Gå til innhold

Hvor god hukommelse har en 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han glemmer ting, men han husker også mange ting over lengre tid. Han er ikke enkel å avlede når han først er opptatt av noe.

Barnehagen stiller spørsmålstegn ved dette og mener det er noe feil med gutten min.

Er god hukommelse grunn til bekymring?

Anonymous poster hash: 19dde...6b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan aldri tenke meg at det skulle være grunn til bekymring. Ett av våre barn feiret toårsdagen sin i Thailand. Fortsatt, syv år senere, husker han bruddstykker fra turen. Også andre ting fra han var liten husker han godt. Plutselig kommer det opp episoder vi ikke har snakket om før, og små detaljer vi voksne har glemt. Ikke noe galt med ham som vi kan se så langt. Han er en veltilpass og skoleflink gutt.

Anonymous poster hash: ae24e...f75

Skrevet

Barn i den alderen har ikke hukommelse som oss.du kan trigge minner med f eks bilder el hvis du prater om hendelsen.

Var nylig på kurs om dette veldig spennende.

Skrevet

Barn i den alderen har ikke hukommelse som oss.du kan trigge minner med f eks bilder el hvis du prater om hendelsen.

Det var merkelig. Jeg har selv minner fra sommeren før jeg fylte to. Noe jeg aldri har pratet med, fordi jeg var flau over det (rappet en sjokolade av kusiner min), og en følelse av at alle de andre fikk lov til noe jeg ikke fikk (de var eldre). Min far har tydelige minner fra han var 18 mnd og de gjemte seg fra et flyangrep (dette var under krigen).

Skrevet

Min 2 åring har meget god hukommelse. Bare han ser Riksen, blir han stiv av skrekk og hyler! Og selv kan jeg huske bruddstykker fra jeg var ganske så liten.

Skrevet

Så små barns hukommelse er jo vanskelig å måle fordi språket ikke muliggjør måling på samme måte som hos eldre barn. Mener barnehagen at det er bekymringsfullt at han husker for godt?!

Da min eldste var fire, skulle hun være med meg i stemmelokalet. På vei inn skoleporten sa hun at vi kunne kjøpe vaffel, for det har de her. Det viste seg at hun husket at vi kjøpte vaffel sist vi var der, altså da hun var to. De husker nok mye, men det er vanskelig å få tilgang til det, også fordi de ikke lagrer minnene språklig og derfor trenger andre triggere for å hente det ut igjen.

Skrevet

Min på 2,5 husker enkeltting fra 1 år tilbake. Vi har ingen bilder fra det og har ikke snakket om det. Hun hadde godt språk veldig tidlig, snakket flytende da hun var to. Det er vel gjerne en sammenheng.

Anonymous poster hash: bc1d6...0db

Skrevet

Det var merkelig. Jeg har selv minner fra sommeren før jeg fylte to. Noe jeg aldri har pratet med, fordi jeg var flau over det (rappet en sjokolade av kusiner min), og en følelse av at alle de andre fikk lov til noe jeg ikke fikk (de var eldre). Min far har tydelige minner fra han var 18 mnd og de gjemte seg fra et flyangrep (dette var under krigen).

Må legge til at min far også har fotografisk hukommelse. Har aldri møtt et menneske som husker så godt. Hadde det visst enkelt som student. Hadde han vært på en forelesning eller skumlest en pensumbok husket han alt, og slapp å repetere før eksamen. Sønnen min som også husker godt fra han var helt liten er litt av samme slaget. Snakket også flytende da han var to.

Skrevet

Det er triggere som gjør at du husker.

Det er forsket mye på dette.

Skrevet

Jeg husker livet mitt nesten som en sammenhengende film fra jeg var ca to år.

Anonymous poster hash: 51ec8...46c

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg prøvde å Google, men finner ikke noe negativt om barn med god hukommelse og god konsentrasjon. Anngående å avlede han så er det store forskjeller.

Finner ingen fasit svar så jeg skjønner ikke bekymringen til barnehagen. Men blir bekymret for det når de sier sånt :/

Hi

Skrevet

Les på www.foreldrepraxis.no hun kan mye om temaet.kjøp boken til bhg😜👍

Skrevet

Jeg prøvde å Google, men finner ikke noe negativt om barn med god hukommelse og god konsentrasjon. Anngående å avlede han så er det store forskjeller.

Finner ingen fasit svar så jeg skjønner ikke bekymringen til barnehagen. Men blir bekymret for det når de sier sånt :/

Hi

Men hvorfor mener de at god hukommelse og god konsentrasjon er grunn til bekymring?

Anonymous poster hash: d6ab7...840

Skrevet

Hi

Men hvorfor mener de at god hukommelse og god konsentrasjon er grunn til bekymring?

Anonymous poster hash: d6ab7...840

Derfor jeg spør her inne. For de klarte ikke å komme med en forklaring annet enn at de syns han husker tidligere hendelser for lenge og små ting som leker og at han kan fortsette samme lek neste dag f.eks.

Hi

Skrevet

Seriøst, dette har du delt i den anti barnevernsgruppa på facebok.

Er det noe som er dumt, så er det å skrive sånn på en åpen facebokgruppe.

Skjønner du ikke det? Lurt å tenke litt lenger enn nesa rekker.

Anonymous poster hash: 5f907...bdf

Skrevet

Så teit! Av Bhg.

Jobbet selv i Bhg og ingen har noen gang diskutert det. Kan det være andre ting som gjør at de har mistanke om noe, men velger å ta det opp med deg på denne måten? Å prøve å få deg til å tenke på andre unormale ting... Mange foreldre ønsker ikke se noe unormalt, og overser.

Vet om et barn som kom i bhg som 18 mnders, klare utslag fra normalen, vi alle ansatte så det første dag. Mor som utdannet seg innen barnevern hadde ikke sett noe galt. Ingen i familien.

Viste seg å være autisme, nokså alvorlig også etterhvert. Til og med helsesøster hadde oversett.

Kanskje ikke lett å se ting når man er sammen med barnet hele tiden. Hvis du tviler ville jeg ha sagt til Bhg at du ønsker å se hvordan barnet er i bhg en hel dag. Det kan også roe deg ned ;)

Anonymous poster hash: 02442...837

Skrevet

Skjønner du ikke det? Lurt å tenke litt lenger enn nesa rekker.Anonymous poster hash: 5f907...bdf

Leste det samme i gruppen og tenkte på denne tråden jeg også

Anonymous poster hash: e226d...693

Skrevet

Skjønner du ikke det? Lurt å tenke litt lenger enn nesa rekker.

Anonymous poster hash: 5f907...bdf

Hvilken facebook gruppe?

Jeg har ikke facebook og spør fordi jeg lurer. Jeg har ikke peiling på hukommelse og hva som er normalt.

Takker de som har kommet med svar. Som førstegangs mor så er det ikke greit å vite hva som er normalt og ikke.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Hi Anonymous poster hash: 19dde...6b1

Skit i dem. Det er stort sett en fordel å ha god hukommelse. Som noen nevnte her, skole og studier m.m. belønner god hukommelse.

Å huske episoder (som de eksemplene som ble nevnt, sjokolade"tyveriet", flyangrep osv) er ofte knytta til følelser, gode eller vonde, som setter spor også hos dem som har lite språk. Vi undervurderer ofte barn...

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg husker livet mitt nesten som en sammenhengende film fra jeg var ca to år. Anonymous poster hash: 51ec8...46c

Har det litt på samme måte, men filmen starter ikke før ca 3 års alder.

Skrevet

Jeg husker nesten ingenting fra barndommen... Men min 3-åring husker hva han fikk fra hvem til 2-årsdagen. Ikke alt da, men nok til at jeg blir imponert. ;)

Han kunne også i over et halvt år fortelle ganske detaljert om hva vi gjorde den sommeren han fylte 2, men nå er det fint lite han husker av det tror jeg.

Anonymous poster hash: 46ba6...91a
Skrevet

Jeg har fotografisk hukommelse,

Jeg husker i detalj ,hvordan leiligheten til min oldemor så ut.

Alt fra farger ,pynt og møbler. Veggløsning osv

Hun flyttet da jeg var 2.

Jeg husker en telttur fra sommeren jeg fylte 2.

Jeg husker rekkefølgen på sangene på cd på kort tid

Husker hvor den og den sangen ligger på USB i bilen.

Vi har ei tulle -nr 95

Smurfene- 42 , 60 og 48

And so on

For ikke å snakke om full oversikt på tvprogrammet hele uka ,inni hodet

Men er dårlig på å plassere mennesker og kjøpe ting som tannkrem, ol

Skrevet

Jeg har fotografisk hukommelse,

Jeg husker i detalj ,hvordan leiligheten til min oldemor så ut.

Alt fra farger ,pynt og møbler. Veggløsning osv

Hun flyttet da jeg var 2.

Jeg husker en telttur fra sommeren jeg fylte 2.

Jeg husker rekkefølgen på sangene på cd på kort tid

Husker hvor den og den sangen ligger på USB i bilen.

Vi har ei tulle -nr 95

Smurfene- 42 , 60 og 48

And so on

For ikke å snakke om full oversikt på tvprogrammet hele uka ,inni hodet

Men er dårlig på å plassere mennesker og kjøpe ting som tannkrem, ol

Spennende. Hvordan gjorde du det på skolen? Jeg har også god hukommelse, men ikke så god :)  (Lærerere trodde jeg fuska, så en gang satte en seg til å kikke på meg gjennom hele prøven, men jeg juksa jo ikke. Læreren fortalte det til meg etterpå :)

Anonymous poster hash: be2ea...dbc

Skrevet

Jeg har fotografisk hukommelse,Jeg husker i detalj ,hvordan leiligheten til min oldemor så ut.Alt fra farger ,pynt og møbler. Veggløsning osvHun flyttet da jeg var 2.Jeg husker en telttur fra sommeren jeg fylte 2.Jeg husker rekkefølgen på sangene på cd på kort tidHusker hvor den og den sangen ligger på USB i bilen.Vi har ei tulle -nr 95Smurfene- 42 , 60 og 48And so onFor ikke å snakke om full oversikt på tvprogrammet hele uka ,inni hodetMen er dårlig på å plassere mennesker og kjøpe ting som tannkrem, ol

Spennende. Hvordan gjorde du det på skolen? Jeg har også god hukommelse, men ikke så god :)  (Lærerere trodde jeg fuska, så en gang satte en seg til å kikke på meg gjennom hele prøven, men jeg juksa jo ikke. Læreren fortalte det til meg etterpå :)Anonymous poster hash: be2ea...dbc
Har alltid seilt lett gjennom skolen med gode karakterer, leste minimalt . Pugget aldri.

Jeg "klarer ikke" skrive feil, har jeg først sett hvordan et ord skrives , glemmer jeg det aldri.

Men matte , utregninger og sånn er tyngre å lære.

Tok teoriprøven på bil uten å lese, null feil.

Alt av gloseprøver, spørsmål om pensum , full score

Er en jævel på TP, Geni og quiz ;)

Men harddisken er tydeligvis full på enkelte områder,

Glemmer lett avtaler, timer og sånn og er flittig bruker av alarm på tlf ;)

Kunne sikkert tatt mer skole enn jeg har gjort , men har ikke lyst og trives der jeg er i livet.

Skrevet

Jeg s

Jeg har fotografisk hukommelse,Jeg husker i detalj ,hvordan leiligheten til min oldemor så ut.Alt fra farger ,pynt og møbler. Veggløsning osvHun flyttet da jeg var 2.Jeg husker en telttur fra sommeren jeg fylte 2.Jeg husker rekkefølgen på sangene på cd på kort tidHusker hvor den og den sangen ligger på USB i bilen.Vi har ei tulle -nr 95Smurfene- 42 , 60 og 48And so onFor ikke å snakke om full oversikt på tvprogrammet hele uka ,inni hodetMen er dårlig på å plassere mennesker og kjøpe ting som tannkrem, ol

Spennende. Hvordan gjorde du det på skolen? Jeg har også god hukommelse, men ikke så god :)  (Lærerere trodde jeg fuska, så en gang satte en seg til å kikke på meg gjennom hele prøven, men jeg juksa jo ikke. Læreren fortalte det til meg etterpå :)Anonymous poster hash: be2ea...dbc
Har alltid seilt lett gjennom skolen med gode karakterer, leste minimalt . Pugget aldri.
Jeg "klarer ikke" skrive feil, har jeg først sett hvordan et ord skrives , glemmer jeg det aldri.
Men matte , utregninger og sånn er tyngre å lære.
Tok teoriprøven på bil uten å lese, null feil.
Alt av gloseprøver, spørsmål om pensum , full score
Er en jævel på TP, Geni og quiz ;)
Men harddisken er tydeligvis full på enkelte områder,
Glemmer lett avtaler, timer og sånn og er flittig bruker av alarm på tlf ;)
Kunne sikkert tatt mer skole enn jeg har gjort , men har ikke lyst og trives der jeg er i livet.

Skjønner :) Ja, det viktigste er å finne sin plass, der man trives :) 

rart hvordan hjernen fungerer :) 

Anonymous poster hash: be2ea...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...