Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 På skolen til datteren min har de vennegrupper. Jeg synes vennegrupper er helt topp, men etter jul er det nye grupper. Jeg jobber i NAV (sosialtjenesten) og har svært god kjennskap til to av familiene min datter skal være i vennegruppe med. Det har vært ille nok å ha denne kunnskapen om klassekamerater av henne, men nå skal hun da liksom hjem til de aktuelle familiene. Det kommer ikke til å skje. Hva gjør man? Jeg kan jo ikke bryte taushetsplikten selv om jeg vet at skolen er informert om noen av forholdene, men det er snakk om bla vold og svært dårlige hygieniske forhold i hjemmet for å nevne noe. Barnevernet er inne, men i vår kommune foretas i praksis ikke omsorgsovertakelser (dessverre). De er 4 stk på vennegruppen og datteren min kommer ikke til å bli glad for å ikke kunne reise hjem til 2 av de. De går i første klasse. Anonymous poster hash: 4f790...c2d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Uff, jeg synes de vennegruppegreiene er en skikkelig uting jeg. Når det har kommet forslag om det her har jeg heldigvis ikke vært alene om å synes det så det har ikke blitt noe av her... Men vet ikke hvordan du skal sno deg unna dette altså. Hvor tett er du på disse familiene da, er det sånn at du snakker med dem gjennom jobben din og kanskje vet at det ikke er så aktuelt for dem å ha disse gruppene hjem? Da går det jo an å foreslå alternative opplegg, som at dere møtes i en akebakke med matpakker i sekken eller noe sånt når det egentlig er deres tur til å ha det hjemme. Anonymous poster hash: f86a9...8d3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Det er ulempen med å jobbe på det lokale nav-kontoret. Du kan vel ikke kreve at jenta bytter vennegruppe. Anonymous poster hash: 6b880...88e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Det et vel bare å si at det ikke passer den dagen en av de skal ha vennegruppe. Var alltid en eller to som ikke dukket opp til vennegrupper de klassen her hadde dette. Var ingen som tenkte noe over det.passer jo ikke alltid for alle. Anonymous poster hash: 208cf...bcf
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Det er vel bare for deg å si at det ikke passer den aktuelle dagen for barnet ditt AKKURAT som vi andre gjør hvis vi ikke vil at barne skal være med den eller den hjem. Hallo, så vanskelig!!! Anonymous poster hash: ff45a...5d6
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har jobbet i skolen tidligere og sitter derfor meg en god del info om 2 av klassekamperatene til min 8 åring. Her er heldigvis ikke vennegrupper, og fordelen min har jo vært at jeg vet det samme som læreren så jeg har gitt beskjed om at mitt barn ikke får besøke dem. Her griper heller ikke bv inn. De har kun gitt de tiltak som fritidsaktiviteter osv, men det nytter lite når hjemmeforholdene er som de er. Siden de har gått på skolen noen år nå og begge barna det gjelder er utagerende leker mitt barn lite med dem. Vi prøvde i 1.klasse å invitere dem, spesielt han ene var her mye men det førte bare til at jo mer husvarm han ble jo verre oppførte han seg. Når det gikk sålangt at eget barn ble lei seg når han/ de kom og han ble slått, og en gang rett i øyet så han måtte på antibiotika kuttet vi det som skulle være en god gjerning. Har ringt bv så mange ganger men ingenting skjer. Slikt er bestandig vanskelig, MEN jeg hadde aldri gamblet med egne barn sin sikkerhet for å skåne andre barn! Anonymous poster hash: cea70...afd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har jobbet i skolen tidligere og sitter derfor meg en god del info om 2 av klassekamperatene til min 8 åring. Her er heldigvis ikke vennegrupper, og fordelen min har jo vært at jeg vet det samme som læreren så jeg har gitt beskjed om at mitt barn ikke får besøke dem. Her griper heller ikke bv inn. De har kun gitt de tiltak som fritidsaktiviteter osv, men det nytter lite når hjemmeforholdene er som de er. Siden de har gått på skolen noen år nå og begge barna det gjelder er utagerende leker mitt barn lite med dem. Vi prøvde i 1.klasse å invitere dem, spesielt han ene var her mye men det førte bare til at jo mer husvarm han ble jo verre oppførte han seg. Når det gikk sålangt at eget barn ble lei seg når han/ de kom og han ble slått, og en gang rett i øyet så han måtte på antibiotika kuttet vi det som skulle være en god gjerning. Har ringt bv så mange ganger men ingenting skjer. Slikt er bestandig vanskelig, MEN jeg hadde aldri gamblet med egne barn sin sikkerhet for å skåne andre barn! Anonymous poster hash: cea70...afd Igjen er det de stakkars barna som er i disse familiene sol blir taperne(som de er til vanlig). Hvis det plutselig ikke kommer noen når de skal få besøk blir de sikkert utrolig lei seg. Synes det var et fornuftig forslag over her med å møtes ute i akebakke eller andre aktiviteter? Synes så utrolig synd på disse barna. Anonymous poster hash: ea4e5...21f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har jobbet i skolen tidligere og sitter derfor meg en god del info om 2 av klassekamperatene til min 8 åring. Her er heldigvis ikke vennegrupper, og fordelen min har jo vært at jeg vet det samme som læreren så jeg har gitt beskjed om at mitt barn ikke får besøke dem. Her griper heller ikke bv inn. De har kun gitt de tiltak som fritidsaktiviteter osv, men det nytter lite når hjemmeforholdene er som de er. Siden de har gått på skolen noen år nå og begge barna det gjelder er utagerende leker mitt barn lite med dem. Vi prøvde i 1.klasse å invitere dem, spesielt han ene var her mye men det førte bare til at jo mer husvarm han ble jo verre oppførte han seg. Når det gikk sålangt at eget barn ble lei seg når han/ de kom og han ble slått, og en gang rett i øyet så han måtte på antibiotika kuttet vi det som skulle være en god gjerning. Har ringt bv så mange ganger men ingenting skjer. Slikt er bestandig vanskelig, MEN jeg hadde aldri gamblet med egne barn sin sikkerhet for å skåne andre barn! Anonymous poster hash: cea70...afd Igjen er det de stakkars barna som er i disse familiene sol blir taperne(som de er til vanlig). Hvis det plutselig ikke kommer noen når de skal få besøk blir de sikkert utrolig lei seg. Synes det var et fornuftig forslag over her med å møtes ute i akebakke eller andre aktiviteter? Synes så utrolig synd på disse barna. Anonymous poster hash: ea4e5...21f Selvfølgelig er det synd i barna, og gjerne derfor en melder fra, prøver å påvirke i den grad en kan osv. Anonymous poster hash: cea70...afd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #9 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har jobbet i skolen tidligere og sitter derfor meg en god del info om 2 av klassekamperatene til min 8 åring. Her er heldigvis ikke vennegrupper, og fordelen min har jo vært at jeg vet det samme som læreren så jeg har gitt beskjed om at mitt barn ikke får besøke dem. Her griper heller ikke bv inn. De har kun gitt de tiltak som fritidsaktiviteter osv, men det nytter lite når hjemmeforholdene er som de er. Siden de har gått på skolen noen år nå og begge barna det gjelder er utagerende leker mitt barn lite med dem. Vi prøvde i 1.klasse å invitere dem, spesielt han ene var her mye men det førte bare til at jo mer husvarm han ble jo verre oppførte han seg. Når det gikk sålangt at eget barn ble lei seg når han/ de kom og han ble slått, og en gang rett i øyet så han måtte på antibiotika kuttet vi det som skulle være en god gjerning. Har ringt bv så mange ganger men ingenting skjer. Slikt er bestandig vanskelig, MEN jeg hadde aldri gamblet med egne barn sin sikkerhet for å skåne andre barn! Anonymous poster hash: cea70...afd Igjen er det de stakkars barna som er i disse familiene sol blir taperne(som de er til vanlig). Hvis det plutselig ikke kommer noen når de skal få besøk blir de sikkert utrolig lei seg. Synes det var et fornuftig forslag over her med å møtes ute i akebakke eller andre aktiviteter? Synes så utrolig synd på disse barna. Anonymous poster hash: ea4e5...21f Selvfølgelig er det synd i barna, og gjerne derfor en melder fra, prøver å påvirke i den grad en kan osv. Anonymous poster hash: cea70...afd Ja selvfølgelig skal man melde, var ikke det jeg mente! Kan man ikke være med som forelder på disse vennekveldene? Eller få skolen til å anbefale alternativer til hjemmebeslk. Isteden for å bare ikke dukke opp eller avlyse.. Tenker de barna som ikke får besøk blir utrolig skuffet.. Anonymous poster hash: ea4e5...21f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 1. Du kan foreslå andre arenaer for vennegruppe, du kan være med selv som forelder og du kan melde fra om din bekymring til skole og lærer. Her har du plenty av muligheter til å bidra til at gruppene kan fungere selv med den kunnskapen du har om hjemmeforholdene 2. Du holder deg langt unna saker som omhandler foreldre til barn i dine egne barns skoleklasser, helst holder du deg langt unna saker som omhandler foreldre på skolen overhode. Selv om du selvfølgelig ikke er inhabil, så skaper sånne "bindinger" ubehag både for deg og for den det gjelder. Du bør ikke behandle slike saker og du bør ikke se informasjon i slike saker. Jeg har selv jobbet på et lokalt NAV- kontor og vet hvordan et er. Holdt meg laaaaaaaang unna saker som omhandlet foreldre i mine unges barnehage, skole, idrettslaget osv. Jeg trenger ikke vite, og vil ikke vite da dette skal er ubehag både for meg for for den andre parten! Det må da være minst en annen saksbehandler på ditt kontor som kan ta disse sakene slik at du ikke trenger å ha inngående kunnskap om situasjonen til disse familiene? Anonymous poster hash: f78a9...1b2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 synes det blir helt feil å bare droppe å komme de gangene det er hos de det gjelder.. hvis barnevernet er involvert osv, så er det kanskje disse barna som mer enn noe annet trenger andre mennesker i livet som ser dem! det siste de trenger er vel å bli utestengt fra klassemiljøet også...? her må man tenke kreativt, som også flere andre her har foreslått: - møtes andre steder? i akebakken, i skogen, er det en gapahuk i nærheten, park, skøytebane, mc donalds (i mangel av noe bedre..) - vennekveld med foreldre?? dette må jo være en sak det går an å ta opp med skolen? hvis vennegrupper er noe som bli arrangert og organisert gjennom skolen, så bør man jo gå via skolen med eventuelle problemer! ikke ta opp med lærer eller rektor de konkrete problemene med barna/familiene det gjelder selvfølgelig, men rett og slett si at det er problematisk å sende barna alene hjem til noen av barna.. og at man ønsker hjelp til å finne løsninger som funker for alle! hvis barnevern er involvert så vet vel også skolen om det? Anonymous poster hash: 1e9cb...f46
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #12 Skrevet 30. desember 2014 Kan ikke du bare bli med på besøket da? Anonymous poster hash: b8c3c...373
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #13 Skrevet 30. desember 2014 synes det blir helt feil å bare droppe å komme de gangene det er hos de det gjelder.. hvis barnevernet er involvert osv, så er det kanskje disse barna som mer enn noe annet trenger andre mennesker i livet som ser dem! det siste de trenger er vel å bli utestengt fra klassemiljøet også...? her må man tenke kreativt, som også flere andre her har foreslått: - møtes andre steder? i akebakken, i skogen, er det en gapahuk i nærheten, park, skøytebane, mc donalds (i mangel av noe bedre..) - vennekveld med foreldre?? dette må jo være en sak det går an å ta opp med skolen? hvis vennegrupper er noe som bli arrangert og organisert gjennom skolen, så bør man jo gå via skolen med eventuelle problemer! ikke ta opp med lærer eller rektor de konkrete problemene med barna/familiene det gjelder selvfølgelig, men rett og slett si at det er problematisk å sende barna alene hjem til noen av barna.. og at man ønsker hjelp til å finne løsninger som funker for alle! hvis barnevern er involvert så vet vel også skolen om det? Anonymous poster hash: 1e9cb...f46 Skolen har ingenting de skulle si om hva som skjer på fritiden til barna, de kan oppfordre til vennegrupper men dette er noe som er foredrestyrt og gjerne i regi av foreldrenettverk. Vi jobber mye med foredrenettverk og vennskap på vår skole også, men jeg har satt meg litt på bakbena når forslag om vennegrupper har kommet opp, jeg ønsker det rett og slett ikke. Hos oss løser vi det ved å møtes på andre arenaer og med foreldre, noe av vitsen er jo at barna skal bli kjent med hverandre på andre arenaer enn skolen og at vi foreldre skal bli litt kjent med hverandre. Anonymous poster hash: f86a9...8d3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #14 Skrevet 30. desember 2014 Hva tror du egentlig skal skje? Tror du virkelig ikke at disse foreldrene vil rydde hjemmene sine og være "normale" den dagen de får besøk av 4 unger? Er jo du som sitter med informasjonen, men er du redd for at noen skal drepe barnet ditt eller hva er problemet med et par timer med besøk? Anonymous poster hash: 98ba0...4ed
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #15 Skrevet 30. desember 2014 Vet du hva? Her ville jeg prøvd å finne en løsning sammen med læreren. Kinkig situasjon, men om barna ikke møter blir det bare verre for de to som sikkert ikke har det så greit fra før. Samtidig skjønner jeg godt at du ikke vil sende barnet ditt dit. Vanskelig. Anonymous poster hash: 2caf0...5cd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #16 Skrevet 30. desember 2014 Vet du hva? Her ville jeg prøvd å finne en løsning sammen med læreren. Kinkig situasjon, men om barna ikke møter blir det bare verre for de to som sikkert ikke har det så greit fra før. Samtidig skjønner jeg godt at du ikke vil sende barnet ditt dit. Vanskelig. Anonymous poster hash: 2caf0...5cd Men læreren har da ingenting med hvem ungene besøker etter skoletid, dette blir gjerne arrangert av foreldrene.... Jeg tror jeg ville latt barnet bli med, og heller hentet tidlig fordi "dere har planer". Et lite besøk i et uhygienisk hjem skader neppe barnet ditt og det skal vel noe til at det blir voldelig i et hjem når det er 4 klassekamerater på besøk? Anonymous poster hash: f86a9...8d3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #17 Skrevet 30. desember 2014 Herregud , her i denne saken synes jeg du er skikkelig bitchy ! Skal du ødelegge gleden det barnet har over at noen kommer hjem å leker der? Tror du virkelig det vil bli utøvd vold de 2 timene vennegruppen er der? Tenk deg litt om og gå litt i deg selv. Du virker ikke som du kan se lenger enn din egen nese og det vil ramme et barn hardt! Jeg ble trist av innlegget ditt og det du vil ødelegge. Anonymous poster hash: 8338e...914
*Miss Marple* Skrevet 30. desember 2014 #18 Skrevet 30. desember 2014 Jeg skjønner bekymringen din, men tenker også at et besøk på en time eller to ikke kan skade? Så lenge det ikke går ut over over liv eller helse har nok ikke barnet ditt noen skade av å besøke disse klassekameratene. Og tenk hva det vil bety for disse små å få ha vennegruppen på besøk hos seg! Man skal ikke ofre egne barn for at andre skal ha det bra, men her hadde jeg strukket meg langt for å la vennegruppen gå som planlagt.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #19 Skrevet 30. desember 2014 Dra på besøk. Anonymous poster hash: 80ded...ac2
overlord Skrevet 30. desember 2014 #20 Skrevet 30. desember 2014 Er det virkelig noen som med vitende og vilje lar barna være i hjem der man vet det utøves vold? Det er svært usannsynlig at det skjer noe uheldig i det tidsrommet vennegruppen møtes, men jeg hadde likevel aldri latt barnet mitt besøke et slikt hjem. Det er selvsagt synd for barna som bor der, og jeg ville ha strukket meg langt for å la barna leke hjemme hos dere eller på nøytrale steder, men jeg gjør det jeg kan for å beskytte barna mine.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #21 Skrevet 30. desember 2014 Vet du hva? Her ville jeg prøvd å finne en løsning sammen med læreren. Kinkig situasjon, men om barna ikke møter blir det bare verre for de to som sikkert ikke har det så greit fra før. Samtidig skjønner jeg godt at du ikke vil sende barnet ditt dit. Vanskelig. Anonymous poster hash: 2caf0...5cd Men læreren har da ingenting med hvem ungene besøker etter skoletid, dette blir gjerne arrangert av foreldrene.... Jeg tror jeg ville latt barnet bli med, og heller hentet tidlig fordi "dere har planer". Et lite besøk i et uhygienisk hjem skader neppe barnet ditt og det skal vel noe til at det blir voldelig i et hjem når det er 4 klassekamerater på besøk? Anonymous poster hash: f86a9...8d3 Ok. På vår skole er det lærerene som setter opp gruppene. Anonymous poster hash: 2caf0...5cd
Tyra79 Skrevet 30. desember 2014 #22 Skrevet 30. desember 2014 Dersom forholdene er så ille, vil i det hele tatt disse familiene kalle inn til vennegruppe?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #23 Skrevet 30. desember 2014 Hvis det er så ille at det er fare for andre barn som kommer på besøk et par timer, tror jeg faktisk bv hadde grepet inn, uansett hva praksisen deres er til vanlig. Jeg hadde blitt med barnet og vært en stund. Dersom jeg følte det var ok, ville jeg dratt. Omtrent som i bursdagsselskap med yngre barn. Er jo greit å slå av en prat med foreldrene på disse treffene. Anonymous poster hash: 36b9e...fee
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #24 Skrevet 30. desember 2014 Tror nok foreldrene synes det er ille nok å møte deg på foreldremøter og annet på skolen, om ikke du skal komme på "hjemmebesøk" også. Hva mener du med uhygenisk? Som på ekstreme samlere som bor i avføring, eller bare skittent. Hva mener du med vold? Foreldre som banker barna sine og hverandre, eller en forelder som er hissig ute på byen? Dere i sosialtjenesten lar vel ikke barna bli boende der, om det er så ille at andre ikke våger seg inn for dørene der. Er foreldrene der i mot seksualforbrytere, ville ikke jeg heller sendt mine barn dit. Anonymous poster hash: 939bb...3cc
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #25 Skrevet 30. desember 2014 Tror nok foreldrene synes det er ille nok å møte deg på foreldremøter og annet på skolen, om ikke du skal komme på "hjemmebesøk" også. Hva mener du med uhygenisk? Som på ekstreme samlere som bor i avføring, eller bare skittent. Hva mener du med vold? Foreldre som banker barna sine og hverandre, eller en forelder som er hissig ute på byen? Dere i sosialtjenesten lar vel ikke barna bli boende der, om det er så ille at andre ikke våger seg inn for dørene der. Er foreldrene der i mot seksualforbrytere, ville ikke jeg heller sendt mine barn dit. Anonymous poster hash: 939bb...3cc Kan love deg at mange barn er i hjem som de burde vært fjernet fra. At barna ikke er fjernet fra hjemmet bør ikke være en pekepinne på at forholdene er greie nok for å sende egne barn dit. Omsorgsovertagelse tar ofte mange år, hvor diverse tiltak prøves ut først. Anonymous poster hash: cea70...afd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå