Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #26 Skrevet 31. desember 2014 Sliter han på skolen? Er han rastløs? Har han noensinne vært redd for do? Redd for å bæsje? Lukter han? Selv når han bruker ren truse? Det er normalt å ha forstoppelse selv om det kommer avføring. Da kommer det av og til i trusen og av og til på do. Det kan sitte avføring i tarmen i mange måneder, går han lenge nok med det, kan det begynne å lukte. Første skrittet vårt var mage og tarmspesialist. De undersøkte tarmen og fant hard avføring. De sjekket også om Lukkemuskelen fungerte. Det gjorde den. Gutten din kjenner kanskje ikke forskjell på promp og avføring. Da må dere drille inn rutiner. Han må på do hver dag til samme tid. Der skal han sitte i 5-15 min, selv om det ikke kommer noe. Det kan ta opp til et år å lære å gå på do. Han har dysleksi, men utfra sine forutsetninger går det bra på skolen. Han trives godt og får hjelp der han trenger det. Han er derimot ekstremt rastløs, derav utredningen hos BUP hvor det var mistenkt ADHD, uten at de kunne konkludere med noe. Han har ikke uttrykt redsel eller ubehag knyttet til å gå på do. Men han orker/gidder har ikke lyst fordi "det er så kjedelig". Det lukter kun når han har gjort seg ut, ikke når han er ren. Egentlig litt rart, for det lukter lite sett i forhold til mengde og hyppighet. Det er ikke ofte vi kjenner lukten, men når han tar selv initiativ til å dusje, da skjønner vi at han har gjort seg ut. Hvor nøye de har undersøkt han rent fysisk vet jeg ikke, da det er mor som har sørget for den delen. Men det var ikke funnet noe unormalt så vidt vi har fått kjennskap til. Vi har rutiner med dogåing, her og hos mor, men jeg mistenker at han bare låser seg inn på do og gjør helt andre ting enn å sitte ned. Er jo også en balanse dette med privatliv og intimsoner. Han hadde aldri (forståelig nok) bæsja med feks pappaen i samme rom. Så vi må jo bare instruere, og håpe han gjør som vi sier. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Gjest Antarctica Skrevet 31. desember 2014 #27 Skrevet 31. desember 2014 Finnes også noe som heter skjult forstoppelse. Da kan det være smertefullt å skite, så da unngår kanskje pasienten det så langt det går. Også hvis han sprekker opp i endetarmsåpningen.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #28 Skrevet 31. desember 2014 Jeg leser hva du skriver... Og nei, dere har faktisk ikke noe annet valg enn å oppsøke hjelp på nytt. Ikke gi dere før dere har fått skikkelig hjelp!Den nonchalante holdningen hans er garantert en beskyttelsesmeksnisme.Et traume kan være en skilsmisse, eller noe annet som dere kanskje ikke tenker over som spesielt traumatisk. Men det kanskje er det for han.....Man er ikke et lykkelig og harmonisk barn hvis man bæsjer på seg i en alder av 14 år....Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Eneste forandringene han har gjennomgått er å få søsken (hos mor), og at jeg og mine barn kom inn i livet. Vi har forøvrig et kjempegodt forhold, han ble overlykkelig når vi valgte å gifte oss, og han er bestevenn med mine barn. Foreldrene har aldri bodd sammen, han har bodd på samme adresse hele livet, han har ikke mistet besteforeldre eller venner, byttet skole, opplevd mobbing, bilulykker, konflikter eller slikt. Vi har gått gjennom alle slike eventualiteter flere ganger. Og han har aldri vært renslig, hadde det oppstått etter et gitt tidspunkt kunne det vært forklaringen, men han har altså alltid gjort seg ut. De andre barna (stesøsken her, og halvsøsken der, 6 tilsammen) har vært helt renslige for både urin og avføring rundt 2,5 år. Han er sjekket for allergi og matintoleranse uten funn, uten at det nødvendigvis er 100% sikkert. Men han har i alle fall ingen andre tegn på det, selv om han er ganske kresen. Men det går på at han ikke liker mat, ikke at han ikke tåler den. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Han har fått søsken, og du og dine barn har blitt del av livet hans, og det ser du på som bagateller...? 6 nye stesøsken/halvsøsken, og gutten skal liksom trives og utvikle seg og ikke la seg merke med at det skjer ting.... Hallloooooooo? Hørt om begrepet regresjon? Veldig vanlig at storesøsken begynner å gjøre seg ut igjen, eller ikke klarer å pottetrenes når de får småsøsken.Kanskje du skulle ta og trekke deg litt tilbake nå. Og la far og mor organisere en løsning på dette. Uten ditt besserwisser-bidrag.Anonymous poster hash: 518fe...226 Ok: Gutten er født i 2000. I et normalt forløp burde han blitt renslig i 2003, sånn ca. Frem til da var det ingen nye søsken eller nye omsorgspersoner. Han sluttet derimot aldri å bæsje seg ut. Ble renslig for urin som forventet og har ikke hatt uhell av betydning siden. I 2006 ble han storebror (han har to eldre søsken fra før). Og vi kom inn i livet. Ingen endring i forhold til avføring, han fortsatte å bæsje seg ut, som han hadde gjort hele tiden. Sier ikke at hverken nye søsken eller ny partner til far er bagateller. Men han har ikke begynt å bæsje seg ut igjen, han har bare aldri sluttet. Uansett hva han har vært gjennom har han bæsjet seg ut, både før og etter forandringer, store som små. Lengste perioden uten avføring i trusa var den mnd i fjor hvor mor tok vekk iPad'en hans. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Ja, jeg hørte det første gangen også. Men rådet mitt til DEG er det samme. Dine holdninger skinner så tydelig igjennom at jeg tror ikke du kan bli noen ressurs for ham i denne saken. Anonymous poster hash: 518fe...226 Hvilke holdninger? At jeg vil prøve å forstå, og hjelpe gutten? Han er en fantastisk gutt, som jeg (ja jeg!) skulle ønske kunne flytte til oss permanent, han er en høyt elsket del av familien, og jeg gjør det samme for han som for mine biologiske barn. Men akkurat denne problemstillingen har jeg ikke med noen av de biologiske. Hadde det stilt seg annerledes om jeg omtalte han som sønnen min, og ikke stesønnen? For hadde det vært min sønn hadde faktisk problemet og behovet for å hjelpe vært akkurat like stort, hverken mer eller mindre. Det samme hadde fortvilelsen og frustrasjonen vært. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #29 Skrevet 31. desember 2014 Finnes også noe som heter skjult forstoppelse. Da kan det være smertefullt å skite, så da unngår kanskje pasienten det så langt det går. Også hvis han sprekker opp i endetarmsåpningen. Hvordan "ser" man det? Han sier selv at det ikke gjør vondt å gå på do. Han har heller ikke slik tynn avføring som kan komme når det er forstoppelse men noe siver forbi. Det er fast, normal avføring i buksa, men i mindre mengder enn ved full tarmtømming. Vet jo at han av og til går på do, for vi finner avføring også på/i do etter han har vært der (ofte griset rundt på doringen feks, siden han først har gjort seg ut, for så å ha gått på do, uten å vaske seg imellom). Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Gjest Antarctica Skrevet 31. desember 2014 #30 Skrevet 31. desember 2014 Finnes også noe som heter skjult forstoppelse. Da kan det være smertefullt å skite, så da unngår kanskje pasienten det så langt det går. Også hvis han sprekker opp i endetarmsåpningen. Hvordan "ser" man det? Han sier selv at det ikke gjør vondt å gå på do. Han har heller ikke slik tynn avføring som kan komme når det er forstoppelse men noe siver forbi. Det er fast, normal avføring i buksa, men i mindre mengder enn ved full tarmtømming. Vet jo at han av og til går på do, for vi finner avføring også på/i do etter han har vært der (ofte griset rundt på doringen feks, siden han først har gjort seg ut, for så å ha gått på do, uten å vaske seg imellom). Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Sykehuset kan undersøke det, tror de tar noe kontraststoff som han skal spise og så finner de ut hvor lang tid maten er i tarmen før den kommer ut. Hvis omløpstiden er for lang, kan det være skjult forstoppelse selv om symptomene ikke er som klassisk forstoppelse.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #31 Skrevet 31. desember 2014 Ok. Nå har ikke jeg mer å komme med. Dere må ihvertfall til legen for å fastslå at det ikke er noe fysisk. Og for all del. Sjekk om han har forstoppelse. Anonymous poster hash: e124f...536
Sommerfeeling Skrevet 31. desember 2014 #32 Skrevet 31. desember 2014 Ok. Nå har ikke jeg mer å komme med. Dere må ihvertfall til legen for å fastslå at det ikke er noe fysisk. Og for all del. Sjekk om han har forstoppelse. Anonymous poster hash: e124f...536 Skulle ikke være anonym.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #33 Skrevet 31. desember 2014 Finnes også noe som heter skjult forstoppelse. Da kan det være smertefullt å skite, så da unngår kanskje pasienten det så langt det går. Også hvis han sprekker opp i endetarmsåpningen. Hvordan "ser" man det? Han sier selv at det ikke gjør vondt å gå på do. Han har heller ikke slik tynn avføring som kan komme når det er forstoppelse men noe siver forbi. Det er fast, normal avføring i buksa, men i mindre mengder enn ved full tarmtømming. Vet jo at han av og til går på do, for vi finner avføring også på/i do etter han har vært der (ofte griset rundt på doringen feks, siden han først har gjort seg ut, for så å ha gått på do, uten å vaske seg imellom). Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Sykehuset kan undersøke det, tror de tar noe kontraststoff som han skal spise og så finner de ut hvor lang tid maten er i tarmen før den kommer ut. Hvis omløpstiden er for lang, kan det være skjult forstoppelse selv om symptomene ikke er som klassisk forstoppelse. Har ikke hørt spesifikt at dette er sjekket, så takk for tipset. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Luksusdyret Skrevet 31. desember 2014 #34 Skrevet 31. desember 2014 Signerer det at dere bør dra på utredning en gang til og kreve svar. Det er ikke normalt at en fjortenåring synes det er helt greit å drite i buksa. Synes det er merkelig at han har holdt seg i en hel måned for å få iPaden tilbake hvis han har fysisk problem altså, da burde det ikke være mulig? Har dere snakket med mor om det, hvordan han klarte å gå en hel måned uten uhell? For øvrig er jeg enig med at en gutt på 14 må vaske dritten sin selv. Voksne har også uhell, med både avføring og spy en sjelden gang, men de etterlater ikke gris etter seg på badet og går. Gutten er 14, om 2 år må han kanskje flytte på hybel for å gå på videregående. Hvem skal vaske dritten hans der? Romkameratene hans? Synes heller ikke at det er å ydmyke gutten ved å la ham vaske etter seg, det er bare statuering av ansvaret, noe som er helt på sin plass.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #35 Skrevet 31. desember 2014 Du sier at dette har pågått i 14 år(!!!!!!) altså at han aldri har blitt renslig?? Og dere har bare latt han slite med dette i alle disse årene?? Fordi legene ikke har funnet noe galt?? Høres utrolig slapt ut! Hadde det vært ungen min skulle hver stein vært snudd. Og jeg skal love deg at jeg ikke hadde godtatt svar fra BUP eller legen om at ikke de fant noe galt. Da hadde jeg krevd henvisning til spesialister! Og jeg hadde søren meg ikke gitt meg før vi fant ut hva grunnen til det var! Herregud! Han er f j o r t e n år og er ennå ikke renslig! Har ikke gutten hatt traumer før så må han garantert ha det nå? Så utrolig ydmykende det må være å slite med akkurat dette....! Det er deres plikt å stå på til dere får svar, hjelp og behandling! Anonymous poster hash: 1f99a...d38
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #36 Skrevet 31. desember 2014 Skjønner ikke helt hvorfor du legger ut et såpass identifiserbart og forferdelig pinlig spm på nett, i stedet for å gå til (eventuelt den private siden av) spesialisthelsetjenesten? Fjortenåringer er ikke helt ukjente med Google, liksom. Anonymous poster hash: 3e84e...76e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #37 Skrevet 31. desember 2014 Skjønner ikke helt hvorfor du legger ut et såpass identifiserbart og forferdelig pinlig spm på nett, i stedet for å gå til (eventuelt den private siden av) spesialisthelsetjenesten? Fjortenåringer er ikke helt ukjente med Google, liksom. Anonymous poster hash: 3e84e...76e Jeg er ikke helt ukjent med anonymisering heller, liksom ;-) Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #38 Skrevet 31. desember 2014 Høres ut som årelang forstoppelse, han trenger å tømmes og deretter vedlikeholde tarm muskulaturen i lengre tid. Dette må faren og Nora gjøre, ikke du. Han må ha klyster og stor dose lakserende middel. Dere må kjøpe movicol, den er ikke anbefalt for barn på pakningsvedlegget, men lege og sykehus anbefaler den også for barn. Den kan kjøpes uten resept. Fortsett med movicol i 2-4 uker. Ha do rutine to ganger daglig i 2-3 mnd. Deretter daglig i et år. Få han til å føre dagbok om avføring. Stor liten etc. Han kjenner ikke at han må gå. Foreldrene må ha et system der han legger skittentøy i poser og knyter for så dusjer han og kler seg på nytt. De SKAL ta den jobben uten å mukke! Dette fikser de på et år eller to. Det går lettere når rutinene starter å gå seg til. Dere må bare ikke slakke med kontroll, og forsikre dere om at han følger opp. Sjekk dagboka! Anonymous poster hash: 8b2b5...abe
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #39 Skrevet 31. desember 2014 Dette må være et trolletråd, det er ingen 14 åringen som gjør sånn som det. Anonymous poster hash: 03c83...678
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #40 Skrevet 31. desember 2014 Dette må være et trolletråd, det er ingen 14 åringen som gjør sånn som det. Anonymous poster hash: 03c83...678 Det finnes voksne også som sliter med dette. Anonymous poster hash: e124f...536
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #41 Skrevet 31. desember 2014 Dette må være et trolletråd, det er ingen 14 åringen som gjør sånn som det. Anonymous poster hash: 03c83...678 Det finnes voksne også som sliter med dette. Anonymous poster hash: e124f...536 Men det er veldig spesielt å grise rundt med avføringen, og ikke bry seg med å vaske seg selv eller evt gris Anonymous poster hash: ff62e...116
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #42 Skrevet 31. desember 2014 jeg tenker at den holdningen han viser, og svarene han gir foran venner også kan sees på som en måte å ta kontroll over situasjonen på. Også hans svar til dere med at han ikke gidder. Å er det faktisk slik at han ikke gidder så er faktisk det i seg selv et problem. Det er noe sosialt som ikke er helt på stell. Han har vært på PPT. Er dette for ADHD som skrevet eller for avføringen. Jeg hadde krevd det det et eget punkt. Jeg ville aldri lagt det på latskap. Som ei skrev over hadde jeg aldri gitt meg med at det ikke er en diagnose. De får lete til de finner årsaken enten det er fysisk, psykisk eller seksuelt. Kanskje han ble misbrukt som lite barn da han ikke hadde språk ? Kanskje han har en grad autisme ? Kanskje det er noe fysisk dere ikke har funnet. Men ikke en diagnose hadde jeg aldri godtatt! Anonymous poster hash: ae409...b21
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #43 Skrevet 1. januar 2015 Han er 14 år og på de aller fleste områder en flott gutt. Hjelpsom og grei, og vi har et godt forhold, etter snart 8 år i samme familie. Men på ett område har jeg fått nok. Som sagt, han er 14 (!!!) år. Og bæsjer seg fortsatt ut. Og han griser med avføring. Det vil si, han klarer ikke vaske etter seg, og kan, når han har hatt "uhell" grise ut hele badet for å fjerne spor. Altså, han forsøker å vaske boxeren, men resultatet er en vask, et speil, et toalett og ett gulv fult av avføring, mens boxeren blir våt og om mulig enda mer grisete. Det er bremsespor i alle truser og vi finner stadig utbæsja undertøy/longser/bukser "gjemt" rundt om på rommet hans. Dette skjer omtrent hver gang han er hos oss, altså så og si ukentlig. Vi har tatt det opp med han, og med mor, vi har snakket om hygiene, hatt "opplæring". Han har ingen diagnoser, og stiller seg fullstendig uforstående når vi konfronterer, han "forstår ikke hva vi snakker om, for han bæsjer jo på do". Dette tolker jeg som at han omsider er blitt litt flau. For tidligere forklarte han det med at det var så kjedelig å gå på do at det orket han ikke. Noe vi gjennomskuer nå også, han nekter å sitte på do, skal kun stå (og da er det vanskelig å tømme tarmen, naturlig nok). Men nå er jeg altså rådvill, hva pokker gjør vi??? Det er jo bare et tidsspørsmål før en evt kjæreste og/eller kompiser får med seg at han er "han som bæsjer seg ut". Og som sagt, ellers er han en flott gutt, og vi vil jo at han skal ha det bra, både med seg selv og med venner. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Vet du om han gjør dette hos sin mor? Det første jeg tenkte var at det kan ligge seksuelt misbruk bak. Mange barn bæsjer på seg av redsel rett og slett. Om det kun skjer hos dere ville jeg lurt på hva andre i hjemmet deres eller omgangskretsen deres holder på med? Mange barn sliter med å tisse på seg, bæsje på seg osv. pga. traumer! Anonymous poster hash: 94848...924
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #44 Skrevet 1. januar 2015 http://hubpages.com/hub/Encopresis-and-Enuresis-in-Stress-Disordered-Children Hi, les dette! Anonymous poster hash: 1f99a...d38
Blondzilla Skrevet 1. januar 2015 #45 Skrevet 1. januar 2015 Jeg synes det høres merkelig ut at han har klart å holde seg den måneden mor tok bort I-paden. Det tyder jo på at dette er viljestyrt, og stemmer ikke med teorien om langvarig forstoppelse. At en 14-åring velger å gjøre i buksa, og til og med grise med avføring gjør at jeg tenker at det er noe mentalt galt med han. Til og med for småbarn er det tabu og flaut og bæsje i buksa, så at en 14 åring gjør det uten og bli flau henger ikke på greip. Han fungerer ellers bra sosialt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå