Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Lager dere hele julemiddagen fra grunnen, eller tar dere snarveier som for eksempel å kjøpe ferdig rødkål, surkål, risgrøt til riskremen og så videre?Og dere som lager alt fra grunnen, hvor mye gjør dere dagen før? Anonymous poster hash: d745a...3cc
☆☆☆ Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 (endret) Kjøper rødkål, og pinnekjøt må vel seiast å vere halvfabrikata (sjølv om det må vatnast ut osv). Og desserten er fruktcoctail på boks. Ellers har eg mitt på det tørre. Endret 20. desember 2014 av ★
Serepta Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Alt fra grunnen ja, men har karamellpudding til dessert. Ikke riskrem.
Lessismore Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Her kjøper jeg ferdig tynnribbe. Saltet og peprer den et par dager før. Serverer med mandelpoteter, ferdig surkål og sjysaus iblandet litt kraft fra ribba. Til dessert lager jeg appelsinsalat med rosiner, valnøtter og eplebiter, med en liten dæsj pisket krem til. Nam nam!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 Tar snarveier der jeg kan. Julaften skal være en dag med kos og familie. Å stå og stresse livet av seg over komfyren for å få alt perfekt er så absolutt ikke vår greie - gudskjelov. Tror nok mange rundt oss ser på oss som veldig laidback når det gjelder jul og julemat... Anonymous poster hash: 715dd...e79
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 HI her..Bare for å ha sagt det, denne tråden er ikke for å gi noen dårlig samvittighet for å bruke halvfabrikater, eller si at alle skal lage alt fra grunnen.Julen er en tid med mye å gjøre, og tro meg, jeg har full forståelse for at man bruker lette løsninger Jeg er bare nysgjerrig på hva folk gjør. Anonymous poster hash: d745a...3cc
klishe89 Skrevet 20. desember 2014 #7 Skrevet 20. desember 2014 Laget alt fra grunnen i fjor. Blir nok det i år og.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 Laget alt fra grunnen i fjor. Blir nok det i år og. Lager du alt på juleaften, eller lager du noe dagen før? HI Anonymous poster hash: d745a...3cc
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 Alt fra bunnen men et er ganske lett da. Er ris, salat, kalkun og saus. Ikke noe avansert. Mora mi lager og dette men valdorfsalat i tillegg, og når vi er hos de i jula så lager jeg valdorfen selv om jeg ikke liker det. Anonymous poster hash: 9b2a9...240
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Alt fra bunnen men et er ganske lett da. Er ris, salat, kalkun og saus. Ikke noe avansert. Mora mi lager og dette men valdorfsalat i tillegg, og når vi er hos de i jula så lager jeg valdorfen selv om jeg ikke liker det. Anonymous poster hash: 9b2a9...240 Og dessert er hjemmelagde kaker, som sjokoladekake, marsipankake ol. Vi liker ikke småkaker, og heller ikke noe særlig glad i riskrem. Anonymous poster hash: 9b2a9...240
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #11 Skrevet 20. desember 2014 Kjøper rødkål og surkål ferdig. Ribbe er hovedingrediensen, men synes jeg må ha noen medisterkaker og julepølsebiter ved siden av selv om ingen av oss er spesielt glad i det. Så de kjøper jeg også ferdig fra Gilde, de er nesten bare til pynt Dagen før skreller jeg poteter, skreller og kutter gulrøtter og lar de stå i kaldt vann. Ribba er selvsagt også gnidd inn med salt og pepper på forhånd. Anonymous poster hash: e03e8...551
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #12 Skrevet 20. desember 2014 Viltgryte lages ferdig dagen før. Det samme gjør desserten. Grønnsakene og potetene ordnes julaften. Anonymous poster hash: b7186...acb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #13 Skrevet 20. desember 2014 Handla rødkål til ribba og ferdig kålrotstappe til pinnekjøttet jeg og mannen skal kose oss med. Ribbesausen blir en blanding av Toro kjøttkakesaus og skysaus med stekesky fra ribba, rømme, fløte, brunost osv. Anonymous poster hash: 6a6ef...8b2
Iiiiik Skrevet 20. desember 2014 #14 Skrevet 20. desember 2014 Medisterkaker ble laget for et par uker siden og venter i fryseren. Rødkål kokes i morgen. Karamellpudding lages lille julaften. Ingen snarveier med andre ord.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #15 Skrevet 20. desember 2014 Lager rødkål og risgrøt dagen før. bruker ferdig surkål og rød saus. Anonymous poster hash: 486df...5ca
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #16 Skrevet 20. desember 2014 Lager karamellpuddingen klar dagen før (hjemmelaget) Dette lages på selve dagen: Helstekt kalkun fylt med grønne epler og svisker. Koker kraft og lager fløtesaus Koker poteter og søtpoteter og lager mos Rensker fersk rosenkål og damper Kutter opp sopp og steker på panne Anonymous poster hash: 40781...2c8
Gjest Skrevet 20. desember 2014 #17 Skrevet 20. desember 2014 Alt er laget i fra bunnen her på julaften, unntatt rødkål og surkål
klishe89 Skrevet 20. desember 2014 #18 Skrevet 20. desember 2014 Laget alt fra grunnen i fjor. Blir nok det i år og. Lager du alt på juleaften, eller lager du noe dagen før? HI Anonymous poster hash: d745a...3cc Alt på selve julaften.
sug lut Skrevet 20. desember 2014 #19 Skrevet 20. desember 2014 (endret) Det er årets enkleste middag å ha gjester på. Medisterkaker tar ikke mer tid enn kjøttkaker gjør på en vanlig onsdagsmiddag, og kan gjøres dagen før. Ribba gjør seg jo sjøl så snart den er rutet, saltet, pepret og satt i ovnen. Poteter er jo ikke et problem, så snart de jævlene er skrelt (hater å skrelle poteter). Lage surkål er utrolig enkelt og blir tusenmillioner ganger bedre, det gjør jeg dagen før og nok til å spise surkål til alle måltider fram til nyttår. Moltekrem? Enkelt. Riskrem? Enkelt. I bunn og grunn er det mest arbeidskrevende å skjære opp kål. Endret 20. desember 2014 av sug lut
vetra Skrevet 20. desember 2014 #20 Skrevet 20. desember 2014 Lager dessert dagen før: osteiskake med pepperkakebunn og multesaus Lager medisterkakene uken før, fryser de ned Preparerer ribba dagen før, men steker selvfølgelig på dagen. Lager surkål på morgenen julaften.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #21 Skrevet 20. desember 2014 her lager jeg surkål, rødkål, medisterkaker, brun saus til ribba, rød saus ( til riskremen ) og riskremen lager jeg etter at vi har hatt grøt julaften morgen :-) medisterkakene lager jeg på lille julaften, også skreller jeg og gjør ting klart, og koker på julaften... mulig jeg lager rødkålen også på lille julaften. Koser meg med å lage mat, og i år blir vi 8 voksne og 3 barn, deriblandt mitt barnebarn på 5 mnd :-) Anonymous poster hash: abf34...0fe
Iselilja Skrevet 20. desember 2014 #22 Skrevet 20. desember 2014 Vi bruker å ha hjemmelaget multeis til dessert. Den kan lages flere dager i forveien. Dagen før lager jeg rødkål, julegele med tyttebær og valnøtter, koker kraft og lager saus (sausen lages noen ganger på julaften). Julaften steker jeg kalkun og tilbereder grønnsaker og poteter. Ingen halvfabrikata.
Gjest Julia1984 Skrevet 20. desember 2014 #23 Skrevet 20. desember 2014 Alt er laget fra bunn, bortsett fra riskremen - fjordland riskremen er bare den beste av alle!!!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #24 Skrevet 20. desember 2014 Vet ikke helt om dette er "fra bunnen", det meste lages samme dag. Pinnekjøtt, vossakorv (kjøpt), potet, kålrabistappe, og sjy fra kjøttet er middagen. Krumkaker (laget tidligere) med multekrem som lages samme dag av tinte multer, kremfløte og sukker... Tar en del tid å lage, men krever ikke så mye arbeid. Helt greit å lage samme dag:-) Anonymous poster hash: c8507...53e
*Miss Marple* Skrevet 20. desember 2014 #25 Skrevet 20. desember 2014 Med pinnekjøtt er det vel nærmest umulig å ikke lage alt fra bunnen? Vanne og trekke kjøtt, skrelle og koke kålrabi og poteter, lage kålrabistappe og koke risgrøt til riskremen er alt som skal gjøres. Det som gjøres selve julaften er å trekke kjøttet og koke poteter. Alt det andre blir gjort lille julaften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå