Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 Han er 14 år og på de aller fleste områder en flott gutt. Hjelpsom og grei, og vi har et godt forhold, etter snart 8 år i samme familie. Men på ett område har jeg fått nok. Som sagt, han er 14 (!!!) år. Og bæsjer seg fortsatt ut. Og han griser med avføring. Det vil si, han klarer ikke vaske etter seg, og kan, når han har hatt "uhell" grise ut hele badet for å fjerne spor. Altså, han forsøker å vaske boxeren, men resultatet er en vask, et speil, et toalett og ett gulv fult av avføring, mens boxeren blir våt og om mulig enda mer grisete. Det er bremsespor i alle truser og vi finner stadig utbæsja undertøy/longser/bukser "gjemt" rundt om på rommet hans. Dette skjer omtrent hver gang han er hos oss, altså så og si ukentlig. Vi har tatt det opp med han, og med mor, vi har snakket om hygiene, hatt "opplæring". Han har ingen diagnoser, og stiller seg fullstendig uforstående når vi konfronterer, han "forstår ikke hva vi snakker om, for han bæsjer jo på do". Dette tolker jeg som at han omsider er blitt litt flau. For tidligere forklarte han det med at det var så kjedelig å gå på do at det orket han ikke. Noe vi gjennomskuer nå også, han nekter å sitte på do, skal kun stå (og da er det vanskelig å tømme tarmen, naturlig nok). Men nå er jeg altså rådvill, hva pokker gjør vi??? Det er jo bare et tidsspørsmål før en evt kjæreste og/eller kompiser får med seg at han er "han som bæsjer seg ut". Og som sagt, ellers er han en flott gutt, og vi vil jo at han skal ha det bra, både med seg selv og med venner. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Han har et problem. Ville tatt han med til lege. Anonymous poster hash: 529d5...cc1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Dette er jo fryktelig unaturlig! Det må du da skjønne?? Det er jo synd på han. Her må dere kontakte lege og evt bup (barn og ungdoms psykiatrien) for dette tyder på et alvorlig problem. Anonymous poster hash: 0ef69...e9c
Kyllingbein Skrevet 31. desember 2014 #4 Skrevet 31. desember 2014 Ville også tatt han med til lege. Han synes det er flaut og vil nok nekte, men han vil nok synes det er verdt det når han får hjelp for det.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #5 Skrevet 31. desember 2014 Han HAR et problem, og selv om det ikke er noen umiddelbar diagnose inne i bilde er det IKKE normalt å bæsje seg ut for store barn/voksne. Dere må ta med ungen til lege. Gjør han dette hos moren? Anonymous poster hash: 1bd13...126
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #6 Skrevet 31. desember 2014 Han har vært hos lege, ingenting fysisk galt, og han er utredet ved BUP. Ingen diagnoser så langt, utenom dysleksi. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #7 Skrevet 31. desember 2014 Han HAR et problem, og selv om det ikke er noen umiddelbar diagnose inne i bilde er det IKKE normalt å bæsje seg ut for store barn/voksne. Dere må ta med ungen til lege. Gjør han dette hos moren? Anonymous poster hash: 1bd13...126 Ja, han gjør det i begge hjem, på skolen, på ferie osv. Mor har nok et litt slappt forhold til hygiene, men ikke så ille at det kan være en forklaring. Som sagt har han tidligere forklart det med at han ikke gidder å sitte på do. Nå avfeier han det bare når vi tar det opp. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #8 Skrevet 31. desember 2014 Kan være tarmproblemer. Sivende avføring f.eks pga lammelse i tarmen. Trenger bare vare noen få cm med parese i tarmen som kan føre til slike problemer. Eller, han kan ha hard avføring som har gitt rifter og han holder seg lengst mulig pga smertene som da følger med å bæsje. Han bør uansett i aller høyeste grad til lege. Anonymous poster hash: 78cb1...f7e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #9 Skrevet 31. desember 2014 Kommandert han til å vaske etter seg. Få han inn på badet også står du /far der å peker på ting han skal vaske. Gå inn på rommet hans å kommandert han til å plukke opp bokserne dine og at han må sette på vaskemaskinen selv. Si at nå er det nok å hvis han ikke skjerper seg legger du bokseren full av dritt på gulvet så kompisene ser det når de kommer. Du skriver at dette ikke skyldes diagnoser og at han er utredet derfor hadde jeg aldri tillat slikt griseri og latskap. Håper han blir så flau at han gjør noe med det. Slutt å dekk over for han nå får han stå til ansvar selv. Fungerer ikke dette ta i tillegg fra han goder. Mobil, data, godis. Dette er tullet tilhører små barn ikke en tenåring. Forstår frustrasjonen din. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 94b41...d28
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #10 Skrevet 31. desember 2014 Kommandert han til å vaske etter seg. Få han inn på badet også står du /far der å peker på ting han skal vaske. Gå inn på rommet hans å kommandert han til å plukke opp bokserne dine og at han må sette på vaskemaskinen selv. Si at nå er det nok å hvis han ikke skjerper seg legger du bokseren full av dritt på gulvet så kompisene ser det når de kommer. Du skriver at dette ikke skyldes diagnoser og at han er utredet derfor hadde jeg aldri tillat slikt griseri og latskap. Håper han blir så flau at han gjør noe med det. Slutt å dekk over for han nå får han stå til ansvar selv. Fungerer ikke dette ta i tillegg fra han goder. Mobil, data, godis. Dette er tullet tilhører små barn ikke en tenåring. Forstår frustrasjonen din. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 94b41...d28 For et forferdelig usympatisk svar!!!! Når en gutt i den alderen har et slikt problem kan det være tegn på store følelsesmessige problemer. Det du IKKE skal gjøre er å få han til å skamme seg og bli flau! Ei heller straffe han! Her må legen og BUP kontaktes på nytt, og gutten bør utredes på nytt. Dette er sikkert helt forferdelig flaut for han! Midt i puberteten og det hele! Skaff han hjelp! Og ikke gi dere før han får det! En gutt på 14 år gjør ikke dette med vilje, det er et symptom på et større problem! Enten det er fysisk, psykisk eller at han har følelsesmessige problemer. Ta dette på alvor! Er et skrik om hjelp! Anonymous poster hash: 1f99a...d38
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #11 Skrevet 31. desember 2014 Kommandert han til å vaske etter seg. Få han inn på badet også står du /far der å peker på ting han skal vaske. Gå inn på rommet hans å kommandert han til å plukke opp bokserne dine og at han må sette på vaskemaskinen selv. Si at nå er det nok å hvis han ikke skjerper seg legger du bokseren full av dritt på gulvet så kompisene ser det når de kommer. Du skriver at dette ikke skyldes diagnoser og at han er utredet derfor hadde jeg aldri tillat slikt griseri og latskap. Håper han blir så flau at han gjør noe med det. Slutt å dekk over for han nå får han stå til ansvar selv. Fungerer ikke dette ta i tillegg fra han goder. Mobil, data, godis. Dette er tullet tilhører små barn ikke en tenåring. Forstår frustrasjonen din. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 94b41...d28 For et forferdelig usympatisk svar!!!!Når en gutt i den alderen har et slikt problem kan det være tegn på store følelsesmessige problemer. Det du IKKE skal gjøre er å få han til å skamme seg og bli flau! Ei heller straffe han! Her må legen og BUP kontaktes på nytt, og gutten bør utredes på nytt. Dette er sikkert helt forferdelig flaut for han! Midt i puberteten og det hele! Skaff han hjelp! Og ikke gi dere før han får det! En gutt på 14 år gjør ikke dette med vilje, det er et symptom på et større problem! Enten det er fysisk, psykisk eller at han har følelsesmessige problemer. Ta dette på alvor! Er et skrik om hjelp! Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Er faktisk enig med hun som vil gi ansvar til gutten. Han er jo utredet. Ingen diagnose, altså mest tiltaksløs og umoden. Ingen 14 åring bør etterlate badet nedgriset av avføring uten å få høre det. Ikke engang MED diagnose. Slutt å sy puter under armene på halvvoksne gutter og jenter. Anonymous poster hash: c69f0...d6c
Gjest Antarctica Skrevet 31. desember 2014 #12 Skrevet 31. desember 2014 (endret) Enig med nr 10 her, det hjelper ikke med mer kjeft og påføring av skyld og skam. Hvis han feier det vekk og ikke vil snakke om det, er det vel ikke så rart? Ingen liker vel at det mases om ting man selv har vonde følelser rundt eller er flau for. HI, det er ikke så uvanlig som du tror, jeg så nylig en lang dokumentar om det samme. Der hadde legen/terapeuten faktisk en samtalegruppe hun kalte "poop group", der de unge fikk hjelp. De var eldre enn denne gutten også! Å si at han bare skal vaske etter seg er som å si at en anorektiker bare må få i seg maten... Og det skyldes heller ikke at mor har "slapp hygiene". Hennes tilnærming til problemet er vel prega litt mer av forståelse og ikke av det reint instrumentelle synet på ting. Men gutten trenger hjelp, og det får han ikke hvis dere ser på det som en kroppslig sykdom. Problemet er også mentalt. Endret 31. desember 2014 av Pashla&pashlingene
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #13 Skrevet 31. desember 2014 Kan dere ikke lære gutten å sitte på huk? Det går fint å stå på kanten av doskålen og sette seg ned på huk på samme måte som man gjør når man må gjøre fra seg ute i naturen. Hvis han har en eller annen sperre for å sette seg på toalettet kan det muligens løse problemet. Anonymous poster hash: 22747...69a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #14 Skrevet 31. desember 2014 Kommandert han til å vaske etter seg. Få han inn på badet også står du /far der å peker på ting han skal vaske. Gå inn på rommet hans å kommandert han til å plukke opp bokserne dine og at han må sette på vaskemaskinen selv. Si at nå er det nok å hvis han ikke skjerper seg legger du bokseren full av dritt på gulvet så kompisene ser det når de kommer. Du skriver at dette ikke skyldes diagnoser og at han er utredet derfor hadde jeg aldri tillat slikt griseri og latskap. Håper han blir så flau at han gjør noe med det. Slutt å dekk over for han nå får han stå til ansvar selv. Fungerer ikke dette ta i tillegg fra han goder. Mobil, data, godis. Dette er tullet tilhører små barn ikke en tenåring. Forstår frustrasjonen din. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 94b41...d28 For et forferdelig usympatisk svar!!!!Når en gutt i den alderen har et slikt problem kan det være tegn på store følelsesmessige problemer. Det du IKKE skal gjøre er å få han til å skamme seg og bli flau! Ei heller straffe han! Her må legen og BUP kontaktes på nytt, og gutten bør utredes på nytt. Dette er sikkert helt forferdelig flaut for han! Midt i puberteten og det hele! Skaff han hjelp! Og ikke gi dere før han får det! En gutt på 14 år gjør ikke dette med vilje, det er et symptom på et større problem! Enten det er fysisk, psykisk eller at han har følelsesmessige problemer. Ta dette på alvor! Er et skrik om hjelp! Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Er faktisk enig med hun som vil gi ansvar til gutten. Han er jo utredet. Ingen diagnose, altså mest tiltaksløs og umoden. Ingen 14 åring bør etterlate badet nedgriset av avføring uten å få høre det. Ikke engang MED diagnose. Slutt å sy puter under armene på halvvoksne gutter og jenter. Anonymous poster hash: c69f0...d6c Forstår du ikke at dette er et symptom på at noe er ALVORLIG GALT?????? Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men når en gutt på hele 14 år har et slikt problem så er det et stort skrik om hjelp! Det hjelper ingenting om han ikke har en diagnose! Han kan ha store følelsesmessige problemer for det! Merker jeg blir kjempe opprørt! Så utrolig synd det er på denne gutten! Og hvis han blir møtt med kjeft og straff kan problemet bare bli værre! Vi vet ingenting om oppveksten til denne gutten, tenk om han feks har blitt utsatt for overgrep? Det finnes faktisk barn som får problemer med å holde avføring etter traume. Hva om noe slikt er tilfelle? Er det da riktig å ydmyke barnet ytterligere???? Dette her må han få hjelp for! Aldri i verden om jeg hadde gitt meg før barnet mitt fikk hjelp hvis han hadde et liknende problem! Det holder ikke at BUP sier han ikke har diagnoser. Det kan være mange grunner til at han sliter med dette problemet!! Igjen, ikke ydmyk gutten ytterligere med straff! Anonymous poster hash: 1f99a...d38
Sommerfeeling Skrevet 31. desember 2014 #15 Skrevet 31. desember 2014 Er du lei gutten fordi han har et problem han trenger hjelp til å ordne? Her er flere svar på problemet. -Kronisk forstoppelse. -Lukkemuskelen fungerer ikke. Psykiske problemer. Google enkoprese og lekk tarm. Vi er i samme båt og vi endte opp på sykehuset. Det viste seg at barnet mitt hadde 3 forstoppelser i tarmen. Avføring rant forbi og rett ut i buksene. H*n hadde ikke kontroll og h*n prøvde også å skjule problemet. Send privat melding hvis du har spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #16 Skrevet 31. desember 2014 Er du lei gutten fordi han har et problem han trenger hjelp til å ordne? Her er flere svar på problemet. -Kronisk forstoppelse. -Lukkemuskelen fungerer ikke. Psykiske problemer. Google enkoprese og lekk tarm. Vi er i samme båt og vi endte opp på sykehuset. Det viste seg at barnet mitt hadde 3 forstoppelser i tarmen. Avføring rant forbi og rett ut i buksene. H*n hadde ikke kontroll og h*n prøvde også å skjule problemet. Send privat melding hvis du har spørsmål. Du forssto ikke at det var skrevet slik for å fange oppmerksomhet? Overskrifter som "Hjelp" funker ikke her inne. Han har normal avføring, og det er ikke funnet hverken innsnevringer eller annet som kan forklare problemet. Ang dette med flauhet: han kan fremprovosere snakk om dette med andre tilstede i rommet. Feks om vi har gjester og ungdommene skal ut av huset. Så blir han minnet på å gå på do først, på en diskrè måte (med blikk og hint som han forstår, men ikke de rundt). Men han vil da spørre høyt "hvorfor må jeg gå på do?", "Jeg orker ikke", "Jeg vil ikke på do nå" osv. i en provoserende tone. Vi unngår å gå i detalj, men kan minne han på "du husker hva som skjedde i slalombakken i går" feks. Men han kan fortsette med å si ting som " jo, men jeg hadde så mye klær på og det var så langt til dassen at jeg ikke gadd". Med folk til stede, både voksne, barn og ungdommer. På meg og far virker det rett og slett som om han ikke vil ta seg bryet med å gå på do når han egentlig må, fordi andre ting er morsommere. Så gjør han heller halvhjerta forsøk på å vaske seg og klærne senere. Det med at han avfeier er ikke at han avviser at det skjer, men han bagatelliserer det, som om det ikke er noe problem, og han ikke kan skjønne hvorfor vi bruker energi på det. Han kan ikke skjønne at det ikke er ok, holdningen virker til å gå på at det er oss rundt det er noe i veien med, som gidder å gå på do, og som ikke setter pris på boxershortser, longser og bukser i størrelse M full av avføring. Han er ellers en harmonisk ungdom, som har hatt en grei oppvekst så langt. Som sagt er kanskje mor litt "sløv" på enkelte områder, men han er godt ivaretatt og har ikke vært utsatt for traumer eller overgrep. Når det gjelder hva som er straff og ikke straff er jeg litt usikker. Siden han er nesten voksen har han fått beskjed om å rydde og vaske etter seg. Vil vel ikke kalle det straff. Det er snakk om å ta ansvar. Å dekke over og fortsette å vaske/rydde etter han er ikke aktuelt, enten må bæsjingen ta slutt, eller så får han rydde skikkelig etter seg. Skulle vi fortsatt å dekke over ville han jo bare fått bekreftelse på at det ikke er noe stress, og at han kan fortsette som han har gjort. Vet forøvrig at mor tok vekk iPad'en i fjor sommer pga mye gris i ferien, og da var han plutselig renslig i over en mnd for å få den tilbake. Så han kan hvis han vil. Men jeg vet ikke hva vi skulle gjort, siden han er her mer tilfeldig (ukentlig, men sover stort sett hos mor når han skal på skolen). Vi får begynne på nytt med lege og spesialisthelsetjenesten da, selv om gutten ikke ser problemet. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Gjest Antarctica Skrevet 31. desember 2014 #17 Skrevet 31. desember 2014 Og igjen, han "ser" nok problemet, selv om han SIER noe annet. Han er 14 for pokker, og umoden. De trekker på skuldrene når de egentlig føler at det er fælt og katastrofalt selv. For de har så lite repertoar av verbale og andre ytringer de kan bruke.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #18 Skrevet 31. desember 2014 Jeg leser hva du skriver... Og nei, dere har faktisk ikke noe annet valg enn å oppsøke hjelp på nytt. Ikke gi dere før dere har fått skikkelig hjelp! Den nonchalante holdningen hans er garantert en beskyttelsesmeksnisme. Et traume kan være en skilsmisse, eller noe annet som dere kanskje ikke tenker over som spesielt traumatisk. Men det kanskje er det for han..... Man er ikke et lykkelig og harmonisk barn hvis man bæsjer på seg i en alder av 14 år.... Anonymous poster hash: 1f99a...d38
Sommerfeeling Skrevet 31. desember 2014 #19 Skrevet 31. desember 2014 Er du lei gutten fordi han har et problem han trenger hjelp til å ordne? Her er flere svar på problemet. -Kronisk forstoppelse. -Lukkemuskelen fungerer ikke. Psykiske problemer. Google enkoprese og lekk tarm. Vi er i samme båt og vi endte opp på sykehuset. Det viste seg at barnet mitt hadde 3 forstoppelser i tarmen. Avføring rant forbi og rett ut i buksene. H*n hadde ikke kontroll og h*n prøvde også å skjule problemet. Send privat melding hvis du har spørsmål. Du forssto ikke at det var skrevet slik for å fange oppmerksomhet? Overskrifter som "Hjelp" funker ikke her inne. Han har normal avføring, og det er ikke funnet hverken innsnevringer eller annet som kan forklare problemet. Ang dette med flauhet: han kan fremprovosere snakk om dette med andre tilstede i rommet. Feks om vi har gjester og ungdommene skal ut av huset. Så blir han minnet på å gå på do først, på en diskrè måte (med blikk og hint som han forstår, men ikke de rundt). Men han vil da spørre høyt "hvorfor må jeg gå på do?", "Jeg orker ikke", "Jeg vil ikke på do nå" osv. i en provoserende tone. Vi unngår å gå i detalj, men kan minne han på "du husker hva som skjedde i slalombakken i går" feks. Men han kan fortsette med å si ting som " jo, men jeg hadde så mye klær på og det var så langt til dassen at jeg ikke gadd". Med folk til stede, både voksne, barn og ungdommer. På meg og far virker det rett og slett som om han ikke vil ta seg bryet med å gå på do når han egentlig må, fordi andre ting er morsommere. Så gjør han heller halvhjerta forsøk på å vaske seg og klærne senere. Det med at han avfeier er ikke at han avviser at det skjer, men han bagatelliserer det, som om det ikke er noe problem, og han ikke kan skjønne hvorfor vi bruker energi på det. Han kan ikke skjønne at det ikke er ok, holdningen virker til å gå på at det er oss rundt det er noe i veien med, som gidder å gå på do, og som ikke setter pris på boxershortser, longser og bukser i størrelse M full av avføring. Han er ellers en harmonisk ungdom, som har hatt en grei oppvekst så langt. Som sagt er kanskje mor litt "sløv" på enkelte områder, men han er godt ivaretatt og har ikke vært utsatt for traumer eller overgrep. Når det gjelder hva som er straff og ikke straff er jeg litt usikker. Siden han er nesten voksen har han fått beskjed om å rydde og vaske etter seg. Vil vel ikke kalle det straff. Det er snakk om å ta ansvar. Å dekke over og fortsette å vaske/rydde etter han er ikke aktuelt, enten må bæsjingen ta slutt, eller så får han rydde skikkelig etter seg. Skulle vi fortsatt å dekke over ville han jo bare fått bekreftelse på at det ikke er noe stress, og at han kan fortsette som han har gjort. Vet forøvrig at mor tok vekk iPad'en i fjor sommer pga mye gris i ferien, og da var han plutselig renslig i over en mnd for å få den tilbake. Så han kan hvis han vil. Men jeg vet ikke hva vi skulle gjort, siden han er her mer tilfeldig (ukentlig, men sover stort sett hos mor når han skal på skolen). Vi får begynne på nytt med lege og spesialisthelsetjenesten da, selv om gutten ikke ser problemet. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Jeg forstår ikke annet enn det du skriver. Er du sikker på at han ikke har forstoppelse?Ingen Matallergier/intoleranser? I så fall antar jeg at han sliter psykisk. Det er nok et rop om hjelp. Jeg hadde begynt hos legen og hos bup. Dette trenger dere hjelp til å ordne opp i.
mylittlecat Skrevet 31. desember 2014 #20 Skrevet 31. desember 2014 Er du lei gutten fordi han har et problem han trenger hjelp til å ordne? Her er flere svar på problemet. -Kronisk forstoppelse. -Lukkemuskelen fungerer ikke. Psykiske problemer. Google enkoprese og lekk tarm. Vi er i samme båt og vi endte opp på sykehuset. Det viste seg at barnet mitt hadde 3 forstoppelser i tarmen. Avføring rant forbi og rett ut i buksene. H*n hadde ikke kontroll og h*n prøvde også å skjule problemet. Send privat melding hvis du har spørsmål. Du forssto ikke at det var skrevet slik for å fange oppmerksomhet? Overskrifter som "Hjelp" funker ikke her inne. Han har normal avføring, og det er ikke funnet hverken innsnevringer eller annet som kan forklare problemet. Ang dette med flauhet: han kan fremprovosere snakk om dette med andre tilstede i rommet. Feks om vi har gjester og ungdommene skal ut av huset. Så blir han minnet på å gå på do først, på en diskrè måte (med blikk og hint som han forstår, men ikke de rundt). Men han vil da spørre høyt "hvorfor må jeg gå på do?", "Jeg orker ikke", "Jeg vil ikke på do nå" osv. i en provoserende tone. Vi unngår å gå i detalj, men kan minne han på "du husker hva som skjedde i slalombakken i går" feks. Men han kan fortsette med å si ting som " jo, men jeg hadde så mye klær på og det var så langt til dassen at jeg ikke gadd". Med folk til stede, både voksne, barn og ungdommer. På meg og far virker det rett og slett som om han ikke vil ta seg bryet med å gå på do når han egentlig må, fordi andre ting er morsommere. Så gjør han heller halvhjerta forsøk på å vaske seg og klærne senere. Det med at han avfeier er ikke at han avviser at det skjer, men han bagatelliserer det, som om det ikke er noe problem, og han ikke kan skjønne hvorfor vi bruker energi på det. Han kan ikke skjønne at det ikke er ok, holdningen virker til å gå på at det er oss rundt det er noe i veien med, som gidder å gå på do, og som ikke setter pris på boxershortser, longser og bukser i størrelse M full av avføring. Han er ellers en harmonisk ungdom, som har hatt en grei oppvekst så langt. Som sagt er kanskje mor litt "sløv" på enkelte områder, men han er godt ivaretatt og har ikke vært utsatt for traumer eller overgrep. Når det gjelder hva som er straff og ikke straff er jeg litt usikker. Siden han er nesten voksen har han fått beskjed om å rydde og vaske etter seg. Vil vel ikke kalle det straff. Det er snakk om å ta ansvar. Å dekke over og fortsette å vaske/rydde etter han er ikke aktuelt, enten må bæsjingen ta slutt, eller så får han rydde skikkelig etter seg. Skulle vi fortsatt å dekke over ville han jo bare fått bekreftelse på at det ikke er noe stress, og at han kan fortsette som han har gjort. Vet forøvrig at mor tok vekk iPad'en i fjor sommer pga mye gris i ferien, og da var han plutselig renslig i over en mnd for å få den tilbake. Så han kan hvis han vil. Men jeg vet ikke hva vi skulle gjort, siden han er her mer tilfeldig (ukentlig, men sover stort sett hos mor når han skal på skolen). Vi får begynne på nytt med lege og spesialisthelsetjenesten da, selv om gutten ikke ser problemet. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Unnskyld meg, men hvor ufin går det an å være, Hi? Her får du et ordentlig og seriøst svar fra ei som deler egne erfaringer og vil hjelpe, så svarer du frekt tilbake?? Selv om gutten har vært til utredning, så kan det godt være ting som ikke er blitt oppdaget. Da er det på tide med ny utredning. Noe er jo galt! Håper dere finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #21 Skrevet 31. desember 2014 Jeg leser hva du skriver... Og nei, dere har faktisk ikke noe annet valg enn å oppsøke hjelp på nytt. Ikke gi dere før dere har fått skikkelig hjelp! Den nonchalante holdningen hans er garantert en beskyttelsesmeksnisme. Et traume kan være en skilsmisse, eller noe annet som dere kanskje ikke tenker over som spesielt traumatisk. Men det kanskje er det for han..... Man er ikke et lykkelig og harmonisk barn hvis man bæsjer på seg i en alder av 14 år.... Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Eneste forandringene han har gjennomgått er å få søsken (hos mor), og at jeg og mine barn kom inn i livet. Vi har forøvrig et kjempegodt forhold, han ble overlykkelig når vi valgte å gifte oss, og han er bestevenn med mine barn. Foreldrene har aldri bodd sammen, han har bodd på samme adresse hele livet, han har ikke mistet besteforeldre eller venner, byttet skole, opplevd mobbing, bilulykker, konflikter eller slikt. Vi har gått gjennom alle slike eventualiteter flere ganger. Og han har aldri vært renslig, hadde det oppstått etter et gitt tidspunkt kunne det vært forklaringen, men han har altså alltid gjort seg ut. De andre barna (stesøsken her, og halvsøsken der, 6 tilsammen) har vært helt renslige for både urin og avføring rundt 2,5 år. Han er sjekket for allergi og matintoleranse uten funn, uten at det nødvendigvis er 100% sikkert. Men han har i alle fall ingen andre tegn på det, selv om han er ganske kresen. Men det går på at han ikke liker mat, ikke at han ikke tåler den. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #22 Skrevet 31. desember 2014 Jeg leser hva du skriver... Og nei, dere har faktisk ikke noe annet valg enn å oppsøke hjelp på nytt. Ikke gi dere før dere har fått skikkelig hjelp!Den nonchalante holdningen hans er garantert en beskyttelsesmeksnisme.Et traume kan være en skilsmisse, eller noe annet som dere kanskje ikke tenker over som spesielt traumatisk. Men det kanskje er det for han.....Man er ikke et lykkelig og harmonisk barn hvis man bæsjer på seg i en alder av 14 år....Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Eneste forandringene han har gjennomgått er å få søsken (hos mor), og at jeg og mine barn kom inn i livet. Vi har forøvrig et kjempegodt forhold, han ble overlykkelig når vi valgte å gifte oss, og han er bestevenn med mine barn. Foreldrene har aldri bodd sammen, han har bodd på samme adresse hele livet, han har ikke mistet besteforeldre eller venner, byttet skole, opplevd mobbing, bilulykker, konflikter eller slikt. Vi har gått gjennom alle slike eventualiteter flere ganger. Og han har aldri vært renslig, hadde det oppstått etter et gitt tidspunkt kunne det vært forklaringen, men han har altså alltid gjort seg ut. De andre barna (stesøsken her, og halvsøsken der, 6 tilsammen) har vært helt renslige for både urin og avføring rundt 2,5 år. Han er sjekket for allergi og matintoleranse uten funn, uten at det nødvendigvis er 100% sikkert. Men han har i alle fall ingen andre tegn på det, selv om han er ganske kresen. Men det går på at han ikke liker mat, ikke at han ikke tåler den. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Han har fått søsken, og du og dine barn har blitt del av livet hans, og det ser du på som bagateller...? 6 nye stesøsken/halvsøsken, og gutten skal liksom trives og utvikle seg og ikke la seg merke med at det skjer ting.... Hallloooooooo? Hørt om begrepet regresjon? Veldig vanlig at storesøsken begynner å gjøre seg ut igjen, eller ikke klarer å pottetrenes når de får småsøsken. Kanskje du skulle ta og trekke deg litt tilbake nå. Og la far og mor organisere en løsning på dette. Uten ditt besserwisser-bidrag. Anonymous poster hash: 518fe...226
Sommerfeeling Skrevet 31. desember 2014 #23 Skrevet 31. desember 2014 Sliter han på skolen? Er han rastløs? Har han noensinne vært redd for do? Redd for å bæsje? Lukter han? Selv når han bruker ren truse? Det er normalt å ha forstoppelse selv om det kommer avføring. Da kommer det av og til i trusen og av og til på do. Det kan sitte avføring i tarmen i mange måneder, går han lenge nok med det, kan det begynne å lukte. Første skrittet vårt var mage og tarmspesialist. De undersøkte tarmen og fant hard avføring. De sjekket også om Lukkemuskelen fungerte. Det gjorde den. Gutten din kjenner kanskje ikke forskjell på promp og avføring. Da må dere drille inn rutiner. Han må på do hver dag til samme tid. Der skal han sitte i 5-15 min, selv om det ikke kommer noe. Det kan ta opp til et år å lære å gå på do.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #24 Skrevet 31. desember 2014 Jeg leser hva du skriver... Og nei, dere har faktisk ikke noe annet valg enn å oppsøke hjelp på nytt. Ikke gi dere før dere har fått skikkelig hjelp!Den nonchalante holdningen hans er garantert en beskyttelsesmeksnisme.Et traume kan være en skilsmisse, eller noe annet som dere kanskje ikke tenker over som spesielt traumatisk. Men det kanskje er det for han.....Man er ikke et lykkelig og harmonisk barn hvis man bæsjer på seg i en alder av 14 år....Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Eneste forandringene han har gjennomgått er å få søsken (hos mor), og at jeg og mine barn kom inn i livet. Vi har forøvrig et kjempegodt forhold, han ble overlykkelig når vi valgte å gifte oss, og han er bestevenn med mine barn. Foreldrene har aldri bodd sammen, han har bodd på samme adresse hele livet, han har ikke mistet besteforeldre eller venner, byttet skole, opplevd mobbing, bilulykker, konflikter eller slikt. Vi har gått gjennom alle slike eventualiteter flere ganger. Og han har aldri vært renslig, hadde det oppstått etter et gitt tidspunkt kunne det vært forklaringen, men han har altså alltid gjort seg ut. De andre barna (stesøsken her, og halvsøsken der, 6 tilsammen) har vært helt renslige for både urin og avføring rundt 2,5 år. Han er sjekket for allergi og matintoleranse uten funn, uten at det nødvendigvis er 100% sikkert. Men han har i alle fall ingen andre tegn på det, selv om han er ganske kresen. Men det går på at han ikke liker mat, ikke at han ikke tåler den. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Han har fått søsken, og du og dine barn har blitt del av livet hans, og det ser du på som bagateller...? 6 nye stesøsken/halvsøsken, og gutten skal liksom trives og utvikle seg og ikke la seg merke med at det skjer ting.... Hallloooooooo? Hørt om begrepet regresjon? Veldig vanlig at storesøsken begynner å gjøre seg ut igjen, eller ikke klarer å pottetrenes når de får småsøsken. Kanskje du skulle ta og trekke deg litt tilbake nå. Og la far og mor organisere en løsning på dette. Uten ditt besserwisser-bidrag. Anonymous poster hash: 518fe...226 Ok: Gutten er født i 2000. I et normalt forløp burde han blitt renslig i 2003, sånn ca. Frem til da var det ingen nye søsken eller nye omsorgspersoner. Han sluttet derimot aldri å bæsje seg ut. Ble renslig for urin som forventet og har ikke hatt uhell av betydning siden. I 2006 ble han storebror (han har to eldre søsken fra før). Og vi kom inn i livet. Ingen endring i forhold til avføring, han fortsatte å bæsje seg ut, som han hadde gjort hele tiden. Sier ikke at hverken nye søsken eller ny partner til far er bagateller. Men han har ikke begynt å bæsje seg ut igjen, han har bare aldri sluttet. Uansett hva han har vært gjennom har han bæsjet seg ut, både før og etter forandringer, store som små. Lengste perioden uten avføring i trusa var den mnd i fjor hvor mor tok vekk iPad'en hans. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #25 Skrevet 31. desember 2014 Jeg leser hva du skriver... Og nei, dere har faktisk ikke noe annet valg enn å oppsøke hjelp på nytt. Ikke gi dere før dere har fått skikkelig hjelp!Den nonchalante holdningen hans er garantert en beskyttelsesmeksnisme.Et traume kan være en skilsmisse, eller noe annet som dere kanskje ikke tenker over som spesielt traumatisk. Men det kanskje er det for han.....Man er ikke et lykkelig og harmonisk barn hvis man bæsjer på seg i en alder av 14 år....Anonymous poster hash: 1f99a...d38 Eneste forandringene han har gjennomgått er å få søsken (hos mor), og at jeg og mine barn kom inn i livet. Vi har forøvrig et kjempegodt forhold, han ble overlykkelig når vi valgte å gifte oss, og han er bestevenn med mine barn. Foreldrene har aldri bodd sammen, han har bodd på samme adresse hele livet, han har ikke mistet besteforeldre eller venner, byttet skole, opplevd mobbing, bilulykker, konflikter eller slikt. Vi har gått gjennom alle slike eventualiteter flere ganger. Og han har aldri vært renslig, hadde det oppstått etter et gitt tidspunkt kunne det vært forklaringen, men han har altså alltid gjort seg ut. De andre barna (stesøsken her, og halvsøsken der, 6 tilsammen) har vært helt renslige for både urin og avføring rundt 2,5 år. Han er sjekket for allergi og matintoleranse uten funn, uten at det nødvendigvis er 100% sikkert. Men han har i alle fall ingen andre tegn på det, selv om han er ganske kresen. Men det går på at han ikke liker mat, ikke at han ikke tåler den. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Han har fått søsken, og du og dine barn har blitt del av livet hans, og det ser du på som bagateller...? 6 nye stesøsken/halvsøsken, og gutten skal liksom trives og utvikle seg og ikke la seg merke med at det skjer ting.... Hallloooooooo? Hørt om begrepet regresjon? Veldig vanlig at storesøsken begynner å gjøre seg ut igjen, eller ikke klarer å pottetrenes når de får småsøsken.Kanskje du skulle ta og trekke deg litt tilbake nå. Og la far og mor organisere en løsning på dette. Uten ditt besserwisser-bidrag.Anonymous poster hash: 518fe...226 Ok: Gutten er født i 2000. I et normalt forløp burde han blitt renslig i 2003, sånn ca. Frem til da var det ingen nye søsken eller nye omsorgspersoner. Han sluttet derimot aldri å bæsje seg ut. Ble renslig for urin som forventet og har ikke hatt uhell av betydning siden. I 2006 ble han storebror (han har to eldre søsken fra før). Og vi kom inn i livet. Ingen endring i forhold til avføring, han fortsatte å bæsje seg ut, som han hadde gjort hele tiden. Sier ikke at hverken nye søsken eller ny partner til far er bagateller. Men han har ikke begynt å bæsje seg ut igjen, han har bare aldri sluttet. Uansett hva han har vært gjennom har han bæsjet seg ut, både før og etter forandringer, store som små. Lengste perioden uten avføring i trusa var den mnd i fjor hvor mor tok vekk iPad'en hans. Anonymous poster hash: bb4c8...4c1 Ja, jeg hørte det første gangen også. Men rådet mitt til DEG er det samme. Dine holdninger skinner så tydelig igjennom at jeg tror ikke du kan bli noen ressurs for ham i denne saken. Anonymous poster hash: 518fe...226
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå