Gå til innhold

Angående "roping / hyling" under fødselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg ser på enkelte tv-program om fødsler, legger jeg raskt merke til at mange av de fødende kvinnene i minst mulig grad, roper av smerte gjennom forløsningen.

- De nesten * ler *, og spør om de kan presse, nå? ... ( i mens de sitter å filer neglene ) :sminkedokke:

Hvilken lindring får de egentlig?

Den første gangen, fikk jeg epidural, ( og  jeg synes ikke den var til stor hjelp da babyen var på vei ut ).

Den andre gangen fikk jeg lystgass, men den hadde ingen effekt på meg, da jeg kom inn med 7 cm, og begynte pressingen en liten time etterpå.

- Og ja, - jeg ropte... - Høyt.. :rope:

Husker du selv hvordan du var, gjennom fødselen?

.. enkelte klarer jo rett og slett å bare bite smerten i seg..

Anonymous poster hash: 014b9...7fd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000 tidligere tråder om dette.

Anonymous poster hash: d5290...855
Skrevet

Har inntrykk av at de får lystgass under hele fødselen i USA og i England...

Jeg ropte ikke under fødselen, det orket jeg ikke!

Prøvde å fokusere veldig på detaljer rundt meg og det jeg skulle gjøre men stønnet nok endel... Fikk lystgass som var min "redning"

Anonymous poster hash: e5d0a...44a
Skrevet

Jeg ropte ikke under fødselene mine, jeg lå bare helt stille å håpte jeg overlevde den grusomme smerten...

Anonymous poster hash: 70f67...99e

Skrevet

Begge mine fødsler fødet jeg uten smertelindring, selv om den første fødselen tok kjempe lang tid. Jeg fant min egen pusteteknikk som gjorde at smertene dempet seg. Samtidig holdt jeg hodet kaldt og var rolig under hendelsesforløpet. I ettertid sa jordmora mi at vanligvis når det har gått så langt tid, så begynner vordende mor å bli stresse og har det så vondt at ungen i magen får som regel høy hjerterytmer, og keisersnitt er realitet. På siste fødselen var det kjempe vondt hver gang riene kom, dem var intense, men jeg klarte sett og vis å holde ut. Heldigvis kom ungen ut bare 1 time etter :)

Anonymous poster hash: ffb39...0d6
Skrevet

Jeg var helt smertefri fra jeg fikk epidural til pressriene begynte. Vanvittig deilig, for det ble MYE skriking før det. :P Men jeg filte ikke neglene da, jeg sov. ;)

Anonymous poster hash: a9be2...e9e
Skrevet

Har født 3 ganger, og skrek bare under den ene fødselen. Da satt barnet fast og det ble temmelig brutalt. Var helt uten smertelindring og de måtte 5 stykker til for å bryte ungen løs, de revnet og spjælet, de dro så hardt i ungen at den fikk varige men, det endte i brudd og flere andre skader. Det er helt utrolig at man kan kjenne slik smerte uten å besvime egentlig....

De to andre fødslene skrek jeg ikke, følte ikke behov for det selv om det jo var smertefullt.

Anonymous poster hash: baedd...c75
Skrevet

Begge mine fødsler fødet jeg uten smertelindring, selv om den første fødselen tok kjempe lang tid. Jeg fant min egen pusteteknikk som gjorde at smertene dempet seg. Samtidig holdt jeg hodet kaldt og var rolig under hendelsesforløpet. I ettertid sa jordmora mi at vanligvis når det har gått så langt tid, så begynner vordende mor å bli stresse og har det så vondt at ungen i magen får som regel høy hjerterytmer, og keisersnitt er realitet. På siste fødselen var det kjempe vondt hver gang riene kom, dem var intense, men jeg klarte sett og vis å holde ut. Heldigvis kom ungen ut bare 1 time etter :)

Forresten så ropte jeg ikke under noen av fødslene mine. Hadde nok å fokusere på pusteteknikken min.

Skrevet

Jeg var stille under første, brølte og brølte under andre og med tredje lå jeg stille med totalt panikk å håpa jeg og ungen overlevde...

Gjest Antarctica
Skrevet

Gaula alle tre gangene, men i varierende mengde.

Tror de programmene gir folk litt urealistisk bilde, hvis man seinere drar på føden og forventer at man skal kunne stelle negler og konversere samtidig mens man føder ...

Skrevet

Har en venninne som har 3 barn. Et av dem er født i USA. Hun hadde epidural med alle 3, men den hun fikk i USA var mye sterkere enn her hjemme. Hun kjente omtrent ingenting av hverken åpningsrier eller pressrier. De 2 fødslene hun har hatt i Norge, med epidural, kjente hun mye mer av spesielt pressriene.

Anonymous poster hash: 87aa0...50e
Skrevet

De får vel mye større doser smertestillende i USA, i Norge blir jo epiduralen slått av ved pressrienr slik at mor skal ha den "naturlige" trykketrangen.

Jeg stønner og mmm'et med nr 1, med nr to skrek jeg på de siste pressriene.

Anonymous poster hash: b3fcf...b68

Skrevet

Gikk fra første rie til barnet ute på 3 timer uten smertestillende med førstemann. Jordmor ba meg prøve å holde litt tilbake så ikke andre fødende skulle bli skremt.

Skrevet

Ikke så mye skriking, men mer rauting. En hel del rauting.

Skrevet

Jeg var helt smertefri fra jeg fikk epidural til pressriene begynte. Vanvittig deilig, for det ble MYE skriking før det. :P Men jeg filte ikke neglene da, jeg sov. ;)

Anonymous poster hash: a9be2...e9e

Samme her, epiduralen tok all smerte, men kjente det godt når jeg pressa. Før pressinga spiste jeg druer og sov litt..

Anonymous poster hash: 189eb...73c

Skrevet

4 barn. Brølte på fødsel nr 2. Fikk akutt fødselsangst og mistet dermed fokus og kontroll. Dessuten gikk jeg brått i fødsel. Rett på 7-8 cm rier. Kroppen fikk jo sjokk. Fødsel nr 1 var mye verre, men da ble jeg gradvis tilvendt økende smerte. På fødsel 3 og 4 løste jeg kryssord, lo og spøkte frem til pressing. Fødsel nr 4 fikk jeg faktisk epidural før de satt fødselen i gang, så var helt smertefri frem til pressing. Snål fødsel :)

Skrevet

Fikk epidural rundt 5-6 cm og var TOTALT smertelindret. Merket ingenting!

Trodde jeg skulle nr. 2, da var ungen på vei ut!

Skrevet

Ingen smertelindring og ingen roping. Mer opptatt av pusting, som fikk bort fokus på smerter :)

Anonymous poster hash: 945a5...b5b

Skrevet

Ropte vel ikke under selve fødselen. Men frem til jeg fikk epidural skrek jeg som en stukken gris. Etter 2 døgn med rier og null søvn (før epidural) var jeg så sliten at jeg ikke fikk med meg noe særlig av selve fødselen.

Anonymous poster hash: e4ae0...7ac

Skrevet

Med förste så fikk jeg eda,og kunne konsentrere meg om pusting og sånne ting. Sove gjorde jeg også. Ble en lang födsel. Nå med nr 2 så kom det en del lyder. Men det var for at hele födselen gikk på 1 1/2 time. Hade ingen smertelindring. Og presset bare 2 ganger. Gikk litt fort i svingen der kan du tro :ler:

Skrevet

Med første fødsel lagde jeg ikke en lyd, mem under andre fødsel tror jeg de hørte meg i andre enden av sykehuset!

Anonymous poster hash: 1dea0...0c1

Skrevet

Eneste gangen jeg hylte under min fødsel var når de uten forvarsel og bedøvelse klipte meg. Den smerten kom så overraskende på meg at jeg slapp ut litt lyd.

Jeg hadde en veldig tøff fødsel med et barn som satt fast pga feil utforming av bekkenet, så det var som å trykke ut noe "mot en vegg", men alikavell laget jeg lite lyd.

Jeg vender meg innover i meg selv når jeg har det kjipt. :)

Skrevet

Jeg har et diffust minne om at jeg brøler av skrekk og angst under første fødsel. Den var faktisk så fæl at jeg nesten har fortrengt den fullstendig, takk og pris. 

Fødsel nr 2 fikk jeg epidural med en gang, men den ble slått av ved pressing. Jeg brølte hver gang jeg presset, hadde ikke stemme dagen etter. Ikke fordi det var så jævlig vondt, men fordi jeg presset bedre når jeg brølte. 

Anonymous poster hash: b25c5...fa1
Skrevet

Jeg fødte uten epidural begge gangene og brølte ikke. Men jeg er en sånn som går inn i meg selv når jeg har vondt, så jeg lå stille og bare pustet meg gjennom det. Hvis jeg begynner å skrike og styre, får jeg bare mer vondt, så det funker dårlig. Det betyr derimot slettes ikke at jeg ikke har vondt, tvert imot.

Jeg ville heller ikke bli tatt på eller snakket til under riene, for det forsterket smertene. Jeg ble ogsp irritert på jordmor som kom in og begynte å skrive på pcen, for da "forstyrret" lyden og lyset fra skjermen meg. ;)

Eneste gangen jeg lagde lyd var noen dype stønn under pressriene, men det var helst av anstrengelse.

Skrevet

Det er vel sikkert fordi man i Norge ofte blir nektet all form for smertelindring. Har hatt tre fødsler med grusomme smerter, ble nektet epidural både på fødselen som varte i over 1 døgn, den som ble satt i gang med drypp der det var tid til å sette epidural før dryppet ble satt (hadde vannavgang og 5 cm åpning, epidural er "godkjent" fra 4 cm) og under fødsel nr 3 som varte i 14 timer der det ikke var noen indikasjoner MOT epidural. Nå skal jeg snart føde nr 4 og gruer meg som en hund, må vel føde uten smertelindring nå igjen. Og nei, varme kluter, massasje og sånt annet tull er piss i havet mot dobbeltrier som ligger mellom 140 og 150 på riemåleren i flere timer uten pauser for å hente seg inn. Så her ble det hyl og brøl. Har ei venninne som fødte i England og fikk smertestillende og kjempebra individuell oppfølgning, hun følte seg ivaretatt og slapp mye av smertene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...