Gå til innhold

Å være imot abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det kontroversielt å si at abort er drap?

La oss si at du fisker, du får napp, drar opp fisken og kutter hodet av den. Du dreper fisken. Det blir det samme når man tar abort, babyen lever, utvikler seg og er. Hvis man tar livet at noe som lever, er det å drepe.

Fra bokmålsordboka:

drap n1 (norr. dráp; beslektet med drepe) det å ta liv, særlig et annet menneskes liv, jamfør mord

uaktsomt d- / overlagt, forsettlig d- / begå et d- / folked-

Å drepe er å ta liv, og et foster lever.

Anonymous poster hash: 5c566...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et foster er ikke levende før det er født!

Anonymous poster hash: 66b0e...3cf

Skrevet

Et foster er ikke levende før det er født!

Anonymous poster hash: 66b0e...3cf

Feil. Så du mener de landene hvor det ulovlig gjøres aborter så seint som ved termin ikke er drap? På tide å våkne opp!

Anonymous poster hash: 53c42...9f2

Skrevet

Så lenge fosteret ikke er levedyktig utenfor mors kropp så er det vel strengt tatt en parasitt...

Skrevet

La meg spørre deg; hva er alternativet til selvbestemt abort? Tror du det da blir født 15.000 fler barn som får gode trygge oppvekstvilkår (ca 15.000 aborter i året i Norge)? Tror du det kommer til å gå utover kvinners helse? Tror du de som har råd vil reise til utlandet for åfå hjelp?

Abort er etisk vanskelig, men jeg er ikke enig i at det er drap. Dessuten mener jeg at vi ikke har et alternativ til selvbestemt abort. Å tvinge kvinner til å få barn de ikke vil ha tror jeg ikke er en god løsning.

Anonymous poster hash: f5afa...184

Skrevet

La meg spørre deg; hva er alternativet til selvbestemt abort? Tror du det da blir født 15.000 fler barn som får gode trygge oppvekstvilkår (ca 15.000 aborter i året i Norge)? Tror du det kommer til å gå utover kvinners helse? Tror du de som har råd vil reise til utlandet for åfå hjelp?

Abort er etisk vanskelig, men jeg er ikke enig i at det er drap. Dessuten mener jeg at vi ikke har et alternativ til selvbestemt abort. Å tvinge kvinner til å få barn de ikke vil ha tror jeg ikke er en god løsning.Anonymous poster hash: f5afa...184

Hva du er enig i spiller ingen rolle side alt peker mot at abort er drap. Det er drap! Det er fakta, forhold deg til det. At du ikke ønsker å innse fakta, endrer ikke fakta selvom det er trist. Det er bare sånn det er. Kvinner og jenter har muligheten til å velge abort eller ikke abort, men de må være klar over hva abort er. Det er helt objektivt drap å ta livet til et foster.

Skrevet

Jeg synes et foster er levende før det er født, men for meg er det en forskjell på om det har "funksjonene" i orden eller ikke. Et foster som ikke har hjerteslag vil jeg si ikke er "et levende menneske" i den forstand. Så blir det jo en vurderingssak om hva som er levende eller ikke da.... det tror jeg må bli opptil hver enkelt. 

Jeg synes det er ok å ta abort frem til abortgrensen om det er nødvendig. Jeg synes ikke det er greit å bruke abort som prevensjon. Etter grensen skal det litt mer til at jeg synes det ok. Enkelte mennesker med alvorlige rusproblemer oppdager for eksempel svangerskap seint, og også noen med alvorlige hjerneskader/svært nedsatt funksjonsnivå. I de tilfellene tenker jeg at det er ok med en senabort om personen selv ønsker det. 

Anonymous poster hash: 1ca6a...c2e
Skrevet

Jeg synes et foster er levende før det er født, men for meg er det en forskjell på om det har "funksjonene" i orden eller ikke. Et foster som ikke har hjerteslag vil jeg si ikke er "et levende menneske" i den forstand. Så blir det jo en vurderingssak om hva som er levende eller ikke da.... det tror jeg må bli opptil hver enkelt.  Jeg synes det er ok å ta abort frem til abortgrensen om det er nødvendig. Jeg synes ikke det er greit å bruke abort som prevensjon. Etter grensen skal det litt mer til at jeg synes det ok. Enkelte mennesker med alvorlige rusproblemer oppdager for eksempel svangerskap seint, og også noen med alvorlige hjerneskader/svært nedsatt funksjonsnivå. I de tilfellene tenker jeg at det er ok med en senabort om personen selv ønsker det.  Anonymous poster hash: 1ca6a...c2e

Men når til og med ordboka forteller deg at å leve er å eksistere, å være, hvordan kan du tenke noe annet enn at et foster lever?

Til og med leksikon sier seg enig: Eksistere, være til, finnes; leve; oppholde livet; forekomme.

Et foster forekommer, oppholder livet, finnes. Ergo et foster lever. Og tar man livet av noe som lever, er det drap.

Skrevet

Jeg er for abort. At du kaller det drap har ingen effekt på meg. Om det heter foster, parasitt eller noe annet har heller ingen betydning. Og nei, jeg har aldri tatt abort.

Alternativet er et uønsket barn. Ser ikke hvordan det er et bedre alternativ.

Anonymous poster hash: 60278...854

Skrevet

Jeg er for abort. At du kaller det drap har ingen effekt på meg. Om det heter foster, parasitt eller noe annet har heller ingen betydning. Og nei, jeg har aldri tatt abort.

Alternativet er et uønsket barn. Ser ikke hvordan det er et bedre alternativ.Anonymous poster hash: 60278...854

Ikke på deg nei, men mange nekter på at det er drap selvom det er nettopp det det er. Det er bare det jeg lurer på; hvordan noen kan nekte på fakta. Store norske leksikon og ordboka sier seg enig, men så velger enkelte fortsatt å lukke øynene for fakta?

Det handler ikke om bedre alternativer, det handler om å akseptere fakta, å akseptere at de som tar abort begår drap. Ifølge forskere, leksikon og ordboka.

Skrevet

Selv om barnet ikke overlever utenfor kroppen til i feks. uke 15, så er det for meg personlig et liv. Uansett synes jeg det er bra det er lov med abort. Nå kan det i det minste skje i ordnede former. Tenk hvordan det var før i tiden... 

Når det er sagt; det er virkelig mange som tar skjødeløse valg. Ups! Gravid gitt, nei det passer jo ikke før neste år... Er i noen tilfelle for lett for folk.

Anonymous poster hash: c0ff0...f63
Skrevet

Selv om barnet ikke overlever utenfor kroppen til i feks. uke 15, så er det for meg personlig et liv. Uansett synes jeg det er bra det er lov med abort. Nå kan det i det minste skje i ordnede former. Tenk hvordan det var før i tiden... Når det er sagt; det er virkelig mange som tar skjødeløse valg. Ups! Gravid gitt, nei det passer jo ikke før neste år... Er i noen tilfelle for lett for folk. Anonymous poster hash: c0ff0...f63

Ikke bare deg personlig, men også ifølge leksikon og ordboka. Når det er sagt, overlever ikke spedbarn utenfor kroppen heller, ikke uten hjelp. Ikke ettåringer heller..

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Et foster er ikke levende før det er født!Anonymous poster hash: 66b0e...3cf

Jøss, denne kommentaren kan jeg ikke tro at jeg leser...

Skrevet

Sammenligningen er underlig. Føler du at du dreper rogn?

Det er ikke konsensus om hvorvidt et foster er å anse som et eget individ all den tid det er en del av kvinnekroppen. Man kan argumentere for at det er det, eller ikke. Etter norsk lov er ikke fosteret et juridisk individ. Det er denne uenigheten som gjør påstanden din kontroversiell.

Anonymous poster hash: 374c7...e55
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Jeg synes et foster er levende før det er født, men for meg er det en forskjell på om det har "funksjonene" i orden eller ikke. Et foster som ikke har hjerteslag vil jeg si ikke er "et levende menneske" i den forstand. Så blir det jo en vurderingssak om hva som er levende eller ikke da.... det tror jeg må bli opptil hver enkelt.  Jeg synes det er ok å ta abort frem til abortgrensen om det er nødvendig. Jeg synes ikke det er greit å bruke abort som prevensjon. Etter grensen skal det litt mer til at jeg synes det ok. Enkelte mennesker med alvorlige rusproblemer oppdager for eksempel svangerskap seint, og også noen med alvorlige hjerneskader/svært nedsatt funksjonsnivå. I de tilfellene tenker jeg at det er ok med en senabort om personen selv ønsker det.  Anonymous poster hash: 1ca6a...c2e

Hjertet slår fra uke 6.

Skrevet

Litt enig med henne over et sted her.... et foster er jo ikke levedyktig utenfor kroppen før det har gått en viss tid i svangerskapet. Det du sier om at en 1 åring heller ikke kan det er en rar sammenligning. For fostret overlever heller ikke om mor bare er omsorgsfull og passer på i forhold til farer og mat osv - det vil dø fordi det ikke har de menneskelige funksjonene som gjør at man kan leve. En 1 åring kan også dø, det kan en voksen også. Men da skal det som regel litt mer til. En 1 åring er i utgangspunktet levedyktig.

Skrevet

Hjertet slår fra uke 6.

Det vet jeg....? Så jeg synes det er ok før det, og etter det blir en vurderingssak.

Skrevet

Jeg er biolog. For meg (og for sikkert veldig mange andre) planter, trær, sopp og nøtter osv også levende. Men jeg dreper dem alikevel. Noen av dem spiser jeg også, til og med levende i noen tilfeller! Det blir jo også drap i følge ordboka. Et grotesk drap.

Ja, et foster lever. Det er ikke noe tvil om det. Men det vil ikke dermed si at abort er drap, ikke slik som det er drap å ta livet av ektemannen sin. Det er (for meg, og veldig veldig mange andre) en vesensforskjell på et levedyktig foster og et embryo.

Anonymous poster hash: e7fc7...c97

Skrevet

Litt enig med henne over et sted her.... et foster er jo ikke levedyktig utenfor kroppen før det har gått en viss tid i svangerskapet. Det du sier om at en 1 åring heller ikke kan det er en rar sammenligning. For fostret overlever heller ikke om mor bare er omsorgsfull og passer på i forhold til farer og mat osv - det vil dø fordi det ikke har de menneskelige funksjonene som gjør at man kan leve. En 1 åring kan også dø, det kan en voksen også. Men da skal det som regel litt mer til. En 1 åring er i utgangspunktet levedyktig. Anonymous poster hash: 1ca6a...c2e

Nei, men uansett handler ikke liv om man trenger næring via puppen eller navlestrengen, et foster er likefullt et liv på lik linje med en femåring. Fordi å leve ikke handler om egenskaper, annet enn at man lever.

Skrevet

Sammenligningen er underlig. Føler du at du dreper rogn? Det er ikke konsensus om hvorvidt et foster er å anse som et eget individ all den tid det er en del av kvinnekroppen. Man kan argumentere for at det er det, eller ikke. Etter norsk lov er ikke fosteret et juridisk individ. Det er denne uenigheten som gjør påstanden din kontroversiell. Anonymous poster hash: 374c7...e55

Hvis rogn lever, så ja.

Skrevet

Sammenligningen er underlig. Føler du at du dreper rogn? Det er ikke konsensus om hvorvidt et foster er å anse som et eget individ all den tid det er en del av kvinnekroppen. Man kan argumentere for at det er det, eller ikke. Etter norsk lov er ikke fosteret et juridisk individ. Det er denne uenigheten som gjør påstanden din kontroversiell. Anonymous poster hash: 374c7...e55

Hvis rogn lever, så ja. Anonymous poster hash: 5c566...632
Men et "juridisk individ" har ikke noe å si for hvorvidt man lever eller ikke.

Skrevet

Egentlig ikke. Snakker man objektivt om abort så avslutter man ved abort et liv, et liv som i eksistensen av en organisme. Påstanden om at man dreper et individ er kontroversiell, påstanden om at abort er å tilintetgjøre en levende organisme er ikke kontroversiell. Det blir som å si at en svart dør egentlig er hvit, men likefullt er det jo klart at den er svart.

Anonymous poster hash: 0a640...39e

Skrevet

Litt enig med henne over et sted her.... et foster er jo ikke levedyktig utenfor kroppen før det har gått en viss tid i svangerskapet. Det du sier om at en 1 åring heller ikke kan det er en rar sammenligning. For fostret overlever heller ikke om mor bare er omsorgsfull og passer på i forhold til farer og mat osv - det vil dø fordi det ikke har de menneskelige funksjonene som gjør at man kan leve. En 1 åring kan også dø, det kan en voksen også. Men da skal det som regel litt mer til. En 1 åring er i utgangspunktet levedyktig. Anonymous poster hash: 1ca6a...c2e

Nei, men uansett handler ikke liv om man trenger næring via puppen eller navlestrengen, et foster er likefullt et liv på lik linje med en femåring. Fordi å leve ikke handler om egenskaper, annet enn at man lever.

Jeg er uenig. Trodde denne tråden handlet om ulike synspunkter på dette? Og ikke at du skulle prøve å overbevise alle andre om at du har rett..... Melder meg ut nå, men ha et godt nyttår! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...