Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #1 Skrevet 12. desember 2014 Hvordan klarer noen å ikke lære noe så enkelt som hvordan man bruker og/å riktig? Dette er grunnleggende kunnskap man lærer tidlig i barneskolen og det er jo så enkelt! Jeg fatter og begriper ikke at folk som ikke evner dette ikke setter seg ned og lærer det! Det er jo så enkelt og det bude kunne læres på 10 minutter. Jeg har 2 venner på facebook som alltid gjør feil, og jeg blir så flau på deres vegne! Anonymous poster hash: b2977...cba
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #2 Skrevet 12. desember 2014 Men nå skal det jo bli orden på sånt! Barna skal jjo få flere gymtimer Anonymous poster hash: c4904...938
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #3 Skrevet 12. desember 2014 VÆR SÅ SNILL, DEL DIN KUNNSKAP!!! Anonymous poster hash: 21b9d...1bf
Fandens Oldemor Skrevet 12. desember 2014 #4 Skrevet 12. desember 2014 Det blir litt som å si "hvorfor kan ikke alle bare bruke 10 minutter på å lære seg algebra?", det er ikke alle som føler de har behov for det selv om det var grunnskolepensum.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #5 Skrevet 12. desember 2014 Feil brug av og/å e jo ingenting i forhold te at mange skrive sånn som di snakke😉 Anonymous poster hash: ba864...ec6
Jezebel Skrevet 12. desember 2014 #6 Skrevet 12. desember 2014 (endret) Les den første setningen din en gang til. Du har en og/å feil der. Feie for egen dør først? Godt du er anonym når du skal drite deg ut. Endret 12. desember 2014 av Jezebel
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #7 Skrevet 12. desember 2014 Les den første setningen din en gang til. Du har en og/å feil der. Feie for egen dør først? Godt du er anonym når du skal drite deg ut. HELT FEIL! Kanskje du skulle lese setningen en gang til! Anonymous poster hash: b2977...cba
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #8 Skrevet 12. desember 2014 Er "å ikke lære noe" verb? Eller heter det "ikke å lære noe"? Anonymous poster hash: 38b9f...647
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #9 Skrevet 12. desember 2014 Les den første setningen din en gang til. Du har en og/å feil der. Feie for egen dør først? Godt du er anonym når du skal drite deg ut. Det er ingen feil der, jeg mener at det er noe som læres i skolen og at det er enkelt å lære det, ikke "Å, det er så enkelt å lære!" Anonymous poster hash: b2977...cba
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #10 Skrevet 12. desember 2014 Er "å ikke lære noe" verb? Eller heter det "ikke å lære noe"? Anonymous poster hash: 38b9f...647 Man kan skrive det slik fordi det er forskjell på å ikke lære noe (som i at man ikke lærer noe som helst), og å ikke lære noe så enkelt som....... Anonymous poster hash: b2977...cba
Marriet Skrevet 12. desember 2014 #11 Skrevet 12. desember 2014 Jeg jobber med saken. Jeg veit jeg feiler på det av og til, men å si at det bare er å sette seg ned i ti minutter stemmer ikke. Det er en feil jeg har gjort i mange mange år. Blir som en dårlig uvane.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #12 Skrevet 12. desember 2014 gjesp....... Anonymous poster hash: 025c4...9fc
Novemberdama Skrevet 12. desember 2014 #13 Skrevet 12. desember 2014 Det er ganske enkelt, og for meg går det automatisk, men en liten huskeregel er vel at 'og' er et bindeledd, mens 'å' setter du foran noe du gjør.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #14 Skrevet 12. desember 2014 Hvordan klarer noen å ikke lære noe så enkelt som hvordan man bruker og/å riktig? Dette er grunnleggende kunnskap man lærer tidlig i barneskolen og det er jo så enkelt! Jeg fatter og begriper ikke at folk som ikke evner dette ikke setter seg ned og lærer det! Det er jo så enkelt og det bude kunne læres på 10 minutter. Jeg har 2 venner på facebook som alltid gjør feil, og jeg blir så flau på deres vegne! Anonymous poster hash: b2977...cba Fy så stygg du er. Anonymous poster hash: 28de4...d38
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #15 Skrevet 12. desember 2014 Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #16 Skrevet 12. desember 2014 Her trodde jeg at det var en saftig tråd jeg åpnet,med den dramatiske overskriften "hva feiler det folk", også er det folks problemer med å skrive og/å som plager deg,seriøst??? Skjerpings!!!!! Anonymous poster hash: d185c...e00
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #17 Skrevet 12. desember 2014 Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276 Kom gjerne med eksempel på dette! Anonymous poster hash: b2977...cba
Jezebel Skrevet 12. desember 2014 #18 Skrevet 12. desember 2014 Les den første setningen din en gang til. Du har en og/å feil der. Feie for egen dør først? Godt du er anonym når du skal drite deg ut. HELT FEIL! Kanskje du skulle lese setningen en gang til! Anonymous poster hash: b2977...cba Lurt av en snike-ikke. Nybegynner-tabbe. Beklager! Men jeg fatter ikke at du ikke fatter at det som er enkelt for deg, ikke trenger å være enkelt for andre. Det er jo så enkelt å forstå at folk er forskjellige. For de aller fleste.
Jezebel Skrevet 12. desember 2014 #19 Skrevet 12. desember 2014 Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276 Kom gjerne med eksempel på dette! Anonymous poster hash: b2977...cba "Burde" skrives med "r". Der har du et eksempel. Vel bekomme!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #20 Skrevet 12. desember 2014 Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276 Kom gjerne med eksempel på dette! Anonymous poster hash: b2977...cba "Burde" skrives med "r". Der har du et eksempel. Vel bekomme!Det er en vesentlig forskjell på trykkfeil og det å ikke beherske en grunnleggende, grammatisk regel for sitt eget morsmål, synes du ikke? Anonymous poster hash: 5b834...71a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #21 Skrevet 12. desember 2014 Eg har faktisk i en alder av 30+ virkelig satt meg som mål å/og lære forskjellen. Er klar over eg ikkje får til og/å, men blir på en måte blind når eg les setninga. Klarer ikkje å/og sjå kva det skal vere. Har prøvd og/ å lese rettskrivningsreglar, men det er gresk. Så nokre av oss prøvar, men får det berre ikkje til. Så om du har ei enkel og (?) god forklaring set eg pris på det :-) Anonymous poster hash: 1f96c...cae
Jezebel Skrevet 12. desember 2014 #22 Skrevet 12. desember 2014 (endret) Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276 Kom gjerne med eksempel på dette! Anonymous poster hash: b2977...cba "Burde" skrives med "r". Der har du et eksempel. Vel bekomme!Det er en vesentlig forskjell på trykkfeil og det å ikke beherske en grunnleggende, grammatisk regel for sitt eget morsmål, synes du ikke? Anonymous poster hash: 5b834...71a I utgangspunktet, ja. Men når vedkommende oppfører seg så arrogant som deg, er jeg villig til å gjøre et unntak. De som kritiserer andre burde sørge for å være feilfrie selv. Endret 12. desember 2014 av Jezebel
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #23 Skrevet 12. desember 2014 Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276 Kom gjerne med eksempel på dette! Anonymous poster hash: b2977...cba Tegnsetting er noe du har kontroll på? Anonymous poster hash: 357ac...276
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #24 Skrevet 12. desember 2014 "Å" brukes kun foran verb i infinitiv (og der falt mange av). Infinitiv er det som skjer nÅ - å skrive, å snakke, å spille, å svømme, å gjøre, å være, å huske, å tenke, å lære.... Ved alle andre bøyninger av verb skal du bruke "og". (Jeg skal på øvelse for å spille - jeg har vært og spilt i dag) Hvis du har to nÅ-ord sammen binder du disse sammen med en "og". (Jeg skal svømme og stupe i ettermiddag). "Jeg sliter med å skrive og lese sammenhengende skrift". Anonymous poster hash: 050cf...9b1
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #25 Skrevet 12. desember 2014 Og du da. Skriver du helt korrekt? Er så flaut når mennesker som henger ut andre selv ikke behersker dette. Anonymous poster hash: 357ac...276 Kom gjerne med eksempel på dette! Anonymous poster hash: b2977...cba "Burde" skrives med "r". Der har du et eksempel. Vel bekomme!Det er en vesentlig forskjell på trykkfeil og det å ikke beherske en grunnleggende, grammatisk regel for sitt eget morsmål, synes du ikke? Anonymous poster hash: 5b834...71a I utgangspunktet, ja. Men når vedkommende oppfører seg så arrogant som deg, er jeg villig til å gjøre et unntak. De som kritiserer andre burde sørge for å være feilfrie selv.Arrogant "som meg"? Er jeg arrogant som påpeker at det er forskjell på skrivefeil og grammatiske feil? Jeg er forresten ikke hi. Hi formulerer seg ikke spesielt godt og fremstår litt aggressiv, men jeg er enig i poenget hennes. Og/å-regelen er grunnleggende i norsk grammatikk, og voksne mennesker burde bestrebe å lære seg den om de ønsker å fremstå som seriøse og dannede. Anonymous poster hash: 5b834...71a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå