Gå til innhold

holdning til å bruke egenmelding...drøyt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som sa her en dag: "jeg har sagt til sjefen min at jeg kommer til å ringe i morgen og si at jeg er syk. Jeg har vært så sliten i det siste." Samme kveld skulle hun for øvrig på teater med hele familien.

End of story, egentlig. Jeg  ble helt satt ut. Er DETTE en måte å bruke egenmelding på, så er det ikke rart sykefraværet er høyt. Kjente at nå ble jeg nesten tilhenger av en dag uten lønn ved sykefravær...

Jeg er også gørrsliten småbarnsmor, men da tar jeg en fridag hvis jeg trenger. Altså ferie eller flekser, jeg lar ikke samfunnet/arbeidsgiver betale for at jeg er sliten. Sliten er ikke det samme som syk!

Jeg tror dessverre dette ikke er så uvanlig. Personer som fyller opp fritida med veldig mange aktiviterer og sosiale greier, og når de da blir slitne av det (noe jeg også ville blitt av et sånt tempo!), er det jobben som må lide. Kjenner at jeg blir provosert! Håper karma hopper opp og biter henne bittelitt i baken snart.

(Noen lurer kanskje på hva sjefen svarte til dette, og det vet jeg ikke, men jeg vet at hennes sykefravær er et tema. Jeg har bare jobbet her siden juni men har likevel fått med meg en del om dette siden flere har reagert)

Anonymous poster hash: 95f35...3d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtte på en som sa hun kom til å være borte i et par dager fordi hun følte at hun kom til å bli syk og at hun måtte ha tid til å ordne til jul... så ja, noen er ganske drøye!

Anonymous poster hash: 41517...c6a

Skrevet

De fleste voksne er ansvarsfulle mennesker og følger reglene - og så er det enkelte som kun ser sin egen nese og utnytter enhver liten mulighet de får. Det vil alltid være noen. Jeg håper bare, at ikke de får ødelagt for oss alle sammen fordi systemene bare blir mer og mer overkontrollerende og paranoide. Nav stoler ikke på legenes vurderinger lenger, folk med reelt sykefravær blir mistenkeliggjort osv.

Skrevet

Det er dessverre flust av folk med dårlig arbeidsmoral som anser egenmelding som et gode og ikke et privilegium. Vi er HELDIGE som kan være syke og motta lønn og det bør ikke misbrukes. Dessverre er det vanskelig å sile ut disse. Sjef kan selvsagt kreve sykemelding dersom han mistenker misbruk av egenmelding. Det tapes enorme summer hvert eneste år pga dette.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører om folk som misbruker denne ordningen!

Egentlig burde man fjernet hele greia, skal nok se at "sykefraværet" går drastisk ned når man må ha sykemelding fra legen om man vil ha betalt de dagene man er borte. Eller gjøre som andre land, hvor de har egenmelding, men disse dagene er uten lønn!!

Skrevet

Man kan fint bli så sliten at en engenmeldingsdag  eller fler er på sin plass.

Men da er det - etter min mening - en selvfølge at det er arbeidspress e.l som er årsaken til "slitenheten" og ikke det sosiale livet, treningen, barna osv.

Er man sliten så må man først og fremst senke kravene til seg selv på den sosiale fronten!!

Anonymous poster hash: 12563...bf7
Skrevet

Egentlig burde man fjernet hele greia, skal nok se at "sykefraværet" går drastisk ned når man må ha sykemelding fra legen om man vil ha betalt de dagene man er borte. Eller gjøre som andre land, hvor de har egenmelding, men disse dagene er uten lønn!!

Resultatet av den slags endringer er jo dessverre ikke bare at folk som fusker slutter med det. Det betyr også at folk blir presset til å gå syke på jobb - evn smitte kunder og kollegaer - fordi de reelt ikke har råd til å bli hjemme selv om det både for helsen og for omgivelsen ville ha vært bedre.

Skrevet

Vel - det er faktisk direkte feil!

Forskning viser faktisk at der hvor mennesker (OG arbeidsgivere) selv blir fullstendig ansvarliggjort, går sykefraværet NED. I kommuner med 365 egenmeldingdager og null krav til sykmelding er sykefraværet faktisk lavere:)

Mange lener seg nok litt for mye på en sykmelding. det er faktisk lettere å være LENGER borte fra jobb med en sykmelding i handa enn når du for hver eneste fraværsdag må begrunne denne ovenfor din leder. Kortidsfraværet derimot er kanskje vanskeligere å gjøre noe med - med mindre ledere blir mer kompetente til å ta de vanskelige samtalene med medarbeidere som misbruker slite ordninger

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Forskning viser faktisk at der hvor mennesker (OG arbeidsgivere) selv blir fullstendig ansvarliggjort, går sykefraværet NED. I kommuner med 365 egenmeldingdager og null krav til sykmelding er sykefraværet faktisk lavere:)

Mange lener seg nok litt for mye på en sykmelding. det er faktisk lettere å være LENGER borte fra jobb med en sykmelding i handa enn når du for hver eneste fraværsdag må begrunne denne ovenfor din leder. Kortidsfraværet derimot er kanskje vanskeligere å gjøre noe med - med mindre ledere blir mer kompetente til å ta de vanskelige samtalene med medarbeidere som misbruker slite ordninger

Dette visste jeg ikke, trekker tilbake det jeg sa! ;) hehe..

Jeg syns bare det er så trist at det er så mange som misbruker denne ordningen. Har selv ei venninne som bruker alle egenmeldingene hun har krav på, ikke fordi hun er syk, men rett og slett fordi hun mener hun har krav på de..

Skrevet

Uff, snakk om god arbeidsmoral ja. Jeg har vært maks uheldig i år og brukt mange egenmeldingsdager i tillegg til å ha vært sykemeldt flere ganger og syns det er helt pyton. Får skikkelig dårlig samvittighet for det, så skjønner ikke helt hvordan folk får seg til å være hjemme når de er helt friske. Og jeg har en av de arbeidsplassene som faktisk kan slite en ut både fysisk og psykisk.

Anonymous poster hash: 0dc56...3b0

Skrevet

Her var det en dame som fortalte at hun måtte til legen og få sykmelding pga en dags hodepine tidlig i høst. Hun ville ikke bruke opp egenmeldingene sine på noe hun kunne få sykmelding for. Egenmeldingene hadde hun planlagt å bruke for å gjøre i stand til jul og for å ha fri for å kose seg med ungene mellom jul og nyttår.

Heldin vis tror jeg ikke det er mange som misbruker systemet sån.

Anonymous poster hash: b39bb...191
Skrevet

å bruke en egenmeldingsdag fordi man er sliten er ikke det verste jeg har hørt.. hvis det kan gjøre at man unngår å gå helt på en smell, og da også unngår lang sykemeldingsperiode, så synes jeg det må være fornuftig..

Problemet er jo de som sjekker hvor mange egenmeldingsdager de har igjen mot slutten av året, slik at de kan få brukt opp alle sammen!

Skrevet

Om dere bare visste hva folk ber om sykemelding for hos legen; de skal på ferie, men får ikke fri f.eks.

Og så har du de som når de først er hos legen vil ha sykemelding selv om man først skal bruke egenmelding (så de kan ha egenmeldingene til gode). Og nei, det er ikke snakk om sykemelding som varer lengre enn egenmeldingen.

Anonymous poster hash: 77e16...bd3

Skrevet

å bruke en egenmeldingsdag fordi man er sliten er ikke det verste jeg har hørt.. hvis det kan gjøre at man unngår å gå helt på en smell, og da også unngår lang sykemeldingsperiode, så synes jeg det må være fornuftig..

Problemet er jo de som sjekker hvor mange egenmeldingsdager de har igjen mot slutten av året, slik at de kan få brukt opp alle sammen!

Jeg forstår tankegangen din. Men sliten er ikke det samme som syk. Det er et faktum. Og å være utslitt av jobben er litt annerledes enn å være utslitt pga høyt aktivitetsnivå på fritida.

Hvis jeg skulle vært hjemme hver gang jeg var så sliten at jeg så dobbelt og bare har lyst til å spy, så hadde jeg vært mye vekk. Jeg legger meg heller halv ni og legger null planer, på den måten greier jeg å hente meg inn.

Skrevet

Jeg tar meg faktisk "friheten" i å bruke noen egenmeldinger innimellom (ca 3 ganger i året), selv om jeg egentlig ikke er direkte syk. Jeg gikk på en kjempesmell for noen år siden, og har enda ikke klart å hente meg inn. Når jeg kjenner symptomene på utbrenthet kommer snikende, prøver jeg først å roe alt helt ned; jeg er ikke sosial, jeg ber mannen ta mer ansvar hjemme osv. Om det ikke hjelper, ringer jeg sjefen og sier jeg er syk i 2-3 dager. På denne måten unngår jeg langtidssykemelding. Så jo, jeg vil si det er gunstig for meg og arbeidsplassen at jeg tar egenmeldingsdager når jeg er veldig sliten.

Anonymous poster hash: 41f83...4d5
Skrevet

Jeg tar meg faktisk "friheten" i å bruke noen egenmeldinger innimellom (ca 3 ganger i året), selv om jeg egentlig ikke er direkte syk. Jeg gikk på en kjempesmell for noen år siden, og har enda ikke klart å hente meg inn. Når jeg kjenner symptomene på utbrenthet kommer snikende, prøver jeg først å roe alt helt ned; jeg er ikke sosial, jeg ber mannen ta mer ansvar hjemme osv. Om det ikke hjelper, ringer jeg sjefen og sier jeg er syk i 2-3 dager. På denne måten unngår jeg langtidssykemelding. Så jo, jeg vil si det er gunstig for meg og arbeidsplassen at jeg tar egenmeldingsdager når jeg er veldig sliten.

Anonymous poster hash: 41f83...4d5

Men, det er jo helt noe annet enn om man bruker dagene til å vaske til jul. 

Anonymous poster hash: 5b25c...8c7

Skrevet

Her er både jeg, mannen og barna veldig lite syke. Så vi bruker egenmeldingene og syktbarn dagene til å slappe av å kose oss i løpet av året. Så klart bruker vi opp alle dagene.

Anonymous poster hash: 8dbcd...ef2

Skrevet

Jeg forstår tankegangen din. Men sliten er ikke det samme som syk. Det er et faktum. Og å være utslitt av jobben er litt annerledes enn å være utslitt pga høyt aktivitetsnivå på fritida.

Hvis jeg skulle vært hjemme hver gang jeg var så sliten at jeg så dobbelt og bare har lyst til å spy, så hadde jeg vært mye vekk. Jeg legger meg heller halv ni og legger null planer, på den måten greier jeg å hente meg inn.

det er jeg enig i.. det er jo fritiden som må ofres først!

Men jeg mener likevel at alle er tjent med å klare å ha en fornuftig 'jobb-fritid balanse' - så løsningen er ikke alltid å legge seg halv ni, og kutte ut alt av fritidsaktiviteter! Noen ganger kan en fridag fra jobben for å slappe av, hente seg inn igjen og gjøre unna litt husarbeid være det som skal til..

Anonymous poster hash: 65669...4d7

Skrevet

Her er både jeg, mannen og barna veldig lite syke. Så vi bruker egenmeldingene og syktbarn dagene til å slappe av å kose oss i løpet av året. Så klart bruker vi opp alle dagene.

Anonymous poster hash: 8dbcd...ef2

Troll!

Anonymous poster hash: b39bb...191

Skrevet

Det er bare å innføre redusert utbetaling ved sykdom, så stuper fraværet.

Det skjedde i Sverige. Ingen grunn til at vi skal være mye mer syke enn svenskene.

Dette jukset som skjer i dagen går jo utover alle. Tillit er limet i samfunnet vårt og når det brytes, må myndighetene gjøre noen grep. Vi lever fullstendig over evne i dette landet.

Anonymous poster hash: 6eb19...391
Skrevet

det er jeg enig i.. det er jo fritiden som må ofres først!

Men jeg mener likevel at alle er tjent med å klare å ha en fornuftig 'jobb-fritid balanse' - så løsningen er ikke alltid å legge seg halv ni, og kutte ut alt av fritidsaktiviteter! Noen ganger kan en fridag fra jobben for å slappe av, hente seg inn igjen og gjøre unna litt husarbeid være det som skal til..

Anonymous poster hash: 65669...4d7

Det skriver om en fridag for å slappe av, hente seg inn og gjøre unna husarbeid: ja, kanskje er det en fridag som skal til. Men skal man da ta en sykedag eller en fridag (ferie, fleks) for å gjøre det? Er du syk, eller skal du slappe av, drikek kaffe og vaske huset? Jeg mener faktisk at da bør man ta en feriedag. Hvis balansen jobb-fritid er feil så må man endre på det, slik at hverdagen blir overkommelig på sikt. Men gjør man det ved å være "syk" hjemme og vaske huset? For meg er det misbruk av sykeordningen. Er det bare jeg som synes det?

For øvrig er jeg enig i det som noen skrev om at kanskje kan en enkelt sykedag være bedre enn å kjøre seg så hardt at man blir sykemeldt over lengre tid.

hi

Skrevet

Er helt enig, men ser samtidig at det er forskjell på arbeodsplasser. Mannen min kan sette seg opp på fri/avspasering når det måtte passe (kontor). Jeg jobber i barnehage, og her er det faktisk ikke ofte det går pga vakter, sykdom og lignende, og må gjerne avtales en måned i forveien. Tror ikke noen misbruker egenmelding hos oss, men er man så sliten og ikke kan få fro selv om man sier man trenger det, så skjønner jeg faktiskbom noen gjør det...

Anonymous poster hash: a6ab0...f75

Skrevet

Jeg jobbet på sentralbord på et offentlig kontor for en tid tilbake, da var det mange som ringte rett før jul for å høre hvor mange dager egenmelding de hadde igjen. Selvsagt for å kunne ringe å si de var syke, for å få ekstra lang juleferie. Synes det er helt rart at folk våger noe sånn.

Anonymous poster hash: 520c4...4e2
Skrevet

Forskning viser faktisk at der hvor mennesker (OG arbeidsgivere) selv blir fullstendig ansvarliggjort, går sykefraværet NED. I kommuner med 365 egenmeldingdager og null krav til sykmelding er sykefraværet faktisk lavere:)

Har du noen linker til det? Såvidt jeg har hørt (ingen linker dessverre) er ikke sykefraværet vesentlig lavere hos ia-bedrifter enn ellers. 

Leger burde ikke ha lov til å skrive ut sykemelding hvis egenmelding kan brukes. Og karensdager er jeg veldig for, selv om det dessverre vil ramme dem som er mye syke. 

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vært borti slikt. Hos oss på jobben er det slik at folk gruer seg i hjel for å ringe inn syk. De dagene jeg har hatt sykt barn (2 dager) har jeg nesten gruet meg til å komme på jobb dagen etter. Dette gjelder flere på jobb. Sjefen er ikke sint og sur, men har ofte samtaler om det å ta en sykedag bare fordi vi vil ordne til jul o.l. er det virkelig noen som gjør det? Etter at hun tok det opp er jeg redd de skal mistenke slike ting om jeg må bli borte fra jobb en dag.

Anonymous poster hash: cce4a...02f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...