Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Er det virkelig, slik barnehagen sier, et overgrep å sette et barn som nettopp har sluttet med bleier på do? Håper dere som svarer begrunner svarene :-) Anonymous poster hash: 6c212...7e8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Jeg forstår ikke helt spm. Mener barnehagen at å hjelpe barnet til å komme seg på do, når det allerede er pottetrent, er overgep? I såfall så er jeg helt uenig. Det er jo naturlig og riktig å hjelpe og veilede de slik at overgangen fra bleie til do går mest mulig smertefritt.. Anonymous poster hash: 83430...d51
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Nei det er det ikke. Barnet trenger påminnelser, repetisjon og veiledning i alt de skal lære, akkurat som oss voksne. Anonymous poster hash: ad187...2ec
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Her mangler antagelig deler av historien. Det er nok en grunn til at de mener at barnet ikke er klar for å sitte på do. Anonymous poster hash: 5da92...613
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Barnet har sluttet med bleie for tre uker siden og sier fra, tisser og bæsjer på do hjemme. Gjør det også i barnehagen innimellom, men det skjer også flere uhell hver dag.Barnehagen sier at ved spørsmål om barnet må på do, svarer barnet nei, for så å tisse i buksa ti minutter etterpå. Hvorpå jeg lurte på om de ikke kunne sette han på do om det var lenge siden sist, og jeg fikk da til svar at det er et overgrep. Jeg har også tro på påminnelser, repetisjon og veiledning, og barnet trenger jo hjelp på do. Og jeg tror at barnehagen synes det er mer lettvint med bleier helt frem til skolestart, så slipper de at noen tisser på seg, men nå er jeg litt sur også, så kan hende mitt syn er preget av det. HI Anonymous poster hash: 6c212...7e8
Gjest Julia1984 Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 Barnet har sluttet med bleie for tre uker siden og sier fra, tisser og bæsjer på do hjemme. Gjør det også i barnehagen innimellom, men det skjer også flere uhell hver dag. Barnehagen sier at ved spørsmål om barnet må på do, svarer barnet nei, for så å tisse i buksa ti minutter etterpå. Hvorpå jeg lurte på om de ikke kunne sette han på do om det var lenge siden sist, og jeg fikk da til svar at det er et overgrep. Jeg har også tro på påminnelser, repetisjon og veiledning, og barnet trenger jo hjelp på do. Og jeg tror at barnehagen synes det er mer lettvint med bleier helt frem til skolestart, så slipper de at noen tisser på seg, men nå er jeg litt sur også, så kan hende mitt syn er preget av det. HI Anonymous poster hash: 6c212...7e8 Overgrep å sette barnet som nettopp har sluttet med bleier på do? Da burde jeg vært anmeldt for mange overgrep...
LivetErEnLek Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Slik du forklarer det, er det ikke overgrep. Men jeg jobber i barnehage og opplever barn som blånekter, som gråter og holder på buksa si om du prøver å ta de av. Hvis man under slike forhold likevel setter barnet på do. Ja, da er det overgrep.
soleia Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Slik du beskriv det høyres det ikkje ut som eit overgrep, men om han ikkje vil og dei likevel set han på do vert det det. Min eldste var livredd for å tisse på do av ein eller annan grunn. Til slutt heldt eg han fast på doen, men tett inntil meg, heilt til han tissa. Då han hadde gjort dette to gonger var han over redsla. Dette var noko som berre eg som mamma kunne gjere, og føltes heller ikkje bra for meg. Det hjelpte ikkje at barnehagen stressa og pressa ganske mykje med dogåinga før eg bad dei om å slutte.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Slik du beskriv det høyres det ikkje ut som eit overgrep, men om han ikkje vil og dei likevel set han på do vert det det. Min eldste var livredd for å tisse på do av ein eller annan grunn. Til slutt heldt eg han fast på doen, men tett inntil meg, heilt til han tissa. Då han hadde gjort dette to gonger var han over redsla. Dette var noko som berre eg som mamma kunne gjere, og føltes heller ikkje bra for meg. Det hjelpte ikkje at barnehagen stressa og pressa ganske mykje med dogåinga før eg bad dei om å slutte. Skal jeg la barnehagen få viljen sin da, og ta på barnet bleie igjen. Og samtidig lære det at det bestemmer HELT selv. Inkludert å tisse før man går ut, om man ønsker å ha på votter når det er 20 minus, om man ønsker å ta av seg klærne før man bader osv. Så kan vi prøve å slutte når barnet begynner på skolen. Det kan nok sees på som et overgrep å ta på barnet bleie nå også, det skaper minst like mye motstand som å gå på do midt i lek. Eller skal jeg fortsette med et bleiefritt barn, slik jeg faktisk har hjemme? Kjør debatt :-) Det kan nok sees på som et overgrep å ta på barnet bleie nå også, det skaper minst like mye motstand som å gå på do midt i lek. HI Anonymous poster hash: 6c212...7e8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er ped.leder i en barnehage og jeg tenker sånn at har et barn nettopp slutta med bleie (og så i barnehagen) så er det barnehagens jobb å hjelpe dette barnet med å bli enda flinkere, ved å ta det med på do, spørre det om det må på do og rett og slett sette det på do fpr å få det til å tisse. Grensa mi går ved om barnet gråte og ikke vil på do, da tar jeg selvsagt ikke med det på do. Men jeg kan være bestemt ang dogåing slik at barnet vet hva det har å forholde seg til. Mange ganger går det på viljen til barnet, og ikke redsel (men dette ser man fort forskjell på når man kjenner barnet godt) Ja det er et mas i begynnelsen når barn slutter med bleie, men det er vår jobb til å få det til å bli tørt. MEN kun om barnet er klar for det. Om barnet er flink til å gå på do hjemme men aldri sier ifra på barnehagen og har masse uhell, da setter jeg på en bleie fordi barnet er ikke klar for å slutte med bleie i barnehagen enda. å sette et barn på do,selv om dette barnet sier nei, er i mine øyne ikke et overgrep Anonymous poster hash: 29d31...029
*Lissi* Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Overgrep? Nei, er vel heller latskap fra de ansatte.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Overgrep? Nei, er vel heller latskap fra de ansatte. Haha, kanskje du skulle jobbe litt i barnehage før du åpner brødsaksa Anonymous poster hash: 080a6...0c5
*Lissi* Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Overgrep? Nei, er vel heller latskap fra de ansatte. Haha, kanskje du skulle jobbe litt i barnehage før du åpner brødsaksa Anonymous poster hash: 080a6...0c5 Nei, hvorfor det? Selvsagt er det jobb for de ansatte, men så lenge barnet er villig til å gå hva er problemet? I lengden er det vel positivt at barnet er uten bleier?
soleia Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 (endret) Eg ser eg svarte litt uklart. I vårt tilfelle var det på grensa til overgrep, fordi guten hylte og ville av doen. Om han berre seier "nei", kanskje fordi han har andre ting han vil halde på med, men taklar det fint når han vert sett på toalettet, -så må det vere greit. Dei treng jo å pushast litt i starten. Men eg synes ikkje samanlikninga med å nekta å ta på vottar, eller ta av klede før bading, er heilt god. Å presse barn, som av ein eller annan grunn ikkje vil det til å gå på do, kan vere meir til skade enn gagn. Det kan gje traumatiske opplevingar, og heller seinke enn skunde på bleieavvenninga. Ein må jo og vere innstillt på det sjølv for å få til noko på doen. Endret 11. desember 2014 av soleia
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 Overgrep? Nei, er vel heller latskap fra de ansatte. Haha, kanskje du skulle jobbe litt i barnehage før du åpner brødsaksa Anonymous poster hash: 080a6...0c5 Nei, hvorfor det? Selvsagt er det jobb for de ansatte, men så lenge barnet er villig til å gå hva er problemet? I lengden er det vel positivt at barnet er uten bleier? Fordi du antar at de ansatte ikke gidder Anonymous poster hash: 080a6...0c5
*Lissi* Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Overgrep? Nei, er vel heller latskap fra de ansatte. Haha, kanskje du skulle jobbe litt i barnehage før du åpner brødsaksa Anonymous poster hash: 080a6...0c5 Nei, hvorfor det? Selvsagt er det jobb for de ansatte, men så lenge barnet er villig til å gå hva er problemet? I lengden er det vel positivt at barnet er uten bleier? Fordi du antar at de ansatte ikke gidder Anonymous poster hash: 080a6...0c5 Er min erfaring med mine 5 barna ja.
LivetErEnLek Skrevet 11. desember 2014 #17 Skrevet 11. desember 2014 For oss som jobber i barnehage, er det ingenting som gjør oss gladere enn å se at barna utvikler seg og mestrer nye ting. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd noen medarbeidere som ønsker at barn som er klare for å bli tørre skal fortsette å bruke bleier eller gjøre i buksa. Blir litt oppgitt over holdningene til enkelte her inne nå kjenner jeg.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #18 Skrevet 11. desember 2014 For oss som jobber i barnehage, er det ingenting som gjør oss gladere enn å se at barna utvikler seg og mestrer nye ting. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd noen medarbeidere som ønsker at barn som er klare for å bli tørre skal fortsette å bruke bleier eller gjøre i buksa. Blir litt oppgitt over holdningene til enkelte her inne nå kjenner jeg. Veldig enig med deg. Anonymous poster hash: 080a6...0c5
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #19 Skrevet 11. desember 2014 Det blir MANGE runder med tiss i buksa. Vi har mange som blit tilbytt do, som settes på do, men alikevell tisser seg ut 4 minutt etterpå. Dette er normalt, like normalt som å aldrig ha uhell omtrent. Og en skikkelig bhg skifter tissebukser med ett smil, det er en del av utviklingen. Man motiverer, tilbyr, og tilrettelegger for do gåing, men man presser ikke for enhver pris. Kanskje det ikke gikk i morres, men kanskje det går no?? Vi prøver igjen og igjen, med kos, positivitet, lek, lokk, og lur. Nekter barnet, så betyr ikke det at det nekter neste gang.... Mor må ta med tilstrekkelig med skiftetøy, så skal vi skifte våte klær vi. Hilsen ass i montesorri bhg. Anonymous poster hash: e9cfe...114
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #20 Skrevet 11. desember 2014 Det blir MANGE runder med tiss i buksa. Vi har mange som blit tilbytt do, som settes på do, men alikevell tisser seg ut 4 minutt etterpå. Dette er normalt, like normalt som å aldrig ha uhell omtrent. Og en skikkelig bhg skifter tissebukser med ett smil, det er en del av utviklingen. Man motiverer, tilbyr, og tilrettelegger for do gåing, men man presser ikke for enhver pris. Kanskje det ikke gikk i morres, men kanskje det går no?? Vi prøver igjen og igjen, med kos, positivitet, lek, lokk, og lur. Nekter barnet, så betyr ikke det at det nekter neste gang.... Mor må ta med tilstrekkelig med skiftetøy, så skal vi skifte våte klær vi. Hilsen ass i montesorri bhg. Anonymous poster hash: e9cfe...114 Takk for fint svar. Du får barnet til å høres normal ut, og forklarer hvordan det skal gjøres. Håper noen av de ansatte i vår barnehage også tenker slik, selv om det ikke virket slik i dag. Det var to runder med skift i dag og to i går. Skiftetøy har vi nok av, så klart :-) Har til og med to vinterdresser om det skulle bli krise. HI Anonymous poster hash: 6c212...7e8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #21 Skrevet 11. desember 2014 Bruker de noe form for belønning, eksempel klistremerker eller lignende? Anonymous poster hash: 2550a...9fb
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #22 Skrevet 11. desember 2014 Det viktigste er jo å ikke spørre om barnet må på do, men å si at "nå er det på tide å gå på do igjen" og i vår barnehage har de som regel at alle går på do før de skal ut, så da må alle gjøre det. Hvis de først spør om de må på do, så må de kunne si nei og la være å gå på do. Noen skift i løpet av dagen må barnehagen også regne med. Anonymous poster hash: 376f2...d20
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #23 Skrevet 11. desember 2014 Bruker de noe form for belønning, eksempel klistremerker eller lignende? Anonymous poster hash: 2550a...9fb Nei. Vi bruker det hjemme, men har gått over til å bare ha klistremerke ved bæsj. Det virker som de ikke ønsker å belønne, snarere det motsatte, i alle fall når det skjer uhell. Anonymous poster hash: 6c212...7e8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #24 Skrevet 11. desember 2014 Det viktigste er jo å ikke spørre om barnet må på do, men å si at "nå er det på tide å gå på do igjen" og i vår barnehage har de som regel at alle går på do før de skal ut, så da må alle gjøre det. Hvis de først spør om de må på do, så må de kunne si nei og la være å gå på do. Noen skift i løpet av dagen må barnehagen også regne med. Anonymous poster hash: 376f2...d20 Jeg spurte om det, om de kunne ta med barnet en gang eller to ekstra om det var lenge siden sist, men de drev visst ikke med "tissing etter klokka". HI Anonymous poster hash: 6c212...7e8
Psykoteraput Skrevet 11. desember 2014 #25 Skrevet 11. desember 2014 Dersom barne ikke sier at det trenger toalett og barnehagen setter barne på do er det et overgrep, dette fordi det da ikke er frivillig fra barnets side men plassert av en voksen. Når det gjelder uhell så er dette veldig vanlig og det er bare og passe på og ha nok skift, slik kan også barne trene seg ´fortere til og si ifra selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå