Gå til innhold

Julemiddagen, lage alt fra grunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt jeg kan lage selv, lages selv :)

Skreller poteter dagen før, legger de i vann. Setter de på kok i ti min på morgenen,julaften. Damper de godt og setter de i dyne resten av dagen. Vips perfekte poteter til middag. Lager surkål og saus julaften, koker grønnsaker. Ribba langtidsstekes og står i ovnen fra tidlig morgen. Desserten lages kvelden før. Da dekkes også bordet etc. Veldig lite mas og stress, og mye tid i sofaen med tv,familie og kos :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jukser med riskremen etter å ha servert svidd julegrøt til 15 personer i dag😁😩

Skrevet

Det er i grunnen ikke så mye som skal gjøres..

Grøt til Nissen lages lille julaften, og å piske litt krem til riskrem tar vel tre minutter. Rørte jordbær har ligget i frysen siden sommeren. Likeså multer om noen vil ha multekrem.

De eldste barna blir utkommandert i potetskrellinga, mens gubben hakker opp kålrabi.

Pinnekjøttet kommer ferdig delt fra slakteren, og vannes jo ut av seg selv over dagen.

Det totale arbeidet jeg har ved matlaging er således; piske krem, legge kjøtt i gryte, legge poteter i gryte, legge kålrabi i gryte. Passe koketider. Stampe kålrabien når den er ferdig, og ha i pepper og salt.

Alt i at er det absolutt en levelig arbeidsmengde :-)

Skrevet

Vi har pinnekjøtt, så lager nok alt fra bunnen av.

Kjøper riktignok ei ribbe, har ingen sau å slakte.

Kolrabi og poteter er det ikke så mye å tulle med :P

Anonymous poster hash: 83565...e11

Skrevet

Lager alt fra bunnen. Liker ikke halvfabrikat. 

Skrevet

Lager alt fra bunnen ja. Pinnekjøttet har vi saltet/tørket selv. Tilbehør er poteter og kålrotstappe. Riskrem til dessert. Lager grøten kvelden før.

Anonymous poster hash: eb256...380
Skrevet

Jeg jukser med riskremen etter å ha servert svidd julegrøt til 15 personer i dag😁😩

Dynegrøt neste gang!!

Anonymous poster hash: 95c9d...672

Skrevet

Steker medisterkaker i morgen (fryser).

Julegrøt den 23. blir til riskrem på julaften. Koker surkål lille julaften kveld. Blir ikke ordentlig julestemning uten lukta. 😊

Koker rød saus til dessert og lager ferdig riskremen på julaften.

Ellers er det ribbe, pølser, poteter og alt sånn. Er jo egentlig en veldig enkel middag å lage fra bunnen.

Anonymous poster hash: 4d600...8a1

Skrevet

Lager alt selv, bortsett fra surkålen, for den kommer svigermor med. Medisterkakene stekte jeg for 3 uker siden og frøs ned, ribba gjør seg jo nesten selv, det samme med pølsene, rosenkålen, gulrøttene, sviskene og potetene. Det eneste jeg jukser litt med er sausene. Til ribbesausen bruker jeg maizena brun jevner i stedet for å lage meljevning selv, og sausen til riskremen er lagd på ferdigkjøpt bringebærsaft.

Skrevet

Pinnekjøttet har hengt til tørk i mors bod, saltet og vatnet and what not. har ikke slakta lammet selv da, bare det som mangler der. Poteter og gulrøtter kokes på selve dagen. Gjør klart til rotmosen dagen før, saus skal vi lage julaften. Ribba har jeg null oversikt over, den feite grisen får samboer og svigers stå for. Surkål og rødkål fra pakke. Alt av desserter lages selv, riskrem, multekrem, karamellpudding... Mmmm, nam!!

Skrevet

Lager dere hele julemiddagen fra grunnen, eller tar dere snarveier som for eksempel å kjøpe ferdig rødkål, surkål, risgrøt til riskremen og så videre?

Og dere som lager alt fra grunnen, hvor mye gjør dere dagen før?

Anonymous poster hash: d745a...3cc

Rødkål og surkål kommer fra pakke. Det samme gjør riskrem og som oftest rød "saftsaus" (noen år har vi lagd saus av fryste ville bær fra sommeren).

Resten er lagd "fra bunnen" :) Det er kålrabistappe, medisterkaker, julepølser og poteter :) Det eneste jeg gjør dagen før er å skrelle poteter og sette pinnekjøttet til vanning.

Anonymous poster hash: 01efd...05e

Skrevet

Alt gjøres julaften, ikke så store jobben siden vi ikke blir flere enn oss fire. Surkål fra pose, og ingen selvslaktet gris eller hjemmedyrkede mandelpoteter, ei heller har vi separert fløten selv, men tilberedningen gjør vi ordentlig. Multene til multekremen er selvplukket på egen tomt, forøvrig. Bra nok for oss.

Anonymous poster hash: 4715b...8a1

Skrevet

Kjøper rødkål, surkål og medisterkake. Resten lager vi. Spiser risgrøt på lillejulaften, og lager riskrem av resten. Rød saus kjøper vi også.

Selvfølgelig kunne vi laget alt fra bunnen av, men jeg jobber dagvakt på julaften, og kan ikke la mannen fikse alt. Er forresten ingen kampsak heller. Vi lager det meste fra bunnen av hele året, så om vi jukser litt her og der, så går det helt greit. :)

Anonymous poster hash: fa7a2...7ee

Skrevet

Alt er laget fra bunn, bortsett fra riskremen - fjordland riskremen er bare den beste av alle!!!

Samme her. Syns aldri hjemmelaget er noe godt (hverken min egen eller andres), det blir rett og slett for mye kremsmak. Så vi sverger til Fjordland, den er fantastisk god.

Ellers blir resten laget fra bunn, det vil si vi har pinnekjøtt (enkelt), poteter og kålrabistappe (enkelt men tidkrevende i forkant.)

Skreller og kutter kålrabien dagen før.

Anonymous poster hash: a4fd4...7de

Skrevet

Pinnekjøtmiddag er ganske lettvindt middag, så lagar alt frå botnen, bortsett frå at vi gjerne har litt julepølse attåt.  Delegerer gjerne vekk kålrabistappa til svigermor/mor, alt etter kven som er her.  Desserten lagar eg dagen før.  (dronning Maud fromasj)

Skrevet

Surkålen lages i oktober når kålen høstes. ( vi dyrker kål ja :P )

Pinnekjøtt og pølsevev kjøpes ferdig, resten lages fra bunn. Skreller poteter kvelden før samt lager rotmosen.

Anonymous poster hash: 2a6b0...81c

Skrevet

Pølsevev ja, autokorrektur på sitt beste. Pølsene skulle det være.

Anonymous poster hash: 2a6b0...81c

Skrevet

Når en har pinnekjøtt til middag så finnes det vel ikke noe enklere..? Finnes det halvfabrikata, annet enn det ferdig salta og tørka kjøttet?

Alt en trenger å gjøre er jo å skrelle kålrot og potet. Resten lager seg selv:)

Desserten, som er riskrem, ber jeg min mor lage (er hos ooss hver jul) og så kjører jeg frosne jordbær og sukker i foodprosessoren til saus.

Og ribbemiddagen spiser vi hos mine foreldre 1. Juledag. .. hun lager mye bedre ribbe enn meg.

Skrevet

Jeg slakter grisen selv, samt melker og separerer til riskremen. Lært det på Farmen! :P

Neida, vi tar alle snarveier vi... toro grøt og saus, nora surkål, gilde medisterkaker og julepølser. Vi trives med det, jeg er vokst opp med det og vet ikke bedre. ;) Skreller potetene selv da. :P

Anonymous poster hash: b0c01...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...