Gå til innhold

Vennegrupper og inside information. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svarte lenger opp da jeg har jobbet i skolen og også sitter med info som gjør at barnet mitt ikke får besøke noen.

Bv er varslet. Av skolen, av flere foreldre i klassen, av helsesøster og av meg. Jeg har ringt nærmest 10 ganger, sendt 4 brev og møtt opp 3 ganger. Jeg har best om ny saksbehandler, jeg har snakket med teamledere og lederen for bv i kommunen. Jeg har snakket med rektor som ansatt pg med rektor som forelder.

Hva mener dere jeg skulle gjort? Kidnappet barnet?

Finner det utrolig naivt at dere tror at HI sin historie er et avvik. Det finnes mange barn som bor i hjem de burde vært fjernet fra- desverre. Omsorgsovertagelse tar ofte mange år, tiltak skal prøves ut og imens lider barna.

Det er jo flott at mange tror dette ikke skjer, det betyr jo at dere ikke har opplevd det- eller merket det, men at noen begynner å la dette være HI sitt ansvar blir å trekke det for langt.

Om en som ansatt i skolen/NAV gjør egne vurderinger og gjør noe overvilt kan det iverste fall føre til at fokuset flyttes på feilbehandling isteden for barnets situasjon.

Anonymous poster hash: cea70...afd

Hvis man opplever at bv ikke gjør jobben sin og ser at barns liv er i ferd med å bli ødelagt, må man ikke mase mer på bv men sende inn klage som vil bli behandlet av en annen instans!? 

Anonymous poster hash: 36b9e...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj her var skjedd mye. I den aktuelle saken har vi gjort det vi kan, bv er inne med hjelpetiltak som er tilstrekkelig til at omsorgsovertakelse ikke gjennomføres. Fylkesmannen er inne, mener det er tilfredsstillende det bv gjør. Men jeg har ikke tenkt å komme med flere opplysninger i saken. NAV gjør det DE kan for barna, noe som er begrenset. Jeg vet spesifikke årsaker til at jeg ikke sender datteren min dit, men det er ikke noe jeg vil dele.

På generelt grunnlag kan jeg si at om dere visste hvordan enkelte barn har det, hadde dere ikke fått sove om natten. Jeg får hvertfall ikke det.

Jeg kommer til å ta det opp med læreren, og arrangere alternative aktiviteter for datteren de aktuelle dagene slik at hun ikke stiller spm.

Anonymous poster hash: 4f790...c2d

Skrevet

Jeg svarte lenger opp da jeg har jobbet i skolen og også sitter med info som gjør at barnet mitt ikke får besøke noen.

Bv er varslet. Av skolen, av flere foreldre i klassen, av helsesøster og av meg. Jeg har ringt nærmest 10 ganger, sendt 4 brev og møtt opp 3 ganger. Jeg har best om ny saksbehandler, jeg har snakket med teamledere og lederen for bv i kommunen. Jeg har snakket med rektor som ansatt pg med rektor som forelder.

Finner det utrolig naivt at dere tror at HI sin historie er et avvik. Det finnes mange barn som bor i hjem de burde vært fjernet fra- desverre. Omsorgsovertagelse tar ofte mange år, tiltak skal prøves ut og imens lider barna.

Det er jo flott at mange tror dette ikke skjer, det betyr jo at dere ikke har opplevd det- eller merket det, men at noen begynner å la dette være HI sitt ansvar blir å trekke det for langt.

Om en som ansatt i skolen/NAV gjør egne vurderinger og gjør noe overvilt kan det iverste fall føre til at fokuset flyttes på feilbehandling isteden for barnets situasjon.

Hvis man opplever at bv ikke gjør jobben sin og ser at barns liv er i ferd med å bli ødelagt, må man ikke mase mer på bv men sende inn klage som vil bli behandlet av en annen instans!?

Det er også gjort.

Som HI sier lengre ned så er det også i disse tilfelle satt inn tiltak og de prøves ut.

Skrevet

a

Beklager- så ikke du var HI.

Vet det er sendt klage til høyere hold i kommunen og også til fylkesmannen. Forholdene er såpass ille at barnet lar det gå utover andre barn. Blant annet dyttet mitt barn ut fremfor en bil- som heldigvis klarte å stoppe!!

Skrevet

Oj her var skjedd mye. I den aktuelle saken har vi gjort det vi kan, bv er inne med hjelpetiltak som er tilstrekkelig til at omsorgsovertakelse ikke gjennomføres. Fylkesmannen er inne, mener det er tilfredsstillende det bv gjør. Men jeg har ikke tenkt å komme med flere opplysninger i saken. NAV gjør det DE kan for barna, noe som er begrenset. Jeg vet spesifikke årsaker til at jeg ikke sender datteren min dit, men det er ikke noe jeg vil dele.

På generelt grunnlag kan jeg si at om dere visste hvordan enkelte barn har det, hadde dere ikke fått sove om natten. Jeg får hvertfall ikke det.

Jeg kommer til å ta det opp med læreren, og arrangere alternative aktiviteter for datteren de aktuelle dagene slik at hun ikke stiller spm.

Da skjønner jeg at det som kan prøves er gjort, men må si at hjertet mitt blør for disse barna som blir sviktet av alle! Ikke minst blir det grusomt den gangen de inviterer og ingen kommer. Forferdelig.

Men tror du egentlig at det blir invitert til vennegruppe til dette hjemmet da? Om de er så dysfunksjonelle som du forteller her har de vel hverken overskudd eller lyst til å få fulle huset av barn?

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvordan vet dere egentlig at HI ikke har kontaktet fylkesmannen og ellers gjør alt hun kan for å hjelpe disse barna? Hverken hun eller noen andre har alene makt til å bestemme at et barn skal fjernes fra foreldrene. Det er da vel ingen motsetning mellom dette og å ville beskytte sine egne barn samtidig? Anonymous poster hash: c7265...6b3

Det er vel det samlede antall innlegg her, og HIs formuleringer og stadig mer utbygde skremselsbeskrivelser som gjør at man ikke syns hennes begrunnelser rimer.

Sånn som jeg tolker henne er hun ute etter vår aksept for å skjerme datteren for de brysomme, vemmelige familiene som dessverre er del av den vennegruppa. Når andre sier at det må da gå an å besøke ungene i et par timer og gi dem en hyggelig dag med venner, kommer HI med mer og mer greier, for å få forståelse for at hun ikke vil. Men det er mor som ikke vil, slik jeg leser henne - det dreier seg ikke om at barnet f eks er redd, eller at situasjonen er akutt, eller at barna i det hjemmet blir pisket med nihalet katt hver dag før middag osv. For hvis det var så galt, ville hun jo ikke ha noen unnskyldning for å ikke ringe politi?

Det dreier seg om at hun selv syns det er stigma å gå inn døren der...

Skrevet

Dette her er en klassisk dib tråd, der Hi kommer med mange nye opplysninger til Hi´s fordel når det viser seg at Hi ikke får støtte.

Til slutt tror jeg ikke på denne historien her. 

Men, desverre er det mange andre tragiske historier rundt omkring.

Derfor er vårt hus åpent for alle barn. Vi kommer til å tilrettelegge sli at vårt hus blir et samlingssted for barna og ungdommene. Da har vi mere kontroll over hva som skjer med våre barn, og vi kan være en støtteperson til de barna som ikke har det bra hjemme. 

Og ang vennegrupper. Mitt barn skal få være med på vennegruppene, og er der forhold der, der jeg ikke tørr å sende barnet mitt dit, kommer jeg til å være med barnet. Enkelt og greit. Jeg tørr å stille opp for barnet mitt og for andre ihvertfall. 

Anonymous poster hash: afe68...801
Skrevet

Du burde ikke jobbe i din egen skolekrets. Det gjør ikke de jeg kjenner som jobber i barnevern/nav.

Anonymous poster hash: f8cd9...467

Bortsett fra de 4-5 største byene er det kun ett NAV-kontor pr kommune. Man jobber da med ALLE skolekretser. Vi har brukere etter dato, bytter ikke pga skolekrets.

Da bør det være mulig å søke overføring til nabokommunen.

Anonymous poster hash: 6b880...88e

Skrevet

Dette her er en klassisk dib tråd, der Hi kommer med mange nye opplysninger til Hi´s fordel når det viser seg at Hi ikke får støtte.

Til slutt tror jeg ikke på denne historien her.

Men, desverre er det mange andre tragiske historier rundt omkring.

Derfor er vårt hus åpent for alle barn. Vi kommer til å tilrettelegge sli at vårt hus blir et samlingssted for barna og ungdommene. Da har vi mere kontroll over hva som skjer med våre barn, og vi kan være en støtteperson til de barna som ikke har det bra hjemme.

Og ang vennegrupper. Mitt barn skal få være med på vennegruppene, og er der forhold der, der jeg ikke tørr å sende barnet mitt dit, kommer jeg til å være med barnet. Enkelt og greit. Jeg tørr å stille opp for barnet mitt og for andre ihvertfall.

Anonymous poster hash: afe68...801

Har HI gitt utrykk for at hun ikke alter stille opp for barna sine?

Tenker vel heller at dette er en typisk dibtråd på grunnlag av at det graves etter mer info, og HI nærmest ansvarliggjøres for at ikke alle barn har gode oppvekstkår.

Det er flott å lese at så mange mener de ville gjort alt for et evt barn i sin krets som skulle leve under dårlige hjemmeforhold.

Syns derimot ikke HI kan anklages for og ikke bry seg.

Skrevet

Tror nok foreldrene synes det er ille nok å møte deg på foreldremøter og annet på skolen, om ikke du skal komme på "hjemmebesøk" også.

Hva mener du med uhygenisk? Som på ekstreme samlere som bor i avføring, eller bare skittent. Hva mener du med vold? Foreldre som banker barna sine og hverandre, eller en forelder som er hissig ute på byen?

Dere i sosialtjenesten lar vel ikke barna bli boende der, om det er så ille at andre ikke våger seg inn for dørene der.

Er foreldrene der i mot seksualforbrytere, ville ikke jeg heller sendt mine barn dit.

Anonymous poster hash: 939bb...3cc

Kan love deg at mange barn er i hjem som de burde vært fjernet fra. At barna ikke er fjernet fra hjemmet bør ikke være en pekepinne på at forholdene er greie nok for å sende egne barn dit.

Omsorgsovertagelse tar ofte mange år, hvor diverse tiltak prøves ut først.

Omsorgovertakelse tar flere år? På tide å komme seg ned på jorda.

Så fort barnevernet er inne i bildet så går de for omsorgsovertakelse og sender saken til fylkesnemnda.

En måned brukte min sjef før en familie mistet sine tre barn og ingen tiltak ble prøvd. De fleste i barnevernet sier at foreldre ikke er i stand til å ta imot hjelp og tiltak. Dette på forhåndsdømming og ingen spør foreldrene.

.Glad for at barnevernet blir gransket i Drammen og håper resten av landet følger etter...

Anonymous poster hash: acac8...464

Skrevet

Om en som ansatt i skolen/NAV gjør egne vurderinger og gjør noe overvilt kan det iverste fall føre til at fokuset flyttes på feilbehandling isteden for barnets situasjon.Anonymous poster hash: cea70...afd

Hvis man opplever at bv ikke gjør jobben sin og ser at barns liv er i ferd med å bli ødelagt, må man ikke mase mer på bv men sende inn klage som vil bli behandlet av en annen instans!? Anonymous poster hash: 36b9e...fee

Det er også gjort.

Som HI sier lengre ned så er det også i disse tilfelle satt inn tiltak og de prøves ut. Anonymous poster hash: cea70...afd

Pass på taushetsplikten din. Du kan ikke fortelle læreren noe som kan indikere at du via din jobb på NAV har fått info som gjør deg motvillig til å sende barnet ditt dit.

Skrevet

Om en som ansatt i skolen/NAV gjør egne vurderinger og gjør noe overvilt kan det iverste fall føre til at fokuset flyttes på feilbehandling isteden for barnets situasjon.Anonymous poster hash: cea70...afd

Hvis man opplever at bv ikke gjør jobben sin og ser at barns liv er i ferd med å bli ødelagt, må man ikke mase mer på bv men sende inn klage som vil bli behandlet av en annen instans!? Anonymous poster hash: 36b9e...fee
Det er også gjort.

Som HI sier lengre ned så er det også i disse tilfelle satt inn tiltak og de prøves ut. Anonymous poster hash: cea70...afd

Pass på taushetsplikten din. Du kan ikke fortelle læreren noe som kan indikere at du via din jobb på NAV har fått info som gjør deg motvillig til å sende barnet ditt dit.

Nå blander du veldig;-) Og ingen bryter noe taushetsplikt.

Skrevet

Da skjønner jeg at det som kan prøves er gjort, men må si at hjertet mitt blør for disse barna som blir sviktet av alle! Ikke minst blir det grusomt den gangen de inviterer og ingen kommer. Forferdelig.

Men tror du egentlig at det blir invitert til vennegruppe til dette hjemmet da? Om de er så dysfunksjonelle som du forteller her har de vel hverken overskudd eller lyst til å få fulle huset av barn?

Enig. Tenk så fælt for dem at ingen vil komme.

Det vil og gi inntrykk for resten av klassen.

Å nekte å gå. Er bare for dumt.

Du kan bli med selv og passe på.

Anonymous poster hash: b2136...58c

Skrevet

Jeg sier ikke at HI har brutt taushetsplikten sin. Jeg sier at OM hun skal snakke med læreren om å ikke delta på vennegruppen så må hun passe taushetsplikten sin.

Om hun ikke har kunnet fått informasjon om familiens hjemmeforhold andre steder enn på jobben sin, bryter hun taushetsplikten om hun oppgir dette som grunn til å finne alternativer til vennegruppa. Helt uavhengig av om læreren selv har sent bekymringsmelding til barnevernet.

Skrevet

Forstår deg HI , hadde heller ikke sluppet ungene mine inn i hjem med vold, misbruk, rus og hygieneproblemer. Dere som skriver ... Slapp av tror dere de blir drept på en vennegruppe liksom? Dere kan umulig elske barna deres høyere enn alt om dere risikerer at de opplever noe som helst vondt som kunne vært unngått. Poenget er at foreldrene til disse barna evner jo ikke ta seg rett av dem og de vil ikke plutselig bli totalt annerledes på en vennegruppedate. Hadde de klart det hadde de ikke drevet hjem og oppdragelse slik de gjør nå.

Anonymous poster hash: 85bb5...680

Skrevet

Hei Hi. Jeg har vært i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg jobbet i annen kommunal instans. Jeg var med barnet mitt på vennegruppebesøk. Vet at besøket fra mitt barn betydde mye, både for barnet det gjaldt og foreldrene til barnet. De "visste at jeg visste", så det var litt kleint i starten av besøket. Jeg hjalp til etter beste evne under vennebesøket, og det gjorde nok sitt til at besøket ikke havarerte. Barnet som hadde vennegruppebesøk er en av "de slemme" i klassen ( i følge mitt barn), derfor møtte bare 2 av 4 klassekamerater opp. Etter vennebesøket har dette barnet behandlet mitt barn på en meget fin måte, dessverre gjelder dette ikke for de andre barna i klassen. Selv mitt eget barn har reflektert over viktigheten av at vi møtte opp, og ser det i sammenheng med den positive relasjonen som har utviklet seg mellom barna.

Syntes du setter deg på dine høye hest og føler at du i innlegget ditt problematiserer unødvendig.

Anonymous poster hash: 17c69...5c6

Skrevet

Nårdu jobber i en offentlig etat, og har mye informasjon om andre mennesker blir du vel dreven på å takle slike situasjoner? Jeg er sykepleier i psykiatrien, og er ofte i ulike dilemmaer. 

Det er ikke værre enn at du sier til læreren: Min datter skal ikke være i denne vennegruppen. Du vet hvor jeg arbeider, å du vet at jeg derfor ikke kan utdype noe mer. Enkelt og greit. 

Skrevet

Forstår deg HI , hadde heller ikke sluppet ungene mine inn i hjem med vold, misbruk, rus og hygieneproblemer. Dere som skriver ... Slapp av tror dere de blir drept på en vennegruppe liksom? Dere kan umulig elske barna deres høyere enn alt om dere risikerer at de opplever noe som helst vondt som kunne vært unngått. Poenget er at foreldrene til disse barna evner jo ikke ta seg rett av dem og de vil ikke plutselig bli totalt annerledes på en vennegruppedate. Hadde de klart det hadde de ikke drevet hjem og oppdragelse slik de gjør nå.Anonymous poster hash: 85bb5...680

Nei, vi driter i ungene våre vi, de besøker jevnlig seriemordere og pedofile fyllekjørere... Hva slags dogmatisk fjolleinnlegg var dette, da?

Alle her råder jo HI til å gå sammen MED barnet til vennegruppemøte. Hvor grusom, kald, slem og direkte dum må man ikke være hvis man nekter akkurat dét barnet, av alle barn i verden, å få en hyggelig ettermiddag? Hvis hun vet det er mye bråk og tull i familien? Som voksen og privatperson kan hun ikke bestemme at ungene der skal tvangsfjernes. Men hvis det er sant at hun jobber i NAV burde hun da vite like godt som oss andre at også i sånne familier vokser det opp "løvetannbarn", hvis ANDRE voksne i nærmiljøet gir av sin tid og kjærlighet.

Men neida, HI vil nekte ungene et knuslete lite besøk, for hennes egne persilleblader skal ikke få se eller høre at det finnes andre skjebner der ute. Det syns jeg er råttent gjort. Her på forumet som det jevnlig mases om at alle må bes i bursdager så ingen skal bli utestengt.

Anonymous poster hash: a6b02...829

Skrevet

Det er ikke værre enn at du sier til læreren: Min datter skal ikke være i denne vennegruppen. Du vet hvor jeg arbeider, å du vet at jeg derfor ikke kan utdype noe mer. Enkelt og greit. 

Med såpass få barn i gruppen, vil dette være et klart brudd på taushetsplikten.

Anonymous poster hash: b0663...c3f

Skrevet

Med såpass få barn i gruppen, vil dette være et klart brudd på taushetsplikten.

Jeg vet ikke hvordan slike vennegrupper fungerer, men dersom det er i regi av skolen, må det være mulig å formulere seg slik. Det blir en gjensidig forståelse for at "du skjønner hva jeg mener"...  Men joda,jeg ser hva du mener. Man gir inntrykk av at her er det noe feil. Hun får ta bort "du vet hvor jeg arbeider"

Anonymous poster hash: b0663...c3f

• 2 år senere...
Skrevet

Gammel tråd men kjenner meg såpass igjen at jeg føler jeg må si mine tanker.

For meg er svaret ganske enkelt. Du er ansvarlig for ditt eget barn og skal ikke utsette det for farlige / ubehagelige situasjoner. Som forelder er det viktig å tørre å ta upopulære avgjørelser. 

Anonymkode: a5ef8...b10

Skrevet
På 30.12.2014 den 19.43, Tyra79 skrev:

Dersom forholdene er så ille, vil i det hele tatt disse familiene kalle inn til vennegruppe?

Nettopp det jeg tenkte. Dette blir et ikke problem for de kommer ikke til å holde vennegruppe. 

Anonymkode: 43ac9...def

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...