Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 Har en på 19 mnd som bruker smokk ved sengetid.. Og dupp. Når er der vanlig å kutte ut, når de er 4 år? Anonymous poster hash: 4a277...1ef
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Vi kuttet like etter 3-årsdagen. Vet mange andre som har gjort det ved omtrent samme alder, men en del synes det er altfor sent, så hva som er vanlig varierer. Ifølge tannlege og helsesøster var det mer enn tidlig nok. Og det gikk helt problemfritt. Anonymous poster hash: af5b6...1a2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Ungen er i allefall ikke i fare for overbitt enda, så odontologisk sett er jeg ikke bekymret. Men da kan hun vel bruke "mokken" en god stund til, da. Anonymous poster hash: 4a277...1ef
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #4 Skrevet 31. desember 2014 Vi snakket lenge med minsten om at hun skulle ha bursdag snart og ble 3 år.Og når man ble 3 år ble man stor jente, og de bruker ikke smokk.Dagen hun ble 3 år var det slutt Anonymous poster hash: 4c0f5...8f6
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #5 Skrevet 31. desember 2014 Innen fire bør de slutte. Hilsen tannlege. Anonymous poster hash: f4e6a...844
Anonym bruker 1000 Skrevet 31. desember 2014 #6 Skrevet 31. desember 2014 Min er 2 i februar, jeg kutter ut smokken i juli,så da er han 2 år og 5 mnd . han bruker den uansett kun på natta,hvis han ikke er syk,da får han lov til og ha den hele tiden
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #7 Skrevet 31. desember 2014 Min slutta i 2 års alderen Anonymous poster hash: 95077...03e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #8 Skrevet 31. desember 2014 2 år? Anonymous poster hash: 2e477...06e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #9 Skrevet 31. desember 2014 Kan være lurt med litt nedtrapping.. Vi har gjort følgende: Når ungen var 2, ble smokken igjen inne i huset (med unntak av to laaange bilturer og to flyturer) Når ungen var 3, ble smokken hengt i en pose høyt på veggen på soverommet og KUN brukt i sengen om natten. Har avvent 4 barn. De tre første var ca 3 1/2, siste sluttet på 4 års dagen sin nå nettopp Anonymous poster hash: 9d8e9...3b5
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #10 Skrevet 31. desember 2014 Har to barn hvorav eldste aldri brukte smokk (ville ikke ha), og yngste bruker smokk. Han er 2 nå, og vi slutter når han slutter å sove på dagen. Hvis han følger noenlunde samme utvikling som eldste, slutter han med dagdupp av seg selv en gang mellom 2,5 - 3 år, og da gir vi smokkene til kaptein sabeltann. For å svare på spm ditt: når hn slutter å sove på dagtid. Anonymous poster hash: 61c0c...0ef
Isola&Lille+julegave Skrevet 31. desember 2014 #11 Skrevet 31. desember 2014 Min sluttet rett før hun ble 4. Jeg hadde gjort det før hvis det ikke hadde vært for at hun ble storesøster. Gikk overraskende bra når vi først gjorde det!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #12 Skrevet 31. desember 2014 Min sluttet med dagsmokk ved 1 årsalder. Deretter ble det nattsmokk eller innsovingsmokk og trøst frem til han var 5 år. Jeg så ingen grunn til å tvinge frem smokkeslutt når han brukte den så lite. Barna blir fort nok store... Ja, til kos og trygghet:) Anonymous poster hash: 77c68...ac3
Ziiona Skrevet 1. januar 2015 #13 Skrevet 1. januar 2015 Her brukes smokken kun til soving, og vesla blir 3 nå i februar. Har satt aller siste frist på slutt til sommeren, for da blir hun storesøster. Da blir det babyens tur til å bruke snokk (noe det snakkes mye om allerede nå). Blir nok en tur til Kaptein Sabeltann
Mamma_til_2 Skrevet 1. januar 2015 #15 Skrevet 1. januar 2015 I dag faktisk jenta er 3 år og 2 mnd, og kom og sa mamma jeg er stor jente og store jenter bruker ikke smokk 😊
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #16 Skrevet 1. januar 2015 Her brukes smokken kun til soving, og vesla blir 3 nå i februar. Har satt aller siste frist på slutt til sommeren, for da blir hun storesøster. Da blir det babyens tur til å bruke snokk (noe det snakkes mye om allerede nå). Blir nok en tur til Kaptein Sabeltann Husk at det ofte er forandring nok å skulle få en baby i hus. Og det å skulle gi slipp på noe dyrbart når baby kommer kan gjøre at hun forbinder baby med å miste noe (altså negative assosiasjoner til babyen). Hvis jeg var deg ville jeg slutte før eller en stund etter, så det ikke blir for mange forandringer på en gang. Urettferdig at babyen får smokk og ikke henne. Her fikk vi lillesøster for 3 mnd siden, og vi skal slutte med sutten neste mnd, nå som hun er godt vant til de nye forandringene. Hun er veldig forberedt og vi snakker mye om det. Hun blir tre neste mnd. Og vi har valgt å gi lillesøster et annet merke på smokkene enn storesøster bruker. Anonymous poster hash: ce334...56b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #17 Skrevet 1. januar 2015 Mi er 2,5. Hun "må" ha den når hum sover... Så det får hun. Prøver å begrense det på dagen Anonymous poster hash: c78a6...3b5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #18 Skrevet 1. januar 2015 Kuttet den ut like etter 3 årsdagen. Snakket om det lenge før og hun bestemte selv at hun ville "kjøpe" en ting for smokkene. Hun leverte selv posen med smokkene til damen i leketøysbutikken. Var ingen skriking etter smokken i etterkant:) spurte etter den i 2 kvelder men husket jo på at hun "kjøpte" fantorangenspillet for de og stor jente nå. Hun var veldig stolt over at hun sluttet og var stor jente ( vi fokuserte veldig på dette for å få slutten til å bli noe positivt). Anonymous poster hash: 3de3d...2f3
*Miss Marple* Skrevet 1. januar 2015 #19 Skrevet 1. januar 2015 Vi har kuttet den i forbindelse med første tannlegebesøk rundt 3 års alderen. Da kom hjem fra tannlegen og kastet tutten i bosset og det var det. Null problem. Frem til det får de bruke tutten når de hviler, er trette og skal sove. Og i bilen. Aldri under lek.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #20 Skrevet 1. januar 2015 Eldste min var tre år da hun sluttet med smokk. Det gikk egentlig ganske smertefritt, hun brukte den uansett kun om natten og på lengre bilturer. Minsta er 19 mnd og en skikkelig smikkejente, så der kommer vi nok til å få et større problem. Hun spør ofte etter den selv om hun i utgangspunktet kun skal ha den om natten. Anonymous poster hash: c739e...0d7
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #21 Skrevet 1. januar 2015 Eldste min var tre år da hun sluttet med smokk. Det gikk egentlig ganske smertefritt, hun brukte den uansett kun om natten og på lengre bilturer. Minsta er 19 mnd og en skikkelig smikkejente, så der kommer vi nok til å få et større problem. Hun spør ofte etter den selv om hun i utgangspunktet kun skal ha den om natten. Anonymous poster hash: c739e...0d7 Min gutt var også veldig glad i smokken, han hadde fri tilgang på den hele døgnet da han var 19 mnd. Gikk likevel helt problemfritt å slutte da han var 3, han var enig i at han skulle slutte, la den bort og spurte aldri etter den igjen. Jeg var veldig overrasket og hadde egentlig gruet meg ganske mye til den kampen som aldri kom. Anonymous poster hash: af5b6...1a2
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #22 Skrevet 1. januar 2015 Ok, føler jeg har fått endel svar. Ser de fleste nevner 3 år, så da haster det vel ikke Anonymous poster hash: 4a277...1ef
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #23 Skrevet 1. januar 2015 Innen fire bør de slutte. Hilsen tannlege. Anonymous poster hash: f4e6a...844 Jeg leste om en kjeveortoped som sa "ikke stress med det". Hilsen vanlig person. Anonymous poster hash: f08ad...9d8
frk Nilsen Skrevet 1. januar 2015 #24 Skrevet 1. januar 2015 Største var 13-14mnd og minste var 8,5mnd når de sluttet.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #25 Skrevet 1. januar 2015 Største var 13-14mnd og minste var 8,5mnd når de sluttet. Hjelper jo ikke meg når ungen er eldre enn det Anonymous poster hash: 4a277...1ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå