Gå til innhold

Blir ikke klok på psykiateren min :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i behandling, har gjort det lenge nå, på Dps. Først gikk jeg en gang hver uke, men de siste månedene har det vært 1 gang i mnd, ikke vet jeg hvorfor. Jeg sliter med angst først og fremst, litt deprimert pga familien min og sosialangst. Fre jeg begynte å gå til psykiateren, så har vi snakket om alt det som jeg er plaget med, vi snakket liksom aldri om en type problem hver gang. Men i våren så fortalte jeg hn at jeg følte en stor bedring når det gjaldt familien min, nå ville jeg ta tak i angsten min for graviditet, har lyst å oppleve det å bli mor før tiden løper fra meg. Så siden da har vi bare konsentrert oss om det.

Sist gang jeg var hos hn fortalte jeg at jeg lenger ikke var deprimert i så stor grad som før, at jeg er litt gladere for tiden, og at andre også har lagt merke til det. Hn sa " greit nok det, men når det gjelder graviditetangst, der her ingenting forandret seg ". Og spurte meg hva skal vi liksom gjøre videre??

Jeg ble litt satt ut og inni meg så tenkte jeg " jeg har blitt litt bedre på den andre siden, er ikke det litt fremgang? At angsten er fortsatt der er ikke bare min skyld? Hvordan kan du forvente at noe skal forandre seg der, når jeg kun kommer en gang hver mnd? " Det hadde jeg lyst å si men turte ikke.

Hn spør meg alltid hva vi skal gjøre fremover osv... Sier aldri hva jeg skal konsentrere meg om, altså " du bør tenke sånn, prøve iallfall.... " sånn type ting.

Føler at hn aldri liksom blir fornøyd :( Er det egentlig sånn? Eller er det bare i mitt hode?

Anonymous poster hash: b8d36...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å uff, en pyskolog skal aldri fortelle deg hvordan du burde tenke. De skal guide deg slik at du selv finner ut hvordan du føler ting, hvordan du kan endre det og finne ut av hva du tenker. Ut i fra det du forteller høres han ikke ut som en god psykolog. Gå privat, de er ofte mye flinkere...

Skrevet

Å uff, en pyskolog skal aldri fortelle deg hvordan du burde tenke. De skal guide deg slik at du selv finner ut hvordan du føler ting, hvordan du kan endre det og finne ut av hva du tenker. Ut i fra det du forteller høres han ikke ut som en god psykolog. Gå privat, de er ofte mye flinkere...

Ikke psykolog men psykiater ;) det siste halvåret har hn bare mast, mast og mast om at jeg bør begynne med antidepessiva, noe jeg ikke har turt, da jeg har en veldig stor angst for tabletter. Har forsøkt menge ganger uten hell. Det resulterte i at jeg ble verre, hadde mareritt hver natt, panikkangst osv...

Hi

Skrevet

Ikke psykolog men psykiater ;) det siste halvåret har hn bare mast, mast og mast om at jeg bør begynne med antidepessiva, noe jeg ikke har turt, da jeg har en veldig stor angst for tabletter. Har forsøkt menge ganger uten hell. Det resulterte i at jeg ble verre, hadde mareritt hver natt, panikkangst osv...

Hi

Enda verre når han er psykiater. Bytt mener jeg. Hvor bor du? Jeg bodde i Oslo før og der gikk jeg til en privat som bar utrolig dyktig. Men han har ikke offentlige avtale så man må betale selv...

Skrevet

Vet ikke hvilken metodisk tilnærming denne psykiateren benytter, men det kan høres ut som om det er kognitiv terapi?

Der er en del av behandlingsformen lagt opp slik at du skal, kort fortalt, selv bruke dine iboende ressursser ved hjelp av psykiaterens spørsmålsformuleringer, selv finne ut de beste løsningene for deg.

Mulig jeg er litt trøtt, men fikk ikke helt med meg hva du ikke var fornøyd med? Har du spurt hvorfor han anbefaler medisinering?

Skrevet

Jeg byttet til privat. Terapi i det offentlige har aldri hjulpet meg. Det er kun private terapeuter som har gjort noen forskjell i livet mitt.

Det koster, men det er en god investering i livskvalitet tenker jeg.

Anonymous poster hash: 35b08...187

Skrevet

Du vet ikke hvorfor du har gått fra en time i uka til en time i måneden?? Hva med å stille spør sål om det da? Hvis du føler at du trenger timer hyppigere så må du jo si ifra!!

Anonymous poster hash: 385af...237

Skrevet

Du vet ikke hvorfor du har gått fra en time i uka til en time i måneden?? Hva med å stille spør sål om det da? Hvis du føler at du trenger timer hyppigere så må du jo si ifra!!Anonymous poster hash: 385af...237

Det har hendt en gang før at jeg plutselig gikk fra å gå en gang i uken til en gang annenhver uke. Og da sa jeg ifra, og gikk en gang i uken igjen. Og igjen nå går jeg som før. Skal jeg spørre igjen hvorfor?

Skrevet

Du vet ikke hvorfor du har gått fra en time i uka til en time i måneden?? Hva med å stille spør sål om det da? Hvis du føler at du trenger timer hyppigere så må du jo si ifra!!Anonymous poster hash: 385af...237

Det har hendt en gang før at jeg plutselig gikk fra å gå en gang i uken til en gang annenhver uke. Og da sa jeg ifra, og gikk en gang i uken igjen. Og igjen nå går jeg som før. Skal jeg spørre igjen hvorfor?Anonymous poster hash: b8d36...115

Hvis du lurer så må du jo spørre??

Svaret får du vel neppe med mindre du spør......

Sannsynligvis har behandleren din vurdert at dette er den bahandlignsfrekvensen du trenger, men du kan selvfølgelig spørre om begrunnelsen for dette - spesielt dersom du selv følge at du trenger behandling oftere!

Anonymous poster hash: 385af...237

Skrevet

Enda verre når han er psykiater. Bytt mener jeg. Hvor bor du? Jeg bodde i Oslo før og der gikk jeg til en privat som bar utrolig dyktig. Men han har ikke offentlige avtale så man må betale selv...

Så fordi du har gått til en flink privat behandler, så vet du at alle private er flinkere enn alle på dps?

HI - snakk med psykiateren din. Få tak i hva hun tenker. Tenk selv over om du er aktiv nok i endringsprosessen. Det er ikke slik at behandlere besitter en pose med tryllestøv og kan gjøre jobben for deg. Hvis dere ikke klarer å etablere en samarbeidsrelasjon og en klar behandlingsplan med klare mål og formening om hva og hvordan, kan du kanskje be om å få bytte behandler?

Skrevet

Poenget er nok at du skal jobbe også mellom timene og reflektere over egen situasjon. Psykologen kan hjelpe deg å sortere og ved å stille spørsmål slik at du setter i gang, men brorparten av endringsprosessen er det du selv som må gjøre.

Anonymous poster hash: 8934c...be6

Skrevet

Du bør spørre hva hun tenker som gjør at det er sjeldnere... Det kan være at hun føler at du trenger tiden i mellom hver time. For noen kan det bli for ofte å gå en gang i uka. Min mann har gått annenhver uke, da de skulle prøve hver uke (fordi han har mye å jobb)fungerte behandlingen dårligere og de tok sjeldnere igjen. Da jobbet han bedre mellom timene. Men vil nok anbefale deg på det sterkeste bare å høre hva tankene rundt endringen i hyppighet er. OM psykiateren din mener du er veldig mye bedre enn du selv føler deg så vil jo det uansett bringe frem en god mulighet til å snakke litt om hvordan du oppfatter din egen situasjon.

Anonymous poster hash: 0d442...969
Skrevet

Jeg gikk til psykolog da det ene barnet hadde masse problemer etter fødselen. Måtte bytte psykolog da jeg fikk null utbytte av det. Den andre psykologen var bedre, men følte aldri at de var ordentlig interessert i å hjelpe meg.

Om jeg noen gang skulle trenge psykologhjelp en eller annen gang, kommer jeg til å gå til en privat en.

Skrevet

Poenget er nok at du skal jobbe også mellom timene og reflektere over egen situasjon. Psykologen kan hjelpe deg å sortere og ved å stille spørsmål slik at du setter i gang, men brorparten av endringsprosessen er det du selv som må gjøre.

Anonymous poster hash: 8934c...be6

Kanskje det hadde vært nyttig å ha noen konkrete mål for hva man vil oppnå. Og kanskje fins det andre metoder enn å sitte og snakke. Der er jo så mange former, psykodrama, gestaltterapi, selv psykomotorisk fysioterapi kan hjelpe. Det er jo ikke sånn at så snart en psykiater eller psykolog hører om problemene så sitter de med svaret rede.

