Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #1 Skrevet 13. desember 2014 Lurer litt på hvordan det er nå i juletider? Møtte ei dame som snakket om hvor mye en begravelse koster, og jeg svarte: ja også nå i juletider.. Og da svarte hun: nei vi feirer ikke jul. Ble så paff, har liksom ikke møtt noen som ikke feirer jul før.. Så jeg har begynt æ tenke litt på hvordan det er å ikke feire jul når alle andre gjør det. Hva synes barna om det. Får man julegaver hos folk selv om de vet at det ikke feires jul i huset? Hva gjør dere på julaften når alt på tv handler om jul, alle er hjemme æ feirer. Etc etc. Anonymous poster hash: 3cbd8...d9f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #2 Skrevet 13. desember 2014 Er oppvokst som Jehovas vitne Aldri feiret jul Anonymous poster hash: 1d89e...207
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #3 Skrevet 13. desember 2014 Da jeg vokste opp hadde vi en jehova-familie i nabohuset. De hadde to barn, ei i klassen til søsteren min og en i klassen til broren min. De var gjerne på besøk hos noen andre jehovaer på julaften, men de feiret jo ikke jul. Ungene fikk ikke være med på noen juleforberedelser på skolen heller, ikke lage så mye som en dorullnisse... Broren min var vel 7-8 år da han forferdet kom hjem og sa at vi kom til å havne i helvete fordi vi feiret jul, for det hadde nabogutten sagt. Anonymous poster hash: 8aef0...71a
bambi93 Skrevet 13. desember 2014 #4 Skrevet 13. desember 2014 Jeg feirer ikke jul av den enkle grunn at mine foreldre bor langt borte og jeg har rett og slett ikke råd til å reise til dem. Derfor jobber jeg i julen. Gjort det de siste tre årene.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #5 Skrevet 13. desember 2014 Da jeg gikk i 5 klasse, var det en jente hvor familien plutselig hadde blitt Jehovas Vitner, og de skulle ikke feire jul det året..Og selvfølgelig ikke seinere heller.Men de hadde feiret vanlig jul frem til da.Jenta fikk ikke være med på noen forberedelser den julen, og satt og grått i friminutter og når vi skulle trekke kalender og lage julepynt i klassen.Når vi snakket om hva vi hadde fått til jul, så sprang hun gråtende hjem, og kom gjerne ikke tilbake før dagen etterpå.Dette syns jeg var helt forferdelig da jeg var liten, det gjør jeg også den dage i dag. Anonymous poster hash: 012c4...8dd
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #6 Skrevet 13. desember 2014 Jeg feiret min første jul som 17 åring. Vokste opp i jv. Anonymous poster hash: 3bf04...761
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #7 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt på villspor. De tar ikke imot nattverd en gang fordi de tror det bare er for de spesielt utvalgte. Jesus sa: spis dette brødet og denne vinen for å minnes om meg, Han mente ikke at bare noen få skulle få lov, men alle! Jeg tror heller ikke Jesus er imot julefeiringen på den måten at vi koser oss sammen med familie og venner, men fokuset på dyre gaver og overforbruk av penger er mer uheldig. Gud vil at vi skal ha et godt liv fult av glede og kjærlighet. Anonymous poster hash: fe3d3...749
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #8 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt på villspor. De tar ikke imot nattverd en gang fordi de tror det bare er for de spesielt utvalgte. Jesus sa: spis dette brødet og denne vinen for å minnes om meg, Han mente ikke at bare noen få skulle få lov, men alle! Jeg tror heller ikke Jesus er imot julefeiringen på den måten at vi koser oss sammen med familie og venner, men fokuset på dyre gaver og overforbruk av penger er mer uheldig. Gud vil at vi skal ha et godt liv fult av glede og kjærlighet. Anonymous poster hash: fe3d3...749 Men nå tror jo ikke de på Jesus, men på Jehova Anonymous poster hash: 7ac0c...333
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #9 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er Jehovas vitne og feirer ikke jul. Ungene er med på juleverksted på skolen, Jehova blir ikke sur om noen lager en nisse. De er ikke med på lucia feiring eller er med i kirken med skolen. Ungene våre får gave fra andre i familien. De blir ikke nødvendigvis spart til julaften,vi tar det litt som det kommer år etter år. Vi gir gaver til familien om sommeren feks. Alle tantebarna våre får sommerferie-penger. Julen er en hedensk skikk,derfor feirer vi ikke. Man kan faktisk ha et fullverdig liv selv om man ikke feirer jul, vet at mange aldri i sin villeste fantasi klarer å forstå det. Vi er med venner eller alene på julekvelden. Ser på tv,spiser god mat,går en tur i måneskinn,spiller spill,koser oss sammen. Ungene kan synes det er vanskelig på skole feks,pga alt fokus på julen. Før jul pleier vi å forberede ungene på hva som skjer i desember, gjenforteller historien om Jesu fødsel og forklarer de(hvert år) at det de lærer på skolen ang jesu fødsel/julen er ting lærerne leser fra bøker. Sannheten om Jesus får de fra bibelen. Jeg tror det viktigste vi som foreldre kan gjøre for våre barn er å lære de hva som er riktig om Gud og Jesus ut fra bibelen, det går ikke an å skjerme de fra det som skjer på skolen eller andre plasser ute i den store verden. Vi prøver å lære de til å bli opplyste folk som klarer å forstå forskjellen på rett og galt. Jehovas vitner tror ikke på læren om et helvete, så der har nok nabogutten misforstått. Jehovas vitner feirer Jesu død,pga oppstandelses håpet. Anonymous poster hash: 8f920...f57
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #10 Skrevet 13. desember 2014 Da jeg vokste opp hadde vi en jehova-familie i nabohuset. De hadde to barn, ei i klassen til søsteren min og en i klassen til broren min. De var gjerne på besøk hos noen andre jehovaer på julaften, men de feiret jo ikke jul. Ungene fikk ikke være med på noen juleforberedelser på skolen heller, ikke lage så mye som en dorullnisse... Broren min var vel 7-8 år da han forferdet kom hjem og sa at vi kom til å havne i helvete fordi vi feiret jul, for det hadde nabogutten sagt. Anonymous poster hash: 8aef0...71a Jehovas vitner tror ikke på helvete. Anonymous poster hash: 13568...565
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #11 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt avhengig av Jesus. Vi ber til Jehova gjennom Jesus - "vi takker og ber sånn i Jesu navn, Amen" Men Jehova er Gud, og det er bare han vi skal tilbe. Hadde ikke Jesus dødd for menneskene,hadde ikke vi hatt et håp. Anonymous poster hash: 8f920...f57
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #12 Skrevet 13. desember 2014 Det er grusomt å vokse opp i jv. Hjelper ikke å bli forklart 'fornuftige'ting når man føler seg som en IDIOT på skolen Anonymous poster hash: 1d89e...207
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #13 Skrevet 13. desember 2014 Da jeg var liten feiret vi ikke jul. Mamma var oppvokst i Jehovas vitner. Jeg var ikke vant til det, og savnet det heller ikke. Men mamma var ikke spesielt aktiv, og vi var sjeldent på møter osv. Hun fikk seg samboer, ble utstøtt og sakte me sikkert kom julen inn i vårt hus også. Idag er jeg veldig glad i julen selv, elsker alle tradisjoner osv. Har en søster som er med i Jehovas vitner, og de savner selvfølgelig ikke julen. Men de klarer da å kose seg allikevel !! Anonymous poster hash: 13568...565
sug lut Skrevet 13. desember 2014 #14 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt avhengig av Jesus. Vi ber til Jehova gjennom Jesus - "vi takker og ber sånn i Jesu navn, Amen" Men Jehova er Gud, og det er bare han vi skal tilbe. Hadde ikke Jesus dødd for menneskene,hadde ikke vi hatt et håp. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Hehe, alle andre synes jo nettopp dere er rimelig håpløse.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #15 Skrevet 13. desember 2014 Det er grusomt å vokse opp i jv. Hjelper ikke å bli forklart 'fornuftige'ting når man føler seg som en IDIOT på skolen Anonymous poster hash: 1d89e...207 Ikke alle føler det som deg. Anonymous poster hash: 8f920...f57
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #16 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt avhengig av Jesus. Vi ber til Jehova gjennom Jesus - "vi takker og ber sånn i Jesu navn, Amen" Men Jehova er Gud, og det er bare han vi skal tilbe. Hadde ikke Jesus dødd for menneskene,hadde ikke vi hatt et håp. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Hehe, alle andre synes jo nettopp dere er rimelig håpløse. Det gjør ikke noe, vi er heldige som lever i et land der vi har lov å mene det vi vil Det gjelder både deg(dere) og meg(oss). Anonymous poster hash: 8f920...f57
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #17 Skrevet 13. desember 2014 Artig at det er en tråd om det, for tenkte akkurat det samme i dag. :-) Anonymous poster hash: e9cc2...a6b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #18 Skrevet 13. desember 2014 Kan noen svare meg hvorfor vi henger opp den fine julestjerna når den stjernen over betlehem var ment for å vise veien der jesusbarnet var slik at de visemenn kunne drepe jesusbarnet?... Anonymous poster hash: ddf82...a15
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #19 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er Jehovas vitne og feirer ikke jul. Ungene er med på juleverksted på skolen, Jehova blir ikke sur om noen lager en nisse. De er ikke med på lucia feiring eller er med i kirken med skolen. Ungene våre får gave fra andre i familien. De blir ikke nødvendigvis spart til julaften,vi tar det litt som det kommer år etter år. Vi gir gaver til familien om sommeren feks. Alle tantebarna våre får sommerferie-penger. Julen er en hedensk skikk,derfor feirer vi ikke. Man kan faktisk ha et fullverdig liv selv om man ikke feirer jul, vet at mange aldri i sin villeste fantasi klarer å forstå det. Vi er med venner eller alene på julekvelden. Ser på tv,spiser god mat,går en tur i måneskinn,spiller spill,koser oss sammen. Ungene kan synes det er vanskelig på skole feks,pga alt fokus på julen. Før jul pleier vi å forberede ungene på hva som skjer i desember, gjenforteller historien om Jesu fødsel og forklarer de(hvert år) at det de lærer på skolen ang jesu fødsel/julen er ting lærerne leser fra bøker. Sannheten om Jesus får de fra bibelen. Jeg tror det viktigste vi som foreldre kan gjøre for våre barn er å lære de hva som er riktig om Gud og Jesus ut fra bibelen, det går ikke an å skjerme de fra det som skjer på skolen eller andre plasser ute i den store verden. Vi prøver å lære de til å bli opplyste folk som klarer å forstå forskjellen på rett og galt. Jehovas vitner tror ikke på læren om et helvete, så der har nok nabogutten misforstått. Jehovas vitner feirer Jesu død,pga oppstandelses håpet. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Jeg ser reglene har endret seg siden jeg var barn. Og godt er det. Lage nisse og delta i Luciafeiring var ikke akseptert i menigheten jeg gikk i. Anonymous poster hash: 3bf04...761
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #20 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt avhengig av Jesus. Vi ber til Jehova gjennom Jesus - "vi takker og ber sånn i Jesu navn, Amen" Men Jehova er Gud, og det er bare han vi skal tilbe. Hadde ikke Jesus dødd for menneskene,hadde ikke vi hatt et håp. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Hehe, alle andre synes jo nettopp dere er rimelig håpløse. Det gjør ikke noe, vi er heldige som lever i et land der vi har lov å mene det vi vil Det gjelder både deg(dere) og meg(oss). Anonymous poster hash: 8f920...f57 En ting jeg har lært meg er å ikke diskutere med jv. Alt dere sier er sitert fra bibelen og fullstendig blottet for egne refleksjoner. Det er som å diskutere med en lydbok som går på repeat. Anonymous poster hash: 3bf04...761
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #21 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er Jehovas vitne og feirer ikke jul. Ungene er med på juleverksted på skolen, Jehova blir ikke sur om noen lager en nisse. De er ikke med på lucia feiring eller er med i kirken med skolen. Ungene våre får gave fra andre i familien. De blir ikke nødvendigvis spart til julaften,vi tar det litt som det kommer år etter år. Vi gir gaver til familien om sommeren feks. Alle tantebarna våre får sommerferie-penger. Julen er en hedensk skikk,derfor feirer vi ikke. Man kan faktisk ha et fullverdig liv selv om man ikke feirer jul, vet at mange aldri i sin villeste fantasi klarer å forstå det. Vi er med venner eller alene på julekvelden. Ser på tv,spiser god mat,går en tur i måneskinn,spiller spill,koser oss sammen. Ungene kan synes det er vanskelig på skole feks,pga alt fokus på julen. Før jul pleier vi å forberede ungene på hva som skjer i desember, gjenforteller historien om Jesu fødsel og forklarer de(hvert år) at det de lærer på skolen ang jesu fødsel/julen er ting lærerne leser fra bøker. Sannheten om Jesus får de fra bibelen. Jeg tror det viktigste vi som foreldre kan gjøre for våre barn er å lære de hva som er riktig om Gud og Jesus ut fra bibelen, det går ikke an å skjerme de fra det som skjer på skolen eller andre plasser ute i den store verden. Vi prøver å lære de til å bli opplyste folk som klarer å forstå forskjellen på rett og galt. Jehovas vitner tror ikke på læren om et helvete, så der har nok nabogutten misforstått. Jehovas vitner feirer Jesu død,pga oppstandelses håpet. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Dere høres jo ganske liberale ut. Men alle Jehovas Vitner er ikke sånn. Vet om flere barn som ikke får være med på juleverksted og foreldrene nesten får hjerteattak om poden kommer hjem med en selvlaget nisse Anonymous poster hash: 7ac0c...333
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #22 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt avhengig av Jesus. Vi ber til Jehova gjennom Jesus - "vi takker og ber sånn i Jesu navn, Amen" Men Jehova er Gud, og det er bare han vi skal tilbe. Hadde ikke Jesus dødd for menneskene,hadde ikke vi hatt et håp. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Hehe, alle andre synes jo nettopp dere er rimelig håpløse. Det gjør ikke noe, vi er heldige som lever i et land der vi har lov å mene det vi vil Det gjelder både deg(dere) og meg(oss). Anonymous poster hash: 8f920...f57 En ting jeg har lært meg er å ikke diskutere med jv. Alt dere sier er sitert fra bibelen og fullstendig blottet for egne refleksjoner. Det er som å diskutere med en lydbok som går på repeat. Anonymous poster hash: 3bf04...761 Men det er jo sant Vi lever jo livet vårt etter hva som står i bibelen,klart du får de samme svarene alltid da Men vi liker også å høre hva andre mener om livet/verden/ osv Anonymous poster hash: 8f920...f57
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #23 Skrevet 13. desember 2014 Kan noen svare meg hvorfor vi henger opp den fine julestjerna når den stjernen over betlehem var ment for å vise veien der jesusbarnet var slik at de visemenn kunne drepe jesusbarnet?... Anonymous poster hash: ddf82...a15 Jeg skrev litt om det over her. Det ungene lærer på skolen/folk lærer blir tatt ut fra bøker. Hadde folk brukt bibelen så hadde de visst hva som stemte og ikke. Over hele verden ligger jesus i krybben når de tre vise menn kommer. I bibelen var det en liten gutt på rundt et år, ikke et spedbarn. De vise menn var ikke ute etter å gi flotte gaver,de var sendt av kong herodes som ønsket å drepe jesus. Han ville ikke ha jesus til konge,han ville være konge selv. Derfor,når han forstod at han var blitt lurt,sendte han ut befaling om at alle guttebarn under to år skulle drepes..alle kjenner historien om moses,som ble forlatt i elven. Dette var en konsekvens av av Jehova sendte visemennene feil vei så de ikke kunne fortelle herodes hvor guttebarnet var. Men det er lettere å følge strømmen enn å lese seg opp hva som faktisk stemmer. Anonymous poster hash: 8f920...f57
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #24 Skrevet 13. desember 2014 Jehovas vitner er helt avhengig av Jesus. Vi ber til Jehova gjennom Jesus - "vi takker og ber sånn i Jesu navn, Amen" Men Jehova er Gud, og det er bare han vi skal tilbe. Hadde ikke Jesus dødd for menneskene,hadde ikke vi hatt et håp. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Hehe, alle andre synes jo nettopp dere er rimelig håpløse.Det gjør ikke noe, vi er heldige som lever i et land der vi har lov å mene det vi vil Det gjelder både deg(dere) og meg(oss). Anonymous poster hash: 8f920...f57 En ting jeg har lært meg er å ikke diskutere med jv. Alt dere sier er sitert fra bibelen og fullstendig blottet for egne refleksjoner. Det er som å diskutere med en lydbok som går på repeat. Anonymous poster hash: 3bf04...761 Men det er jo sant Vi lever jo livet vårt etter hva som står i bibelen,klart du får de samme svarene alltid da Men vi liker også å høre hva andre mener om livet/verden/ osv Anonymous poster hash: 8f920...f57 Tro meg,jeg vet alt om det der. Er vokst opp i det og hele slekta mi er jv. Bare synd de har valgt Jehova over meg og mitt barn. Untatt foreldrene mine da. De hadde heldigvis vett nok til å skjønne at de ikke mister sin plass i oppstandelsen selv om de velger kontakt med meg og min datter. Resten av menigheten snudde seg på gaten når de så meg så fort det ble gjort kjent at jeg trakk meg som udøpt forkynner i en alder av 16 år. Jeg kan på ingen måte skjønne hvorfor Jehova skal spare de fremfor meg og min datter. Om harmageddon noen gang kommer tror jeg dere vil bli overrasket over at Jehova elsker flere mennesker enn kun jv. Men dette skulle ikke bli en diskusjon. Bare tanker fra en som mistet hele nettverket sitt over natten. Anonymous poster hash: 3bf04...761
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #25 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er Jehovas vitne og feirer ikke jul. Ungene er med på juleverksted på skolen, Jehova blir ikke sur om noen lager en nisse. De er ikke med på lucia feiring eller er med i kirken med skolen. Ungene våre får gave fra andre i familien. De blir ikke nødvendigvis spart til julaften,vi tar det litt som det kommer år etter år. Vi gir gaver til familien om sommeren feks. Alle tantebarna våre får sommerferie-penger. Julen er en hedensk skikk,derfor feirer vi ikke. Man kan faktisk ha et fullverdig liv selv om man ikke feirer jul, vet at mange aldri i sin villeste fantasi klarer å forstå det. Vi er med venner eller alene på julekvelden. Ser på tv,spiser god mat,går en tur i måneskinn,spiller spill,koser oss sammen. Ungene kan synes det er vanskelig på skole feks,pga alt fokus på julen. Før jul pleier vi å forberede ungene på hva som skjer i desember, gjenforteller historien om Jesu fødsel og forklarer de(hvert år) at det de lærer på skolen ang jesu fødsel/julen er ting lærerne leser fra bøker. Sannheten om Jesus får de fra bibelen. Jeg tror det viktigste vi som foreldre kan gjøre for våre barn er å lære de hva som er riktig om Gud og Jesus ut fra bibelen, det går ikke an å skjerme de fra det som skjer på skolen eller andre plasser ute i den store verden. Vi prøver å lære de til å bli opplyste folk som klarer å forstå forskjellen på rett og galt. Jehovas vitner tror ikke på læren om et helvete, så der har nok nabogutten misforstått. Jehovas vitner feirer Jesu død,pga oppstandelses håpet. Anonymous poster hash: 8f920...f57 Det viktigste dere som foreldre kan gjøre for deres barn er å lære dem hva som står i bibelen?? At du drar inn at dette skal føre til at barna blir opplyste er skremmende. Når det gjelder jv er jo forsåvidt ikke det noe nytt, men stakkars barn😳 Anonymous poster hash: 06ef6...a10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå