Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #26 Skrevet 13. desember 2014 Kan noen svare meg hvorfor vi henger opp den fine julestjerna når den stjernen over betlehem var ment for å vise veien der jesusbarnet var slik at de visemenn kunne drepe jesusbarnet?... Anonymous poster hash: ddf82...a15 Jeg skrev litt om det over her. Det ungene lærer på skolen/folk lærer blir tatt ut fra bøker. Hadde folk brukt bibelen så hadde de visst hva som stemte og ikke. Over hele verden ligger jesus i krybben når de tre vise menn kommer. I bibelen var det en liten gutt på rundt et år, ikke et spedbarn. De vise menn var ikke ute etter å gi flotte gaver,de var sendt av kong herodes som ønsket å drepe jesus. Han ville ikke ha jesus til konge,han ville være konge selv. Derfor,når han forstod at han var blitt lurt,sendte han ut befaling om at alle guttebarn under to år skulle drepes..alle kjenner historien om moses,som ble forlatt i elven. Dette var en konsekvens av av Jehova sendte visemennene feil vei så de ikke kunne fortelle herodes hvor guttebarnet var. Men det er lettere å følge strømmen enn å lese seg opp hva som faktisk stemmer. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Før du klager over at andre følger strømmen bør du sette deg inn i sannheten selv. Jesus ble født i en stall og lagt i en krybbe. Gjetere og de 3 visemenn fulge stjerna til den nye kongen og overrakte gaver til jesus barnet.. Det stemmer også at kongen sendte bud om at alle guttebarn skulle drepes, men ikke av de visemenn, men av soldater. Soldatene fant ikke jesus fordi han var gjemt i sivet. Det har ingenting med jehova å gjøre,. Anonymous poster hash: e18a9...094
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #27 Skrevet 13. desember 2014 Jeg likte å diskutere med JH som ringte på døren tidligere, de har jo svar på alt. Men sist gang de ringte på for å forkynne sin tro, sa jeg rett ut at jeg var glad jeg ikke var JH for da hadde jeg ikke vært i live i dag(hadde fått blodoverføring). Da hadde de absolutt ingen argumenter, var enig med meg. De håpet at jeg var frisk igjen og ønsket meg alt godt. Så gikk de. Anonymous poster hash: 8e0bf...855
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #28 Skrevet 13. desember 2014 JV er i det minste ærlige.de feirer rett og slett ikke jul. Men hva med alle humanister? Trur ikke på Gud og Jesus, men feire jul, det skal de. Kalle det lysfest og diverse... de burde finne et eget tidpunkt for feiring. Trenger jo ikke fri fra jobben første juledag. Det er jo ikke noe hellig ved den for en ateist? Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc
skjotta Skrevet 13. desember 2014 #29 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er Jehovas vitne og feirer ikke jul. Ungene er med på juleverksted på skolen, Jehova blir ikke sur om noen lager en nisse. De er ikke med på lucia feiring eller er med i kirken med skolen. Ungene våre får gave fra andre i familien. De blir ikke nødvendigvis spart til julaften,vi tar det litt som det kommer år etter år. Vi gir gaver til familien om sommeren feks. Alle tantebarna våre får sommerferie-penger. Julen er en hedensk skikk,derfor feirer vi ikke. Man kan faktisk ha et fullverdig liv selv om man ikke feirer jul, vet at mange aldri i sin villeste fantasi klarer å forstå det. Vi er med venner eller alene på julekvelden. Ser på tv,spiser god mat,går en tur i måneskinn,spiller spill,koser oss sammen. Ungene kan synes det er vanskelig på skole feks,pga alt fokus på julen. Før jul pleier vi å forberede ungene på hva som skjer i desember, gjenforteller historien om Jesu fødsel og forklarer de(hvert år) at det de lærer på skolen ang jesu fødsel/julen er ting lærerne leser fra bøker. Sannheten om Jesus får de fra bibelen. Jeg tror det viktigste vi som foreldre kan gjøre for våre barn er å lære de hva som er riktig om Gud og Jesus ut fra bibelen, det går ikke an å skjerme de fra det som skjer på skolen eller andre plasser ute i den store verden. Vi prøver å lære de til å bli opplyste folk som klarer å forstå forskjellen på rett og galt. Jehovas vitner tror ikke på læren om et helvete, så der har nok nabogutten misforstått. Jehovas vitner feirer Jesu død,pga oppstandelses håpet. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Jeg synes det viktigste vi kan gi våre barn er nok informasjon om alle de uendelige mulighetene som finnes til at de selv kan vokse opp og finne sin egen tro. tro burde komme innenfra, ikke bli lært av foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #30 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er Jehovas vitne og feirer ikke jul. Ungene er med på juleverksted på skolen, Jehova blir ikke sur om noen lager en nisse. De er ikke med på lucia feiring eller er med i kirken med skolen. Ungene våre får gave fra andre i familien. De blir ikke nødvendigvis spart til julaften,vi tar det litt som det kommer år etter år. Vi gir gaver til familien om sommeren feks. Alle tantebarna våre får sommerferie-penger. Julen er en hedensk skikk,derfor feirer vi ikke. Man kan faktisk ha et fullverdig liv selv om man ikke feirer jul, vet at mange aldri i sin villeste fantasi klarer å forstå det. Vi er med venner eller alene på julekvelden. Ser på tv,spiser god mat,går en tur i måneskinn,spiller spill,koser oss sammen. Ungene kan synes det er vanskelig på skole feks,pga alt fokus på julen. Før jul pleier vi å forberede ungene på hva som skjer i desember, gjenforteller historien om Jesu fødsel og forklarer de(hvert år) at det de lærer på skolen ang jesu fødsel/julen er ting lærerne leser fra bøker. Sannheten om Jesus får de fra bibelen. Jeg tror det viktigste vi som foreldre kan gjøre for våre barn er å lære de hva som er riktig om Gud og Jesus ut fra bibelen, det går ikke an å skjerme de fra det som skjer på skolen eller andre plasser ute i den store verden. Vi prøver å lære de til å bli opplyste folk som klarer å forstå forskjellen på rett og galt. Jehovas vitner tror ikke på læren om et helvete, så der har nok nabogutten misforstått. Jehovas vitner feirer Jesu død,pga oppstandelses håpet. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Jeg synes det viktigste vi kan gi våre barn er nok informasjon om alle de uendelige mulighetene som finnes til at de selv kan vokse opp og finne sin egen tro. tro burde komme innenfra, ikke bli lært av foreldrene. Så enig! Anonymous poster hash: 8e0bf...855
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #31 Skrevet 13. desember 2014 JV er i det minste ærlige.de feirer rett og slett ikke jul. Men hva med alle humanister? Trur ikke på Gud og Jesus, men feire jul, det skal de. Kalle det lysfest og diverse... de burde finne et eget tidpunkt for feiring. Trenger jo ikke fri fra jobben første juledag. Det er jo ikke noe hellig ved den for en ateist? Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc Jv feirer ikke jul fordi det er en hedensk skikk. Så hele din argumentasjon blir bare latterlig. Anonymous poster hash: 06ef6...a10
Tyra79 Skrevet 13. desember 2014 #32 Skrevet 13. desember 2014 JV er i det minste ærlige.de feirer rett og slett ikke jul. Men hva med alle humanister? Trur ikke på Gud og Jesus, men feire jul, det skal de. Kalle det lysfest og diverse... de burde finne et eget tidpunkt for feiring. Trenger jo ikke fri fra jobben første juledag. Det er jo ikke noe hellig ved den for en ateist? Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc Her til lands er "jol" blitt feiret mye lenger enn den kristne julen...! Ordet jul har ingenting med Jesu fødsel å gjøre. Det ble feiret på den mørkeste tiden av året, rundt 20.-21.12. Det ble spist god mat og drukket mjød. Ble egentlig Jesus født i desember?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #33 Skrevet 13. desember 2014 Hvorfor håner alle jv? Når noen sier at man er jv kommer det alltid en negativ kommentar. Er man katolikk eller ateist er det liksom ok.. hvorfor er det så negativt for folk at jv følger det som står i bibelen? Hva med f eks katolikker? De leser jo også bibelen og tror på gud men alikevel dyrker de andre guder og stauer der bibelen sier imot dette? Hvorfor er det ok å være katolikk å gjøre det motsatte det bibelen sier men jv blir hånt over pga de gjør virkelig det bibelen sier? Hilsen en ikke jv. Anonymous poster hash: ddf82...a15
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #34 Skrevet 14. desember 2014 Jeg synes det er merkelig å ha en religion der bare 144000 av de troende får plass i himmelen. De har over 7 mill. aktive forkynnere på verdensbasis. Anonymous poster hash: 8e0bf...855
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #35 Skrevet 14. desember 2014 De 144000 er jo beregnet til de i himmelen. Det er jo jorden vi alle andre skal bli på. Hvorfor leser du ikke bibelen før du uttaler deg riktig? Veien er smal og meget få følger den.. det står i bibelen men folket presterer å si at alle får sjanse.. Anonymous poster hash: ddf82...a15
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. desember 2014 #36 Skrevet 14. desember 2014 Kan noen svare meg hvorfor vi henger opp den fine julestjerna når den stjernen over betlehem var ment for å vise veien der jesusbarnet var slik at de visemenn kunne drepe jesusbarnet?... Anonymous poster hash: ddf82...a15 Jeg skrev litt om det over her. Det ungene lærer på skolen/folk lærer blir tatt ut fra bøker. Hadde folk brukt bibelen så hadde de visst hva som stemte og ikke. Over hele verden ligger jesus i krybben når de tre vise menn kommer. I bibelen var det en liten gutt på rundt et år, ikke et spedbarn. De vise menn var ikke ute etter å gi flotte gaver,de var sendt av kong herodes som ønsket å drepe jesus. Han ville ikke ha jesus til konge,han ville være konge selv. Derfor,når han forstod at han var blitt lurt,sendte han ut befaling om at alle guttebarn under to år skulle drepes..alle kjenner historien om moses,som ble forlatt i elven. Dette var en konsekvens av av Jehova sendte visemennene feil vei så de ikke kunne fortelle herodes hvor guttebarnet var. Men det er lettere å følge strømmen enn å lese seg opp hva som faktisk stemmer. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Nå levde Moses sånn omtrent 1200 år før Kristus, så ikke gi Jesus og de vise menn skylden for at han ble forlatt i elven.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #37 Skrevet 14. desember 2014 JV er i det minste ærlige.de feirer rett og slett ikke jul. Men hva med alle humanister? Trur ikke på Gud og Jesus, men feire jul, det skal de. Kalle det lysfest og diverse... de burde finne et eget tidpunkt for feiring. Trenger jo ikke fri fra jobben første juledag. Det er jo ikke noe hellig ved den for en ateist? Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc Her til lands er "jol" blitt feiret mye lenger enn den kristne julen...! Ordet jul har ingenting med Jesu fødsel å gjøre. Det ble feiret på den mørkeste tiden av året, rundt 20.-21.12. Det ble spist god mat og drukket mjød. Ble egentlig Jesus født i desember? Nei, Jesus ble født på høsten. Men at vi kaller det jul og ikke Christmas forandrer jo ikke hvorfor vi feirer det i dag. Man trenger ikke helligdager for å feire lyset... Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #38 Skrevet 14. desember 2014 JV er i det minste ærlige.de feirer rett og slett ikke jul. Men hva med alle humanister? Trur ikke på Gud og Jesus, men feire jul, det skal de. Kalle det lysfest og diverse... de burde finne et eget tidpunkt for feiring. Trenger jo ikke fri fra jobben første juledag. Det er jo ikke noe hellig ved den for en ateist? Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc Jv feirer ikke jul fordi det er en hedensk skikk. Så hele din argumentasjon blir bare latterlig. Anonymous poster hash: 06ef6...a10 Hvorfor er den latterlig? Jeg påpeker jo bare at de i det minste står for det de tror på... ateister står ikke for det de IKKE tror på så lenge de feirer jul. Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #39 Skrevet 14. desember 2014 Vi har en litt omvendt problemstilling som har fått meg til å tenke på dette. De siste 3 årene har vi i hovedsak bodd i et muslimsk land og her feirer de jo ikke jul. Det er ingen problem for oss, for da reiser vi til Norge, men når Ramadan er over pleier de jo å feire + når det offrer (Sacrifice Bayram) så er gjerne mye stengt og alle er sammen med sine familier og venner osv. Men hverken jeg eller min sønn tenker over at alle rundt oss feirer dette, ikke synes vi synd i oss selv heller av den grunn, og her nede er det mye reklame om det i tv og i butikker. Så etter å ha opplevd det på den måten så tenker jeg at de som ikke feirer jul kanskje har andre tradisjoner, hele verden feirer tross alt ikke julen selv om det for oss ikke dreier som om noe annet i desember. Anonymous poster hash: 8bd25...ee9
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #40 Skrevet 14. desember 2014 De 144000 er jo beregnet til de i himmelen. Det er jo jorden vi alle andre skal bli på. Hvorfor leser du ikke bibelen før du uttaler deg riktig? Veien er smal og meget få følger den.. det står i bibelen men folket presterer å si at alle får sjanse.. Anonymous poster hash: ddf82...a15 Jeg leser ikke bibelen fordi den er en eventyrbok fremstilt som sannhet. Jeg sluttet å tro på eventyr da jeg var sånn ca 5 år gammel. De som vil tro på bibelen er hjertelig velkomne, kos dere i fantasiverdenen! Men jeg synes det er toppen av frekkhet at dere ringer på dørene for å prøve å prakke på oss andre denne vrangforestillingen som religionen deres er. Anonymous poster hash: 8e0bf...855
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #41 Skrevet 14. desember 2014 Hvorfor håner alle jv? Når noen sier at man er jv kommer det alltid en negativ kommentar. Er man katolikk eller ateist er det liksom ok.. hvorfor er det så negativt for folk at jv følger det som står i bibelen? Hva med f eks katolikker? De leser jo også bibelen og tror på gud men alikevel dyrker de andre guder og stauer der bibelen sier imot dette? Hvorfor er det ok å være katolikk å gjøre det motsatte det bibelen sier men jv blir hånt over pga de gjør virkelig det bibelen sier? Hilsen en ikke jv. Anonymous poster hash: ddf82...a15 Fordi mange av de er helt hjernevasket uten egne meninger, de dømmer andres måte å leve på og de føler seg bedre enn de som ikke er JV Anonymous poster hash: 7ac0c...333
Gjest Antarctica Skrevet 14. desember 2014 #42 Skrevet 14. desember 2014 JV er i det minste ærlige.de feirer rett og slett ikke jul. Men hva med alle humanister? Trur ikke på Gud og Jesus, men feire jul, det skal de. Kalle det lysfest og diverse... de burde finne et eget tidpunkt for feiring. Trenger jo ikke fri fra jobben første juledag. Det er jo ikke noe hellig ved den for en ateist? Anonymous poster hash: 1a4ad...2bc Nå ble jo tidspunktet ikke akkurat innstiftet av Jesu fødsel, da. Feiringen var jo der fra før, det var kirka som "stjal" tidspunktet. Jesus er ikke født 1.juledag.
Gjest Antarctica Skrevet 14. desember 2014 #43 Skrevet 14. desember 2014 Kan noen svare meg hvorfor vi henger opp den fine julestjerna når den stjernen over betlehem var ment for å vise veien der jesusbarnet var slik at de visemenn kunne drepe jesusbarnet?...Anonymous poster hash: ddf82...a15 Jeg skrev litt om det over her. Det ungene lærer på skolen/folk lærer blir tatt ut fra bøker. Hadde folk brukt bibelen så hadde de visst hva som stemte og ikke. Over hele verden ligger jesus i krybben når de tre vise menn kommer. I bibelen var det en liten gutt på rundt et år, ikke et spedbarn. De vise menn var ikke ute etter å gi flotte gaver,de var sendt av kong herodes som ønsket å drepe jesus. Han ville ikke ha jesus til konge,han ville være konge selv. Derfor,når han forstod at han var blitt lurt,sendte han ut befaling om at alle guttebarn under to år skulle drepes..alle kjenner historien om moses,som ble forlatt i elven. Dette var en konsekvens av av Jehova sendte visemennene feil vei så de ikke kunne fortelle herodes hvor guttebarnet var. Men det er lettere å følge strømmen enn å lese seg opp hva som faktisk stemmer.Anonymous poster hash: 8f920...f57 Før du klager over at andre følger strømmen bør du sette deg inn i sannheten selv. Jesus ble født i en stall og lagt i en krybbe. Gjetere og de 3 visemenn fulge stjerna til den nye kongen og overrakte gaver til jesus barnet.. Det stemmer også at kongen sendte bud om at alle guttebarn skulle drepes, men ikke av de visemenn, men av soldater. Soldatene fant ikke jesus fordi han var gjemt i sivet. Det har ingenting med jehova å gjøre,. Anonymous poster hash: e18a9...094 Moses var gjemt i sivet. Jesus var i eksil.
soleia Skrevet 14. desember 2014 #44 Skrevet 14. desember 2014 (endret) Kan noen svare meg hvorfor vi henger opp den fine julestjerna når den stjernen over betlehem var ment for å vise veien der jesusbarnet var slik at de visemenn kunne drepe jesusbarnet?... Anonymous poster hash: ddf82...a15 Jeg skrev litt om det over her. Det ungene lærer på skolen/folk lærer blir tatt ut fra bøker. Hadde folk brukt bibelen så hadde de visst hva som stemte og ikke. Over hele verden ligger jesus i krybben når de tre vise menn kommer. I bibelen var det en liten gutt på rundt et år, ikke et spedbarn. De vise menn var ikke ute etter å gi flotte gaver,de var sendt av kong herodes som ønsket å drepe jesus. Han ville ikke ha jesus til konge,han ville være konge selv. Derfor,når han forstod at han var blitt lurt,sendte han ut befaling om at alle guttebarn under to år skulle drepes..alle kjenner historien om moses,som ble forlatt i elven. Dette var en konsekvens av av Jehova sendte visemennene feil vei så de ikke kunne fortelle herodes hvor guttebarnet var. Men det er lettere å følge strømmen enn å lese seg opp hva som faktisk stemmer. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Før du klager over at andre følger strømmen bør du sette deg inn i sannheten selv. Jesus ble født i en stall og lagt i en krybbe. Gjetere og de 3 visemenn fulge stjerna til den nye kongen og overrakte gaver til jesus barnet.. Det stemmer også at kongen sendte bud om at alle guttebarn skulle drepes, men ikke av de visemenn, men av soldater. Soldatene fant ikke jesus fordi han var gjemt i sivet. Det har ingenting med jehova å gjøre,. Anonymous poster hash: e18a9...094 Eg trur det er på tide å lese gjennom juleevangeliet ein gong til! Det kan no vere greit å gjere i jula, anten ein trur på det eller ikkje, så er det ein viktig del av kulturen og historia vår. Moses vart fødd mange hundre år før Jesus, og det var den egyptiske faraoen som ville drepe alle jødiske gutebarn, så akkurat det skal ikkje Herodes få skulda for. Moses vart gøymt i sivet og funnen av prinsessa. Jesus og familien vart advart av ein engel og flykta til Egypt då Herodes starta masakren. Står ingenting i min bibel om at vismennene hadde tenkt å drepe Jesus. (men min bibel er kanskje ikkje heilt lik JV sin bibel, og så har eg ikkje alle dei forklarande skriftene frå Vakttårnet heller) Endret 14. desember 2014 av soleia
*SommerFrisk* Skrevet 14. desember 2014 #45 Skrevet 14. desember 2014 Da jeg vokste opp hadde vi en jehova-familie i nabohuset. De hadde to barn, ei i klassen til søsteren min og en i klassen til broren min. De var gjerne på besøk hos noen andre jehovaer på julaften, men de feiret jo ikke jul. Ungene fikk ikke være med på noen juleforberedelser på skolen heller, ikke lage så mye som en dorullnisse... Broren min var vel 7-8 år da han forferdet kom hjem og sa at vi kom til å havne i helvete fordi vi feiret jul, for det hadde nabogutten sagt. Anonymous poster hash: 8aef0...71a Huff! 😳 Vi vokste opp med noen sånne i gata, familien var kjempehyggelig og vi var mye sammen vi barna. Men jeg husker også lagedagene på skolen til jul og påske, der de ikke fikk delta. Og de syntes det var vondt. Husker hvordan de gråt! Bestevenninna mi var kjæreste med sønnen i huset der. De gikk i første klasse på den tiden, på barneskolen altså. De fikk beskjed om å ikke være kjærester da hun ikke var Jehovas vitne..... Samtlige barn har i voksen alder trukket seg bort fra familien, er lykkelige.feirer jul, bursdag osv. Han ene i en annen familie fortalte at han var homofil. Ble frøset ut av absolutt alle som kjente ham i familien og dens omgangskrets. Han er gift med enn nydelig mann på 5 året, og de har vært sammen i 10 . Som han selv sa, blod er IKKE tykkere enn vann. De også feirer jul, og gjør det som føles rett før dem. Og hele innlegget mitt er bare totalt avsporing. Ble litt engasjert. Beklager det
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #46 Skrevet 14. desember 2014 Voksne mennesker som velger å tro (ikke vite, men tro) på bibelen på den måten JV gjør, må gjør det så mye de vil for meg. Men dette er et valg de kan gjøre seg som voksne mennesker, og ikke tre ned over hodet på de stakkars barna sine som dermed må vokse opp som utskudd. Jeg har sett nok småunger som gråter sine bitre tårer over at de ikke får delta i fellesskapet sammen med de andre ungene. Jeg gremmes over slik egoisme fra voksne mennesker! Anonymous poster hash: 4b13f...16e
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #47 Skrevet 14. desember 2014 Jobber på en barneskole hvor det er en del muslimer, de er med på juleverksted og juleforestillinger, men feirer selvsagt ikke jul. De får lov å være en del av fellesskapet på skolen, jeg syns at det er veldig bra for de, at de ikke må være på sidelinjen fordi foreldrene har bestemt det. Anonymous poster hash: 37b9b...544
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #48 Skrevet 14. desember 2014 Har en i klassen til sønnen min som er JV. Kjempesøt familie, men da vi inviterte til bursdagsselskap, fikk jeg en noe krass beskjed om at "de feirer ikke bursdager" (jeg ante ikke at de var JV før det). Sønnen min sier at gutten er veldig lei seg hver gang det er snakk om bursdager, har ikke turt å spørre om hvordan det er nå før jul. Stakkars barn, sier jeg! Anonymous poster hash: 3a84a...013
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #49 Skrevet 14. desember 2014 Bare en liten avsporing; Jeg har jobbet (og jobber) med mange som er JV. De har en fantastisk moral! Virkelig fantastiske mennesker og jeg aldri på noen måte følt at de dømmer meg, og vi kan ha gode og spennende diskusjoner om alt mulig. Basert på mine erfaringer virker det ikke så dumt å vokse opp i JV, men det finnes sikkert unntak ;-) Anonymous poster hash: afab4...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå