Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Min bror spurte om vi ikke skulle slenge oss med på sydentur i sommer. Har ikke råd så sa først nei. Fem minutter senere ombestemte jeg meg og va ham bestille. Oææ hvordan skaffe penger? Broren skal legge ut depositumet til jeg får summert meg. Dep er ca 4000, turen totalt ca 8000, pluss lommepenger. (Kun meg og sønnen min) *Saumfarer huset for ting som kan selges* :-D Anonymous poster hash: 536e8...067
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #2 Skrevet 2. januar 2015 Kan du ikke spare litt og litt? Selg unna litt saker og ting. Har du dnb - sett opp morsom sparing i nettbanken. Selv synes jeg det er genialt. lenge til sommeren enda. Det ordner seg;) Anonymous poster hash: 87348...4a3
*SommerFrisk* Skrevet 2. januar 2015 #3 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger? Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker. Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da. Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #4 Skrevet 2. januar 2015 Kan du ikke spare litt og litt? Selg unna litt saker og ting. Har du dnb - sett opp morsom sparing i nettbanken. Selv synes jeg det er genialt. lenge til sommeren enda. Det ordner seg;) Anonymous poster hash: 87348...4a3 Ja, skal spare hele tiden, flytte over noen hundre for hver lønning, samt legge penger i en boks når det er litt ekstra i lommeboka. Prøve å selge noe, og så pleier jeg å få noen kroner i bursdagsgave av foreldrene mine når jeg ikke kommer med noe spesielle ønsker. Så da skal jeg i allefall ønske me penger i år ;-) Anonymous poster hash: 536e8...067
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #5 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger? Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker. Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da. Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det! Sant så sant :-( Anonymous poster hash: 536e8...067
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #6 Skrevet 2. januar 2015 Ja det var jo en god start på året å rævkjøre økonomien.. Du skjønner også at å spare et par hundre i mnd ikke blir nok (pluss noen småpenger på boks😂) si til din bror at det dessverre ikke går, bruk pengene du har tenkt å spare på å lage deg en bufferkonto og oppfør deg ansvarlig. Kanskje til neste år kan du si ja til å være med hvis du både har en buffer og penger spart opp til å betale turen med en gang. Anonymous poster hash: 811cc...dbc
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #7 Skrevet 2. januar 2015 Det er mye som kan selges... Elektronikk, klær, sko. Alle monner drar... Anonymous poster hash: 170a3...c8d
SuperFries Skrevet 2. januar 2015 #8 Skrevet 2. januar 2015 Ærlig talt. Du har ikke gjort noe sprøtt, du har gjort noe dumt. Bestille deg tur du ikke har råd til. Smart valg...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 Det er lenge til sommeren. Det mest effektive er jo å øke inntektene samtidig som utgiftene reduseres. Kan du øke inntekten ved å jobbe mer? Reforhandle alle forsikringer? Sjekke om du kan få lavere rente på boliglånet? Redusere matutgiftene med bedre planlegging? Slutte å røyke? Anonymous poster hash: 1d0f1...fe7
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #10 Skrevet 2. januar 2015 Klarer du å legge av ca 2500 kr pr mnd frem til sommeren? Det bør jo helst være noen kr igjen til buffer og sparekonto også. Plutselig ryker vaskemaskinen ... Vi vet jo ikke din inntekt og hvilke dyre ting du kan selge unna .- men dette hørtes litt lite gjennomtenkt ut. Anonymous poster hash: 95a24...14b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #11 Skrevet 2. januar 2015 Når broren betaler depositum er det vel bare smart? Billig tur nå kontra skyhøye priser til sommeren. Du har god tid til å spare, bare vær bestemt så går det! Får du kanskje igjen noe på skatten? Og husk feriepenger Anonymous poster hash: 1a1b0...cc8
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 Når broren betaler depositum er det vel bare smart? Billig tur nå kontra skyhøye priser til sommeren. Du har god tid til å spare, bare vær bestemt så går det! Får du kanskje igjen noe på skatten? Og husk feriepenger Anonymous poster hash: 1a1b0...cc8 Det er samme pris i høysesongen uavhengig av når man kjøper. Unntaket er hopp-på turer som kjøpes kort tid før avreise. Vi møtte en familie som betalte dobbelt så høy pris en oss, de bestilte i desember/januar, vi bestilte to uker før avreise. Anonymous poster hash: ef358...4bd
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #13 Skrevet 2. januar 2015 Man bør vel aldri kjøpe noe man ikke vet om man kan betale for. Men nå vet du iallfall at du er helt nødt til å leve sparsommelig fremover for å klare det økonomisk. Selge ting, jobbe mer, planlegge innkjøp bedre, droppe shopping osv osv... Anonymous poster hash: 4037d...69f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #14 Skrevet 2. januar 2015 Skjønner hvor teit jeg er, men nå skal jeg bare klare det. Mange fine tips fra flere her, tusen takk :-) HI Anonymous poster hash: 536e8...067
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #15 Skrevet 2. januar 2015 Stramme inn matbudsjettet, der er det kanskje mye å hente. Handle sjeldent, planlegg innkjøpene. Anonymous poster hash: 68cd3...6b4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #16 Skrevet 2. januar 2015 Får du ikke feriepenger da?? Og kanskje du er heldig å får igjen på skatten Ellers må du bare ta grep. Gå over forsikringer, abonnementer o.l, hva trengs og hva kan du si opp? Handle mat billig og smart, handle klær og utstyr brukt, bruke bilen mindre (som i å spare utgifter på drivstoff), ikke unne deg mer enn det nødvenige osv.. Anonymous poster hash: f05f1...c93
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #17 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger? Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker. Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da. Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det! Selve turen koster 8000.- HI og sønnen trenger vel ikke bruke minst 7000.- i lommepenger. Trenger vel ikke å shoppe masse. Og de to spiser vel ikke for over 7000.- på 1 uke. Kan jo se på det som en kosetur og kun bruke penger på det nødvendige. Anonymous poster hash: 3bd62...a76
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #18 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger? Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker. Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da. Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det! Selve turen koster 8000.- HI og sønnen trenger vel ikke bruke minst 7000.- i lommepenger. Trenger vel ikke å shoppe masse. Og de to spiser vel ikke for over 7000.- på 1 uke. Kan jo se på det som en kosetur og kun bruke penger på det nødvendige. Anonymous poster hash: 3bd62...a76 Selv om de ikke bruker opp så mye bør HI ha såpass i beredskap. Det går fort en del penger, bare det å komme seg til og fra flyplassen og å kjøpe nødvendig solkrem drar en del penger. Under 1000,- kr pr dag for to personer er ikke mye når du regner med alt. På den andre siden går det jo litt penger på en uke hjemme også. Et par tusen blir nok spart inn der. (Mat, kino, buss osv) Anonymous poster hash: b340c...456
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #19 Skrevet 2. januar 2015 Da er nok vi på to forskjellige forskjellige planeter når det gjelder dette. Et barn og en voksen som skal være sparsomme i syden skal bruke over 100 euro pr dag? Jaja. Hvor mye må man regne med i lommepenger 1 uke hvis man skal kose seg da? 15.000.- Anonymous poster hash: 3bd62...a76
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #20 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger? Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker. Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da. Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det! Selve turen koster 8000.- HI og sønnen trenger vel ikke bruke minst 7000.- i lommepenger. Trenger vel ikke å shoppe masse. Og de to spiser vel ikke for over 7000.- på 1 uke. Kan jo se på det som en kosetur og kun bruke penger på det nødvendige. Anonymous poster hash: 3bd62...a76 Enig! Vi drar for å bade, ikke shoppe. Og vi er begge småspist, ofte deler vi mat fordi jeg er slankeoperert for et par år siden. Og vi skal ikke på noe sightseeing eller dyre parker, og null festing siden vi har med barn. Jeg røyker heller ikke. Vi er generelt vant til å beherske oss pengemessig, så har tenkt å klare meg på max 4-5000 i lommepenger. Dette svaret passer også til deg som synes man bør ha 1000 pr dag. Jeg har vært i syden før og vet hva jeg trenger penger på. Skulle det skje noe helt uventet så vil bror hjelpe til. HI Anonymous poster hash: 536e8...067
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #21 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger? Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker. Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da. Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det! Selve turen koster 8000.- HI og sønnen trenger vel ikke bruke minst 7000.- i lommepenger. Trenger vel ikke å shoppe masse. Og de to spiser vel ikke for over 7000.- på 1 uke. Kan jo se på det som en kosetur og kun bruke penger på det nødvendige. Anonymous poster hash: 3bd62...a76 Selv om de ikke bruker opp så mye bør HI ha såpass i beredskap. Det går fort en del penger, bare det å komme seg til og fra flyplassen og å kjøpe nødvendig solkrem drar en del penger. Under 1000,- kr pr dag for to personer er ikke mye når du regner med alt. På den andre siden går det jo litt penger på en uke hjemme også. Et par tusen blir nok spart inn der. (Mat, kino, buss osv) Anonymous poster hash: b340c...456 Hvor mye solkrem kan man klare å bruke på en uke Anonymous poster hash: 72527...8a3
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #22 Skrevet 2. januar 2015 Da er nok vi på to forskjellige forskjellige planeter når det gjelder dette.Et barn og en voksen som skal være sparsomme i syden skal bruke over 100 euro pr dag? Jaja. Hvor mye må man regne med i lommepenger 1 uke hvis man skal kose seg da? 15.000.- Anonymous poster hash: 3bd62...a76 Jeg snakker om hvor mye du bør ha til alle utgifter som kommer i tillegg til charterbiletten. Flytoget, lesestoff og transport fra flyplassen til hotellet. Driks, is, solkrem og ny badedrakt. Aktiviteter, vaksiner, nytt pass, solhatt og vann på stranda. Kopiering av feriebilder, suvenirer, inngangsbilletter, legebesøk osv. Anonymous poster hash: b340c...456
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #23 Skrevet 2. januar 2015 Får du ikke feriepenger da?? Og kanskje du er heldig å får igjen på skatten Ellers må du bare ta grep. Gå over forsikringer, abonnementer o.l, hva trengs og hva kan du si opp? Handle mat billig og smart, handle klær og utstyr brukt, bruke bilen mindre (som i å spare utgifter på drivstoff), ikke unne deg mer enn det nødvenige osv.. Anonymous poster hash: f05f1...c93 Hva tror du egentlig feriepenger er for noe?? HI: du klarer det helt sikkert, på ett eller annet vis Bare å spare der du kan. Planlegge mat/meny, så sparer du faktisk mye bare på det. Anonymous poster hash: f0176...98a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #24 Skrevet 2. januar 2015 .......? Bestilte du en tur som sikkert kommer på minst 15.000 når du ikke har penger?Det var veldig dumt. Håper du klarer og skrape sammen noe, og ikke fortell barnet ditt noe før du er ett hundre prosent sikker.Du får heller leve litt trangt fram til sommeren da.Jeg hadde aldri turt log bestille tur om vi ikke hadde penger til det! Selve turen koster 8000.- HI og sønnen trenger vel ikke bruke minst 7000.- i lommepenger. Trenger vel ikke å shoppe masse. Og de to spiser vel ikke for over 7000.- på 1 uke.Kan jo se på det som en kosetur og kun bruke penger på det nødvendige. Anonymous poster hash: 3bd62...a76 Selv om de ikke bruker opp så mye bør HI ha såpass i beredskap. Det går fort en del penger, bare det å komme seg til og fra flyplassen og å kjøpe nødvendig solkrem drar en del penger. Under 1000,- kr pr dag for to personer er ikke mye når du regner med alt. På den andre siden går det jo litt penger på en uke hjemme også. Et par tusen blir nok spart inn der. (Mat, kino, buss osv)Anonymous poster hash: b340c...456 Hvor mye solkrem kan man klare å bruke på en uke Anonymous poster hash: 72527...8a3 For to personer som er i syden om sommeren og som planlegger å stort sett være på stranden bør det gå ganske mye. 20 ml 4 ganger om dagen for barn og 40 ml 4 ganger om dagen for deg er omtrent det som er anbefalt. Da går det fort bortimot en hundrelapp om dagen bare i solkrem. Kjøper du de dyreste merkene blir det ganske mye dyrere. Anonymous poster hash: b340c...456
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #25 Skrevet 2. januar 2015 Da er nok vi på to forskjellige forskjellige planeter når det gjelder dette.Et barn og en voksen som skal være sparsomme i syden skal bruke over 100 euro pr dag? Jaja. Hvor mye må man regne med i lommepenger 1 uke hvis man skal kose seg da? 15.000.- Anonymous poster hash: 3bd62...a76 Jeg snakker om hvor mye du bør ha til alle utgifter som kommer i tillegg til charterbiletten.Flytoget, lesestoff og transport fra flyplassen til hotellet. Driks, is, solkrem og ny badedrakt. Aktiviteter, vaksiner, nytt pass, solhatt og vann på stranda. Kopiering av feriebilder, suvenirer, inngangsbilletter, legebesøk osv. Anonymous poster hash: b340c...456 Som HI skrev over her så skal de bade og kose seg. Ikke bruke masse penger på div innganger til div aktiviteter. Hvor står det at de skal ta flytoget? Ev transport til hotellet blir bestilt sammen med reisen,som regel, så da er jo den inkl i summen som ferien kommer på. Men hvis de skal leie bil med sjåfør så koster det nok endel. Hvorfor ny badedrakt? Kanskje HI har 5 stk. Hvilke vaksiner må man ta for å dra til syden? Det har aldri vi gjort. Trenger hun nytt pass også? Må man ha nytt pass for hver tur? Hvorfor skal hun til legen? Og ev feriebilder fremkaller man vel når man kommer hjem. Det skal vel ikke regnes med som lommepenger? Synes du hadde mange rare argumenter for å bruke penger den uken HI skal ha i syden. Men det er kanskje bare meg. Anonymous poster hash: 3bd62...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå