Gå til innhold

Revnet eller revnet du ikke under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man havner jo i en sånn "transe" når man får pressrier, man blir instinkter. Jeg husker at jeg ikke tenkte på noe under pressriene, kun press press. Så kjente jeg en sånn liten svie, på innsiden nede der. Fikk for meg at babyen beit seg fast. Jeg sa det også - høyt. "Hun biter seg fast, hun vil ikke ut!!" :fnise:  De bare lo og ba meg stoppe opp litt. Der sto hun da på spreng, det svei noe innmari før hun bare plasket ut, fostervann og det hele og ingenting gjorde vondt mer.
Det var en liten sprekk på innsiden der jeg trodde hun bet seg fast, 6 sting ble det. Men du ser jo at det ikke var ille, jeg trodde en baby beit meg :tommelopp:   Utenpå fikk jeg ikke en rift engang. Og mens de sydde meg lå jeg og pludret med mitt nyfødte mirakel så det heftet meg ikke overhodet hva de drev på med der nede, lokalbedøvelse fikk jeg også før de sydde så - du trenger ikke være redd. :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OG, neste gang jeg fødte endte der i akutt keisersnitt, og keisersnitt vil jeg aldri gjennom igjen, det er så vondt - i lang tid etterpå. Ja, så slipper man å føde vaginalt, men med en vaginal fødsel er man i det minste oppe å går rett etterpå og har ikke vondt, med KS så er du lenket til sengen lenge etterpå, med kateter det første døgnet. Skikkelig vondt i mange dager etterpå, kjente det strammet der i mange uker, for ikke snakke om alt stellet det krevde med bandasjer og alt. Mistet melka pga. det stresset der gjorde jeg også. Så denne gangen satser jeg på en vanlig fødsel altså :)

Skrevet

Pyntesting med nr 1 og 2. Ingenting med nr 3:-)

Skrevet

Jeg revnet så mye at jeg havnet på operasjonsbordet i narkose etter førstemann. Men jeg kjente det ikke da det skjedde. Da var alt annet så vondt at selve revningen ikke føltes i det hele tatt. 

Fikk elektivt keisersnitt med nr 2. pga angst etter den første fødselen. Jeg synes at keisersnitt var det minst vonde. Veldig mye mildere smerter enn en fødsel men vare lenger.

Anonymous poster hash: c43f2...546
Skrevet

2 barn og ingen sting :)

Anonymous poster hash: b5791...ca3

Skrevet

Totalruptur første fødsel. Ble operert i noen timer etter fødsel. Lite plager idag.

Anonymous poster hash: 1c5e5...d39

Skrevet

To barn, revnet ikke. Måtte sy noen pynteting med begge. Jeg var redd for det samme som deg, men som flere sier, du er opptatt med ditt under pressingen og det presses virkelig på. Litt klipping eller revning der og da merker du nok lite til akkurat da. Lykke til. Føding er en syk opplevelse, på godt og vondt og vi som har gjort det gjør det jo igjen, og igjen ;)

Anonymous poster hash: 73468...ea2

Skrevet

Har født fire barn.

Nr 1: i gen rifter, ingen sting, men hun kom 31+0, 1310 gm, så var ganske liten

Nr 2: ble klippet under en ri da det hastet å få ungen ut. Var ikke mer vondt enn at jeg sa Au!, og kjente ingenting da jeg ble sydd igjen. Hun var 4 uker før termin, 2710 gm.

Nr 3: ingen rifter, ingen sting. Uke 41+0, 3920 gm

Nr 4: ingen rifter, ingen sting. Uke 38+6, 3440 gm

Enig at det er når hodet står i åpningen at det gjør så innmari vondt. Det svir til de grader, men så plutselig er det over. :-) Lykke til! Det kommer sikkert til å gå bra!

Skrevet

Revnet litt med nr 1, måtte sy tre små sting. Med nr 2 og 3, som var tvillinger født til termin revnet jeg ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 06ccf...3c0

Skrevet

Nr 1 : Ble klippet. (uten bedøvelse)

Nr 2: Revnet.

Nr 3: ingen av delene

Og konklusjonen min et at det gjør like vondt å få ut babyen uansett hva som foregår der nede.

Helt ærlig!

Men det som er vondt om man har revnet eller blitt klippet er at det svir en ukes tid etter fødsel.

Skrevet

En fødsel, tre små rifter, ett sting i hver. Kjente hver eneste av dem, så misunner dere som sier dere ikke merket noe til det...

Anonymous poster hash: 20d5a...1c1

Skrevet

Født to barn, revnet ikke med noen av dem. Med første klippet jm litt for å hjelpe barnet ut, men det tilsvarte bare et lite pyntesting.

Med andremann (som forøvrig var mye større enn første), fikk jeg ikke engang et skrubbsår. ;)

Hjelpes. Klipping høres så makabert ut i mine ører. Får man bedøvelse? Merker man noe? Ser for meg en sløv kjøkkensaks som klipper meg til blods. Vondt nok å klippe seg i fingeren også er det her snakk om å klippes i underlivet .

Hi

Anonymous poster hash: d29bf...897

Merket overhodet ingenting. :) Det skjer jo ikke med saks, men med skalpell, man kutter bittelitt, nettopp for å hindre revning, for å få det hele mer kontrollert. 

Man får selvsagt bedøvelse først, jm brukte bedøvelsesspray på meg, så jeg merket ikke noe til det, annet enn at hun sa at hun kom til å gjøre det. Og, eh, jeg mener ikke å skremme det- men det å føde er såpass vondt, at når hodet til ungen står i åpningen er det lite annet som er verre der og da. :P

Jeg ble klippet med saks! Og fikk ikke bedøvelse først. Det var det ikke tid til. Babyen kom i ekspressfart, og for å hindre revning fikk jeg er realt klipp. Kjente det ikke i det hele tatt, det skjedde under en heftig pressrie. Syingen var ubehagelig, men ikke direkte vond. Stingene var smertefulle i noen uker, men ingen plager etter det.

Anonymous poster hash: 847c9...48d

Skrevet

Har noen av dere troen på å smøre seg med sånn olje man kjøper på helsekosten den siste tiden før fødsel, for å forhindre revning? Jeg synes kanskje det høres litt naivt ut?

Anonymous poster hash: de243...15a

Skrevet

Med nr en revnet jeg skikkelig. Tror drt var nærmere 30 sting, men ikke noe problem å sy for jm. Med nr 2 6 sting og nr 3 ingenting.

Anonymous poster hash: 0fe06...847

Skrevet

Jeg smørte og masserte som en helt før første og revnet grad 2(4,3kg, 38cm ho og med en hånd foran hodet). Revnet like mye med nr 2 også selv om hodet var 37cm og han var 3,8kg. Jeg kjente at jeg revnet begge gangene og det var ikke direkte behagelig å sy til tross for bedøvelse. Jeg hadde veldig vondt i mange uker med begge to, og bristet halebeinet med nr 1. Syns de først ukene etter fødsel nesten er verre enn selve fødselen. Selv om jeg kjente at jeg revnet så er riene vondere. Du vil bare ha ungen ut:)

Skrevet

Revnet ikke første gang, men andre gang ble det et par små sting. Kjente ikke noen forskjell mens det holdt på. Like vondt selv om det revna litt.

Anonymous poster hash: 18c21...b08

Skrevet

Jeg revnet både foran og bak med nr 2. Kjente det som intens svie...i brøkdelen av et sekund. Helt overkommelig, med andre ord:-). Lå ei stund på systua men ingen smerter eller problemer i etterkant. Det her går nok helt fint:-)

Skrevet

Født to barn, revnet ikke med noen av dem. Med første klippet jm litt for å hjelpe barnet ut, men det tilsvarte bare et lite pyntesting.

Med andremann (som forøvrig var mye større enn første), fikk jeg ikke engang et skrubbsår. ;)

Hjelpes. Klipping høres så makabert ut i mine ører. Får man bedøvelse? Merker man noe? Ser for meg en sløv kjøkkensaks som klipper meg til blods. Vondt nok å klippe seg i fingeren også er det her snakk om å klippes i underlivet .

Hi

Merket overhodet ingenting. :) Det skjer jo ikke med saks, men med skalpell, man kutter bittelitt, nettopp for å hindre revning, for å få det hele mer kontrollert. 

Man får selvsagt bedøvelse først, jm brukte bedøvelsesspray på meg, så jeg merket ikke noe til det, annet enn at hun sa at hun kom til å gjøre det. Og, eh, jeg mener ikke å skremme det- men det å føde er såpass vondt, at når hodet til ungen står i åpningen er det lite annet som er verre der og da. :P

Jeg ble klippet med saks! Og fikk ikke bedøvelse først. Det var det ikke tid til. Babyen kom i ekspressfart, og for å hindre revning fikk jeg er realt klipp. Kjente det ikke i det hele tatt, det skjedde under en heftig pressrie. Syingen var ubehagelig, men ikke direkte vond. Stingene var smertefulle i noen uker, men ingen plager etter det.

Anonymous poster hash: 847c9...48d

Jeg ble også klippet med saks. Jeg vet ikke om jeg fikk bedøvelse eller ikke først, men jeg merket ikke noe til det. Dette var ikke et hasteklippp, men veloverveid etter pressrier i over en time, hvor babys hode rett og slett ikke klarte passere ytterst. Jeg husker i forkant at jeg ble halt og dratt i der nede, de prøvde å utvide meg - grusomt. 

Så kom de med saksa - jeg husker mannens sjokkerte uttrykk. Det så ut som han skulle gå i bakken - særlig når man hørte at kjøttet revnet da de klippet. Det var en skikkelig ekkel lyd... 

Anonymous poster hash: 50c4f...3ca

Skrevet

3 barn. Aldri sydd et eneste sting. Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg hvor heldig jeg har vært :-S

Skrevet

Jeg har født to barn og ikke revnet noen av gangene. Første gang, barnets hode 36 cm, rask fødsel, ett pyntesting. Andre gang, barnets hode 34 cm, styrtfødsel, ingen sting.

Jeg har ikke forberedt meg med hverken olje eller massasje - det beste rådet jeg kan gi er å lytte til jordmoren under pressriene. Når hun sier du ikke skal presse - ikke press! ;) Lykke til!

Skrevet

Hvor mange barn har du evt hvilket barn (1,2,3 osv) revnet du med?

Jeg er førstegangsfødene å har begynt å bekymre meg for å revne under fødselen. Merket du det selv?

Revna litt, merket hverken det eller at hun sydde etterpå. Var rimlig opptatt av andre ting,

Anonymous poster hash: adf8e...ed4

Skrevet

Første gang revnet jeg ikke :) Andre gang vet jeg ikke, for babyen skal bo i magen i mange måneder til enda. Men håper på samme suksess. Fikk beskjed av jm at jeg var den perfekte fødemaskin, så håper det stemmer :) 

Anonymous poster hash: d69d4...afc
Skrevet

Ingen revning på nummer 1 og 2, veldig lite smerter i etterkant også.

Nummer tre "revnet" magen = keisersnitt. Helt jævlig i etterkant og det til tross for at det var ukomplisert. Keisersnitt var ikke kjekt!

Anonymous poster hash: c9f8f...1af

Skrevet

1. et sting

2. ingen sting

3. to sting

Anonymous poster hash: 13ede...3a0
Skrevet

Jeg måtte bli klippet for baby kom seg ikke ut :-p

Det var vel det jeg hadde grua meg mest til av alt, å bli klippet eller revne, så jeg ble passe hysterisk.

Men jeg merka ingenting, og endelig kom babyen ut ;-) Merka ikke at jeg ble sydd heller, fikk lokalbedøvelse tror jeg.

Anonymous poster hash: 76834...b43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...