Gå til innhold

Fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født 3, og det har gått raskere for hver gang.

Ingen smertelig noen av gangene. Har ikke rukket det. Men det har gått helt fint.

Det er kanskje det som overrasket meg mest.

Jeg trodde jeg hadde skikkelig lav smerteterskel, men fødsel er langt ifra det vondeste jeg har opplevd. Kraftig migrene og hemoroider etter fødsel har vært verre for min del.

Anonymous poster hash: d5a92...c6b

Leste litt feil.

Varighet på fødslene:

1: ca 6

2: ca 2,5 t

3: i underkant av 2t.

Anonymous poster hash: d5a92...c6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. 13 timer, ingen smertelindring.

2. 12 timer, ingen smertelindring.

3. 12 timer, epidural.

Det som overrasket meg mest var hvor godt det var med epiduralen. Jeg var i mye bevegelse frem til 5 cm åpning. Kunne snakke samtidig som jeg hadde rier, men så sa det pang og jeg var utslitt. Kroppen min ristet ukontrollert og alt gikk skjeis. Ellers så er jo det den følelsen spm kommer når barnet er ute. Jeg fødte for 11 dager siden og det står sterkt inntrykk minnet...

men den verste opplevelsen jeg hadde må Være når de stakk en finger inn i rumpen min etter fødselen...

Skrevet

Hvor lang tid tok fødselen din?

Fikk du smertelindring?

Hva overrasket deg mest?

Hvordan er det, går fødsel nr. 2 raskere enn nr 1?

Anonymous poster hash: 68338...057

1:

nr 1:14 timer fra vannavgang til hastesnitt. Alt av smertelindring.

Nr 2: 1,5 timer fra jeg kjente at noe var på gang, 45 min i fødesenga. Rakk aldri mer smertelindring enn lystgass.

Det som overrasket meg mest var at fødsel nr 2 gikk så lett med min historie fra forrige som var igangsatt og veldig klinisk. Trodde ikke kroppen min kunne føde normalt.

Det sies jo at fødsel nr 2 er raskere fordi kroppen vet hva som skjer, hvis man har hatt en vaginal fødsel først og det ikke for lenge mellom barna.

Anonymous poster hash: 99d7b...22a

Skrevet

Første gang, rask og fin fødsel, ingen smertelindring bortsett fra at jeg sto i dusjen til jeg ikke klarte å stå mer. Hun kom ut med fostervann, som en fisk, var oppe å gikk rett etterpå. Andre gang, akutt keisersnitt, full spinalbedøvelse, vondt lenge etterpå i arr og i rygg pga. bedøvelsen som de bommet 3 ganger på. Stygt arr etterpå. Nå håper jeg på å få en naturlig og grei fødsel, slik som den første gangen.

Anonymous poster hash: 286fb...5ab
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvor lang tid tok fødselen din?Fikk du smertelindring?Hva overrasket deg mest? Hvordan er det, går fødsel nr. 2 raskere enn nr 1? Anonymous poster hash: 68338...057

Nr 1 tok 17 timer

Nr 2 tok 9 timer (så ja, kortere enn den første)

Nr 3 tok også 9 timer

Smertelindring: vepsestikk og akupunktur (bare tull begge deler) morfin (ble sløv og susete, men smertene ble ikke bedre) og lystgass (fungerte etter forventningene)

Overrasket meg: at dag 3 var så jævlig, men at jeg likevel var verdensmester på dag 6 etter fødsel

Skrevet

Nr.1: igangsatt fødsel, 4 timer fra vannet ble tatt.

Nr.2: 1,5 t fra første svake rie. Rakk ikke sykehuset.

Jordmor mente at jeg ikke kjente åpningsriene opp til 5-6 cm.

Anonymous poster hash: 50732...836

Skrevet

Tok ca 15 timer fra vannet gikk!

Fikk epidural omtrent før jeg rakk å kjenne noe særlig smerte.

Hadde derfor en tilnærmet smertefri fødsel.

Litt problematisk pga navlestrengen rundt halsen, ble vakuum og 4 sting, merket dette, men ellers helt smertelindret.. Kjente ingenting til noe smerter, og spiste wienerbrød gjennom store deler av fødselen😛

Skrevet

Nr 1- Vannet gikk 15.50, ungen var ute 00.30. Tok altså 8 timer fra start til slutt.

Nr 2- Startet med uregelmessige rier kl 04.00, vannet gikk vel 14.30, men siden det ikke beregnes som aktiv fødsel på sykehuset før 4 cm så var jeg vel ordentlig i gang i 16 tiden og ungen var ute 21.21, altså ca mellom 4-6 timer.

Hadde lystgass som smertelindring begge gangene

Like overrasket begge gangene over for infernalsk vondt pressriene er ;) 

Skrevet

Hvor lang tid tok fødselen din?

nr 1: Fra første rie til ungen ute: ca 24 timer  

nr 2: fra første rie til unge ute: 8 timer

Fikk du smertelindring?

nr 1: epidural og lystgass

nr 2: ingenting

Hva overrasket deg mest?

Hvor j.... vondt det var!

Hvordan er det, går fødsel nr. 2 raskere enn nr 1?

se svar på spm 1 :)

Anonymous poster hash: f97ca...f29
Skrevet

Hvor lang tid tok fødselen din?Fikk du smertelindring?Hva overrasket deg mest? Hvordan er det, går fødsel nr. 2 raskere enn nr 1? Anonymous poster hash: 68338...057

Den tok 16 timer. Fikk lystgass :) det hjalp meg å puste riktig, men det som egentlig var best var at jeg var utslitt så jeg sovnet mellom hver rie :)

Det som overrasket meg mest var at det ikke gjorde så vondt som jeg hadde forestilt meg det. Jeg skrek riktignok ved 8 cm åpning om at samboeren min måtte hjelpe meg og at jeg skulle dø, men det var i bunn og grunn mest frustrasjon. Da lå jeg i badekaret og turte ikke gå ut fordi "hvis det gjør så vondt når man ligger i badekaret, hvor vondt gjør det hvis jeg går ut av det?", men da jeg gikk ut, forsvant smerten! Det er noe å ta med seg, at det kan hjelpe å stå hvis det gjør vondt å ligge.

Anonymous poster hash: c57ab...5ac

Skrevet

Min første fødsel varte i 6 timer fra når jeg først begynte å kjenne noe, men hadde såkalt aktiv fødsel i 3 timer.

Fødsel nr. 2 tok 18 timer fra jeg begynte å kjenne noe, men aktiv fødsel var bare 1 og en halv time. Selv om fødsel nr.2 tok litt lengre tid, var det en mye enklere fødsel. Pressinga gikk mye fortere og lettere, så for min del var andre fødsel bedre.

Det overrasket meg hvor mye smerte jeg klarte og finne meg i (jeg er den som fort tyr til paracet ellers), hadde ingen smertelindring på noen av fødslene.

Anonymous poster hash: b6f75...62a

Skrevet

Første fødsel: 35 timer fra første rie. Epidural etter ca 25 timer. Mest overrasket over at det ikke gjorde vondt å presse ungen ut, og hvor vondt det var å gå på do i ukene etterpå!!

Fødsel to: 17 timer fra første rie (3,5 timer på sykehus). Kun lystgass. Overrasket over hvor jævlig vondt det var å presse ungen ut, trodde jeg skulle revne i to! En time senere var jeg frisk som en fisk og gikk rundt og bar på babyen. Og jeg sydde ikke ett sting engang😄.

Anonymous poster hash: 4b5c9...5fe

Skrevet

Har født en gang, og ble overraska av intensiteten! Jeg trodde jeg takla smerte godt. Da jeg brakk foten ventet jeg med legen i et døgn, fordi jeg trodde jeg bare hadde vridd den.. Vannet gikk med ett poff og etter det startet intense rier. Jeg hadde ikke pauser mellom, så det bar til sykehuset (vannet var også misfarget). Fødselen varte i 6 timer fra poff til baby. Siste timen brukte jeg på å presse (jm hadde oversett at det var en stjernekikkert). Prøvde lystgass, men viste seg senere at det aldri hadde vært på. Etter 4 timer med rier uten pause og en kropp som ristet helt ukontrollert, ble jeg anbefalt epidural. Det var deilig å endelig få slappet litt av!!! Ble bare et pyntesting :)

Anonymous poster hash: cfae5...b7f
Skrevet

1. 13 timer, ingen smertelindring.

2. 12 timer, ingen smertelindring.

3. 12 timer, epidural.

Det som overrasket meg mest var hvor godt det var med epiduralen. Jeg var i mye bevegelse frem til 5 cm åpning. Kunne snakke samtidig som jeg hadde rier, men så sa det pang og jeg var utslitt. Kroppen min ristet ukontrollert og alt gikk skjeis. Ellers så er jo det den følelsen spm kommer når barnet er ute. Jeg fødte for 11 dager siden og det står sterkt inntrykk minnet...

men den verste opplevelsen jeg hadde må Være når de stakk en finger inn i rumpen min etter fødselen...

Hvorfor i all verden stakk de en finger opp i rumpa di? Skjønner ikke logikken

Anonymous poster hash: 68338...057

Skrevet

Nr 1: "stjernekikker" 1,5 time fra 4 cm (9 timer fra første murring) Utrolig fin fødsel!

Nr 2: 1 time fra første murring til fødselen var over.

Denne fødeland var uten noen komplikasjoner men det ble for intenst og for fort. Jeg mistet helt kontrollen på alt, svimte av, holdt på å føde i ambulansen og min mann rakk ikke fødselen. Fikk også en skade i musklene i ryggen etter turen i ambulanse.

Ingen smerte lindring på noen av dem. Det går veldig fint uten for min del.

Største overraskelse var hvor utrolig mye vondere det var å føde så raskt som jeg gjorde med nr 2.

Anonymous poster hash: 8f44f...976

Skrevet

12 timer fra jeg våknet av første ri.
Fikk epidural ved 8-9 cm, så var smertefri i 40 min ca. 

Det som overrasket meg mest var hvor pokkers vondt jeg skulle ha de to ukene etter fødsel.

Skrevet

Nummer en: Vannavgang, fulgt av bare noen maserier (selvsagt på nettene, slik at jeg ikke fikk sove). Ble satt i gang etter to døgn. Jævlig med drypp. Epidural. Ble akutt ks åtte timer etter at dryppet ble startet. Da hadde jeg hatt full åpning i fire timer og presset aktivt i to av dem.

Nummer to: Planlagt ks.

Den største overraskelsen for meg var at drypp-riene overhode ikke var slik jordmor og bøker sier at rier "skal" være, som en bølge... Istedet var det som å få en jævla steikepanne i trynet. Ingen oppbygging. Kunne også komme flere i slengen, umulig å vite hvor lenge det var mellom hver (men aldri mer enn max 2-3 minutter). Jeg var også fullstendig uforberedt på hvor skremmende det kunne bli, og hvor traumatisert jeg ble ble etter å ha ligget på op-bordet og trodd at barnet mitt var dødt. 

Anonymous poster hash: 65c22...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...