Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #1 Skrevet 21. desember 2014 Vi måtte skrive opp når barna skulle komme i jula/ nyttår. Skrev opp nyttårsaften, så sa de at de holder stengt da kun mine var skrevet opp. Er dette lov? Anonymous poster hash: f7564...1aa
Gjest Antarctica Skrevet 21. desember 2014 #2 Skrevet 21. desember 2014 Det ville jeg ha reagert på. Dersom de i utg.punktet hadde åpent etter behov, så skal det jo telles at du har behov!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 Det skal stå i regelverket. I vår kommune stenger barnehagen(e) dersom det kommer mindre enn 5 barn. I høytidene med få barn er det kun 1 - 2 barnehager som holder åpent for alle ungene i kommunen. Anonymous poster hash: d3976...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Det er lov ja... Anonymous poster hash: e0646...9c0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Måtte Google litt og kommunale barnehager kan holde stengt i ferier. Det er opp til den enkelte kommune å bestemme. Vil tro det samme gjelder for private barnehager. Anonymous poster hash: d3976...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 Samme skjedde i sommer. De har en bhg i kommunen som er åpen, men når det gjaldt så få barn fra vår bhg kunne vi ikke benytte oss av dette. Fikk beskjed av bhg om å bytte ferie på jobben, og det kræsjer uansett. Hi Anonymous poster hash: f7564...1aa
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #7 Skrevet 22. desember 2014 Lov eller ikke, teit at de kan plutselig bestemme seg for å stenge sånn. Er noe annet om barnehagen har stengt på nyttårsaften uansett, da vet man jo om det fra starten av. Her stenger de julaften og nyttårsaften, men det er fordi det var 0 påmeldte barn. Anonymous poster hash: e4736...ebc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #8 Skrevet 22. desember 2014 D er lov! Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt. En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00. På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!! En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også! Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn?? Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #9 Skrevet 22. desember 2014 D er lov! Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt. En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00. På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!! En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også! Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn?? Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #10 Skrevet 22. desember 2014 D er lov! Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt. En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00. På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!! En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også! Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn?? Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner virkelig ikke hva du reagerer på her, det var jo 6 barn der. Dvs flere enn 5, som du sier er minimum for at barnehagen holdes åpen. Og det er fullt lovlig å benytte barnehagen kun innen kjernetiden. NEI, en bhg er ikke en "business". En "business" er en virksomhet som tar sikte på å gå med overskudd for egen maskin. En bhg er en kommunal institusjon, hvor lønningene til de ansatte er betalt av skatteyterne. JA, det er en arbeidsplass, og det er ingen grunn til at de ansatte skal få en ekstra dag fri på skattebetalernes regning hvis det er barn som trenger å benytte seg av sin betalte bhg-plass! Anonymous poster hash: 81ec8...e63
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #11 Skrevet 22. desember 2014 D er lov! Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt. En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00. På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!! En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også! Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn?? Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Man betaler for en tjeneste, og sier ifra i god tid at man trenger denne tjenesten. Da forventer man også at den som leverer tjenesten holder seg til avtalen. Barnehage er ingen frivillig organisasjon, man betaler faktisk en del i måneden for å ha barn der, pluss at de får statsstøtte/bevilgninger over det kommunale budsjettet. Anonymous poster hash: dbe12...9a3
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #12 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d.... Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg. Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #13 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d.... Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg. Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Ok. I vår bhg må de ikke ta avspasering når de drar hjem fordi barn blir hentet tidlig, da får de betalt fri fordi det er så kort varsel. Trodde det var sånn over alt. Når de på forhånd bestemmer at de stenger på julaften og nyttårsaften fordi ingen barn er påmeldte, må de derimot ta avspasering (eller ferie), men det tror jeg de færreste har noe imot. Anonymous poster hash: e4736...ebc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #14 Skrevet 22. desember 2014 Her holder de åpent selv om bare 1 barn kommer. Anonymous poster hash: a57c2...7dd
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #15 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner virkelig ikke hva du reagerer på her, det var jo 6 barn der. Dvs flere enn 5, som du sier er minimum for at barnehagen holdes åpen. Og det er fullt lovlig å benytte barnehagen kun innen kjernetiden. NEI, en bhg er ikke en "business". En "business" er en virksomhet som tar sikte på å gå med overskudd for egen maskin. En bhg er en kommunal institusjon, hvor lønningene til de ansatte er betalt av skatteyterne. JA, det er en arbeidsplass, og det er ingen grunn til at de ansatte skal få en ekstra dag fri på skattebetalernes regning hvis det er barn som trenger å benytte seg av sin betalte bhg-plass! Anonymous poster hash: 81ec8...e63 Reagerte ikke på at d var 6 barn, lær deg å les! Reagerte på at HALVPARTEN av de påmeldte dukket opp! Hva sier d om foreldrenes respekt for de ansatte? D har selvsagt med bemanning å gjøre, man trenger ikke å ha like mange på jobb når bare 6 barn dukker opp! Dvs at et par ansatte kunne fått fri! ...eh... og vi får IKKE betaling for fridager! Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #16 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d.... Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg. Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Og hvis bhg hadde stengt, hadde dere vel fått -8 timer avspasering? Anonymous poster hash: 81ec8...e63
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #17 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d....Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg.Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Ok. I vår bhg må de ikke ta avspasering når de drar hjem fordi barn blir hentet tidlig, da får de betalt fri fordi det er så kort varsel. Trodde det var sånn over alt. Når de på forhånd bestemmer at de stenger på julaften og nyttårsaften fordi ingen barn er påmeldte, må de derimot ta avspasering (eller ferie), men det tror jeg de færreste har noe imot. Anonymous poster hash: e4736...ebc Nei, ikke sånn hos oss... I år derimot er bhg stengt, og alle er glad for to uker ferie Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #18 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d....Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg.Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Og hvis bhg hadde stengt, hadde dere vel fått -8 timer avspasering? Anonymous poster hash: 81ec8...e63 Nei! Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #19 Skrevet 22. desember 2014 Vi måtte skrive opp når barna skulle komme i jula/ nyttår. Skrev opp nyttårsaften, så sa de at de holder stengt da kun mine var skrevet opp. Er dette lov? Anonymous poster hash: f7564...1aa Bhg vår er stengt fra 19. des til til 5. januar Anonymous poster hash: 0b791...c46
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #20 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d....Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg.Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Og hvis bhg hadde stengt, hadde dere vel fått -8 timer avspasering? Anonymous poster hash: 81ec8...e63 Nei! Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Så hva får dere da? Bruker dere en av feriedagene deres? Anonymous poster hash: 81ec8...e63
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #21 Skrevet 22. desember 2014 Hos oss er det stengt julaften og nyttårsaften hvert år. Brukerråd har sammen med styrer bestemt at de to dagene i romjula skal holdes stengt i år pga tidligere hendelser der man var mange voksne på jobb og kun 2 av 20-25 barn kom.... Og nei vi får ikke fri uten lønn. Må ta ut avspasering. I år bruker jeg feriedager da jeg har visst om dette siden brukerrådsmøte i jan/feb i år... Anonymous poster hash: bd74a...c76
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #22 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d....Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg.Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Og hvis bhg hadde stengt, hadde dere vel fått -8 timer avspasering? Anonymous poster hash: 81ec8...e63 Nei!Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Så hva får dere da? Bruker dere en av feriedagene deres? Anonymous poster hash: 81ec8...e63 Bare fri! Uten betaling (med unntak av røde dager). Blir ikke regnet som ferie. Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
MammantilNurket Skrevet 22. desember 2014 #23 Skrevet 22. desember 2014 Regler, avspasering, budsjetter og vedtekter er nå én ting ... hva med å sette barnets beste i fokus? Barn trenger også fri, og de legger merke til hvem som har nye fri fra barnehagen og hvem som ikke har det. Dersom jeg hadde fått beskjed om at mitt barn kom til å bli helt alene hadde jeg strukket meg _langt_ for å finne et alternativ. Jeg har alltid hatt så vondt av disse "bli levert klokken syv og hentet fem på fem"-barna som ALLTID er i barnehagen i ferier og på klemdager. Huff!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #24 Skrevet 22. desember 2014 D er lov!Alle bhg har vedtekter på dette! Vår bhg er d slik at dersom d er 5 barn, eller færre, så blir d stengt.En jul jeg var på jobb, så var 12 barn 'påmeldt', bhg var åpen som vanlig fra 06.45 til 17.00.På d meste var vi 6 barn. INGEN kom før 09.30, ALLE ble hentet i 14-15-tiden! Og dette er typisk dessverre!!En bhg er ikke bare en service for foreldre, d er en business og en arb.plass også!Du synes vel virkelig ikke at de skal holde åpent for kun å passe DITT barn??Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Skjønner at du reagerer på de som var påmeldt og ikke kom, men at barna får korte dager i jula er vel positivt? Om alle blir hentet tidlig så kan vel de ansatte dra hjem også? Anonymous poster hash: e4736...ebc Skjønner at dere tror d.... Hyggelig med lite barn og god tid, og selvsagt hyggelig å dra hjem tidlig. MEEEN har man da f.x. senvakt til kl.17 og drar hjem kl.14, så har man plutselig -3 timer avspasering for neste år.... og d er faktisk ikke spesielt ok... D finnes ikke flexitid i bhg. Anonymous poster hash: 2a7b0...dae Jeg er helt enig med deg at det er IKKE OK at foreldre melder på barn for deretter å ikke møte opp elle rikke benytte plassen. Det handler om å kunne planlegge bemanningen for barnehagen, kunne gi de ansatte fri, ulighet for å kunne bruke opp avspassering på dager det uansett ikek er mange barn tilstede framfor å måtte la ansatte bruke avspassering i presspreioder etc Det er rett og slett en uting at foreldre ikke skjønner at en barnehage faktisk er en helt odinær arbeidplass hvor de ansatte har rettigheter som ordinære arbeidstakere og hvor arbeidgiverne (uansett om barnehagen er kommunal eller ikke) skal få bemanningen til å gå opp hele året, de ansatte skal få avviklet sine ferie, ska få ta ut opparbeidet avspassering osv. Ansatte i barnehagen har sikkert også behov for tid til familiene sine i ferie og høytider - blant annet! Jeg reagerer imidlertid på at dere blir trukket tre timer (får tre timer minus) dersom barn blir hentet tidligere på en slik dag og de ansatt kan gå hjem tidligere) det har faktisk ikke arbeidsgiver anledning til dersom dere ikke har en individuell fleksitidsavle (en avtale om gjenomsnittsberegning av arbeidstiden) - noe som jeg faktisk aldri har sett eksistere for en arbeidstaker i en barnehage. At abrn blir hentet tidlig er en uforutsett hendelse som forårsaker tidlig stengning. Ansatte skal da ikke trekkes i lønn! Anonymous poster hash: f3448...61b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #25 Skrevet 22. desember 2014 Hos oss er det stengt julaften og nyttårsaften hvert år. Brukerråd har sammen med styrer bestemt at de to dagene i romjula skal holdes stengt i år pga tidligere hendelser der man var mange voksne på jobb og kun 2 av 20-25 barn kom.... Og nei vi får ikke fri uten lønn. Må ta ut avspasering. I år bruker jeg feriedager da jeg har visst om dette siden brukerrådsmøte i jan/feb i år...Anonymous poster hash: bd74a...c76 Vi må 'bruke opp' inneværende års avspasering før 15 des., derfor blir d bare fri dersom bhg holder stengt. Anonymous poster hash: 2a7b0...dae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå