Gå til innhold

Fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok fødselen din?

Fikk du smertelindring?

Hva overrasket deg mest?

Hvordan er det, går fødsel nr. 2 raskere enn nr 1?

Anonymous poster hash: 68338...057
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første tok 8timer. Fikk ingen smertelindring. Det som overrasket meg mest var at jeg klarte det uten smertelindring, og faktisk fikk ut ungen!

Med andremann tok det 9timer, så den varte lengre. Her fikk jeg prøve lystgass som smertelindring, det gjorde vondt verre for jeg bl kvalm, vil ikke si at det var smertelindring. Ville gjerne ha epidural, men rakk det ikke. Overrasket over at lystgassen ikke funket.. Hadde hørt så mye gøy om den. :P

Anonymous poster hash: 38f3e...e73
Skrevet

3 timer, ingen smertelindring og en fin fødsel.

Nummer to tok 5 timer. Ingen smertelindring da heller. Nok en fin fødsel.

Anonymous poster hash: 39cc1...bfd

Skrevet

1.

Nr.1 ca 6 timer

Nr.2 ca 2 timer

Nr.3 ca 3 timer

Nr.4 ca 3 timer

2.

4 x nei

3.

D som var mest overraskende er den sykt raske overgangen fra du er sikker på du skal dø til du er 110% fin igjen... ;)

Nr.2 er som regel raskere enn nr.1, men ingen regel uten unntak ;)

Anonymous poster hash: 04ed0...205

Skrevet

Nummer 1: 12 timer fra første svake murring til barnet var født. De siste tre timene på sykehus. Lystgass.

Nummer 2: 3 timer fra første svake murring i magen til barnet var født, var på sykehus den siste timen. Lystgass.

Anonymous poster hash: 61e0a...664

Skrevet

Nummer 1: "Stjernekikker" brukte 9,5 timer.

Nummer 2: 1 time 45 minutt fra jeg kjente svake murringer.

Nummer 3: 1 time 50 minutt fra jeg våknet om morgenen av svake murringer.

Nummer 4: Reiste til jm med svake murinnger. Tenkte hun kunne strippe meg for å starte fødselen. Men, viste seg at jeg hadde 8                         cm åpning. Hadde ikke hatt vondt. Fødte 1 time senere.

Nummer 5: Startet med vannavgang hjemme. Babyen var født under 3 timer senere.

Litt lystgass med førstemann, ellers ingen smertelindring.

Vart overrasket over hvor intens det var. Spesielt siden jeg har hatt raske fødsler. 

Skrevet

Aner ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel, men det gikk ca et døgn fra vannet gikk og 12 timer fra jeg begynte å kjenner riene skikkelig.

Fikk epidural. Var skeptisk til det på forhånd, men veldig fornøyd da jeg fikk det. ;)

Det som overrasket meg mest var hvor rolig jeg var da vannet gikk. Hadde trodd jeg skulle få panikk, men tok det med ro i flere timer hjemme siden riene ikke hadde startet enda. Også var jeg overrasket (og litt skuffet) over at ungen ikke var noe særlig pen med det samme den kom ut...

Anonymous poster hash: 426bb...0b0
Skrevet

Første fødsel: 30 timer  

Andre fødsel: 15 timer

Epidural begge gangene, men den sluttet og virke og fødselen stanset opp, dermed ble jeg satt på drypp.

Overrasket (og fortsatt sjokkert og traumatisert) over hvor avsindig vondt det er å bli satt på drypp. Jeg ble sinnsyk av smertene. 

Anonymous poster hash: 8a10f...b15
Skrevet

1.  fødsel. 6 timer fra jeg kom på føden med 5 cm åpning. Ingen smertelindring. Overraskelsen var hvor effektivt klystèr var og hvor lite jeg tenkte på babyen under fødsel (man bli ekstremt selvsentrert og fokusert). Hadde hatt overkommelige rier noen timer før jeg kom inn.

2. fødsel. 20 minutter fra jeg kom på føden. Hadde hatt rier et par timer før jeg kom inn. Selvsagt ingen smertelindring. Sjokket var hvor liten babyen var, og at den kom så enormt raskt. 1 press var det jeg trengte for å få den ut.

Så for meg gikk det myyye raskere med nummer to. 

Anonymous poster hash: 01288...444
Skrevet

Første var jeg i aktiv fødsel i 23 timer

Andre gang i 16 timer

Tredje gangen i 15 timer

Hadde ingen smertelindring med noen av dem.

Det som overrasket meg mest første gangen var hvor mye menneskekroppen egentlig tåler i slike ekstremsituasjoner. Endte i sugekopp og revnet fra A til Å, at man som kvinne ikke besvimer men klarer holde fokus i en slik smerte, at et spedbarn tåler å bli dratt ut med rå makt, etter hodet... Vilt!

Anonymous poster hash: 28f43...c61

Skrevet

Aktiv fødsel: 4 timer

Fikk ikke smertelindring, det rakk jeg ikke siden jeg hadde full åpning ved første sjekk.

Det som overrasket meg mest var måten jeg taklet det på. Taklet fødselen dårlig fra full åpning til fødsel. Hylte og sto i... Han ble tatt med vakuum, og vakuumet ble satt høyere opp en hva som er vanlig fikk jeg beskjed om (ble satt innafor livmorhalsen). Det var jævlig.

Anonymous poster hash: 17071...89c

Skrevet

Fikk du varige skader etter at du revnet fra A til Å? Høres skrekkelig vondt ut

Skrevet

1: stjernekikker, 34 timer, epidural

2: stjernekikker, 26 timer, epidural (som bli tom, deretter ingenting)

3: 1t og 45m, lystgass

4: 2 timer, lystgass

Mest overrasket over hvor kjapp og enkel fødsel nr tre var. Ble aldri en brøkdel av så vond som de to første fødslene. Skjønte ingenting da jm ba meg presse. Var dette alt, liksom :D hyggelig overraskelse, da :)

Anonymous poster hash: ad634...ecb

Skrevet

Bare født engang, men den tok ni timer og jeg brukte ikke smertestillende. Jeg ble overrasket over hvor slitsomt det var, rent fysisk for musklene, og jeg var forberedt på mer smerte.

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Fikk du smertelindring?

Hva overrasket deg mest?

3 timer.

Brukte lystgass.

Styrtblødningen etterpå, ingen hadde fortalt meg at noe slikt kunne skje og jeg trodde at når baby var ute så var man ferdig. Men så satt morkaka fast og når den løsnet fikk jeg denne styrtblødningen da.

Revnet ikke forresten.

Jeg er gravid med nr 2 nå, ifølge jordmor kommer det til å gå enda fortere denne gangen, så jeg er spent :)

Skrevet

Fikk du varige skader etter at du revnet fra A til Å? Høres skrekkelig vondt ut

Nei, de er flinke til å brodere sammen igjen og det er godt grokjøtt der nede ;)

Jeg var heldig som ikke tok lukkemuskelen bak da, pga sugekoppen fikk jeg et klipp bakover og det var der jeg revnet videre, på skrått ved siden av lukkemuskelen. Forover revnet jeg langs urinveisåpningen og fremover på klitoris. Var selvfølgelig vondt ja, og overraskende hvor mye vi faktisk tåler av smerte uten å besvime...

Men jeg fikk ingen varige problemer, mistet mye blod og ble sydd sammen av kirurg, var øm og vond i noen uker men grodde helt fint sammen igjen.  

Neste fødsel, som var et større barn, revnet jeg ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 28f43...c61

Skrevet

Første fødsel: igangsatt fødsel som tok over 2 dager med maserier og kun 2 cm åpning. stoppet opp første kvelden med rier men startet deretter opp og holdt på med rier igjen i nesten 12 timer. Rier hvert minutt. Fikk epidural.

Andre fødsel: 5 timer fra første rie til ungen var ute. Lystgass som ikke hjalp på smertene men gjorde meg så sløv at jeg ikke kjempet mot smertene. Rier hvert minutt siste 3 timene her også.

Men selve fødselen gikk som en drøm meg begge. Presset i kanskje 10 min med første og andre kom på 4 pressrier.

Klippet med første og revnet litt med andre.

Anonymous poster hash: e0ac5...a41

Skrevet

1. gang : 4 timer

2. gang: 6 timer

Brukte ikke smertestillende.

Det som overrasket meg mest var smertene, trodde det skulle være peace of cake men den gang ei;)

Fødsel nor 2 tok lengre tid men var mye letter, to pressrier før han skvatt ut. Og jeg var i bedre form etterpå.

Skrevet

36timer fra første rie, 24timer på sykehuset før hn kom. 

Hadde epidural, prøvde lystgass uten at det ga noe virkning ble kvalm. Og prøvde badekar, som var ganske avslappende.

Fødsel 2, skjer om ca 3-4 måneder så veldig spent på hvordan det blir.

Anonymous poster hash: 7d965...713
Skrevet

Fikk du smertelindring?

Hva overrasket deg mest?

nr 1 KS

nr 2 1 time 50 min- epidural

nr 3 3-4 timer- epidural + fentanyl? et eller annet IV. 

det som overrasket mest er at det gikk så fort. Og hvor normal og oppegående jeg følte meg etter en vaginal fødsel hvor alt gikk kjempe bra

Anonymous poster hash: 20bb6...c63

Skrevet

36timer fra første rie, 24timer på sykehuset før hn kom. 

Hadde epidural, prøvde lystgass uten at det ga noe virkning ble kvalm. Og prøvde badekar, som var ganske avslappende.

Fødsel 2, skjer om ca 3-4 måneder så veldig spent på hvordan det blir.

Glemte hva som overrasket meg mest, og det var vel at epiduralen fungerte så utrolig godt som den gjorde. Hadde hørt så mye skrekk historier om at den virker ikke, eller bare på halve siden etc….men jeg har aldri vært nærmere himmelen tror jeg som jeg var da;)

Skrevet

1. 47 timer fra første rie

2. Akupunktur, morfin, deretter epidural de siste 14 timene

3. At det skulle ta så syyyykt lang tid!! I tillegg til hvor ødelagt jeg var i kroppen i ukene etter..

Anonymous poster hash: 86d42...8e5

Skrevet

Fikk du smertelindring?

Hva overrasket deg mest?

Første tok i overkant av en time fra første ri til han var ute. Fikk spinalblokkering. Skikkelig drit!! Hadde ikke forventa så mye stress rundt fødselen. Hadde skittent fostervann så de ville ha han ut snarest.

Andre gang gikk det supert!! En time fra første ri til jenta var ute. Ingen bedøvelse, ikke engang veneflon. Herlig fødsel!! Overraska meg at jeg likevel revna selv om jeg skikkelig kontrollerte trykkinga

Anonymous poster hash: 3dfb3...886

Skrevet

Jeg har født 3, og det har gått raskere for hver gang.

Ingen smertelig noen av gangene. Har ikke rukket det. Men det har gått helt fint.

Det er kanskje det som overrasket meg mest.

Jeg trodde jeg hadde skikkelig lav smerteterskel, men fødsel er langt ifra det vondeste jeg har opplevd. Kraftig migrene og hemoroider etter fødsel har vært verre for min del.

Anonymous poster hash: d5a92...c6b

Skrevet

Fikk du smertelindring?

Hva overrasket deg mest?

Min nr to gikk veldig raskt. Første rie 0730. Var på sykehuset 0930, ungen var ute 1030.

Anonymous poster hash: 09b3b...f6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...