Gå til innhold

Revnet eller revnet du ikke under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange barn har du evt hvilket barn (1,2,3 osv) revnet du med?

Jeg er førstegangsfødene å har begynt å bekymre meg for å revne under fødselen. Merket du det selv?

Anonymous poster hash: d29bf...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føltes som jeg spjæret på tvers!!!

Men det gjorde jeg visst ikke... Tre barn, aldri sydd et eneste sting.

Anonymous poster hash: 731aa...e59

Skrevet

Revnet under fødselen, den ene jeg har hatt.

Var noen sting, så ikke noe alvorlig. Merket ikke at jeg revnet tror jeg. Alt var bare kjempe vondt

Har ikke vært noe problem i ettertid

Anonymous poster hash: 96248...b03

Skrevet

Føltes som jeg spjæret på tvers!!!

Men det gjorde jeg visst ikke... Tre barn, aldri sydd et eneste sting.

Anonymous poster hash: 731aa...e59

Godt å høre. Håper flere svarer det samme som deg 👍😊

Hi

Skrevet

Jeg skjønte at jeg revnet "litt" men var ganske overraska når jeg spurte jordmora som sa "Tjaaa... et par sting ja kanskje" veldig nølende. 12 sting ble det på kryss og tvers. Det gikk helt fint, jeg kjente ikke så mye av det mens hun sydde (og du er heeelt oppslukt i andre ting enn det) :)

Anonymous poster hash: 953f7...e1d
Skrevet

Jeg har fire barn. Første var en plugg på 4, 8 kg, fikk et pyntesting. Nr to var 3, 8 kg, stjernekikker og tatt med vakuum, ikke et sting. Nr 3 og Nr 4 var ca 3, 5 kg og kom på en pressve. Heller ikke med dem måtte jeg sy noe. Føler meg veldig heldig :-)

Anonymous poster hash: 21ab3...2c6

Skrevet

Jeg revnet masse første gang, merket det ikke selv. Legen brukte lang tid på å sy, men ingen problemer i ettertid. Grunnen til at jeg revnet, var at jeg hadde hatt pressrier så lenge at babyen måtte få hjelp til å komme ut. Andre gang sydde jeg kun et par sting, for da fikk babyen selv bestemme tempoet den skulle komme ut.

Anonymous poster hash: 9f8f1...887
Skrevet

Født to barn, revnet ikke med noen av dem. Med første klippet jm litt for å hjelpe barnet ut, men det tilsvarte bare et lite pyntesting.

Med andremann (som forøvrig var mye større enn første), fikk jeg ikke engang et skrubbsår. ;)

Skrevet

Ikke en rift, til tross for sugekopp og at alt gikk veldig fort...

Anonymous poster hash: ac96f...ffd

Skrevet

Født to barn, revnet ikke med noen av dem. Med første klippet jm litt for å hjelpe barnet ut, men det tilsvarte bare et lite pyntesting.

Med andremann (som forøvrig var mye større enn første), fikk jeg ikke engang et skrubbsår. ;)

Hjelpes. Klipping høres så makabert ut i mine ører. Får man bedøvelse? Merker man noe? Ser for meg en sløv kjøkkensaks som klipper meg til blods. Vondt nok å klippe seg i fingeren også er det her snakk om å klippes i underlivet 😩😱.

Hi

Skrevet

Revnet ikke, men ble klippet da de trodde de måtte bruke sugekopp for å få ut barnet i en fei (men hun kom ut på ei rie).

Å bli klippet under pressrier kjenner man knapt, så antar det er likt å revne. Fikk bedøvelse under syinga, og merket det knapt. :-)

revning, klipping og sying var min skrekk før fødselen. Men ihvertfall for min del var det virkelig ikke noe problem. Hverken mens det sto på eller etterpå :-)

Anonymous poster hash: 029d8...6db

Skrevet

Hjelpes. Klipping høres så makabert ut i mine ører. Får man bedøvelse? Merker man noe? Ser for meg en sløv kjøkkensaks som klipper meg til blods. Vondt nok å klippe seg i fingeren også er det her snakk om å klippes i underlivet .

Hi

Merket overhodet ingenting. :) Det skjer jo ikke med saks, men med skalpell, man kutter bittelitt, nettopp for å hindre revning, for å få det hele mer kontrollert. 

Man får selvsagt bedøvelse først, jm brukte bedøvelsesspray på meg, så jeg merket ikke noe til det, annet enn at hun sa at hun kom til å gjøre det. Og, eh, jeg mener ikke å skremme det- men det å føde er såpass vondt, at når hodet til ungen står i åpningen er det lite annet som er verre der og da. :P

Skrevet

Revnet ikke, men ble klippet. Syingen var verre enn hele fødselen, og stingene var smertefulle i 3 måneder. Jeg har termin i juni nå, og håper for all del at de som sydde meg med førstemann rett og slett sydde meg litt "slakk", så jeg ikke blir for trang for å få babyen ut igjen.

Anonymous poster hash: 50c4f...3ca
Skrevet

Totalruptur på første barnet.

Alt var så vondt mtp riene og alt at jeg aldeles ikke kjente at jeg revnet, selv om jeg hadde null smertestillende og tang.

Men kjente at hele kroppen delte seg i to på en måte.

Fordelen var at jeg ble sydd veldig bra etterpå og hadde ingen problemer i etterkant bortsett fra at det var vondt å gro.

Fikk et pyntesting på andremann, men det var skikkelig lite.

Skrubbsår på tredjemann, som ordnet seg selv på nullkommasvisj.

Absolutt ingenting på fjerde, ikke engang svie da jeg gikk på do rett etter fødsel....

Skrevet

Jeg revnet ikke med nr 1 og 2, men nr 3 kom som en.kule og tok med seg både dør og hengsler på vei ut for å si det sånn. Der og da kjenner du det ikke. Dagene etterpå sitter du ikke godt uansett:-) Det går så fint så! Lykke til!

Skrevet

Hjelpes. Klipping høres så makabert ut i mine ører. Får man bedøvelse? Merker man noe? Ser for meg en sløv kjøkkensaks som klipper meg til blods. Vondt nok å klippe seg i fingeren også er det her snakk om å klippes i underlivet .

Hi

Merket overhodet ingenting. :) Det skjer jo ikke med saks, men med skalpell, man kutter bittelitt, nettopp for å hindre revning, for å få det hele mer kontrollert.

Man får selvsagt bedøvelse først, jm brukte bedøvelsesspray på meg, så jeg merket ikke noe til det, annet enn at hun sa at hun kom til å gjøre det. Og, eh, jeg mener ikke å skremme det- men det å føde er såpass vondt, at når hodet til ungen står i åpningen er det lite annet som er verre der og da. :P

Hehe helt sikkert sant det du skriver, hørt andre si det samme. Klarer bare ikke helt å tro at man ikke merker det om du skjønner. Hehe. Alt dette er min store skrekk nå selv om når det kommer til stykke kanskje blir uviktig og noe jeg rett og slett driter i bare jeg overlever 😜

Skrevet

Nr 1: grad 4 (revnet + klipp). Hadde store smerter i flere mnd etter fødsel.

Nr 2: grad 3

Nr 3: grad 3

Nr 4 : grad 2

Men underlivet er nå så herpet at jeg må gå gjennom en operasjon. Har ikke mellomkjøtt igjen. Har også mye arrvev, dårlig syarbeid, store smerter ved samleie +++

Jeg er fremdeles sur for at sykehuset overbeviste meg/tvang meg til å føde vaginalt tredje og fjerde gang. I følge dem så kunne de garantere for at jeg nok ikke kom til å revne med nr 3 og nr 4... 

Finskegrepet hjalp litt siden jeg "bare" revnet grad 3. Men jeg er nok regelen fra unntaket. Jeg kjenner ingen andre enn min mor som har opplevd det samme som meg ;) Og man kjenner ikke at man revner hvis man har vondt nok fra før av.

Anonymous poster hash: 98e05...1f3
Skrevet

Jeg revnet ikke med nr 1 og 2, men nr 3 kom som en.kule og tok med seg både dør og hengsler på vei ut for å si det sånn. Der og da kjenner du det ikke. Dagene etterpå sitter du ikke godt uansett:-) Det går så fint så! Lykke til!

*Fnis*, nå fikk jeg bilder i hodet. :P

Skrevet

Med første barnet ble jeg klippet siden han måtte tas med sugekopp, revnet i tillegg både bakover og fremover. Revnet opp urinveisåpningen og fremover på klotoris og bakover litt på skrå så jeg tok ikke lukkemuskelen heldigvis. Måtte kirurg til for å lappe meg sammen, var for stor ruptur til at jordmor kunne sy.

Andre gangen revnet jeg ikke i det hele tatt, enda ungen var over en halvkilo større og hadde flere cm mer rundt hodet.

Tredje gangen revnet jeg ganske mye igjen, både innvendig og utvendig, men var ikke større ruptur enn at jordmor kunne sy meg sammen.

Jeg merket ikke selv at jeg revnet, det at barnet "står" i åpningen svir så mye at man merker ikke akkurat revningen. Fikk bedøvelse før de sydde sammen. Det er veldig godt grokjøtt nedi der, god blodgjennomstrømning og det gror fort og greit. Bortsett fra at det var ømt (særlig første gangen) etterpå så har jeg ikke hatt noen plager i ettertid. Det grodde fint sammen, ikke noe problem.

Av alt som KAN gå galt under en fødsel er en liten revne det du skal bekymre deg minst for altså. De som får så store revner at de får varige problemer er det langt mellom så ikke bruk negativ energi på å bekymre deg for det.

Anonymous poster hash: 8045e...f8e
Skrevet

Haha!! Unnskyld at jeg ler, men det var bare måten du uttrykket deg på:-))

Anonymous poster hash: 7856d...b0f

Skrevet

Hi

Hehe helt sikkert sant det du skriver, hørt andre si det samme. Klarer bare ikke helt å tro at man ikke merker det om du skjønner. Hehe. Alt dette er min store skrekk nå selv om når det kommer til stykke kanskje blir uviktig og noe jeg rett og slett driter i bare jeg overlever

Hehe, det er akkurat det du gjør! :) Neida, som regel går det helt fint. Det er klart, noen revner, noen litt, noen mye, og noen får jo men i ettertid. Man skal være klar over det. Men så går det stort sett fint likevel hos de fleste, og vi er uansett så heldige å bo i et land der det finnes hjelp for det meste, både av smertestillende og hjelp etterpå om man skulle få problemer.  Og så er det lite man kan gjøre fra eller til, så man må bare satse på at det går bra, og som du ser så gjør det jo det for de aller fleste. Også for de som revner! 

Men jeg skjønner deg godt, dette er helt vanlige bekymringer før man har opplevd det selv. Dette, sammen med om man bæsjer på seg osv. :P Det er jo også ofte skrekkeksemplene man hører om, mens man sjeldent roper høyt om hvor flott og fantastisk underlivet er etter fødselen. ;) Prøv å ikke la deg skremme, som sagt, som regel går det helt fint, det viktigste er at ungen kommer ut frisk og fin og at du har det bra etterpå. :)

Skrevet

Grad 1 på begge fødsler her. Du kjenner ikke at du revner. Men du kjenner definitivt at det er et stort hode på vei ut gjennom skjeden din. Det er altså ikke det å revne som gjør vondt, det er alt det andre. Lykke til.

Anonymous poster hash: 24bf5...fb7

Skrevet

Ble klipt med nr1, merket det ikke og ble sydd 3 eller 4 sting. Skrubbsår og blåmerker, jordmor som sa det var det. Med nr2 så var det ingenting. Ikke klipt, ikke sydd, ikke blåmerker, ikke skrubbsår og kunne sitte med bena under meg dagen etter. Nr2 var større enn nr2. :)

Skrevet

Revna innvending og utvendlig. Første fødsel. Ikke noe problem, merka det ikke, og ble sydd greit. Ikke noe å være redd for.

Anonymous poster hash: 957c5...627
Skrevet

Første fødsel revnet jeg fra a til å. Selv lukkemuskelen måtte lappes sammen. Ungen måtte få hjelpt til å komme ut med vakum så jeg ble klipt. Det kjente jeg ikke. At jeg revnet kjente jeg heller ikke. Når de sydde meg sammen kjente jeg heller ikke noe. Eneste smertestillende var lokalbedøvelse når de skulle sy meg sammen.

Jeg hadde ikke noe vondt etterpå. Jeg fikk noe sukketveske slik at det skulle være litt enklere å gå på do den første uka. Men jeg hadde mindere vondt enn når jeg får skrubbsår. Ikke var det vondt å sitte, gå, gå på do, dusje eller noe. Det føltes litt rart når jeg gjorde bommelom på do, men gikk seg fort til,

Jeg var ikke redd for å få total ruptur igjen ved fødsel nr 2. Jeg hadde jo ikke noe vondt første gangen, og fikk ingen komplikasjoner. Jeg var nok litt over gjennomsnittet opptatt av å rense slik at jeg ikke fikk betennelse det nede. Så satt i bøtte med grønnsåpevann hver dag bare for å prøve å forebygge, mulig det hadde noe å si.

Andre gang fikk jeg små rifter som egentlig ikke trengtes å sy, men jordmor gjorde det. Hun syns det var greit å gjøre, så ble det hvertfsll ikke så synlig arr om det skulle bli arr.

Anonymous poster hash: ef753...762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...