Gå til innhold

Atopisk eksem - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har mest sannsynlig atopisk eksem (ifølge helsesøster) rundt munnen. Ble anbefalt å smøre med Aderma (den grønne). Vi smører 2-3 ganger om dagen men allikevel er hun så tørr at det svir når vi smører om kvelden. Dere andre mødre med barn med atopisk eksem: Hva smører dere med og er det reseptbelagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos ganske mange skyldes eksem egentlig matvareallergi. Mye kan gi eksem, prøv deg frem med å kutte ut matvarer. Melk, sitrus, tomat, egg, epler, nøtter og sikkert andre ting. Google litt, så finner du det sikkert.

Anonymous poster hash: 6605f...bcf

Skrevet

Nå har jeg snakket med mange atopikere (har også en selv) og vært på kurs med flere. Det virker som om alle må finne "sin" krem. Det som virker på deg trenger ikke virke på naboen. Vi har prøvd alle på apoteket + pattesalve. Vår krem ble en krem fra forever living. En alovera basert krem (eller egentlig to av dem som blandes) har reddet oss fra å bruke kortison.

Anonymous poster hash: 0b045...fe2

Skrevet (endret)

Jeg har selv atopisk eksem og kronisk elveblest og etter å ha prøvd alt legene og apotekene kan komme med av kremer har jeg innsett at det er ingen kremer som kan kurere eksemen. Krem kan lindre det akkurat der og da og kanskje i en times tid. I stedet ender man opp med hud som samler seg opp med stoffer som ikke er bra å ha for mye av, i likehet med alle andre ting man ikke skal ha for mye av. Uansett har jeg funnet ut av at vær, klær og kosthold spille en stor rolle på utbruddene. Jeg har ikke løst problemet enda, men jeg elimineringsmetoden har gitt større resultater enn kremer. Håper du kommer til bunns i problemet for jeg unner ingen å slite med eksemer. En allergipille kan også lindre ganske godt hvis det skulle bli alt for ille akkurat da, men kun som nødløsning.

Endret av fine-phine
Skrevet

Som kuldekrem er det kun sebamed kuldekrem som funker. Enkelte kvelder om det er veldig ille bruker jeg den intyol salven i ett tynt lag (helst etter at han har sovnet)

Anonymous poster hash: 7aa61...790

Skrevet

Hos ganske mange skyldes eksem egentlig matvareallergi. Mye kan gi eksem, prøv deg frem med å kutte ut matvarer. Melk, sitrus, tomat, egg, epler, nøtter og sikkert andre ting. Google litt, så finner du det sikkert.

Vi har forsøkt å kutte ut sitrusfrukt og andre syrlige frukter uten at jeg egentlig så noen forskjell. Kanskje vi skulle forsøke uten melk en periode?

Skrevet

Nå har jeg snakket med mange atopikere (har også en selv) og vært på kurs med flere. Det virker som om alle må finne "sin" krem. Det som virker på deg trenger ikke virke på naboen. Vi har prøvd alle på apoteket + pattesalve. Vår krem ble en krem fra forever living. En alovera basert krem (eller egentlig to av dem som blandes) har reddet oss fra å bruke kortison.

Det er det jeg gjerne vil unngå. Har en venninne som bruker kortison og hun sier det er lett å havne i en ond sirkel. Takk for tips

Skrevet

Når det er ordentlig eksem, så er det kun kortisonkrem som hjelper. Det er vanskelig når det er rundt munnen og spesielt hos små barn, men du kan smøre forsiktig. Hvis hun bruker smokk, bør du bruke noen som er så åpne som mulig, vi brukte de fra mam som bare har en "kant" rundt og ellers er åpne, det hjalp, for da var det ikke konstant fuktig der. Vi har prøvd mange forskjellige kremer og det som fungerer best er en karbamidkrem (mener jeg det heter), men den har en litt guffen lukt, dvs barnet og klærne lukter guffent, selv etter vask, når man har brukt det over en tid, så den smører vi minst mulig med.

Anonymous poster hash: d8e77...566
Skrevet

Takk til dere som har svart. Skal prøve ting ut i tur og orden:-)

Skrevet

Det er det jeg gjerne vil unngå. Har en venninne som bruker kortison og hun sier det er lett å havne i en ond sirkel. Takk for tips

Det er bedre for huden å bli smurt med kortison enn at det er eksem over lang tid. Det som er viktig med kortison er å ikke gi seg med en gang eksemet forsvinner, men smøre noen dager etter det også, hvis ikke kommer det lett tilbake.

Skrevet

Det er bedre for huden å bli smurt med kortison enn at det er eksem over lang tid. Det som er viktig med kortison er å ikke gi seg med en gang eksemet forsvinner, men smøre noen dager etter det også, hvis ikke kommer det lett tilbake.

Eksemen kommer tilbake så lenge kroppen er misfornøyd med noe og dette noe utløser eksemen. 

Skrevet

Når det er ordentlig eksem, så er det kun kortisonkrem som hjelper. Det er vanskelig når det er rundt munnen og spesielt hos små barn, men du kan smøre forsiktig. Hvis hun bruker smokk, bør du bruke noen som er så åpne som mulig, vi brukte de fra mam som bare har en "kant" rundt og ellers er åpne, det hjalp, for da var det ikke konstant fuktig der. Vi har prøvd mange forskjellige kremer og det som fungerer best er en karbamidkrem (mener jeg det heter), men den har en litt guffen lukt, dvs barnet og klærne lukter guffent, selv etter vask, når man har brukt det over en tid, så den smører vi minst mulig med.

Barnet bruker heldigvis ikke smukk. Vi har karbamidkrem men er litt redd for å bruke dem. Har brukt dem selv et par ganger når jeg har vært ekstra tørr...og den svir ganske mye. Men den hjelper jo huden å holde på fuktighet, istedenfor å bare tilføre fuktighet så kanskje den kan prøves ut. Ikke sikkert det vil svi mer enn den vi bruker nå.

Skrevet

Det er like mange gode tips til kremer som antall mennesker som har eksem...

Det som funker for en funker ikke for andre. Noen sier at en salve ikke svir, mens min datter sverger på at den ikke svir.

Vår erfaring er dermovat, silulen, og andre hydrokortisonsalver.

Men ekstremt vanskelig runt munnen..... stakkar....

Anonymous poster hash: e25ba...ca1

Skrevet

Både jeg og datteren min har eksem, og vi bruker begge lipikar-kremen. Den fungerer veldig godt for oss.

http://www.apotek1.no/produkter/la-roche-posay-lipikar-balm-400ml-862462p

Men alle kremer svir litt når huden er klødd i stykker altså, også denne.

Når datteren min er ille plaget bruker vi kortison, Smører da først med kortisonkrem og når den har trukket inn med fuktighetskrem oppå.

Anonymous poster hash: ba976...38b
Skrevet

Vi har forsøkt å kutte ut sitrusfrukt og andre syrlige frukter uten at jeg egentlig så noen forskjell. Kanskje vi skulle forsøke uten melk en periode?
Det skader ikke å prøve :-) Men pass på å kutte alle melkeprodukter.

Skrevet

Jeg bruker Mildison krem rundt munnen og knokene på gutten vår når han får eksem, og bruker det noen dager etter at han er bra. Tar ca 4-5 dager til sammen. Bruker Apobase ellers. 2 ganger i uken bader han med Naaf olje i vannet.

Holder som regel med 2-3 runder med Mildison ila vinteren.

Anonymous poster hash: 882fc...e3f

Skrevet

Som siste hudlegen sa til oss: når barnet sier det svir, svir det! Da bruker du ikke det igjen siden det påfører barnet smerte.

Jeg har to barn med atopisk eksem. Hun ene har for øyeblikket tørr og sår hud på haka. Klementin gjør det værre, men som hun sier jeg smører meg heller masse for noen uker i året vil hun spise klementin. Nå er hun snart ti år, så hun er flink til å passe på slikt ellers. Hun prøver seg ut i søsterens boks med kremer omdagen, og den som virker best er kokos olje fra helios (kjøpt på Meny i etnisk hylla) Det er olje så ikke like kult å smøre seg med den før hun skal på noe, men smører seg hver kveld og når hun ikke skal noe på en stund.

Om hun bare har på haka, titt på tøyet hun har inntil haka. Fleece tørker ut huden. Så har hun en fleece genser med litt krage på seg kan det være nok til å utløse eksemen. Har jakka hard kant? Hvilken stoff har lua og skjerf? Her måtte mormor sy ett bommulsskjerf til hun som har eksem på haka. Uansett hva vi prøvde så gjorde det st det ble værre på haka. Nå har vi funnet noen buffer i bomull som går fint.

Men her er det storesøster som er værst plaget av eksem. Vi har måtte teste ut mye forskjellig og det har vært veldig mange oppgitte leger, apotek og ikke minst barn. Ni år tok det før hun eldste endelig fikk en hudlege som fant frem til vidunderkuren som hjalp henne. Så mitt råd til deg er å begynne å ta turen til legen, få råd, henvisning vidre for å kanskje finne ut hva som kan trigge eksemen. Prøv dere frem med kremer, salver, oljer, klær og mye annet. Ikke bruk en krem som barnet sier gjør vondt pga at de på apoteket sier den skal være bra for de med eksem. Jeg var på eksemskole og der fortalte en dame med eksem at det føltes ut som hun ble stukket med nåler. Når jeg hørte det så skjønte jeg litt mer hva min datter mener og hvordan hun har det.

Med ny hudlege fikk vi resept på sterkere kortison, men saken er at vi aldri har brukt så lite kortisonkrem som etter hun fikk den sterke. I år har vi hatt to smørerunder som har vart under en uke begge gangene. Kokosolje er det som trengs i hverdagen, og i perioder kan det gå uker uten å smøre siden huden ikke trenger mer fuktighet. Smøre bare for å smøre kan gjøre at eksemen blomstrer opp det også.

Anonymous poster hash: d9092...aee

Skrevet

PRØV produkter fra Burts Bees. Anbefaler det virkelig, da jeg vet det har virket på atopisk hud, tørr hud og sår hud. Produktene er helt naturlige.

Prøv f.eks. Multipurpose salven, evt. prøv lotionen før poden legger seg, så vil du se bedring dagen etter (på eksemet rundt munnen).

http://www.babyshop.no/multipurpose-ointment-1?nosto=nosto-category-top

Går utfra du allerede bruker olje i badevannet, da vannet åpner porene og lar olje trekke inn og gi bedre fuktighet til huden (porene til atopisk hud er mindre og mer trenger hjelp utenfra.)

Anonymous poster hash: 63835...620
Skrevet

Angående salver og kremer er det så uendelig individuelt hva som virker og ikke. Der må dere sannsynligvis bare prøve dere frem. Jeg støtter flere her som nevner matvareallergi. Jeg har selv slitt hele livet med atopisk eksem og har alltid fått hydrokortisonsalver for å dempe kløen. Å, jeg kunne klø meg til blods! 

Så kom jeg til en lege for to år siden som sa at "Hallo?! Er det ingen lege i løpet av ditt 27 årige liv som har forsøkt å finne ut hvorfor du har eksem?!" Hun var sinna, faktisk. Full testings og det viste seg at jeg er full i matvareallergier. Har ikke klødd et sted på kroppen siden jeg kuttet ut det jeg ikke tåler. 

Anonymous poster hash: 94e5a...89b
Skrevet

To av mine tre barn har slitt med atopisk eksem (spesielt i knehasene og albueleddet pluss ekstremt tørre hender og tidvis i ansiktet). Vi har helt sluttet med kortisonkremer etter at vi ble tipset om en krem som heter AgrOsan. Hvit tube med grønn etikett, kjøpes på helsekostforretning. Google den! Har alltid ei tube stående på vasken, så de smører seg etter håndvask. Etter dusj/bad smører jeg hele kroppen deres, og så smører vi hendene godt før de legger seg. Stor forbedring her! Ikke er det kortison i den heller!

Anonymous poster hash: 7b895...b20
Skrevet

Takk for alle svar. Har fått mange tips som skal prøves:-)

Skrevet

Angående salver og kremer er det så uendelig individuelt hva som virker og ikke. Der må dere sannsynligvis bare prøve dere frem. Jeg støtter flere her som nevner matvareallergi. Jeg har selv slitt hele livet med atopisk eksem og har alltid fått hydrokortisonsalver for å dempe kløen. Å, jeg kunne klø meg til blods!  Så kom jeg til en lege for to år siden som sa at "Hallo?! Er det ingen lege i løpet av ditt 27 årige liv som har forsøkt å finne ut hvorfor du har eksem?!" Hun var sinna, faktisk. Full testings og det viste seg at jeg er full i matvareallergier. Har ikke klødd et sted på kroppen siden jeg kuttet ut det jeg ikke tåler.  Anonymous poster hash: 94e5a...89b

Grunnen til at man har atopisk eksem er nettopp ATOPI, altså en genetisk predisposisjon for astma, eksem og allergier. Matvareallergier er ikke årsak til atopisk eksem, men kan forverre det.

Anonymous poster hash: 58d45...477

Skrevet

Fete kremer er trikset! Jeg har, når det har vært som verst, faktisk smørt på inityol og purelan før leggetid på vesla her. da har det vært borte en god stund. Huden mangler rett og slett fett.

Ellers har jeg og mine barn hatt god erfaring med skinfood fra weleda og estelle & thild sin babykrem. Førstnevnte er veeeeldig fet, men effektiv og overraskende drøy, og fungerer veldig godt på vinteren. Sistnevnte er mer en helårskrem, og den vi bruker mest. Men som en annen her nevnte, man må nesten finne sin egen krem.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

For min del var det kun locobase/apobase og cosmica sin fuktighetskrem som funket. Så unna parfymeholdige produkter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...