Gå til innhold

"Jeg ønsker meg et friskt barn jeg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som gravid får man stadig spørsmålet om hvilket kjønn man håper på eller ønsker seg, og selv har jeg også spurt mange ganger. Selv har jeg gutt fra før og svarer jo at det ikke spiller store rollen hva det blir, men at det ville vært gøy med ei jente ettersom jeg har gutt fra før. 

Så er det de mange som synes at det er helt hårreisende at man kan si at man "ønsker" seg det ene eller andre kjønnet. Ofte svarer de at "jeg ønsker meg et friskt barn jeg!" Jeg tenker at det selvsagt er helt ok å ikke ha noen spesifikke ønsker eller at man ikke vil dele dem, men...

1. ALLE håper vel på et normalt fungerende barn? Så hvorfor påpeke det? Mener man da at andre som kanskje håper litt på et kjønn ikke ønsker seg et velfungerende barn?

2. De menneskene som gjør et stort nummer ut av å understreke at de KUN ønsker seg et friskt barn (underforstått at kjønn er en tullete og overfladisk ting å ønske), er ikke de i såfall "like ille" som de som ønsker kjønn? De sier jo da egentlig at de IKKE ønsker et barn med skader.... 

Uansett så tenker jeg at de som da tror de er veldig politisk korrekte og ikke skal ønske kjønn, men kun et friskt barn egentlig ikke er så politisk korrekte allikevel. Så hvorfor skal det være tabu å ønske seg jente eller gutt om det er helt greit å si at man ikke vil ha barn med skader? Barna blir som de blir, jente, gutt, funksjonsfrisk, diagnoser osv.....

Anonymous poster hash: e8418...238
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det ikke er forferdelig for barnet å være jente/gutt, men det kan det fort være om det er født med skader eller sykdommer eller syndromer av ulike slag. Ingen oppegående foreldre ønsker at barnet deres skal lide på noen måte, derfor ønsker man SELVSAGT friske barn.

Og det man da mener at i forhold til det at man kan ende opp med et barn som ikke er friskt, så er kjønnet en bagatell oppegående folk ikke burde legge vekt på.

Anonymous poster hash: eecc5...06b
Skrevet

D er da helt innafor å ønske seg et bestemt kjønn, DERSOM man blir superfornøyd uansett! Og d blir jo de fleste ;)

Enig med deg, HI, d er vel selvsagt at ALLE ønsker seg et friskt barn!

Tenker at de som er hissigest på dette IKKE har fått kjønnet de i hemmelighet ønsket seg ;)

Anonymous poster hash: 82c5a...fac

Skrevet

Fordi det ikke er forferdelig for barnet å være jente/gutt, men det kan det fort være om det er født med skader eller sykdommer eller syndromer av ulike slag. Ingen oppegående foreldre ønsker at barnet deres skal lide på noen måte, derfor ønsker man SELVSAGT friske barn.

Og det man da mener at i forhold til det at man kan ende opp med et barn som ikke er friskt, så er kjønnet en bagatell oppegående folk ikke burde legge vekt på.

Men er det ikke ganske selvfølgelig at alle helst vil ha et barn som er funksjonsfriskt? Er det nødvendig å påpeke? Og hvorfor er det ikke slik at man kan ønske seg et kjønn på toppen av det uten å bli sett ned på? Man blir jo like glad uansett hva det blir, men jeg ser ikke noe galt i å håpe litt ekstra på et kjønn....

Anonymous poster hash: 78e88...503

Skrevet

Grunnen til det er litt tabu, tror jeg, er at noen tar det veldig tungt hvis det er "feil" kjønn. Svigerinnen min kom med kommentarer som at det var samme hvilket kjønn det var og hun ønsket seg et friskt barn osv. før ultralyd. Etterpå viste det seg at hun hadde håpt på noe annet, og hun isolerte seg og deppet leeeenge. Nå er det ingen som snakker om graviditeten, det er et "ikke tema" i familien siden svigerinnen min er så skuffet og misfornøyd. Både jeg og svigermor syns det er helt hinsides urett!

Anonymous poster hash: 5b95b...d87

Skrevet

Men er det ikke ganske selvfølgelig at alle helst vil ha et barn som er funksjonsfriskt? Er det nødvendig å påpeke? Og hvorfor er det ikke slik at man kan ønske seg et kjønn på toppen av det uten å bli sett ned på? Man blir jo like glad uansett hva det blir, men jeg ser ikke noe galt i å håpe litt ekstra på et kjønn....

Man påpeker det for å understreke hvor tåpelig og overfladisk det er å insinuere at man blir misfornøyd med det ene kjønnet, og for å få den det gjelder til å få litt perspektiv på ting.

Skrevet

Så hvis barna blir som de blir - uansett. Hvorfor svarer du da at det hadde vært gøy med ei jente?

Jeg ønsket meg kun et frisk barn, og tenkte aldri på kjønnet - men tenkte da aldri at de som ønsket seg et spesifikt kjønn ikke ønsket seg et velfungerende barn - hvordan kan du dra den konklusjonen?

For meg er det noe som er overordnet og noe som er underordnet. Det overordnede er at det er friskt, det underordnede er kjønnet.

Det at du trekker konklusjon om at vi som svarer dette ønsker å være politiske korrekte får du stå for selv - synes refleksjonen din er idiotisk.

Anonymous poster hash: f44c1...bc8
Skrevet

Man påpeker det for å understreke hvor tåpelig og overfladisk det er å insinuere at man blir misfornøyd med det ene kjønnet, og for å få den det gjelder til å få litt perspektiv på ting.

Men samtidig er det ok å si at man blir misfornøyd med et annerledes barn? Det er vel like mye diskriminering....

Skrevet

Men samtidig er det ok å si at man blir misfornøyd med et annerledes barn? Det er vel like mye diskriminering....

DET handler ikke om å være misfornøyd, men å unne ungen sin det beste utgangspunktet i livet og ikke ønske barnet smerte og lidelse! Er du virkelig så dum at du ikke skjønner det? Ønsker DU at barnet ditt potensielt skal ha det vondt?

Skrevet

Så hvis barna blir som de blir - uansett. Hvorfor svarer du da at det hadde vært gøy med ei jente?

Jeg ønsket meg kun et frisk barn, og tenkte aldri på kjønnet - men tenkte da aldri at de som ønsket seg et spesifikt kjønn ikke ønsket seg et velfungerende barn - hvordan kan du dra den konklusjonen?

For meg er det noe som er overordnet og noe som er underordnet. Det overordnede er at det er friskt, det underordnede er kjønnet.

Det at du trekker konklusjon om at vi som svarer dette ønsker å være politiske korrekte får du stå for selv - synes refleksjonen din er idiotisk.

Anonymous poster hash: f44c1...bc8

Tja, det må du gjerne synes.... men det ville jo blitt som om jeg skulle svart at "Hos meg er barn et barn, og en med downs er like velkomment". Da sender jeg jo samtidig et stikk til de som "kun" ønsker seg friske barn da..... 

Og jeg trekker ingen konklusjoner ;) Jeg legger frem et perspektiv som jeg synes er interessant for å se om andre har noen tanker rundt det...

Skrevet

Jeg sier ikke "jeg ønsker meg et friskt barn", men føler det for mange er litt enten eller. Det er en måte å forsvare at du ikke er interessert i eller vil vite kjønnet. Jeg sier at jeg håper barnet er frisk, men bryr meg ikke om hvilket kjønn. Skulle ungen være syk hadde jeg likevel beholdt, men føler det er vanskelig å si da mange syns det er hårreisende å beholde et sykt barn så det har jeg sluttet å snakke om.

Jeg mener at utsagnet er mer en forklaring på at man ikke vil vite kjønn, men at de som vil vite kjønn er like håpefulle til at barnet er friskt. Ingen ønsker et sykt barn vil jeg tro.

Jeg har uansett lært at man ikke har noen garantier. Vi hadde en i familien som fødte et alvorlig sykt barn tross at alt lovet bra, da blir det plutselig mye mindre viktig med kjønn.

Anonymous poster hash: 81790...d28

Skrevet

DET handler ikke om å være misfornøyd, men å unne ungen sin det beste utgangspunktet i livet og ikke ønske barnet smerte og lidelse! Er du virkelig så dum at du ikke skjønner det? Ønsker DU at barnet ditt potensielt skal ha det vondt?

Tja, nå er det vel ikke alle med diagnoser og nedsatt funksjonsevne som har smerter og vondt da ;)

Skrevet

Tja, nå er det vel ikke alle med diagnoser og nedsatt funksjonsevne som har smerter og vondt da ;)

Men nå kan man ikke "bestille" diagnoser heller da, så det vet man ikke på forhånd. Med mindre du mangler omløp i topplokket sjønner du nok hva jeg mener. INGEN foreldre ØNSKER barnet sitt sykdom. Da er man syk på sinnet selv, i tilfelle.

Skrevet

Jeg var en av de som KUN ønsket meg et friskt barn. Jeg hadde ganske mye frykt i fht at det skulle være noe galt med barnet og hadde mistet tidligere. Så det å spekulere på kjønn var langt utenfor min rekkevidde av tanker. Mitt eneste ønske var at barnet mitt i det hele tatt skulle bli født i levende live og ikke ha sykdom/skade som ikke var til å leve med.

Anonymous poster hash: 151a4...329

Skrevet

Skal si du klarer å tenke mye rundt dette!

Selvsagt ønsker man ikke at barnet man bærer på skal være sjukt, det er vel det som ligger i uttalelsen for de fleste, så kan det være at noen mener at de ikke ønsker å få et sjukt barn fordi de vet at belastningen ville vært mer enn de kan bære. Og til sist har du de som ikke ønsker et sykt barn fordi det ikke passer inn i deres menneskesyn. Syke individer er noe man føler seg for god til å ha noe med å gjøre.

Det er vel ganske selvfølgelig at man ikke ønsker å få et sykt barn? Da er det lettere å bruke kjønn som ønskemål.

Skrevet

Dere som ønsker dere et kjønn og synes de som svarer svada når de ønsker friskt barn tror dere det er all good og avklart barnet er friskt om det blir født friskt? Ja jeg ønsket meg kun et friskt barn jeg og fikk det. Nå har mitt lille barn blitt kreftsyk så jeg ønsker meg igjen kun et friskt barn 😥. Provoserende og vondt å lese om verden i folks perfekte små bobler . Jeg ønsker meg et friskt barn jeg igjen ....😥

Anonymous poster hash: 41be9...f4c

Skrevet

Orker ikke høre på slike ting jeg.

Å ønske noe betyr ikke at alt annet er en skuffelse.

Og det å ønske seg en jente/gutt er lov selvom naboen fikk et sykt barn.

Anonymous poster hash: c7a85...f91

Skrevet

Dere som ønsker dere et kjønn og synes de som svarer svada når de ønsker friskt barn tror dere det er all good og avklart barnet er friskt om det blir født friskt? Ja jeg ønsket meg kun et friskt barn jeg og fikk det. Nå har mitt lille barn blitt kreftsyk så jeg ønsker meg igjen kun et friskt barn 😥. Provoserende og vondt å lese om verden i folks perfekte små bobler . Jeg ønsker meg et friskt barn jeg igjen ....😥

Huff, føler med deg! Og ønsker deg og barnet ditt alt godt. Og jeg er helt enig! Å gå rundt og ønske seg et bestemt kjønn og i tillegg mene at de som KUN ønsker seg friske barn farer rundt med klisjeer er virkelig usympatiske og tanketomme. Men jeg tror vi alle er engstelige for barna våre, og selv om man har friske barn tror jeg de fleste vet, og frykter, at friske barn gjennom hele oppveksten heller ikke er noe man kan ta for gitt.

Anonymous poster hash: 151a4...329

Skrevet

Tusen takk anonyme over 😥. De fleste skjønner nok alt ikke er en selvfølge , ikke frøkna i posten her da, hun orket ikke høre på sånn....empati for andre er det ikke alle som er utstyrt med 😥

Skrevet

De første 10 årene i livet mitt visste jeg om, og ble fortalt, av flere i familien at jeg hadde feil kjønn, jeg burde vært gutt og jeg kunne aldri bli like god som en gutt. Jeg vet ikke om mine foreldre hadde sagt noe om hva de ønsket på forhånd, men det var forventet at de fikk en "arving", dvs. en gutt. Det at jeg burde bli en gutt ble også formidlet til min mor da hun var gravid. Jeg var bare en jente og kunne derfor aldri bli god nok...

Jeg mener derfor man skal være svært forsiktig med å si at man ønsker seg det ene kjønnet foran det andre. Hva man selv tenker og ønsker er helt greit, men det å si det til andre, det mener jeg blir feil. Man vet ikke når noen i fremtiden vil bruke det mot deg eller mot barnet. Folk du stoler på i dag er kanskje ikke de som vil deg best en gang i fremtiden. Derfor bør man minimere risikoen for at barnet man bærer skal bli såret i fremtiden av noe som er helt unødvendig og aldri kan sies om igjen.

At man ønsker seg et friskt barn betyr ikke at man diskriminerer barn med sykdommer eller funksjonshemninger. Det betyr bare at man ønsker det beste for barnet sitt, at det skal få et liv uten ev. store ekstra belastninger.

Jeg synes ikke det er noe galt i at man ev. ønsker seg gutt foran jente eller motsatt, det er en ærlig sak og det kan være mange grunner til det. Det er greit så lenge man tar det motsatte imot med like stor kjærlighet. Men tankene om spesifikt kjønnønske er noe  man bør holde mest mulig for seg selv.

Tro meg, det er ikke noe kjekt å vokse opp og stadig bli minnet på at man har feil kjønn og derfor aldri kan bli bra nok. Hva har et barn å stille opp mot det?

Anonymous poster hash: 3f808...2af
Skrevet

Dere som ønsker dere et kjønn og synes de som svarer svada når de ønsker friskt barn tror dere det er all good og avklart barnet er friskt om det blir født friskt? Ja jeg ønsket meg kun et friskt barn jeg og fikk det. Nå har mitt lille barn blitt kreftsyk så jeg ønsker meg igjen kun et friskt barn . Provoserende og vondt å lese om verden i folks perfekte små bobler . Jeg ønsker meg et friskt barn jeg igjen ....

Sender mange gode tanker til deg og barnet ditt. Håper det går bra og at 2015 etter hvert blir et år som bringer håp om fremtiden og gode dager for dere.

Klem

Anonymous poster hash: 3f808...2af

Skrevet

Jeg har en jente og en gutt. Ønsket aldri det ene eller det andre da jeg gikk gravid med de. Men kjenner at nå ønsker jeg meg gutt. Dette fordi jenten har vært ekstremt krevende, og det er drama hver eneste dag. Gutten er jo så enkel. Vet jo selvfølgelig at man plutselig kan få en krevende gutt, eller enkel jente og. Men grunnet min erfaring, ser jeg jo på gutter som enklere.

Men jeg forteller ingen at jeg ønsker gutt, sier at det spiller ingen rolle. Vil jo ikke at datteren min skal høre, at jeg ikke ønsker jente.

Så blir jeg like glad om jeg får jente da.

Anonymous poster hash: 4e932...801
Skrevet

Tusen takk anonyme . 2015 må bli året barnet mitt blir erklert kreftfri 😪. Det bare må det .

Skrevet

Å ønske seg et friskt barn må da alle få lov til? Barn som er sykt eller har en funksjonhemning vil jo gjøre livet veldig annerledes og gi mange utfordringer, og også kanskje smerter eller sorger for barnet? Det betyr jo ikke at man ikke vil elske barnet som det er uansett, og at livet ikke kan være fantastisk likevel, men man må da få håpe på at livet gir færrest mulig problemer? Nei, dette synes jeg var en rar sammenlikning.

Angående kjønn, så er det noen av oss som oppriktig ikke ønsker oss det ene eller det andre, som ser fordeler med begge kjønn og ikke kan bestemme oss for hva vi ville ønsket oss hvis vi kunne velge. Og så har man kanskje ønsket seg barn lenge, kanskje hatt mange spontanaborter.. hvem vet? Da er det jo bare at barnet er friskt man er opptatt av, og det er vel et naturlig svar? For spørsmålet er jo litt spesielt, også, kanskje litt privat? Er jo ikke kjekt for det lille barnet i fremtiden at alle rundt vet at foreldrene helst ønsket seg motsatt kjønn av hva det ble, heller. Det er helt i orden å ha små ønsker om det ene eller det andre kjønnet, men jeg synes man helst skal holde det for seg selv.

Anonymous poster hash: f7df3...9c8
Skrevet

For et rart innlegg!

Jeg ønsker meg ikke et sykt eller skadet barn nei. Jeg ønsker meg er friskt barn.

Kjønn er fullstendig irrelevant.

De fleste ønsker seg nok ikke et sykt eller skadet barn.

Anonymous poster hash: 0a36e...6d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...