Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Nå har mitt 4. barn begynt på skolen. Minsten går i 1. klasse, eldste går i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg har sett og hørt mye gjennom tiden ungene har gått i barnehagen, barneskolen og også ungdomsskolen. Det som slår meg, er at minst 3 av 4 mobbere er barn av pedagoger (førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger). Tilfeldighet? Jeg tror ikke dette er en tilfeldighet, noe må det være! Hva er det egentlig pedagogene driver med hjemme med barna sine? Er normal folkeskikk-opplæring helt utdatert? Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Nå har mitt 4. barn begynt på skolen. Minsten går i 1. klasse, eldste går i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg har sett og hørt mye gjennom tiden ungene har gått i barnehagen, barneskolen og også ungdomsskolen. Det som slår meg, er at minst 3 av 4 mobbere er barn av pedagoger (førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger). Tilfeldighet? Jeg tror ikke dette er en tilfeldighet, noe må det være! Hva er det egentlig pedagogene driver med hjemme med barna sine? Er normal folkeskikk-opplæring helt utdatert? Anonymous poster hash: 127e1...d94 De gjør vel som mange andre....tar ikke med seg jobben hjem. Man er ikke pedagog for egne barn Anonymous poster hash: bc5e3...45b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Nå har mitt 4. barn begynt på skolen. Minsten går i 1. klasse, eldste går i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg har sett og hørt mye gjennom tiden ungene har gått i barnehagen, barneskolen og også ungdomsskolen. Det som slår meg, er at minst 3 av 4 mobbere er barn av pedagoger (førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger). Tilfeldighet? Jeg tror ikke dette er en tilfeldighet, noe må det være! Hva er det egentlig pedagogene driver med hjemme med barna sine? Er normal folkeskikk-opplæring helt utdatert? Anonymous poster hash: 127e1...d94 De gjør vel som mange andre....tar ikke med seg jobben hjem. Man er ikke pedagog for egne barn Anonymous poster hash: bc5e3...45b For noe utrolig tull! Anonymous poster hash: 1925b...fc2
Elsker livet Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Her er ikke barna av pedagogene mobbere så vidt jeg har fått med meg. Noen av dem er veldig rolige og enkle å forholde seg av natur. Mens ett par har altfor frie tøyler, så jeg oppfatter de som noe frekke, egoistiske og brautende. I tillegg ser jeg at pedagogene på både skolen og barnehagen er sløve når det kommer til bilsikring, refleksbruk og hjelm på sine barn. Det er gjerne deres barn som går med ballerinasko eller crocs på turdagen også.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Nå har mitt 4. barn begynt på skolen. Minsten går i 1. klasse, eldste går i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg har sett og hørt mye gjennom tiden ungene har gått i barnehagen, barneskolen og også ungdomsskolen. Det som slår meg, er at minst 3 av 4 mobbere er barn av pedagoger (førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger). Tilfeldighet? Jeg tror ikke dette er en tilfeldighet, noe må det være! Hva er det egentlig pedagogene driver med hjemme med barna sine? Er normal folkeskikk-opplæring helt utdatert? Anonymous poster hash: 127e1...d94 De gjør vel som mange andre....tar ikke med seg jobben hjem. Man er ikke pedagog for egne barn Anonymous poster hash: bc5e3...45b For noe utrolig tull! Anonymous poster hash: 1925b...fc2 Javel hvis du sier det så.... Anonymous poster hash: bc5e3...45b
MammantilNurket Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ... Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI. Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge. Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Nå har mitt 4. barn begynt på skolen. Minsten går i 1. klasse, eldste går i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg har sett og hørt mye gjennom tiden ungene har gått i barnehagen, barneskolen og også ungdomsskolen. Det som slår meg, er at minst 3 av 4 mobbere er barn av pedagoger (førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger). Tilfeldighet? Jeg tror ikke dette er en tilfeldighet, noe må det være! Hva er det egentlig pedagogene driver med hjemme med barna sine? Er normal folkeskikk-opplæring helt utdatert? Anonymous poster hash: 127e1...d94 De gjør vel som mange andre....tar ikke med seg jobben hjem. Man er ikke pedagog for egne barn Anonymous poster hash: bc5e3...45b Andre ikke-pedagoger er heller ikke pedagoger hjemme. Eller? Jeg skjønte ikke helt hva du mente her. Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ... Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI. Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge. Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle. Du kan le så mye du vil av dette, du. Erfaringene mine endrer seg ikke av den grunn. Følte du deg truffet? Anonymous poster hash: 127e1...d94
MammantilNurket Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ... Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI. Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge. Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle. Du kan le så mye du vil av dette, du. Erfaringene mine endrer seg ikke av den grunn. Følte du deg truffet? Anonymous poster hash: 127e1...d94 På ingen måte. Det er helt greit at du har hatt dårlige erfaringer med barn av pedagoger. Innlegget ditt er imidlertid bare basert på anekdotisk empiri og synsing. Du oser formelig av lærerforakt og fordommer. Er det ikke på tide å la en annen yrkesgruppe få gjennomgå? Jeg er, for min del, skråsikker på at barn av løvetemmere spiser snørr - hele tiden!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Nå har mitt 4. barn begynt på skolen. Minsten går i 1. klasse, eldste går i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg har sett og hørt mye gjennom tiden ungene har gått i barnehagen, barneskolen og også ungdomsskolen. Det som slår meg, er at minst 3 av 4 mobbere er barn av pedagoger (førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger). Tilfeldighet? Jeg tror ikke dette er en tilfeldighet, noe må det være! Hva er det egentlig pedagogene driver med hjemme med barna sine? Er normal folkeskikk-opplæring helt utdatert? Anonymous poster hash: 127e1...d94 De gjør vel som mange andre....tar ikke med seg jobben hjem. Man er ikke pedagog for egne barn Anonymous poster hash: bc5e3...45b Andre ikke-pedagoger er heller ikke pedagoger hjemme. Eller? Jeg skjønte ikke helt hva du mente her. Anonymous poster hash: 127e1...d94 Er du ikke utdannet pedagog, så er du ikke pedagog hjemme heller nei. Jeg jobber som pedagog, og mange av mine kolleger sier at det er ikke så lett å være pedagogisk riktig for egne barn. Noe jeg selv og erfarer. Men det betyr ikke at pedagoger oppdrar mobbere som valser over andre barn, men at oppdragelse er like vanskelig for de som jobber som pedagoger som for andre foreldre. Selv om en er pedagog så har man ikke riktig svar på alt. Men det blir jo uasnsett feil å trekke de konklusjonene som du gjør Anonymous poster hash: bc5e3...45b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ... Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI. Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge. Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle. Du kan le så mye du vil av dette, du. Erfaringene mine endrer seg ikke av den grunn. Følte du deg truffet? Anonymous poster hash: 127e1...d94 På ingen måte. Det er helt greit at du har hatt dårlige erfaringer med barn av pedagoger. Innlegget ditt er imidlertid bare basert på anekdotisk empiri og synsing. Du oser formelig av lærerforakt og fordommer. Er det ikke på tide å la en annen yrkesgruppe få gjennomgå? Jeg er, for min del, skråsikker på at barn av løvetemmere spiser snørr - hele tiden! Det er klart man får noen fordommer etterhvert. Eller kan man kalle det fordommer når noe viser seg igjen og igjen? Kanskje er det et fenomen akkurat her jeg bor. Jeg er ikke den eneste som har denne tanken, eller har denne erfaringen, for å si det sånn. Løvetemmere er det lite av her i distriktet, så de kan jeg ikke si så mye om. Jeg har aldri påstått at dette er empiri, jeg sier at dette er mine erfaringer. Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #12 Skrevet 16. desember 2014 Min mor sier at barna til pedagoger, prester og psykologer er de mest ufordragelige. Og foreldrene er totalt blindet når det kommer til egne barn. Min mor er selv pedagog og lærer, men har alltid brukt sunn fornuft hjemme. Selvfølgelig er dette noe hun fleiper om og ikke mener 100%, men det er nok et lite snev av sannhet i det Anonymous poster hash: f5822...c39
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #13 Skrevet 16. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ... Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI. Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge. Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle. Dagens herligste innlegg:) Nå måtte jeg le litt:) Lurer på hva det er med oss pedagoger som gjør at "alle" føler at det er greit å kritisere alt vi gjør, nå også barna våre. Anonymous poster hash: bcee0...e28
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #14 Skrevet 16. desember 2014 Min mor sier at barna til pedagoger, prester og psykologer er de mest ufordragelige. Og foreldrene er totalt blindet når det kommer til egne barn. Min mor er selv pedagog og lærer, men har alltid brukt sunn fornuft hjemme. Selvfølgelig er dette noe hun fleiper om og ikke mener 100%, men det er nok et lite snev av sannhet i det Anonymous poster hash: f5822...c39 Hehe, klok mor du har;) Jeg må faktisk innrømme selv at jeg er pedagog Men jeg legger fra meg jobben på jobben og jeg er mamma hjemme. Å være mamma hjemme er noe annet enn pedagog. Og det er kanskje det jeg lurer på; er noen pedagoger litt for pedagogiske hjemme? HI Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #15 Skrevet 16. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ... Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI. Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge. Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle. Dagens herligste innlegg:) Nå måtte jeg le litt:) Lurer på hva det er med oss pedagoger som gjør at "alle" føler at det er greit å kritisere alt vi gjør, nå også barna våre. Anonymous poster hash: bcee0...e28 Igjen, dette er basert på egne erfaringer. Jeg er vel heller ikke "alle". Og jeg er selv pedagog HI Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #16 Skrevet 16. desember 2014 Jeg er barn av pedagog. Hadde noen år på skolen hvor jeg var grusom, for å hevde meg selv og skule min usikkerhet. Jeg mobba. Broren min derimot var et mobbeoffer. Vi er begge barn av pedagog, men den teorien din må du lenger ut på landet med. Anonymous poster hash: dd4df...552
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #17 Skrevet 16. desember 2014 Jeg er barn av pedagog. Hadde noen år på skolen hvor jeg var grusom, for å hevde meg selv og skule min usikkerhet. Jeg mobba. Broren min derimot var et mobbeoffer. Vi er begge barn av pedagog, men den teorien din må du lenger ut på landet med. Anonymous poster hash: dd4df...552 Okei. Har du noen teori? Hvorfor følte du at du måtte hevde deg selv? Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #18 Skrevet 16. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ...Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI.Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge.Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle.Dagens herligste innlegg:) Nå måtte jeg le litt:)Lurer på hva det er med oss pedagoger som gjør at "alle" føler at det er greit å kritisere alt vi gjør, nå også barna våre.Anonymous poster hash: bcee0...e28 Igjen, dette er basert på egne erfaringer. Jeg er vel heller ikke "alle". Og jeg er selv pedagog HI Anonymous poster hash: 127e1...d94 Mente ikke at du er alle, men det er jo daglig negative tråder om pedagoger på dette forumet. At du selv er pedagog, og starter en slik tråd synes jeg at er pinlig. Er det rart at vi som yrkesgrupper har lav status når våre egne til og med har holdninger som deg? Anonymous poster hash: bcee0...e28
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #19 Skrevet 16. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ...Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI.Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge.Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle.Dagens herligste innlegg:) Nå måtte jeg le litt:)Lurer på hva det er med oss pedagoger som gjør at "alle" føler at det er greit å kritisere alt vi gjør, nå også barna våre.Anonymous poster hash: bcee0...e28 Igjen, dette er basert på egne erfaringer. Jeg er vel heller ikke "alle". Og jeg er selv pedagog HI Anonymous poster hash: 127e1...d94 Mente ikke at du er alle, men det er jo daglig negative tråder om pedagoger på dette forumet. At du selv er pedagog, og starter en slik tråd synes jeg at er pinlig. Er det rart at vi som yrkesgrupper har lav status når våre egne til og med har holdninger som deg? Anonymous poster hash: bcee0...e28 Så man skal ikke være kristisk? Når så mye som 3 av 4 av alle mobbere jeg har vært borti (ifbm barna mine) er barn av pedagoger, så stiller jeg spørsmål ved dette. Skal jeg som pedagog tenke at dette er tilfeldig og bare automatisk støtte mine "medsøstre"? For det ville jeg synes var pinlig! Jeg sier ikke at alle barn av pedagoger er mobbere, jeg sier at 3 av 4 barn som mobber er barn av pedagoger (mine erfaringer). Det er en vesentlig forskjell. Anonymous poster hash: 127e1...d94
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #20 Skrevet 16. desember 2014 Hallo?? Det er da åpenbart: Vi pedagoger vil jo ikke at VÅRE barn skal bli gruppens hakkekylling. Derfor bruker vi alle triks og knep vi kan for å oppdra våre egne barn til mobbende pøbler ...Når denne jobben er gjort gir vi blaffen i barna våre. Vi har mer enn nok å henge fingrene i på jobb ... dessuten får vi jo ikke betalt for å oppdra våre egne barn. På fritiden har også vi krav på FRI.Ærlig talt! Dette innlegget er faktisk noe av det mest tullete jeg har lest her inne på lenge.Det blir jo som å si at av barna til ernæringsfysiologer blir tre av fire overvektige, eller at tre av fire barn av politifolk blir kriminelle.Dagens herligste innlegg:) Nå måtte jeg le litt:)Lurer på hva det er med oss pedagoger som gjør at "alle" føler at det er greit å kritisere alt vi gjør, nå også barna våre.Anonymous poster hash: bcee0...e28 Igjen, dette er basert på egne erfaringer. Jeg er vel heller ikke "alle". Og jeg er selv pedagog HI Anonymous poster hash: 127e1...d94 Mente ikke at du er alle, men det er jo daglig negative tråder om pedagoger på dette forumet. At du selv er pedagog, og starter en slik tråd synes jeg at er pinlig. Er det rart at vi som yrkesgrupper har lav status når våre egne til og med har holdninger som deg? Anonymous poster hash: bcee0...e28 Så man skal ikke være kristisk? Når så mye som 3 av 4 av alle mobbere jeg har vært borti (ifbm barna mine) er barn av pedagoger, så stiller jeg spørsmål ved dette. Skal jeg som pedagog tenke at dette er tilfeldig og bare automatisk støtte mine "medsøstre"? For det ville jeg synes var pinlig! Jeg sier ikke at alle barn av pedagoger er mobbere, jeg sier at 3 av 4 barn som mobber er barn av pedagoger (mine erfaringer). Det er en vesentlig forskjell. Anonymous poster hash: 127e1...d94 Har du annet grunnlag enn egne erfaringer for å si at 3 av 4 barn som mobber er barn av pedagoger? Hvis ikke så er du veldig sneversynt. Jeg er helt enig i at ikke alle barn av pedagoger er så veloppdragne, har møtt flere av de. Men jeg tror uansett at forskjellen på barn av pedagoger er like stor som hos barn av ikke-pedagoger. Men det er jo veldig synlig når mamma/pappa er pedagog, og man blir fort dømt av andre. Jeg mener at man er ikke pedagog for egne barn, da er man mamma/pappa. Noen kan nok være litt overpedagogiske, men jeg forstår ikke at det kan gjøre barnet til en mobber Anonymous poster hash: bc5e3...45b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #21 Skrevet 16. desember 2014 Jeg er barn av pedagog. Hadde noen år på skolen hvor jeg var grusom, for å hevde meg selv og skule min usikkerhet. Jeg mobba.Broren min derimot var et mobbeoffer.Vi er begge barn av pedagog, men den teorien din må du lenger ut på landet med.Anonymous poster hash: dd4df...552 Okei. Har du noen teori?Hvorfor følte du at du måtte hevde deg selv? Anonymous poster hash: 127e1...d94 Fordi jeg var feit og hadde mellomrom mellom fortennner, derfor måtte jeg hevde meg selv og sørge for å bli fryktet. Hvis ikke hadde jeg vært et lett offer. Anonymous poster hash: dd4df...552
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #22 Skrevet 16. desember 2014 Jeg har langt mer mot pedagoger - som i "master i pedagogikk" - enn jeg har mot noen stakkars A4 lærer/førskolelærer/etc eller barna deres. Anonymous poster hash: da9b6...e22
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #23 Skrevet 16. desember 2014 Jeg har langt mer mot pedagoger - som i "master i pedagogikk" - enn jeg har mot noen stakkars A4 lærer/førskolelærer/etc eller barna deres. Anonymous poster hash: da9b6...e22 Hvorfor det? Anonymous poster hash: b077e...c38
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #24 Skrevet 16. desember 2014 Her i huset er mannen pedagog, men jeg føler da ikke at han er bedre en meg når det kommer til barneoppdragelse. Når vi diskuterer barneoppdragelse så veger da meningene våre likt. Å oppdra barn er ikke noe en kan lese seg til. Ofte så lærer jo pedagoger mange forskjellige teorier og ingen kan med sikkerhet si at en teori stemmer overens med sine barn. Anonymous poster hash: 4cad3...e3a
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #25 Skrevet 16. desember 2014 Er faktisk enig med HI. Om ikke disse barna er mobbere, så skaper de iallefall mye uro i klassen, fotballgrupper etc. Styret og bestemmer og tror de er verdens midtpunkt. Det snodige er at det faktisk var en pedagog som gjorde meg oppmerksom på dette for mangen år siden . Anonymous poster hash: 51e89...edf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå