener at Norge burde hatt mindre velferd og vært litt mer som u-land? Hvis du ikke ønsker velferd, at mennesker skal få hjelp og tilretteleggelser, er det bare å flytte langt vekk gitt. Anonymous poster hash: da0a3...eac Utrolig usaklig argument. Jeg er 100% for velferd, samtidig som velferdssamfunnet ikke bør utnyttes av mennesker som ikke ønsker å bidra. Anonymous poster hash: 0015c...221 Jeg har dessuten utrolig lite respekt for mennesker som argumenterer med: "så du mener at..." Det er en hersketeknikk og så ukonstruktivt som det er mulig å få det. Anonymous poster hash: 0015c...221
Hjertefru Skrevet 3. januar 2015 #31 Skrevet 3. januar 2015 Samfunnet er blitt sånn at det blir veldig tydelig hvis noen ikke fungerer helt A4. Samtidig har vi veldig gode støtteordninger og helsetilbud generelt men for å få tilgang til dette er diagnose inngangsbillett . Vel og bra så langt, men en "bivirkning" er at det blir mange med diagnoser. Så kan man diskutere da, om vi ikke er i ferd med å ihjeldiagnostisere normalcariasjoner i befolkningen, og om dette egentlig er gunstig på lengre sikt . Både for den som er så heldig/uheldig å få diagnose og for samfunnet som helhet.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #32 Skrevet 3. januar 2015 Syns det er så rart at det alltid blir trukket frem at "i andre land jobber folk på, selv om de er dårlige". Nei, det er ikke sånn det er. Hvis du drar litt lenger syd i Europa hvor de ikke har like gode velferdsordninger som oss, er også fattigdommen og prosenten hjemløse mye høyere. Jeg har selv fått diagnosen ME. Jeg priser meg lykkelig for at jeg er norsk. Og ber hver dag om at jeg skal komme meg på bena og ut i jobb igjen, det et ingenting jeg heller vil enn å bidra i samfunnet. Men kroppen min er ikke med lenger. Og jeg har godtatt at hvis jeg skal ha sjanse til å bli bra, MÅ jeg ta hensyn til megselv en stund nå.. Anonymous poster hash: b4531...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå