Gå til innhold

holdning til å bruke egenmelding...drøyt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er takknemlig for å bo i et land med gode velferdsordninger - og mener det er helt forferdelig at noen misbruker ordningene.  

Jeg har selv vært alvorlig syk og setter stor pris på at jeg oppi det hele ikke trengte å bekymre meg for økonomien.  

I noen tilfeller er man kanskje for syk til å gå på jobb men strengt tatt for frisk for å være hjemme, noen har da anledning til å avtale med sjefen at de tar hjemmekontor, litt lengre pauser eller lignende.  I noen yrker MÅ man holde seg unna når man er syk, jeg kunne f.eks. ikke tenkt meg å bli behandlet av en tannlege med rennende nese.  I f.eks. kontorjobber er det nok enklere å kunne gå på jobb og heller ta det litt med ro hvis man ikke føler seg 100%.  

Anonymous poster hash: 472e1...515
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å ta ut egenmelding hvis man er litt sliten, er naturligvis ikke greit. Alvorlig slitenhet er noe annet.

Men i blant har jeg inntrykk at enkelte bare uttrykker seg litt klønete eller glemmer å nevne noe av betydning, så jeg er av den oppfatningen at man ikke nødvendigvis umiddelbart bør tenke det verste her.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Jeg jobbet på sentralbord på et offentlig kontor for en tid tilbake, da var det mange som ringte rett før jul for å høre hvor mange dager egenmelding de hadde igjen. Selvsagt for å kunne ringe å si de var syke, for å få ekstra lang juleferie. Synes det er helt rart at folk våger noe sånn.

Anonymous poster hash: 520c4...4e2

Hvordan vet du som jobber på sentralbordet egentlig noe om dette?

Hvis de ringte inn for å melde om at de var syke så er derimot ikke så rart at de samtidig ville ha tak i noen som kunne svare på dette, for da måtte de naturligvis vite om de hadde behov for sykemelding eller ei.

Skrevet (endret)

å bruke en egenmeldingsdag fordi man er sliten er ikke det verste jeg har hørt.. hvis det kan gjøre at man unngår å gå helt på en smell, og da også unngår lang sykemeldingsperiode, så synes jeg det må være fornuftig..

Problemet er jo de som sjekker hvor mange egenmeldingsdager de har igjen mot slutten av året, slik at de kan få brukt opp alle sammen!

Jeg forstår tankegangen din. Men sliten er ikke det samme som syk. Det er et faktum. Og å være utslitt av jobben er litt annerledes enn å være utslitt pga høyt aktivitetsnivå på fritida.

Hvis jeg skulle vært hjemme hver gang jeg var så sliten at jeg så dobbelt og bare har lyst til å spy, så hadde jeg vært mye vekk. Jeg legger meg heller halv ni og legger null planer, på den måten greier jeg å hente meg inn.

Anonymous poster hash: 95f35...3d6

det er jeg enig i.. det er jo fritiden som må ofres først!

Men jeg mener likevel at alle er tjent med å klare å ha en fornuftig 'jobb-fritid balanse' - så løsningen er ikke alltid å legge seg halv ni, og kutte ut alt av fritidsaktiviteter! Noen ganger kan en fridag fra jobben for å slappe av, hente seg inn igjen og gjøre unna litt husarbeid være det som skal til..

Anonymous poster hash: 65669...4d7

Det skriver om en fridag for å slappe av, hente seg inn og gjøre unna husarbeid: ja, kanskje er det en fridag som skal til. Men skal man da ta en sykedag eller en fridag (ferie, fleks) for å gjøre det? Er du syk, eller skal du slappe av, drikek kaffe og vaske huset? Jeg mener faktisk at da bør man ta en feriedag. Hvis balansen jobb-fritid er feil så må man endre på det, slik at hverdagen blir overkommelig på sikt. Men gjør man det ved å være "syk" hjemme og vaske huset? For meg er det misbruk av sykeordningen. Er det bare jeg som synes det?

For øvrig er jeg enig i det som noen skrev om at kanskje kan en enkelt sykedag være bedre enn å kjøre seg så hardt at man blir sykemeldt over lengre tid.

hi

Enig med deg.

Feriedager og avspasering brukes der man ikke ønsker å jobbe, sykedager brukes der man ikke bør eller kan jobbe.

Endret av Ibsenfrue
Gjest thricane
Skrevet

Ferie bruker man til å hente seg inn, egenmelding skal benyttes ved sykdom.

Arbeidsgiver kan faktisk bestride en egenmelding. Lovteksten sier rimelig grunn, hvilket ikke legger opp til noe voldsom bevisbyrde for arbeidsgiver. De kan også bestride en sykemeding hvis det er god grunn for det.

Å bli hjemme fordi du er litt sliten er elendig kollegaoppførsel. Hva tror du kollegaen din blir da?

Skrevet

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører om folk som misbruker denne ordningen!

Egentlig burde man fjernet hele greia, skal nok se at "sykefraværet" går drastisk ned når man må ha sykemelding fra legen om man vil ha betalt de dagene man er borte. Eller gjøre som andre land, hvor de har egenmelding, men disse dagene er uten lønn!!

Vel - det er faktisk direkte feil!

Forskning viser faktisk at der hvor mennesker (OG arbeidsgivere) selv blir fullstendig ansvarliggjort, går sykefraværet NED. I kommuner med 365 egenmeldingdager og null krav til sykmelding er sykefraværet faktisk lavere:)

Mange lener seg nok litt for mye på en sykmelding. det er faktisk lettere å være LENGER borte fra jobb med en sykmelding i handa enn når du for hver eneste fraværsdag må begrunne denne ovenfor din leder. Kortidsfraværet derimot er kanskje vanskeligere å gjøre noe med - med mindre ledere blir mer kompetente til å ta de vanskelige samtalene med medarbeidere som misbruker slite ordninger

Anonymous poster hash: 12563...bf7

Har du noen linker til det? Såvidt jeg har hørt (ingen linker dessverre) er ikke sykefraværet vesentlig lavere hos ia-bedrifter enn ellers. 

Leger burde ikke ha lov til å skrive ut sykemelding hvis egenmelding kan brukes. Og karensdager er jeg veldig for, selv om det dessverre vil ramme dem som er mye syke.

Det rammer ikke alle som er syke like hardt. Det rammer de som er fattige. Da må arbeidsgivere begynne å betale ut høyere økningen så flere får mer å gå på!

Anonymous poster hash: 35535...539

Skrevet

Helt enig altså.

Samtidig ser jeg en annen side her.

Ikke alle får fri en dag. Feriedag, avspasering da bedriften alltid er på etterskudd og driver rovdrift på ansatte.

Har en venninne som siden mai i år har fått avslag på avspasering fem ganger fordi de ikke kan avse ansatte da produksjonen vil lide. Det er utrolig dårlig personalpolitikk. Merkelig nok sliter jobben hennes med høyt fravær???

Er det ikke rom for å ta en fridag innimellom er resultatet sykemelding.

Selv har jeg en jobb med mulighet for hjemmekontor samt fullstendig råderett over egen arbeidstid. Jeg har ikke vært syk siden jeg begynte der for 7 år siden og vi har knapt fravær. Vi er 17 på avdelingen og jeg kan telle fravær for egen sykdom på en hånd.

Jeg forsvarer på ingen måte skulk men mener oppriktig at fravær gjenspeiler ofte bedriften og mye fravær forteller meg at bedriften er "syk"

Anonymous poster hash: 07f0d...8dd

Skrevet

Jeg har en kollega som sa her en dag: "jeg har sagt til sjefen min at jeg kommer til å ringe i morgen og si at jeg er syk. Jeg har vært så sliten i det siste." Samme kveld skulle hun for øvrig på teater med hele familien. End of story, egentlig. Jeg  ble helt satt ut. Er DETTE en måte å bruke egenmelding på, så er det ikke rart sykefraværet er høyt. Kjente at nå ble jeg nesten tilhenger av en dag uten lønn ved sykefravær... Jeg er også gørrsliten småbarnsmor, men da tar jeg en fridag hvis jeg trenger. Altså ferie eller flekser, jeg lar ikke samfunnet/arbeidsgiver betale for at jeg er sliten. Sliten er ikke det samme som syk! Jeg tror dessverre dette ikke er så uvanlig. Personer som fyller opp fritida med veldig mange aktiviterer og sosiale greier, og når de da blir slitne av det (noe jeg også ville blitt av et sånt tempo!), er det jobben som må lide. Kjenner at jeg blir provosert! Håper karma hopper opp og biter henne bittelitt i baken snart. (Noen lurer kanskje på hva sjefen svarte til dette, og det vet jeg ikke, men jeg vet at hennes sykefravær er et tema. Jeg har bare jobbet her siden juni men har likevel fått med meg en del om dette siden flere har reagert) Anonymous poster hash: 95f35...3d6

Litt det samme som at uføre heller bør bruke energien sin på jobbe, enn å ha barn. Sykemeldte som er så slitne at de ikke greier livet, som for de fleste av oss består både av jobb og resten, de bør prioritere jobben, og legge vekk resten av livet. De bør kanskje egentlig bare være takknemlig de har en jobb, å slite seg ut i, og slipper å snylte på staten?

Jeg greier å gå på jobb og gå i teateret om kvelden, jeg er frisk! Om jeg måtte velge mellom å gå på jobb og det å ta meg av barna mine, eller ha noe som helst form for liv utenom, da tror jeg nok jeg hadde valgt en sykemelding for å komme til hektende igjen. Det er ikke sikkert en hadde greidd å stå i jobb så veldig lenge om man valgte motsatt.

Det er da mye mer samfunnsøkonomisk med velfungerende mennesker, som er friske nok til å takle jobb og resten av livet, enn å ha mange mennesker ute av arbeidslivet i lengre tid? Det er også en menneskelig kostnad for både den enkelte og familien, for barna om man er så sliten at man ikke henger med i hverdagen?

Er man ikke da faktisk så sliten at man har gått over til å bli syk!

Kan vi ikke heller glede oss over at vi er friske selv og fikser livet, i stedet for å misunne de som er syke for sykepengene de mottar?

Anonymous poster hash: 35535...539

Skrevet

Det er bare å innføre redusert utbetaling ved sykdom, så stuper fraværet.

Det skjedde i Sverige. Ingen grunn til at vi skal være mye mer syke enn svenskene.

Dette jukset som skjer i dagen går jo utover alle. Tillit er limet i samfunnet vårt og når det brytes, må myndighetene gjøre noen grep. Vi lever fullstendig over evne i dette landet.

Anonymous poster hash: 6eb19...391

Vel, det at Sverige har fått lavere sykefravær har liksom blitt kroneksempelet på at karensdager "virker". Du kan like gjerne snu på det: Det er ingen grunn til at svenskene skal være så mye friskere enn oss nordmenn! Når man innfører karensdag, så går selvfølgelig folk sjuke på jobb. Det synes selvsagt på statistikken som ser lekker ut, men hvorfor skal flertallet som ikke jukser betale prisen ved å måtte regne på om de har råd til å være syke? Karensdager er et fullstendig usosialt tiltak som vil ramme de dårligst betalte verst.

Det er langtidsfraværet som koster samfunnet. Det gjør man uansett ikke en døyt med ved å innføre karensdager. Samtidig er det helt logisk at vi har høyt sykefravær når vi har lav arbeidsledighet. Høyt sykefravær kan like gjerne ses på som et positivt tegn, det viser at det er plass til alle slags folk i arbeidslivet for tiden. Når ledigheten stiger, så reduseres sykefraværet, fordi de som ikke klarer å henge med i svingene skvises ut.

Anonymous poster hash: b27bf...452

Skrevet

Sliten kan også bety syk! Jeg testet positivt på lavt stoffskifte og endelig føler jeg at jeg forsto hvorfor jeg har vært så sliten. Vært borte fra jobb to ganger dette halvåret, to dager hver gang. Og det var faktisk fordi jeg var sliten! Og ja, jeg SOV. Jeg gjorde ingenting fornuftig og hvilte faktisk ut. Så jeg skjønner at folk sier de er slitne, har aldri opplevd å være så sliten før! Heldigvis har medisinene funket og er "frisk" nå. Er ikke mye kult å sove bort et halvt år! Er ikke særlig kult når folk tror man overdriver og snylter på staten fordi man er hjemme heller, det er mye skam ved det å være borte syns jeg! Synd mange misbruker egenmelding og NAV generelt, det blir vanskeligere for de som faktisk må ha hjelp eller er syke.

Anonymous poster hash: 2b905...c72

Skrevet

Jeg har en bekjent som sendte melding til sjefen, i fullt alvor, og spurte om det gikk greit at han kombinerte 3 egenmeldingsdager med 2 feriedager, slik at han kunne dra ei uke til syden....

Anonymous poster hash: 1ac9d...b58

Skrevet

Det er bare å innføre redusert utbetaling ved sykdom, så stuper fraværet.

Det skjedde i Sverige. Ingen grunn til at vi skal være mye mer syke enn svenskene.

Dette jukset som skjer i dagen går jo utover alle. Tillit er limet i samfunnet vårt og når det brytes, må myndighetene gjøre noen grep. Vi lever fullstendig over evne i dette landet.

Anonymous poster hash: 6eb19...391

Vel, det at Sverige har fått lavere sykefravær har liksom blitt kroneksempelet på at karensdager "virker". Du kan like gjerne snu på det: Det er ingen grunn til at svenskene skal være så mye friskere enn oss nordmenn! Når man innfører karensdag, så går selvfølgelig folk sjuke på jobb. Det synes selvsagt på statistikken som ser lekker ut, men hvorfor skal flertallet som ikke jukser betale prisen ved å måtte regne på om de har råd til å være syke? Karensdager er et fullstendig usosialt tiltak som vil ramme de dårligst betalte verst.

Det er langtidsfraværet som koster samfunnet. Det gjør man uansett ikke en døyt med ved å innføre karensdager. Samtidig er det helt logisk at vi har høyt sykefravær når vi har lav arbeidsledighet. Høyt sykefravær kan like gjerne ses på som et positivt tegn, det viser at det er plass til alle slags folk i arbeidslivet for tiden. Når ledigheten stiger, så reduseres sykefraværet, fordi de som ikke klarer å henge med i svingene skvises ut.

Anonymous poster hash: b27bf...452

Sverige fikk en nedgang i korttidsfraværet, men en økning i langtidsfraværet...

Skrevet (endret)

Sliten kan også bety syk! Jeg testet positivt på lavt stoffskifte og endelig føler jeg at jeg forsto hvorfor jeg har vært så sliten. Vært borte fra jobb to ganger dette halvåret, to dager hver gang. Og det var faktisk fordi jeg var sliten! Og ja, jeg SOV. Jeg gjorde ingenting fornuftig og hvilte faktisk ut. Så jeg skjønner at folk sier de er slitne, har aldri opplevd å være så sliten før! Heldigvis har medisinene funket og er "frisk" nå. Er ikke mye kult å sove bort et halvt år! Er ikke særlig kult når folk tror man overdriver og snylter på staten fordi man er hjemme heller, det er mye skam ved det å være borte syns jeg! Synd mange misbruker egenmelding og NAV generelt, det blir vanskeligere for de som faktisk må ha hjelp eller er syke.

Anonymous poster hash: 2b905...c72

Her snakker du om slitenhet som absolutt er egenmeldings-/ sykemeldingsgrunn. Om du ikke hadde fått en diagnose som forklarte det, så hadde slitenheten du opplevde uansett vært alvorlig for helsen din.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Helt enig altså.

Samtidig ser jeg en annen side her.

Ikke alle får fri en dag. Feriedag, avspasering da bedriften alltid er på etterskudd og driver rovdrift på ansatte.

Har en venninne som siden mai i år har fått avslag på avspasering fem ganger fordi de ikke kan avse ansatte da produksjonen vil lide. Det er utrolig dårlig personalpolitikk. Merkelig nok sliter jobben hennes med høyt fravær???

Er det ikke rom for å ta en fridag innimellom er resultatet sykemelding.

Selv har jeg en jobb med mulighet for hjemmekontor samt fullstendig råderett over egen arbeidstid. Jeg har ikke vært syk siden jeg begynte der for 7 år siden og vi har knapt fravær. Vi er 17 på avdelingen og jeg kan telle fravær for egen sykdom på en hånd.

Jeg forsvarer på ingen måte skulk men mener oppriktig at fravær gjenspeiler ofte bedriften og mye fravær forteller meg at bedriften er "syk"

Anonymous poster hash: 07f0d...8dd

Mange gode poeng.

Det er sjelden så enkelt at personlighet eller moral kan forklare variasjonen i sykefravær. Mange bedrifter har organisatoriske utfordringer som medvirker til økt belastning på de ansatte, medfører mindre ønske om å strekke seg for kolleger eller ledelses skyld, og høyere sykefravær.

Skrevet

Jeg har en kollega som sa her en dag: "jeg har sagt til sjefen min at jeg kommer til å ringe i morgen og si at jeg er syk. Jeg har vært så sliten i det siste." Samme kveld skulle hun for øvrig på teater med hele familien. End of story, egentlig. Jeg  ble helt satt ut. Er DETTE en måte å bruke egenmelding på, så er det ikke rart sykefraværet er høyt. Kjente at nå ble jeg nesten tilhenger av en dag uten lønn ved sykefravær... Jeg er også gørrsliten småbarnsmor, men da tar jeg en fridag hvis jeg trenger. Altså ferie eller flekser, jeg lar ikke samfunnet/arbeidsgiver betale for at jeg er sliten. Sliten er ikke det samme som syk! Jeg tror dessverre dette ikke er så uvanlig. Personer som fyller opp fritida med veldig mange aktiviterer og sosiale greier, og når de da blir slitne av det (noe jeg også ville blitt av et sånt tempo!), er det jobben som må lide. Kjenner at jeg blir provosert! Håper karma hopper opp og biter henne bittelitt i baken snart. (Noen lurer kanskje på hva sjefen svarte til dette, og det vet jeg ikke, men jeg vet at hennes sykefravær er et tema. Jeg har bare jobbet her siden juni men har likevel fått med meg en del om dette siden flere har reagert) Anonymous poster hash: 95f35...3d6

Litt det samme som at uføre heller bør bruke energien sin på jobbe, enn å ha barn. Sykemeldte som er så slitne at de ikke greier livet, som for de fleste av oss består både av jobb og resten, de bør prioritere jobben, og legge vekk resten av livet. De bør kanskje egentlig bare være takknemlig de har en jobb, å slite seg ut i, og slipper å snylte på staten?

Jeg greier å gå på jobb og gå i teateret om kvelden, jeg er frisk! Om jeg måtte velge mellom å gå på jobb og det å ta meg av barna mine, eller ha noe som helst form for liv utenom, da tror jeg nok jeg hadde valgt en sykemelding for å komme til hektende igjen. Det er ikke sikkert en hadde greidd å stå i jobb så veldig lenge om man valgte motsatt.

Det er da mye mer samfunnsøkonomisk med velfungerende mennesker, som er friske nok til å takle jobb og resten av livet, enn å ha mange mennesker ute av arbeidslivet i lengre tid? Det er også en menneskelig kostnad for både den enkelte og familien, for barna om man er så sliten at man ikke henger med i hverdagen?

Er man ikke da faktisk så sliten at man har gått over til å bli syk!

Kan vi ikke heller glede oss over at vi er friske selv og fikser livet, i stedet for å misunne de som er syke for sykepengene de mottar?Anonymous poster hash: 35535...539

Nå skriver du om folk som er syke, for eksempel uføre. Vi snakker ikke om de samme menneskene. Jeg snakker om en person som er i full vigør, kanskje litt vel full vigør, men som gang på gang finner ut at hun trenger en avslappende dag hjemme. Ja, mange har en hektisk hverdag, kanksje man må se på om man har for høyt tempo og ambisjonsnivå?

Var min kollega syk når hun på morgenen var på luciafeiring i barnehagen, og på ettermiddagen tilbrakte tre imer på teater?

Jeg er enig med hun som skriver at sykefravær gjenspeiler folhold innad i bedriften. At noe er galt.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...