Anonymous poster hash: 909cc...418

Skrevet

Hvis det er skryt du vil ha, så bytt til coach...psykiateren din skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, ei heller skal du være så fokusert på tilbakemeldinger fra andre, du skal lære deg å være fornøyd med deg selv innenfra. Han høres flink ut og akkurat det du trenger.

Anonymous poster hash: 5ca73...120

Skrevet

Så fordi du har gått til en flink privat behandler, så vet du at alle private er flinkere enn alle på dps?

HI - snakk med psykiateren din. Få tak i hva hun tenker. Tenk selv over om du er aktiv nok i endringsprosessen. Det er ikke slik at behandlere besitter en pose med tryllestøv og kan gjøre jobben for deg. Hvis dere ikke klarer å etablere en samarbeidsrelasjon og en klar behandlingsplan med klare mål og formening om hva og hvordan, kan du kanskje be om å få bytte behandler?

Nei, har jeg skrevet det? At alle private er flinkere enn alle på dps?
Skrevet

Er visst alltid noen som er ute etter å "ta" deg.. 😉

Anonymous poster hash: 66416...005

Skrevet

Er visst alltid noen som er ute etter å "ta" deg.. 😉

Anonymous poster hash: 66416...005

Tydeligvis... Trodde bare ikke lik eller hva hun heter var en av de. Hun er jo alltid så saklig og fornuftig
Skrevet

Ikke ute etter å ta deg. Ulempen ved at man har blitt en "alle" skal ta her inne, er at det blir vanskelig å uttrykke uenighet uten å bli en av hyenemedlemmene. Du skrev i ditt første innlegg at private ofte er mye flinkere. Ikke verre enn det.

Skrevet

Ikke ute etter å ta deg. Ulempen ved at man har blitt en "alle" skal ta her inne, er at det blir vanskelig å uttrykke uenighet uten å bli en av hyenemedlemmene. Du skrev i ditt første innlegg at private ofte er mye flinkere. Ikke verre enn det.
Har ikke skrevet alle og mener ikke alle og det blir for dumt av deg å påstå det. Les før du skriver da vettu. Jeg er, om du liker det eller ikke, ikke den eneste som mener private OFTE er flinkere. Det er en grunn til at flere og flere går privat både når det kommer til psykolog og annen helsehjelp.
Skrevet

Nå kommer hun helt sikkert på å lage et poeng av at du skrev ALLE private. Hun minner meg om min søster, som alltid tolker alt folk sier i verste mening og som analyserere enhver kommentar. Slitsomt.

PS - jeg har aldri kommentert noe ang biltyven tidligere, men har etterhvert sett et mønster med hennes kommentarer som begynner å bli slitsomt. De fleste som får korrigeringer av andre gidder ikke å lage lange diskusjoner fordi man skal ha siste ordet.

Anonymous poster hash: 7ade7...37a

Skrevet

Nå kommer hun helt sikkert på å lage et poeng av at du skrev ALLE private. Hun minner meg om min søster, som alltid tolker alt folk sier i verste mening og som analyserere enhver kommentar. Slitsomt.

PS - jeg har aldri kommentert noe ang biltyven tidligere, men har etterhvert sett et mønster med hennes kommentarer som begynner å bli slitsomt. De fleste som får korrigeringer av andre gidder ikke å lage lange diskusjoner fordi man skal ha siste ordet. Anonymous poster hash: 7ade7...37a

Haha, hun kom meg i forkjøpet!

Anonymous poster hash: 7ade7...37a

Skrevet

Hei dere igjen

Jeg vil ikke ha sympati eller forståelse av min psykiater, jeg vil ha hjelp!

Ble bare litt satt ut da jeg fortalte at jeg føler og at andre også ser det at jeg har blitt litt bedre på samtlige områder, og alt jeg fikk var " greit nok det, men det andre "angsten" din rundt graviditet er der fortsatt ". Jeg følte meg som en dass da. Ventet ikke å få en klapp på skulder eller noe, men litt hyggelig tilbakemelding. Det eneste hn vil og maser jævlig om, det er medisin. Jeg gjør alt som står i min makt å ta medisin, men det er IKKE lett når man har angst for medisin, men jeg tvinger meg selv. Sakte, i min tempo men sikkert.

Og det eneste vi snakker om er den jævla medisinen. Og spm hele tiden " hva er tankene dine at vi skal gjøre videre ". Hva faen?! Det er ikke JEG som skal svare på det. Får vel bare snakke med hn om det jeg føler så får det gå som det går.

Hi

Skrevet

Hei dere igjen

Jeg vil ikke ha sympati eller forståelse av min psykiater, jeg vil ha hjelp!

Ble bare litt satt ut da jeg fortalte at jeg føler og at andre også ser det at jeg har blitt litt bedre på samtlige områder, og alt jeg fikk var " greit nok det, men det andre "angsten" din rundt graviditet er der fortsatt ". Jeg følte meg som en dass da. Ventet ikke å få en klapp på skulder eller noe, men litt hyggelig tilbakemelding. Det eneste hn vil og maser jævlig om, det er medisin. Jeg gjør alt som står i min makt å ta medisin, men det er IKKE lett når man har angst for medisin, men jeg tvinger meg selv. Sakte, i min tempo men sikkert.

Og det eneste vi snakker om er den jævla medisinen. Og spm hele tiden " hva er tankene dine at vi skal gjøre videre ". Hva faen?! Det er ikke JEG som skal svare på det. Får vel bare snakke med hn om det jeg føler så får det gå som det går.

Hi

Det høres veldig lurt ut å snakke med ham/henne om det. Si at du ikke skjønner hva som styrer hvor ofte dere skal møtes og at du trenger mer forståelse av hva han/hun tenker om veien videre. Det er nok allikevel sånn at det er du som må "eie" det som skjer, det er du som må bestemme hva dere skal bruke mest tid på og som må styre hvor hardt dere skal gå til verks. Nå høres det imidlertid ut som om dere begge avventer den andre og jeg skjønner godt at du blir usikker av det. Den profesjonelle må jo ivareta prosessen bedre og sørge for at du opplever en kvalitativ forskjell mellom å snakke med ham/henne og å snakke med en venninne. Som sagt - det går også an å be om å få bytte behandler på DPSen hvis du opplever at det ikke funker med den du til nå er tildelt.

Skrevet

Hei

Nå er det over 3 år siden siste jeg var innlogget her og tenkte å stikke innom kun for å se hva som skrive for tiden. Hadde ikke tenkt til å svare på noe, men...

Jeg stoppet å lese i tråden din etter at du beskrev hvordan du tidligere har reagert på antidepressiva. 

Av og til kan man få en "trengt" pause fra seg selv ved å bruke slike medikamenter, men som du beskriver så får man ofte en periode med forverring før man blir bedre.Ikke sikkert at alle ønsker å takle fere uker med dårlige perioder når man først har det bedre.

Kanskje du skal nyte denne gode perioden og benytte det overskuddet du har til å forsøke nye veier for å bli bedre?

Google MediYoga og gi det ett forsøk. Underveis lærer man seg selv å puste, fokusere og man gir hjernen en "pause fra seg selv".

Setter du av tid til deg selv 10 min hver kveld eller morgen i starten kan det hende du merker bedring ila 2015.

Anbefaler også å lese en bok som heter Selvfølelse nå. Den handler ikke om dine problemer men litt om hvordan man aktivt kan lære seg selv å bestemme litt mer over egen hjerne.Om ikke annet, google henne og finn ut om BRA boken hun skriver om. Er det noe alle bør gjøre så er det å skrive i den.

Det er litt av en jobb, men hvis man tar en dag av gangen, har tålmodighet og bare bestemmer seg for at dette skal jeg gjøre gjøre en liten periode kan det hende du lærer noen knep for å leve med angsten og depresjonen.

Jeg skriver ikke med mål om at du skal bli "frisk" hvis du tenker på deg selv som syk. Men det er så MYE vi kan gjøre selv ved å ta ansvar for oss selv og vår egen hverdag. Knaksje er det lettere å leve med disse tingene hvis man har lært seg å se seg selv fra utsiden og si " ja, der kom den tanken"- "sånn er denne dagen tydeligvis", osv...

sett deg noen heeelt nye mål for 2015.

Her er mine:

- Yoga ca annenhverdag. Orker jeg ikke kan jeg  holde meg til 10 min programmet i boken jeg har kjøpt.

- Drikke nok vann

- Lese selvfølelse nå om igjen. ( jeg noterer faktisk i margen der noe er relevant for meg. Ikke alt er like relevant, men vi er jo forskjellige)

Thats it:)

Det gjelder å innse at ikke alt kan endres på 1.2.3:)

Sist men ikke minst- har kommunen din en kognitiv terapeut fremfor psykiater?

dette skal du klare!

Godt nyttår:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...