Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Jeg holder på å bli gæren. Kort fortalt sliter jeg med smerter, store smerter hver dag i tillegg til diverse annet. Jeg føler ikke jeg blir tatt på alvor for jeg får høre" du er for ung for det....","du ser jo så fresh ut...." osv....hver gang! Jeg føler nesten jeg må lyve på meg et tilleggsymptom for å bli hørt!Det er jo NOE som er galt, hvorfor "orker" de ikke finne ut av det fordi jeg er så ung??!(er forresten ikke SÅ ung, er 27) Har du måttet lyve til legen noen gang? Anonymous poster hash: 553d9...b2d
Marriet Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Aldri løyet til legen, og skjønner heller ikke hva godt det skal gjøre? Hvis du opplever å ikke bli tatt på alvor ville jeg bedt om å få en konsultasjon hos en annen lege. Og det ville jeg fortsatt med helt til jeg hadde blitt forstått.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Bestill deg time til privat lege ! Anonymous poster hash: 81ba5...a62
mimlen Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Bytte lege? Fastlegen jeg hadde før var sånn, nå har jeg bytta til en som tar meg seriøst!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 har vært til en annen også og fikk samme svar.....................:S rimelig frustrert nå, jeg har 4 barn jeg må prøve å ta best mulig vare på også, hadde det ikke vært for mannen min vet jeg ikke hvordan det ville ha gått....:-S Anonymous poster hash: 553d9...b2d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Privat lege eller privat revmatolog! Anonymous poster hash: 8f717...797
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Du bor ikke tilfeldigvis i Vestfold? Vet om en lege der som kan finne på å si at en pasient er for pen for en diagnose.... Enkelt og greit - bytt lege. En lege du ikke har god kommunikasjon med er ikke en lege som passer til deg uansett. Om du ikke vil bytte lege (det finnes ikke en god grunn til å beholde en lege som tydeligvis ikke ser eller hører deg), så er eneste måte å møte slike useriøse kommentarer å kaste det tilbake til ham. "Ok, du synes jeg er for ung for sånn og sånn, hva er da din faglige mening at jeg feiler?" "Takk for at du synes jeg ser fresh ut, jeg orker bare ikke å se ut slik jeg føler meg, derfor sminker jeg meg og kler meg fresht. Men hvordan begrunner at utseendet mitt har noe med smertene mine å gjøre?" Bytt lege. Anonymous poster hash: f8bcf...540
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Du bor ikke tilfeldigvis i Vestfold? Vet om en lege der som kan finne på å si at en pasient er for pen for en diagnose.... Enkelt og greit - bytt lege. En lege du ikke har god kommunikasjon med er ikke en lege som passer til deg uansett. Om du ikke vil bytte lege (det finnes ikke en god grunn til å beholde en lege som tydeligvis ikke ser eller hører deg), så er eneste måte å møte slike useriøse kommentarer å kaste det tilbake til ham. "Ok, du synes jeg er for ung for sånn og sånn, hva er da din faglige mening at jeg feiler?" "Takk for at du synes jeg ser fresh ut, jeg orker bare ikke å se ut slik jeg føler meg, derfor sminker jeg meg og kler meg fresht. Men hvordan begrunner at utseendet mitt har noe med smertene mine å gjøre?" Bytt lege. Anonymous poster hash: f8bcf...540 Og for å svare på spørsmålet ditt - jeg byttet lege fem ganger før jeg traff en som endelig tok meg på alvor! Anonymous poster hash: f8bcf...540
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #9 Skrevet 1. januar 2015 Det skader jo ikke å få et tredje syn på saken. Likevel kan det jo hende at legen din har rett, det er jo to leger som har kommet til samme konklusjon så langt. Men bytt lege og se om det hjelper. Anonymous poster hash: 2851f...5d5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #10 Skrevet 1. januar 2015 Hva skal du oppnå ved å lyve for legen annet enn å kunne få en gal diagnose? Anonymous poster hash: 97924...bb4
♥Madam Mim♥ Skrevet 1. januar 2015 #11 Skrevet 1. januar 2015 Ja, det har jeg. Men dette var på helsestasjonen med mitt barn og legen, som ikke er min fastlege, begynte å spørre meg om private ting om min helse. Da løy jeg siden det ikke var ting jeg synes hun hadde noe med og det var ikke pga min helse jeg var der. Bor på et lite sted med to fastleger.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #12 Skrevet 1. januar 2015 Det skader jo ikke å få et tredje syn på saken. Likevel kan det jo hende at legen din har rett, det er jo to leger som har kommet til samme konklusjon så langt. Men bytt lege og se om det hjelper. Anonymous poster hash: 2851f...5d5 At legen har rett i at hun er for ung og fresh til å ha smerter? Du tror ikke hun vet om hun har vondt..? Anonymous poster hash: 37a93...22c
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #13 Skrevet 1. januar 2015 For å svare på spørsmålet: Jeg har ikke måttet lyve, men har måttet jobbe hardt for å bli trodd da jeg fikk gallestein som 17-åring. Hadde alle typiske symptomer på det, men jeg var for ung. Fikk flere andre diagnoser som ikke stemte med symptomene i det hele tatt. Fortalte at både faren min og søsteren min har hatt gallestein i ung alder, og kombinert med at de andre diagnosene viste seg å ikke stemme, så hjalp det sånn at jeg ble trodd til slutt. Men ikke før jeg var døden nær, måtte fraktes til sykehus med blålys og sirener og opereres umiddelbart. Jeg var også hos flere leger, men det hjelper fint lite når alle har lært det samme. Tror ikke det hadde hjulpet å lyve heller, for jeg hadde jo alle symptomer. Anonymous poster hash: 37a93...22c
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #14 Skrevet 1. januar 2015 Hva er det legen mener du er for ung for da? Smertene i seg selv eller er det at du allerede har "bestemt" deg en gitt diagnose? Hva har du fortalt til legen og evt hva har legen gjort av utredning? Anonymous poster hash: 0516e...752
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #15 Skrevet 1. januar 2015 Og for å svare på spørsmålet ditt - jeg byttet lege fem ganger før jeg traff en som endelig tok meg på alvor! Anonymous poster hash: f8bcf...540 Må le litt - jeg leste i teksten din "har du vært nødt til å bytte lege noen gang?"... men det stod visst lyve, ikke bytte Så for å virkelig svare på spørsmålet ditt..... Nei, jeg har ikke løyet til leger. Det risikerer du bare slår tilbake på deg selv og kan lede andre leger i feil retning. Du skal ikke beholde en lege du føler du må lyve til for å bli trodd, det er ikke riktig lege for deg! Anonymous poster hash: f8bcf...540
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #16 Skrevet 1. januar 2015 Nei. Jeg ville ikke beholdt en fastlege som ikke tok meg på alvor. Anonymous poster hash: 7216d...c80
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #17 Skrevet 1. januar 2015 Hva slags smerter sliter du med da, og hva har legen sjekket? Om det er smerter i muskler og ledd anbefaler jeg å få time hos kiropraktor eller manuellterapeut isteden, de tar den type plager mye mer alvorlig en mange fastleger og f kan henvise til røntgen og spesialist om nødvendig. Anonymous poster hash: 8f717...797
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #18 Skrevet 1. januar 2015 Jeg har aldri opplevd å ikke bli tatt på alvor. Det har heller ingen jeg kjenner privat. Men jeg har møtt utrolig mange brukere som hevder å ikke bli tatt på alvor (jobber i NAV). Slik jeg kjenner legene på stedet jeg bor tar de pasientene på alvor, men det er nok mange som ikke objektivt sett feiler noe som helst. Iallefall ikke fysisk. Når det er sagt så er det klart det forekommer at man ikke blir tatt på alvor. Hadde det skjedd meg hadde jeg byttet lege. Anonymous poster hash: c2f42...086
overlord Skrevet 1. januar 2015 #19 Skrevet 1. januar 2015 Dersom man i det hele tatt vurderer å lyve for legen er det kanskje ikke rart at man er en person som ikke blir tatt på alvor.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #20 Skrevet 1. januar 2015 Jeg måtte bytte lege fire ganger før jeg ble hørt og forstått - deretter måtte jeg bytte psykiater tre ganger før problemet mitt ble tatt på alvor! Nå er jeg riktig medisinert og har fått kjempegod oppfølgning hele veien.Bytt lege til du finner en som tar deg på alvor. Ikke gi deg. Anonymous poster hash: 4c663...e4f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #21 Skrevet 1. januar 2015 Bytt lege, skriv ned hva og hvordan du føler deg, husk at du er den beste legen for kroppen din så vær tydelig på hva du føler du trenger når det kommer til utredninger og evt medisiner. Når du kommer med smerter så skal legen din huske på at du har så vondt som du sier du har uten at han eller hun skal synse noe om det. Legene er desverre ikke tankelesere så det kan lønne seg å få dem til å bekrefte hva de har oppfattet av hva du har sagt underveis i konsultasjonen. Lykke til og god bedring! Anonymous poster hash: caec9...ceb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #22 Skrevet 1. januar 2015 Dersom man i det hele tatt vurderer å lyve for legen er det kanskje ikke rart at man er en person som ikke blir tatt på alvor. Eller det kan være desperasjonen over å ikke bli tatt på alvor som etter lang tid gjør at man begynner å vurdere desperate handlinger... Mange har litt for mye "respekt" for leger, og er ikke like raske til å bytte ut leger som ikke gjør jobben sin, mange er forbausende redde for å såre legen eller at de vil bli sett på med mistenkelige øyne hvis de bytter lege. Ikke alle som er like flinke til å slå i bordet - eller bytte lege. Andre bor steder hvor det ikke er andre leger tilgjengelig, de har kanskje ikke mulighet til å reise lange veier til private leger - hvilke altenativer har de da når legen ikke tar de på alvor? Jeg jobber med pasienter, og det er forbausende mange som beholder leger som ikke tar dem på alvor, forbausende mange leger som ikke en gang tar svært konkrete ting på alvor. Jeg oppmuntrer alltid dise pasientene til å bytte lege, og det pussige er at de da blir tatt på alvor hos ny lege. Har bodd og jobbet ulike steder, og alle steder har det vært flere leger som har vært beryktet både blant folk og blant terapeuter for ikke å ta pasientene på alvor. En lege skal være profesjonell. Hvor profesjonelt synes du det er å begrunne sitt argument for at en pasient ikke feiler noe med at pasienten er for ung og fresh? Anonymous poster hash: f8bcf...540
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #23 Skrevet 1. januar 2015 Du må ikke finne på å lyve! Hvordan i all verden skal legen kunne sette riktig diagnose da? Eller har du alt bestemt deg for hvilken diagnose du vil ha, og sikter deg inn på den? Bytt heller fastlege, eller ta en konsultasjon hos en privat lege. Det er nødvendig med et tillitsforholdet mellom lege og pasient, og dette forholdet er ikke tilstede verken når pasienten lyver eller opplever at h*n ikke tas på alvor. Anonymous poster hash: 1b297...bac
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #24 Skrevet 1. januar 2015 Takk for svar alle dere!:-) Som ei over her skirver er det desperasjon over å ikke bli tatt på alvor...hva om det faktisk er noe alvorlig som jeg burde ha fått behandling for og plutselig er det for sent?I verste fall................................ Jeg vet jeg har vondt, jeg er dessverre VANT TIL å ha mye vondt og bli avfeid med at jeg er for ung og fresh...var en lege for lenge siden som tok meg på alvor som sa "dette SKAL vi finne ut av!", men så sluttet han som lege der hvor jeg bor:-( Nå er det desperasjon...og jeg er farlig nær å lyve, jeg vil ha en ordentlig sjekk, gjerne med MR/Ultralyd/CT eller noe, men det ser jo heeelt umulig ut. Vet andre har fått MR for _ingenting_, de ble overrasket selv at de fikk det.... jeg blir så sliten....føler meg som en hypokonder, men jeg har aldri vært den som har sytet og klaget, men nå er det nok!Jeg har familie å ta meg av.... Anonymous poster hash: 553d9...b2d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #25 Skrevet 1. januar 2015 Takk for svar alle dere!:-) Som ei over her skirver er det desperasjon over å ikke bli tatt på alvor...hva om det faktisk er noe alvorlig som jeg burde ha fått behandling for og plutselig er det for sent?I verste fall................................Jeg vet jeg har vondt, jeg er dessverre VANT TIL å ha mye vondt og bli avfeid med at jeg er for ung og fresh...var en lege for lenge siden som tok meg på alvor som sa "dette SKAL vi finne ut av!", men så sluttet han som lege der hvor jeg bor:-( Nå er det desperasjon...og jeg er farlig nær å lyve, jeg vil ha en ordentlig sjekk, gjerne med MR/Ultralyd/CT eller noe, men det ser jo heeelt umulig ut. Vet andre har fått MR for _ingenting_, de ble overrasket selv at de fikk det....jeg blir så sliten....føler meg som en hypokonder, men jeg har aldri vært den som har sytet og klaget, men nå er det nok!Jeg har familie å ta meg av.... Anonymous poster hash: 553d9...b2d Men hva konkret vil du at legen skal sjekke ut med MR eller CT? For det er jo ikke sånn at de scanner hele kroppen! Er det muskler eller skjelett som er vondt? Er det et bestemt område i kroppen eller er det overalt? Har du vært til f,eks fysioterapeut og Kan slå i bordet med en epikrise derfra? Hva tenker du at de skal sjekke med ultralyd? uL sjekker jo bare et veldig lite område inne i kroppen, f,eks kontrollere for væske i et konkret ledd eller i en leddkapsel...... Hva mener du men en "ordentlig sjekk" egentlig? Anonymous poster hash: 0516e...752
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå