Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #26 Skrevet 15. desember 2014 Det er vel sikkert fordi man i Norge ofte blir nektet all form for smertelindring. Har hatt tre fødsler med grusomme smerter, ble nektet epidural både på fødselen som varte i over 1 døgn, den som ble satt i gang med drypp der det var tid til å sette epidural før dryppet ble satt (hadde vannavgang og 5 cm åpning, epidural er "godkjent" fra 4 cm) og under fødsel nr 3 som varte i 14 timer der det ikke var noen indikasjoner MOT epidural. Nå skal jeg snart føde nr 4 og gruer meg som en hund, må vel føde uten smertelindring nå igjen. Og nei, varme kluter, massasje og sånt annet tull er piss i havet mot dobbeltrier som ligger mellom 140 og 150 på riemåleren i flere timer uten pauser for å hente seg inn. Så her ble det hyl og brøl. Har ei venninne som fødte i England og fikk smertestillende og kjempebra individuell oppfølgning, hun følte seg ivaretatt og slapp mye av smertene. Hvilken begrunnelse ga de for å nekte deg epidural? Anonymous poster hash: a9be2...e9e
Luksusdyret Skrevet 15. desember 2014 #27 Skrevet 15. desember 2014 Det er vel sikkert fordi man i Norge ofte blir nektet all form for smertelindring. Har hatt tre fødsler med grusomme smerter, ble nektet epidural både på fødselen som varte i over 1 døgn, den som ble satt i gang med drypp der det var tid til å sette epidural før dryppet ble satt (hadde vannavgang og 5 cm åpning, epidural er "godkjent" fra 4 cm) og under fødsel nr 3 som varte i 14 timer der det ikke var noen indikasjoner MOT epidural. Nå skal jeg snart føde nr 4 og gruer meg som en hund, må vel føde uten smertelindring nå igjen. Og nei, varme kluter, massasje og sånt annet tull er piss i havet mot dobbeltrier som ligger mellom 140 og 150 på riemåleren i flere timer uten pauser for å hente seg inn. Så her ble det hyl og brøl. Har ei venninne som fødte i England og fikk smertestillende og kjempebra individuell oppfølgning, hun følte seg ivaretatt og slapp mye av smertene. Hvilken begrunnelse ga de for å nekte deg epidural? Anonymous poster hash: a9be2...e9e Ingen faktisk. Altså, ingen MEDISINSK begrunnelse. Første gangen sa de at det ikke var vanlig med epidural i Norge (bodde da kun 3 år i Norge og visste ikke bedre), andre gangen ble jeg fortalt at det gjør jo vondt å føde så slik skal det være, tredje gangen fikk jeg beskjed at "vi prøver uten og så ser vi". That's it. Så jeg er forberedt til å føde uten noen ting denne her gangen også.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #28 Skrevet 15. desember 2014 Det er vel sikkert fordi man i Norge ofte blir nektet all form for smertelindring. Har hatt tre fødsler med grusomme smerter, ble nektet epidural både på fødselen som varte i over 1 døgn, den som ble satt i gang med drypp der det var tid til å sette epidural før dryppet ble satt (hadde vannavgang og 5 cm åpning, epidural er "godkjent" fra 4 cm) og under fødsel nr 3 som varte i 14 timer der det ikke var noen indikasjoner MOT epidural. Nå skal jeg snart føde nr 4 og gruer meg som en hund, må vel føde uten smertelindring nå igjen. Og nei, varme kluter, massasje og sånt annet tull er piss i havet mot dobbeltrier som ligger mellom 140 og 150 på riemåleren i flere timer uten pauser for å hente seg inn. Så her ble det hyl og brøl. Har ei venninne som fødte i England og fikk smertestillende og kjempebra individuell oppfølgning, hun følte seg ivaretatt og slapp mye av smertene. Hvilken begrunnelse ga de for å nekte deg epidural? Anonymous poster hash: a9be2...e9e Ingen faktisk. Altså, ingen MEDISINSK begrunnelse. Første gangen sa de at det ikke var vanlig med epidural i Norge (bodde da kun 3 år i Norge og visste ikke bedre), andre gangen ble jeg fortalt at det gjør jo vondt å føde så slik skal det være, tredje gangen fikk jeg beskjed at "vi prøver uten og så ser vi". That's it. Så jeg er forberedt til å føde uten noen ting denne her gangen også. Wow, jeg fikk med en gang jeg bad om det, enda jeg var forberedt på å måtte krangle meg til det. Eneste var at de ville ha bekreftet at jeg var helt sikker på at jeg ville det, siden jeg hadde sagt på forhånd at jeg helst ville prøve å unngå det. Jeg spurte da om det var sånn at alle som ville fikk det, for jeg syntes det var rart at det var så lett, og fikk til svar at så lenge det ikke var noen medisinsk grunn til å la være og man var på rette stedet i fødselen, så fikk man. Litt forskjellig praksis rundt omkring da skjønner jeg... eller kanskje bare en enkelt jordmor med egne meninger? Anonymous poster hash: a9be2...e9e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #29 Skrevet 15. desember 2014 Brølte så høyt at jeg skjemtes i flere dager etterpå Fikk også epidural, men den ble avslått når presset begynte. Takk skal dere f.. meg ha.. Anonymous poster hash: 80ae4...da0
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #30 Skrevet 15. desember 2014 Fødte med epidural første gang. Lagde ingen lyder. Kjente ikke pressriene engang. Jeg sov mellom riene og måtte vekkes. Andre gang: null bedøvelse. Ikke engang lystgass på slutten. Trodde jeg skulle revne i to! Helt jævlig, og ja, skal love dere at jeg hylte!!! Jeg var forresten helt musestille da jeg brakk ryggen. Men det var bare blåbær i forhold til min siste fødsel! Anonymous poster hash: 7b05b...3d5
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #31 Skrevet 15. desember 2014 Jeg skrek litt ja, men ikke sånn som på film! Gutten min satt fast og kom med albuen først.Så det gikk mye i:"Auuuu, nå knekker bekkenet mitt!" "Å herregud å vondt det gjør!"Hadde pressrier i nesten 3 timer......Brukte bare lystgass og nå i ettertid tenker jeg, hvorfor prøvde de ikke sugekopp eller noe annet?Keisersnitt? Anonymous poster hash: 55789...fd0
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #32 Skrevet 15. desember 2014 Hylte 1 gang, ved 8 cm åpning. Ropte "hjelp meg" til samboeren min han ble redd kan du tro...... Da var ikke jordmødrene tilstede. Ellers var de der, og da turte jeg ikke var stille som en mus bortsett fra grynting under riene. Anonymous poster hash: f4401...180
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #33 Skrevet 15. desember 2014 Med første så var jeg helt lamslått av hvor ekstremt vondt det var, både psykisk og fysisk. Var alene nesten hele tiden, og skalv mye.. Var nesten sikker på at jeg skulle dø. Lang fødsel, nesten to dager, men ingen brøling. tror jeg var for svak, eller redd. Heldigvis så beklaget alle seg veldig, og fortalte at rutinene hadde sviktet, og jeg hadde kommet utav "systemet" deres den helgen. Med neste så ble det heller ingen brøling eller roping, da det var så vondt på slutten av jeg datt ut og inn av bevisthet på hver pressrie. Og det var faktisk utrolig deilig!! Så deilig å "dette ut" litt innimellom all smertene. Så den vondeste(fysisk) var den beste! Anonymous poster hash: 506c7...50f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #34 Skrevet 15. desember 2014 Det er vel sikkert fordi man i Norge ofte blir nektet all form for smertelindring. Har hatt tre fødsler med grusomme smerter, ble nektet epidural både på fødselen som varte i over 1 døgn, den som ble satt i gang med drypp der det var tid til å sette epidural før dryppet ble satt (hadde vannavgang og 5 cm åpning, epidural er "godkjent" fra 4 cm) og under fødsel nr 3 som varte i 14 timer der det ikke var noen indikasjoner MOT epidural. Nå skal jeg snart føde nr 4 og gruer meg som en hund, må vel føde uten smertelindring nå igjen. Og nei, varme kluter, massasje og sånt annet tull er piss i havet mot dobbeltrier som ligger mellom 140 og 150 på riemåleren i flere timer uten pauser for å hente seg inn. Så her ble det hyl og brøl. Har ei venninne som fødte i England og fikk smertestillende og kjempebra individuell oppfølgning, hun følte seg ivaretatt og slapp mye av smertene. Hvilken begrunnelse ga de for å nekte deg epidural? Anonymous poster hash: a9be2...e9e Ingen faktisk. Altså, ingen MEDISINSK begrunnelse. Første gangen sa de at det ikke var vanlig med epidural i Norge (bodde da kun 3 år i Norge og visste ikke bedre), andre gangen ble jeg fortalt at det gjør jo vondt å føde så slik skal det være, tredje gangen fikk jeg beskjed at "vi prøver uten og så ser vi". That's it. Så jeg er forberedt til å føde uten noen ting denne her gangen også. I Norge er faktisk ikke fødeepidural/fødespinal en prioritert oppgave for anestesilegene. Iallefall ikke på litt mindre sykehus der de ikke har egne anestesileger som kun hører til på gyn/føde. De har innimellom en del viktigere oppgaver som haster mer. Fødeepidural og fødespinal er ikke livreddende og blir kun utført når de har tid og mulighet. Anonymous poster hash: 1598f...6d1
Elsker livet Skrevet 15. desember 2014 #35 Skrevet 15. desember 2014 Har vel rautet litt rett før pressriene. Under pressriene har jeg hatt så vondt at jeg ikke klarer å snakke eller formidle noen som helst. Har prøvd å spørre om hvor mange pressrier jordmor trodde det var igjen før babyen var ute, men har ikke klart å fullføre. Jeg er nok en som generelt blir stille når jeg har store smerter.
ærlig talt Skrevet 15. desember 2014 #36 Skrevet 15. desember 2014 Jeg ble bedt om å ti stille under min første fødsel. Jeg skrek så høyt jeg kunne, jeg trodde seriøst jeg skulle dø! Og det skremte meg at ingen andre skjønte det Vel, jeg startet ropinga etter 1 time med pressrier. Det kjentes ut som om en basketball var på vei ut ørene. Alt annet enn hodet var egentlig ganske bedøvd. Det endte med haste-ks (stort barn), og da jeg fikk vite at jeg skulle rulles inn til operasjonssalen, fikk tåta en annen lyd. Da ble jeg livredd for babyen min og ble litt paralysert. Jeg lagde ikke en lyd. Smerte er relativt, subjektiv og kommer an på situasjonen!
Dama på bygda Skrevet 16. desember 2014 #37 Skrevet 16. desember 2014 Begge fødsler uten noe form for smertestillende. Ikke direkte hyl men noen merkelige brølelyder inni puta og genseren til samboer😁
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #38 Skrevet 16. desember 2014 Jeg brølte nok litt under pressriene ja. Jordmor fortalte meg når jeg kom meg til hektene igjen hva jeg hadde sagt/ropt. Og jeg kjenner jeg er litt flau nå 1. "Hjelp meg p holde inne babyen, jeg må bæsje" 2. "Nei, helt seriøst, jeg må faktisk på do! Jeg kan da ikke ligge her å gjøre mitt fornødne foran kjæresten min!!" 3. "Er dere helt sikkert på at det skal gjøre så jævla vondt?! " Huff, takk og pris for en jordmor med humor og Glimt i øyet Anonymous poster hash: 67406...f69
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #39 Skrevet 16. desember 2014 Jeg brølte nok litt under pressriene ja. Jordmor fortalte meg når jeg kom meg til hektene igjen hva jeg hadde sagt/ropt. Og jeg kjenner jeg er litt flau nå 1. "Hjelp meg p holde inne babyen, jeg må bæsje" 2. "Nei, helt seriøst, jeg må faktisk på do! Jeg kan da ikke ligge her å gjøre mitt fornødne foran kjæresten min!!" 3. "Er dere helt sikkert på at det skal gjøre så jævla vondt?! " Huff, takk og pris for en jordmor med humor og Glimt i øyet Anonymous poster hash: 67406...f69 Fikk forresten ingen smertelindring, det ble ikke tid til det. Rask og effektiv fødsel Anonymous poster hash: 67406...f69
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #40 Skrevet 16. desember 2014 Ropte ikke noe første gang, men andre gang kom det noen brøl gitt! Anonymous poster hash: e75bf...8ff
Superdolly Skrevet 16. desember 2014 #41 Skrevet 16. desember 2014 Under første fødsel fikk jeg en sprøyte med Petidin, og det var et j****g dårlig valg av jordmor å gi til ei jente som hadde spydd seg gjennom svangerskapet. Så jeg spratt opp fra senga, løp inn på badet og knelte med hodet ned i do. Fikk ikke hylt så mye da... Under fødsel nr to skrek jeg fra jeg kom inn på sykehuset: "Ikke gi meg smertestillende! Jeg vil ikke ha smertestillende! Ikke gi meg smertestillende!" Til jordmor sa jeg måtte holde munn og føde. Nr tre kom så fort at jeg ikke rakk å begynne å hyle en gang.
Fashionista Skrevet 16. desember 2014 #42 Skrevet 16. desember 2014 Jeg brølte, bannet, lure og skreik!!😂 Hadde en slags drømmefantasi om at jeg bare skulle presse babyen ut på et par pes, men nærmere 36t med rier of smerter gjorde at jeg ærlig talt ga faen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå