Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #26 Skrevet 25. desember 2014 Det er så synd at så mange opplever å få slike kommentarer om barna sine. Da jeg var gravid, hadde barnet et vekstavik på 33%. Da han ble født en uke før tida, veide han over 4,5 kg. Tre måneder gammel veide han 9,3 kg. Fem måneder gammel ble han innlagt på sykhuset på grunn av en RS-infeksjon. En fersk lege kommenterte av vi gav ham for mye melk. Jeg fikk beskjed om å slutte med dette. Jeg ble rasende, for gutten fikk melk "helt etter boka" og han var ikke overvektig i forhold til lengden. Jeg skrev i ettertid et brev til sykehuset om min opplevelse med denne nyutdanna legen, og fikk TRE brev med unnskyldning fra avdelingens overlege, legen selv og ett til. Gutten min har aldri sett lubben ut for han var jo lang også. Det ble ikke stilt spørsmål om familien, og den er jo full av menn på over 190cm. I dag som 9 åring er han heller tynn. Anonymous poster hash: 52bc2...1ac
*SommerFrisk* Skrevet 25. desember 2014 #27 Skrevet 25. desember 2014 Vel, vår gutt er lang og tynn! 122cm og 18 kg. Han har vært syltynn siden han fylte to år. Har vanskeligheter med og se at 3,5 kg ville gjøre han overvektig....? Men nå er min litt høyere enn din, da. Og min blir 6 i febr. Han følger sin egen kurve og er i tipp topp form. Pappan var helt lik. Tung... Det kommer an på så mye.. har han naturlig sprett? Eller er han som en sekk når han hopper? Er han sprek og smidig? Om ikke så kan det være at HS ser det og mener det ville være annerledes dersom han var lettere? Jeg synes ikke han høres tung ut. Men det er jo vanskelig og si uten og ha sett han.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #28 Skrevet 26. desember 2014 Han er 118 cm og 21,5 kilo. Han blir 6 år i januar. Han er en helt vanlig gutt. Vi har fokus på sunn mat, men han er kresen på grønnsaker. Han er normalt aktiv og ser helslank ut i mine øyne. Anonymous poster hash: ebe6d...791 Ha ha. Noen helsesøstre er alt for opptatt av tall. Min er nå 129 cm og 34 kg, blir 7 i januar. Han må vi være påpasselige ned mat til, men HS sa ingen ting på kontroll. Han har en enorm appetitt. Heldigvis har vekten stabilisert seg, og jeg håper vi får hold den der en god stund. Gutten din høres helt normal ut. Stol litt på dine egne instinkter også. Anonymous poster hash: ed5d3...755
Sint naken biltyv Skrevet 26. desember 2014 #29 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har 11 tantebarn og 3 egne. De har alle fått kommentarer på alt mulig. Enten er de for tykke, for tynne, for lange eller for korte. Eller så løfter de ikke hodet nok, eller for mye, eller de sover for lite eller for mye osv osv... Og sånn går nå åra hos HS. HS er og blir alt for opptatt av statistikker og at alt skal være etter boka. Det er bare å si ja og ha og mmmm. Bare å ikke bry deg. Ungen din er ikke for tykk så bare slapp av😊
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #30 Skrevet 26. desember 2014 Vi fikk beskjed om at vår var for tynn som 1 åring, da var han 10,5 kg og normal høyde(husker ikke eksakt). Et press om å fete opp begynte. Han hadde "gummistrikkhender" så var ikke tynn, lubben/perfekt i alles øyne. Rund rett og slett. Med nr 2 var han 8,5 ved 1 års. Da var jeg bekymret! Da sa legen "slapp av! Du må se på fysikken i slekta" Så drit i det! HS er rare dyr iblant Anonymous poster hash: 54e6a...50d
Anonym bruker 1000 Skrevet 26. desember 2014 #31 Skrevet 26. desember 2014 synes vel ikke det,men vet ikke hvor høy en på 5 skal være, har en på snart 2, som er 98cm og ca 14kg,han følger kurven på vekta,men er langt høyere enn barn på sin alder
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #32 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har 11 tantebarn og 3 egne. De har alle fått kommentarer på alt mulig. Enten er de for tykke, for tynne, for lange eller for korte. Eller så løfter de ikke hodet nok, eller for mye, eller de sover for lite eller for mye osv osv... Og sånn går nå åra hos HS. HS er og blir alt for opptatt av statistikker og at alt skal være etter boka. Det er bare å si ja og ha og mmmm. Bare å ikke bry deg. Ungen din er ikke for tykk så bare slapp av Jeg har bare vært bort i bedrevitende og ekle HS, med alle 3 barna. Med nr 4 blir vi å ta kontroller hos legen. HS hang seg opp i alt fra min nasjonalitet, min vekt (tynn - da må jeg være psykisk syk og ha spiseforstyrrelser), matvanene våre (spiser ikke brød 3 ganger om dagen - dårlige foreldre!), hvor lenge jeg har vært sammen med mannen før vi fikk barn, hva jeg kler barna i osv. Siste HS presterte å juge om at nestle fruktmos og ellas Kitchen er proppfulle med tilsatt raffinert sukker, når det står svart på hvitt på pakkene at det er ren most frukt. Var også borti jordmor som mente at siden jeg hadde høy SF-mål (fikk barn på nesten 4,5 kilo) og myyye vann i kroppen, noe som vistes på vekta, måtte jeg over på streng lavkarbo (med BMI på 24 som høygravid, yeyy). Så nei, det blir lege med nr 4, og ingen helsesøstre. Anonymous poster hash: 97064...a75
Gjest Antarctica Skrevet 26. desember 2014 #33 Skrevet 26. desember 2014 Har ikke hatt noen sånne erfaringer med helsesøstre, syns heller det er mer av "det går sikkert over / neida, ikke noe å tenke på." Høres ut som om noen av dere har vært skikkelig uheldige? Jeg gikk til HS fordi jeg mistenkte dårlig syn hos den ene og overvekt hos den andre. Men sånn på generelt grunnlag - HVIS nå et barn ligger an til å bli overvektig, så er det ingen grunn til å bli personlig fornærma? Det er jo jobben hennes å fange det opp og å hjelpe foreldrene å forebygge?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #34 Skrevet 26. desember 2014 Vår gutt er ca like høy som din og veier 26 kilo. På HS her sa de ingenting om det. Vi vet ikke hva som har skjedd egentlig fordi han alltid har vært liten, mye mindre enn gjennomsnittet men plutselig bare skøyter han i være og la på seg. Spiser det samme og er kjempe aktiv. Håper det roer seg noe etterhvert:) What... Min gutt er 135 cm og veier også 26 kg. Han er ni år. Anonymous poster hash: aebb1...c53
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #35 Skrevet 26. desember 2014 Kan det være at du er tjukk, og så sier helsesøster dette for å skremme deg? Anonymous poster hash: e85d8...1ae
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #36 Skrevet 26. desember 2014 48. Percentil! Ikke overvektig, men så nært normalvektig som det går an å bli nesten. Anonymous poster hash: 58b75...887
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #37 Skrevet 26. desember 2014 Det er så synd at så mange opplever å få slike kommentarer om barna sine. Da jeg var gravid, hadde barnet et vekstavik på 33%. Da han ble født en uke før tida, veide han over 4,5 kg. Tre måneder gammel veide han 9,3 kg. Fem måneder gammel ble han innlagt på sykhuset på grunn av en RS-infeksjon. En fersk lege kommenterte av vi gav ham for mye melk. Jeg fikk beskjed om å slutte med dette. Jeg ble rasende, for gutten fikk melk "helt etter boka" og han var ikke overvektig i forhold til lengden. Jeg skrev i ettertid et brev til sykehuset om min opplevelse med denne nyutdanna legen, og fikk TRE brev med unnskyldning fra avdelingens overlege, legen selv og ett til. Gutten min har aldri sett lubben ut for han var jo lang også. Det ble ikke stilt spørsmål om familien, og den er jo full av menn på over 190cm. I dag som 9 åring er han heller tynn. Anonymous poster hash: 52bc2...1ac Oi! Hvor lang var egentlig gutten din da han var tre mnd? Ingen av mine fire barn bikket ni kg før de fylte to år, men de har alle vært små og nette. Du må ha blitt fryktelig sterk av å gå og bære på ham! Anonymous poster hash: 45acb...8cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå