Gå til innhold

Hva serverer man vegetarianeren til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen av dere legge inn en julepassende vegetarrett?

Anonymous poster hash: 9770a...78d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser vegetarbullar, fløtesaus, poteter, surkål og annet tilbehør :) veldig godt! Også mange som liker nøttestek.

Anonymous poster hash: c2cdd...281

Skrevet

Vi laga bare vanlig julemat og så åt ho tilbehøret. Ja, og på julaften fekk ho kveite.

Skrevet

nøttestek er godt og passer med julleilbehørtttt

Anonymous poster hash: 94b83...091
Skrevet

juletilbehøret

Anonymous poster hash: 94b83...091
Skrevet

På veganmisjonen er det oppskrift på en veldig god quinoastek. Med vanlig juletilbehør.

Anonymous poster hash: 772b1...c77

Skrevet

Hadde fått tilbehør her å ja.

Anonymous poster hash: c771e...1d3

Skrevet

Rosenkål! :P

Anonymous poster hash: ea6f4...d59
Skrevet

Mozarellapai. Eller nøttestek. 

Å bare tilby poteter og surkål på juleaften er dårlig vertinneskills. Det tar ikke lang tid å fikse noe litt mer passende å spise på en slik stor dag. Evnt be vedkommende om å ta med noe selv.

Skrevet

Åh, jeg er vegetarianer. Jeg hadde grått store krokodilletårer om noen hadde laget nøttestek til meg ;) Om jeg ikke har med mebrakt, å spiser jeg bare masse grønnsaker, surkål, rødkål, tyttebærsyltetøy... Blir ikke så mye "vegetar" med den sausen full av kraft ;) men det får gå på høytider :P 

Skrevet

Sjekk ut veganmannen

Anonymous poster hash: 2df23...bff

Skrevet

Hvis man skal ta hensyn til alle mathysterikere som ikke er allergisk mot noe så kan man ikke servere noen ting. Så lenge det ikke er religion eller allergier får de spise det vi serverer, og eventuelt plukke ut det de ikke gidder å spise. På nyttårsaften skal jeg ha stort selskap, heldigvis spiser alle det de får servert, ellers hadde jeg da endt med å lage en lavkarbomiddag, en vegetarmiddag, en paleomiddag og en ikke-spiser-noe-bortsett-fra-pølser-middag. Uff.

Anonymous poster hash: 8ccab...8ab
Skrevet (endret)

Hvis man skal ta hensyn til alle mathysterikere som ikke er allergisk mot noe så kan man ikke servere noen ting. Så lenge det ikke er religion eller allergier får de spise det vi serverer, og eventuelt plukke ut det de ikke gidder å spise. På nyttårsaften skal jeg ha stort selskap, heldigvis spiser alle det de får servert, ellers hadde jeg da endt med å lage en lavkarbomiddag, en vegetarmiddag, en paleomiddag og en ikke-spiser-noe-bortsett-fra-pølser-middag. Uff.

Så hvis du får en gjest på juleaften som er vegetarianer, så gjør du deg ingen bestrebelser for å gjøre middagen hennes hyggelig? Bare fordi det er en "mathysteriker" etter din mening? Da er du, etter min mening, en dårlig vertinne. :wink:

Er forøvrig religion enn bedre grunn enn personlig overbevisning?

Endret av HvittHus
Skrevet

Enig-

Anonymous poster hash: 26a76...8e0
Skrevet

Forstår ikke tankegangen din. Hvordan er det bedre å tilrettelegge for religiøse fanatikere, men ikke de som bryr seg om miljø og dyrevelferd?

Anonymous poster hash: 38c6e...07f

Skrevet

Så hvis du får en gjest på juleaften som er vegetarianer, så gjør du deg ingen bestrebelser for å gjøre middagen hennes hyggelig? Bare fordi det er en "mathysteriker" etter din mening? Da er du, etter min mening, en dårlig vertinne. :wink:

Så gode vertinner er sånne som lager en middag til hver gjest? Jeg har verken kapasitet eller tid til å lage to middager på julaften, beklager.

Skrevet

Men altså, bortsett fra nøttesteik (som er godt, bevares, men har en tendens til å gå igjen), finnes det noe som roper JUL for veg(etari)anere?

Skrevet

Så gode vertinner er sånne som lager en middag til hver gjest? Jeg har verken kapasitet eller tid til å lage to middager på julaften, beklager.

Det er null stress å lage en pai noen dager i forveien, som vegetarianeren kan få slik at denne slipper å spise tørre poteter med surkål. Hvis man ikke får til det går det mer på vilje, enn kapasitet.

Skrevet

Altså, om jeg hadde invitert en jeg visste var vegetarianer hadde det vært en selvfølge ådiske opp noe til vedkommende. Men hadde jeg ikke visst at vedkommende var vegetarianer eller jeg ikke hadde stått for invitasjonen hadde det ikke blitt noe eget til denne gjesten. Som regel ville god kommunikasjon løst denne problemstillingen uansett.

Har dessverre ingen råd til deg hi da jeg ikke kjenner noen vegetarianere, men måtte bare kommentere fordel.

Skrevet

Men altså, bortsett fra nøttesteik (som er godt, bevares, men har en tendens til å gå igjen), finnes det noe som roper JUL for veg(etari)anere?

Tilbehøret roper jul for meg hvertfall, jeg ble nylig vegetarianer, men har nesten vært det i praksis i mange år.

Lukten av diverse krydder som man bruker i mat og bakst som f.eks nellik, ingefær, spisskummen og koriander lager vi mye god "julemat" med

Skrevet

Tilbehøret roper jul for meg hvertfall, jeg ble nylig vegetarianer, men har nesten vært det i praksis i mange år.

Lukten av diverse krydder som man bruker i mat og bakst som f.eks nellik, ingefær, spisskummen og koriander lager vi mye god "julemat" med

Ok, så om du fikk bytta ut ribbe med nøttesteik så kunne du leve med resten av "standardtilbehøret" uten å føle at det ble feil? Baksten skulle jeg nok klare å hale i havn ;).

Skrevet

Jeg forventer ingenting, og spiser gjerne kun tilbehør. Blir lei meg når folk kaller oss vegetarianere alt mulig rart. Jeg gjør det ikke for å være vrang, liksom... ;)

Anonymous poster hash: 38c6e...07f
Skrevet

Jeg serverer tradisjonell julemiddag og dersom julegjestene vil ha noe annet ville jeg forventet at de tok det med. 

Skrevet

Ok, så om du fikk bytta ut ribbe med nøttesteik så kunne du leve med resten av "standardtilbehøret" uten å føle at det ble feil? Baksten skulle jeg nok klare å hale i havn ;).

Absolutt! Er ikke så viktig med en egen vegetar rett ved siden av for min del heller, men veldig hyggelig og smigrende om noen tar seg tid til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...