Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #1 Skrevet 13. desember 2014 Er det vanlig at man deler 50-50 eller 1/3 og 2/3 når ene søsken er gift og andre er singel (voksne med jobber). Anonymous poster hash: 8e53d...857
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #2 Skrevet 13. desember 2014 Bør kanskje legge til at det er til en av foreldrene. Hi Anonymous poster hash: 8e53d...857
valnøtta Skrevet 13. desember 2014 #3 Skrevet 13. desember 2014 Er det vanlig at man deler 50-50 eller 1/3 og 2/3 når ene søsken er gift og andre er singel (voksne med jobber). Anonymous poster hash: 8e53d...857 Det er rettferdig å dele på antall personer, ikke rettferdig å dele 50-50 hvis alle har inntekt
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #4 Skrevet 13. desember 2014 Vi deler 2/3 og 1/3 med min ugifte søster. Anonymous poster hash: 30611...874
Modesty Blaise. Skrevet 13. desember 2014 #5 Skrevet 13. desember 2014 Vi har alltid delt 50/50 med selv om den ene av oss har hatt partner.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #6 Skrevet 13. desember 2014 Vi har alltid delt 50/50 med selv om den ene av oss har hatt partner. Og det er veldig urettferdig for den som er singel Anonymous poster hash: e71d6...9b7
SmellyCat Skrevet 13. desember 2014 #7 Skrevet 13. desember 2014 Vi deler på tre da vi er tre søsken som kjøper til våre foreldre. Evt. partnere får være med vederlagsfritt
Modesty Blaise. Skrevet 13. desember 2014 #8 Skrevet 13. desember 2014 Vi har alltid delt 50/50 med selv om den ene av oss har hatt partner. Og det er veldig urettferdig for den som er singel Anonymous poster hash: e71d6...9b7 Vi har ikke tenkt på det på den måten, men at det hovedsakelig er fra oss 2, og at partneren bare er med... Og jeg var den av os som var singel lengst, og syns det var helt greit sånn 😊
Tipp topp Skrevet 13. desember 2014 #9 Skrevet 13. desember 2014 Hvis det var til en felles venn ville jeg sagt dele på antall personer, men når det gjelder foreldre så hadde jeg delt likt på antall søsken.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #10 Skrevet 13. desember 2014 Jeg gir ikke noe dyrere gave til foreldrene mine selv om jeg nå er gift. Jeg ville ikke spleiset med noen som mente jeg skulle betale mer til foreldrene som gifte. Nå har vi jo dobbelt så mange å kjøpe til. Anonymous poster hash: 8b439...776
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #11 Skrevet 13. desember 2014 Deler på 3, så lenge alle 3 har egen inntekt Anonymous poster hash: cccd2...be6
Elsker livet Skrevet 13. desember 2014 #12 Skrevet 13. desember 2014 Jeg syns ikke det trenger å være noen regel på dette. Vi spør gjerne min søster om hun vil være med på en gave til foreldrene våre. Da har jeg tatt høyde for at hun pleier å kjøpe for 500 kr til hver av dem, mens vi gjerne kjøper for dobbelt så mye. Så da betaler vi etter vårt budsjett og hun etter hennes. Så har vi mannens yngre bror som har lite penger. Han slipper gjerne unna med å betale 200 kr eller som oftest å gjøre en tjeneste, selv om gaven han er med på koster f.eks 1500 kr.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #13 Skrevet 13. desember 2014 Vi har bestandig delt 50/50 uansett. Anonymous poster hash: 666b6...d1f
prekæs Skrevet 13. desember 2014 #14 Skrevet 13. desember 2014 Jeg er vel egentlig litt delt. Hvis det er slik at min mann og meg skal betale en større del ved spleis til en i min manns familie, Dvs deles på antall personer i stedet for antall husstander, så vi jo det bli temmelig urettferdig, da vi også har dobbelt så mange å kjøpe til, pga at jeg og har stor familie. Altså, hadde ikke jeg vært gift med min mann, hadde jo vedkommende ikke fått gave av meg i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #15 Skrevet 13. desember 2014 Jeg syns ikke det trenger å være noen regel på dette. Vi spør gjerne min søster om hun vil være med på en gave til foreldrene våre. Da har jeg tatt høyde for at hun pleier å kjøpe for 500 kr til hver av dem, mens vi gjerne kjøper for dobbelt så mye. Så da betaler vi etter vårt budsjett og hun etter hennes. Så har vi mannens yngre bror som har lite penger. Han slipper gjerne unna med å betale 200 kr eller som oftest å gjøre en tjeneste, selv om gaven han er med på koster f.eks 1500 kr. Hjerterom Anonymous poster hash: 121a3...400
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #16 Skrevet 13. desember 2014 Her har vi spleiset på gave til svigermor med søsteren til min samboer. Hun er singel, og vi er 2 stk, men hun følte det var mest rettferdig om hun betalte for halvparten og vi for halvparten, fordi hun følte at gaven var like mye fra alle da, og ikke mest fra oss siden vi hadde betalt mest. Anonymous poster hash: e4306...cd7
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #17 Skrevet 14. desember 2014 Jeg syns ikke det trenger å være noen regel på dette. Vi spør gjerne min søster om hun vil være med på en gave til foreldrene våre. Da har jeg tatt høyde for at hun pleier å kjøpe for 500 kr til hver av dem, mens vi gjerne kjøper for dobbelt så mye. Så da betaler vi etter vårt budsjett og hun etter hennes. Så har vi mannens yngre bror som har lite penger. Han slipper gjerne unna med å betale 200 kr eller som oftest å gjøre en tjeneste, selv om gaven han er med på koster f.eks 1500 kr. Det er sånn vi tenker også. Men nå spleiser vi stort sett med søsteren min, og da hun var single delte vi i tre, det samme da jeg var single. For oss er det naturlig at den har minst å rutte med også betaler minst. Logikken til Prekæs lengre oppe, om at det er urettferdig å dele på antall personer fordi hun har stor familie (sagt litt enkelt fra min side) skjønner jeg ingenting av må jeg innrømme. Anonymous poster hash: 374ae...3cb
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #18 Skrevet 14. desember 2014 Jeg syns ikke det trenger å være noen regel på dette. Vi spør gjerne min søster om hun vil være med på en gave til foreldrene våre. Da har jeg tatt høyde for at hun pleier å kjøpe for 500 kr til hver av dem, mens vi gjerne kjøper for dobbelt så mye. Så da betaler vi etter vårt budsjett og hun etter hennes. Så har vi mannens yngre bror som har lite penger. Han slipper gjerne unna med å betale 200 kr eller som oftest å gjøre en tjeneste, selv om gaven han er med på koster f.eks 1500 kr. Det er sånn vi tenker også. Men nå spleiser vi stort sett med søsteren min, og da hun var single delte vi i tre, det samme da jeg var single. For oss er det naturlig at den har minst å rutte med også betaler minst. Logikken til Prekæs lengre oppe, om at det er urettferdig å dele på antall personer fordi hun har stor familie (sagt litt enkelt fra min side) skjønner jeg ingenting av må jeg innrømme. Anonymous poster hash: 374ae...3cb Hvorfor forstår du ikke det? Du er en og kjøper f.eks til 10 stk. De er 2 og kjøper til 20 stk. Heller ikke gitt at den som er alene har dårligst råd. Heller ofte motsatt. Anonymous poster hash: 8b439...776
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. desember 2014 #19 Skrevet 14. desember 2014 Her deles det pr søsken / venn, uanhengig av om det er partnere tilstede eller ikke. Det samme gjør vi til venner og andre. Beløpet vi har gitt pr mottaker er det samme nå (justert selvfølgelig) som da jeg eller han var alene. Men vi kan godt være med på en spleising a la den Elsker livet snakker om.
klishe89 Skrevet 14. desember 2014 #20 Skrevet 14. desember 2014 Vi spleiser og deler alltid likt i etterkant: 50/50, 1/3, 1/4 osv. Vi blir enige om en sum per pers, gjerne 150 til voksne og 300 til barn, litt mer til enkelte. Så kjøpes gaver inn, fordeler antallet og gjør opp i et regnskap med kvitteringer. Vi har alle partnere, men om man er gift/samboer blir ikke andelen større ettersom partnere ikke betaler gavene. Jeg syns ikke det var urettferdig da jeg var singel.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #21 Skrevet 14. desember 2014 Om jeg og mannen spleser med søsteren min på gave til moren min f.eks, så deler vi på 3. Synes det er mest naturlig, fordi mannen min gir jo liksom også gave til moren min, han skal ikke bare være gratispassasjer. De har et godt forhold, og han hadde sikkert fortsatt å gi gave til henne om vi gikk fra hverandre. Han får også egen gave av henne. Ja vi har flere å kjøpe til enn søsteren min, men vi får jo mer tilbake også om man skal tenke sånn. Anonymous poster hash: 15df6...b0b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #22 Skrevet 14. desember 2014 Jeg syns ikke det trenger å være noen regel på dette. Vi spør gjerne min søster om hun vil være med på en gave til foreldrene våre. Da har jeg tatt høyde for at hun pleier å kjøpe for 500 kr til hver av dem, mens vi gjerne kjøper for dobbelt så mye. Så da betaler vi etter vårt budsjett og hun etter hennes. Så har vi mannens yngre bror som har lite penger. Han slipper gjerne unna med å betale 200 kr eller som oftest å gjøre en tjeneste, selv om gaven han er med på koster f.eks 1500 kr. Det er sånn vi tenker også. Men nå spleiser vi stort sett med søsteren min, og da hun var single delte vi i tre, det samme da jeg var single. For oss er det naturlig at den har minst å rutte med også betaler minst. Logikken til Prekæs lengre oppe, om at det er urettferdig å dele på antall personer fordi hun har stor familie (sagt litt enkelt fra min side) skjønner jeg ingenting av må jeg innrømme. Anonymous poster hash: 374ae...3cb Hvorfor forstår du ikke det? Du er en og kjøper f.eks til 10 stk. De er 2 og kjøper til 20 stk. Heller ikke gitt at den som er alene har dårligst råd. Heller ofte motsatt. Anonymous poster hash: 8b439...776 Ok.. Siden du åpenbart ikke skjønner hva jeg mener: det jeg prøver å si er at jeg ikke er enig i at det skal ha noe å si hvor mange personer den enkelte har å kjøpe gaver til. Og jeg skjønner ikke at noen kan mene at det har betydning for hvordan man deler kostnadene for en gave. See? Jeg er bare uenig i Prekæs sin tankegang rundt dette. Ellers så blir jo ditt eksempel her også helt feil. Du skisserer jo et eksempel hvor det jobb alle fall blir mest rettferdig at man deler utgiften for spleisegave på antall personer, da jo disse tre personene i praksis har 10 gaver hver å betale for. Anonymous poster hash: 374ae...3cb
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #23 Skrevet 14. desember 2014 Jeg syns ikke det trenger å være noen regel på dette. Vi spør gjerne min søster om hun vil være med på en gave til foreldrene våre. Da har jeg tatt høyde for at hun pleier å kjøpe for 500 kr til hver av dem, mens vi gjerne kjøper for dobbelt så mye. Så da betaler vi etter vårt budsjett og hun etter hennes. Så har vi mannens yngre bror som har lite penger. Han slipper gjerne unna med å betale 200 kr eller som oftest å gjøre en tjeneste, selv om gaven han er med på koster f.eks 1500 kr. Det er sånn vi tenker også. Men nå spleiser vi stort sett med søsteren min, og da hun var single delte vi i tre, det samme da jeg var single. For oss er det naturlig at den har minst å rutte med også betaler minst. Logikken til Prekæs lengre oppe, om at det er urettferdig å dele på antall personer fordi hun har stor familie (sagt litt enkelt fra min side) skjønner jeg ingenting av må jeg innrømme. Anonymous poster hash: 374ae...3cb Hvorfor forstår du ikke det? Du er en og kjøper f.eks til 10 stk. De er 2 og kjøper til 20 stk. Heller ikke gitt at den som er alene har dårligst råd. Heller ofte motsatt. Anonymous poster hash: 8b439...776 Ok.. Siden du åpenbart ikke skjønner hva jeg mener: det jeg prøver å si er at jeg ikke er enig i at det skal ha noe å si hvor mange personer den enkelte har å kjøpe gaver til. Og jeg skjønner ikke at noen kan mene at det har betydning for hvordan man deler kostnadene for en gave. See? Jeg er bare uenig i Prekæs sin tankegang rundt dette. Ellers så blir jo ditt eksempel her også helt feil. Du skisserer jo et eksempel hvor det jobb alle fall blir mest rettferdig at man deler utgiften for spleisegave på antall personer, da jo disse tre personene i praksis har 10 gaver hver å betale for. Anonymous poster hash: 374ae...3cb Men du mener jo at de to skal betale dobbelt opp for alle de 20 gavene mens du bare skal betal enkel pris på dine 10. Anonymous poster hash: 8b439...776
I scream for icecream! Skrevet 14. desember 2014 #24 Skrevet 14. desember 2014 Det kommer litt an på, tenker jeg. I min familie har det ofte vært de som er i slekt som er "hovedgiverne" og partnerne er ofte "gratispassasjerer" som får være med på kortet, men som ikke nødvendigvis spytter i med penger. Hvis for eksempel min bror og jeg blir enige om å spleise på en gave til min mor, deler vi på to, og så skriver vi navn på kjærester/samboere/ektefeller på lappen. Det er kanskje urettferdig for den som er singel, men i bunn og grunn ikke, for gaven er jo mest fra oss barna uansett, og på et eller annet tidspunkt har vi vært single, alle sammen. Uansett er vel dette noe man må bli enige om sammen, og det varierer nok fra familie til familie, tenker jeg. Det har jo også litt med økonomisk situasjon og slike ting å gjøre også. Hadde jeg visst at min bror hadde dårlig råd, og vi hadde god, så er det jo lov å bruke skjønn.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #25 Skrevet 14. desember 2014 Har aldri hørt om noen andre måter å dele på enn at prisen deles på antall søsken, eventuelle partnere er med som gratispassasjer. Men det viktigste er jo at dere er enige. Anonymous poster hash: c6a01...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå