GÃ¥ til innhold

Fy fan!😡NRK1.

Anbefalte innlegg

Skrevet

SÃ¥ grusomme forhold for pelsdyrene.

Anonymous poster hash: 49f14...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt for jævlig. De MÅ legge ned den næringen NÅ!!!!!

Skrevet

Den filmen har de brukt flere år på å lage, og de har lurt oppdretterne for å komme nærmere inn på de. De har stilt samme spørsmålene om igjen og om igjen, sånn at de kunne klippe til svarene akkurat som de ville. For å få dette til å se såpass fælt ut, brukte de altså flere år.

Personlig har jeg ingen mening om pelsdyroppdrett, men jeg har ganske sterke meninger om denne måten å lage dokumentarer på!

Anonymous poster hash: ad03b...13a

Skrevet

Den filmen har de brukt flere år på å lage, og de har lurt oppdretterne for å komme nærmere inn på de. De har stilt samme spørsmålene om igjen og om igjen, sånn at de kunne klippe til svarene akkurat som de ville. For å få dette til å se såpass fælt ut, brukte de altså flere år.

Personlig har jeg ingen mening om pelsdyroppdrett, men jeg har ganske sterke meninger om denne måten å lage dokumentarer på!

Spiller det noen rolle om det har skjedd i løpet av én uke eller flere år? Samma det vel. Fælt er fælt.

Anonymous poster hash: d1465...363

Skrevet

Bare folk som bruker pels kan uttale seg sånn. Hjelper det på samvittigheten eller hva?

Anonymous poster hash: 9ef96...2fc

Skrevet

Ja, la oss for all del få lagt slikt ned! Det er mye bedre å importerere rett fra kina, kineserene er jo kjent for sin dyrevelferd!

Skrevet

Men vi trenger jo ikke pels?

Skrevet

nei, men de som vil bruke det bruker det uansett. I en ideel verden kan man sikkert forby bruken, men i praksis er det en utopi.

Skrevet

nei, men de som vil bruke det bruker det uansett. I en ideel verden kan man sikkert forby bruken, men i praksis er det en utopi.

Enig, jeg tenker at å forby pelsoppdrett her til lands vil bare øke etterspørselen etter utenlandsk pels og en næring vi overhodet ikke har kontroll over. Norge må ta ansvar for sin egen pelsdyrnæring og få kontroll på oppdrettene, det må bli strengere regler og krav til oppdrett samt hyppigere tilsyn og strengere straffer for mislighold.

Skrevet

Bare folk som bruker pels kan uttale seg sånn. Hjelper det på samvittigheten eller hva?

Anonymous poster hash: 9ef96...2fc

Har aldri brukt pels, og kommer nok heller aldri til å bruke pels.

Skrevet

Spiller det noen rolle om det har skjedd i løpet av én uke eller flere år? Samma det vel. Fælt er fælt.

Anonymous poster hash: d1465...363

Når de bruker flere år på å finne nok "dritt" til å lage en dokumentar, sier vel det at det ikke er fullt så ille som det fremstår som?

Skrevet

Opprinnelig er dette villdyr, som krever store områder og leve på. Men de som lever i bur er "avlet frem i generasjoner",- og aktivisters utslipp av slike dyr for og være snille, er rett og slett en tragedie, da mange av dyras instinkter ikke lenger eksisterer....Hva med melkekua som står på bås, bundet fast 24/7. I samme fjøs i opp til 15 år? Ikke lenge siden det ble lovlagt at de "må luftes" i minimum x.-antall uker i løpet av året, før de igjen må stå måneder av gangen på bås. Hva med kyllinger som fores opp megaraskt på kraftfor som gjør de syke, under forhold som gir de skader... Hva med laksen, som svømmer naturlig tusenvis av mil gjennom livet, som vi nå "dretter opp" mens de "står stille" som sild i tønne...

Nei, man skal ikke gjøre en næring bedre enn den er med og sammenligne med andre næringer som er like ille/verre. Men saken er den at dyrevelferd er noe man hele tiden må ha fokus på. Og avslutte/legge ned en næring er ikke det samme som at problemet er løst. Man har et produkt, og man har et marked for dette produktet. Grenser mellom land eksisterer ikke lenger, og det er nærmeste fri flyt av det meste. Dessverre(???) Så lenge vi  er i stand til og sørge for at "vår" produksjon er så bra som mulig, på alle områder, og man vet at i resten av verden så er denne produksjonen så styrt av profitt at den er mer verdt enn både alle dyr- og menneskeliv til sammen, så er ikke løsningen på problemet og legge ned den "beste" delen av produksjonen, den vi har i Norge,- og la de som driver VIRKELIG rovdrift få ta over. For vi VET det er det som vil skje!

Om pelsdyrnæringen legges ned, så er det helt greit for meg,- men skal det da gå videre til og prøve og stoppe kyllingproduksjon, så griseproduksjon, så melk, så til slutt må vi vel forby jakt på elg og rådyr mm også....Bare for og være sikker.... Vi mennesker ER rovdyr, vi har våre "behov" selv om mange av disse ikke er nødvendig for et godt liv, og disse behov vil det alltid være noen som står klar for og dekke,- for og tjene penger..Og da driter de i hva som går tapt på veien til og tjene disse pengene.

Det er supert at dårlige forhold, i alle dyreproduksjoner, avdekkes. Og det er en jobb man må fortsette med, så lenge vi har produksjoner basert på dyr og deres liv. Men vi må ikke ilegge dyra menneskelige egenskaper til den grad at vi snart ikke kan spiser eller kle oss i noe som helst lenger.... Mye bra har skjedd, særlig i Norge på denne fronten,. et levelig landbruk, med mindre, oversiktlige gårder, hvor faktisk bonden kan passe på dyra, uansett produksjon, på nærmest individnivå vil være det beste på sikt. Men nå er jo billig mat mye bedre enn mat som har hatt et bra liv, så da importerer vi industrialisertprodusert kjøtt og meieriprodukt (og pels) hvor dyr har ligget i sin egen dritt hele livet, for og gjøre produksjonen billig nok.. Også slipper vi i tillegg og være del av den horrible næring dyrehold er. Hadde vi jo ikke hatt det i Norge, så hadde vi ikke trengt og ta ansvar for at produksjonen i ANDRE land skjer på riktig måte.............. Mat måtte vi jo ha hatt uansett, og det er jo Tyskland som må sørge for at fabrikkgrisene har det bra, vi skal j o bare spise maten............

Anonymous poster hash: 0d5e0...ead
Skrevet

Dette er begynnelsen på slutten for pelsdyrnæringen. Dyrene i Kina hadde det jo bedre, der hadde de jo 80 ansatte, ikke 2. Det minner om konsentrasjonsleire. Bøndene er jo fullstendig avstumpet. Og avlive rever med strøm i anus og munn? Inseminere dem mens de kveles og tortureres? Mink med avbitte øyne, ører og haler? Er disse holdningene tilhørende

Anonymous poster hash: bf984...caa

Skrevet

Dette er begynnelsen på slutten for pelsdyrnæringen. Dyrene i Kina hadde det jo bedre, der hadde de jo 80 ansatte, ikke 2. Det minner om konsentrasjonsleire. Bøndene er jo fullstendig avstumpet. Og avlive rever med strøm i anus og munn? Inseminere dem mens de kveles og tortureres? Mink med avbitte øyne, ører og haler? Er disse holdningene tilhørende et samfunn vi vil ha?

Anonymous poster hash: bf984...caa

Skrevet

Tror du skal sette deg inn i saken jeg. Denne måten å lage dokumentar på er den måten man må bruke om man skal se sannheten i disse farmene!

Anonymous poster hash: 8dd63...0bb

Skrevet

Ja, la oss for all del få lagt slikt ned! Det er mye bedre å importerere rett fra kina, kineserene er jo kjent for sin dyrevelferd!

Såg du dokumentaren? For det første var forholdene bedre i Kina ved at minkene var roligere enn her i Norge, og for det andre så selges 90 % av pelsen vi produserer her til lands i Kina. Det er med andre ord ikke nødvendig å importere pels til Norge siden det ikke er store markedet for det.

Anonymous poster hash: 8f7d7...654

Skrevet

Som sagt over her; slike dokumentarer er klipt og limt, nettopp for å få fram reaksjoner.

Jeg er ikke så dum at jeg ikke tror det finnes kritikkverdige forhold noen steder, men heller ikke så dum at jeg tror det er sannheten som kommer fram i slike dokumentarer!

Pelsdyroppdrettere i Norge har strenge regler å forholde seg til, de har ofte tilsyn og de er avhengige av at dyra har det bra for at "produktet" deres skal bli bra - og dermed selge! Ja - dyr er opprinnelig ville, men disse dyra er ikke temte villdyr  - de er født i fangenskap. Noe alle husdyr og også kjæledyr er.

For å sette det på spissen; hva med "hvermansen" som har hund (gjerne en liten, søt og framavlet med rosa sløyfe og tilhørende veske), hamster, katt, kaniner eller andre kjæledyr? Hvor mange vanskjøtter ikke kjæledyra sine? Skal vi forby kjæledyrhold også? Hva så med kuer, griser, sauer osv? Slakting til mat? Skal vi bli vegetarianere alle sammen?

Jeg er ikke motstander av hverken dyrehold, pelsdyrnæring eller kjøttmat. Kontroll og strengt regelverk er alltid viktig!

Norge ganske så flinke i forhold til mange andre land der, og jeg tror ikke det blir noe bedre om vi forbyr det her!

Anonymous poster hash: 57d9e...55c
Skrevet

Tror du skal sette deg inn i saken jeg. Denne måten å lage dokumentar på er den måten man må bruke om man skal se sannheten i disse farmene!

Anonymous poster hash: 8dd63...0bb

Og nettopp derfor tar jeg innholdet med en klype salt. Når de må bruke flere år på en liten dokumentar, og klipper og limer som det passer de, da er det vel strengt tatt ikke så mye kritikkverdig som skjer? For ellers hadde de vel ikke trengt mer enn noen uker på å lage den?

Skrevet

Men alle dere som forsvarer pelsdyrnæringen: mener dere oppriktig at det er greit at dyr lever under slike forhold i Norge? At det er helt okei av dyr får øyne og ører bitt av, at de ikke får nok plass, at de får deformerte føtter, og at de spiser av hverandre? Tenker dere, "tja, det er jo greit, det." Jeg forstår det ikke.

Skrevet

Dere som drar Kina-kortet, skjerp dere. Hvorfor ikke forby import av pels i samme slengen? Er jo fler og fler land som for eksempel forbyr produksjon og import av foie gras.

Skrevet

Enig, jeg tenker at å forby pelsoppdrett her til lands vil bare øke etterspørselen etter utenlandsk pels og en næring vi overhodet ikke har kontroll over. Norge må ta ansvar for sin egen pelsdyrnæring og få kontroll på oppdrettene, det må bli strengere regler og krav til oppdrett samt hyppigere tilsyn og strengere straffer for mislighold.

Da kan vi velge å forby import.

Skrevet

Her er en helt vill ide (i hvert fall for dem som forsøker å rettferdiggjøre pelsindustrien): vi kan la være å bruke pels. Jeg vet ...jeg er fullstendig loco. Men tenk litt på det hvis Norge og nordmenn hverken bruker, kjøper eller lager pels, er i det minste vår samvittighet ren. Og hvem vet, kanskje andre land blir inspirert og følger etter. Eventuelt kan vi bare fortsette å mishandle dyrene og unnskylde det med at "men Kina får jo lov".

Skrevet

Da kan vi velge å forby import.

Så vi skal ha en forbudsstat? Enda folk ønsker pels, så skal det forbys? Både import og produksjon? Da kommer det til å ende opp på det illegale markedet. Det viktigste er å ta kontroll. Det er min mening.

Skrevet

Opprinnelig er dette villdyr, som krever store områder og leve på. Men de som lever i bur er "avlet frem i generasjoner",- og aktivisters utslipp av slike dyr for og være snille, er rett og slett en tragedie, da mange av dyras instinkter ikke lenger eksisterer....Hva med melkekua som står på bås, bundet fast 24/7. I samme fjøs i opp til 15 år? Ikke lenge siden det ble lovlagt at de "må luftes" i minimum x.-antall uker i løpet av året, før de igjen må stå måneder av gangen på bås. Hva med kyllinger som fores opp megaraskt på kraftfor som gjør de syke, under forhold som gir de skader... Hva med laksen, som svømmer naturlig tusenvis av mil gjennom livet, som vi nå "dretter opp" mens de "står stille" som sild i tønne...

Nei, man skal ikke gjøre en næring bedre enn den er med og sammenligne med andre næringer som er like ille/verre. Men saken er den at dyrevelferd er noe man hele tiden må ha fokus på. Og avslutte/legge ned en næring er ikke det samme som at problemet er løst. Man har et produkt, og man har et marked for dette produktet. Grenser mellom land eksisterer ikke lenger, og det er nærmeste fri flyt av det meste. Dessverre(???) Så lenge vi  er i stand til og sørge for at "vår" produksjon er så bra som mulig, på alle områder, og man vet at i resten av verden så er denne produksjonen så styrt av profitt at den er mer verdt enn både alle dyr- og menneskeliv til sammen, så er ikke løsningen på problemet og legge ned den "beste" delen av produksjonen, den vi har i Norge,- og la de som driver VIRKELIG rovdrift få ta over. For vi VET det er det som vil skje!

Om pelsdyrnæringen legges ned, så er det helt greit for meg,- men skal det da gå videre til og prøve og stoppe kyllingproduksjon, så griseproduksjon, så melk, så til slutt må vi vel forby jakt på elg og rådyr mm også....Bare for og være sikker.... Vi mennesker ER rovdyr, vi har våre "behov" selv om mange av disse ikke er nødvendig for et godt liv, og disse behov vil det alltid være noen som står klar for og dekke,- for og tjene penger..Og da driter de i hva som går tapt på veien til og tjene disse pengene.

Det er supert at dårlige forhold, i alle dyreproduksjoner, avdekkes. Og det er en jobb man må fortsette med, så lenge vi har produksjoner basert på dyr og deres liv. Men vi må ikke ilegge dyra menneskelige egenskaper til den grad at vi snart ikke kan spiser eller kle oss i noe som helst lenger.... Mye bra har skjedd, særlig i Norge på denne fronten,. et levelig landbruk, med mindre, oversiktlige gårder, hvor faktisk bonden kan passe på dyra, uansett produksjon, på nærmest individnivå vil være det beste på sikt. Men nå er jo billig mat mye bedre enn mat som har hatt et bra liv, så da importerer vi industrialisertprodusert kjøtt og meieriprodukt (og pels) hvor dyr har ligget i sin egen dritt hele livet, for og gjøre produksjonen billig nok.. Også slipper vi i tillegg og være del av den horrible næring dyrehold er. Hadde vi jo ikke hatt det i Norge, så hadde vi ikke trengt og ta ansvar for at produksjonen i ANDRE land skjer på riktig måte.............. Mat måtte vi jo ha hatt uansett, og det er jo Tyskland som må sørge for at fabrikkgrisene har det bra, vi skal j o bare spise maten............

Anonymous poster hash: 0d5e0...ead

Du prater så mye svada at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte...

Eller jo: Mennesker er IKKE rovdyr!

Anonymous poster hash: 9a338...f83

Skrevet

f83- Om mennesker er rovdyr eller ikke, er kun et definisjonsspørsmål. Jeg mener at siden vi dreper dyr for å spise dem, er vi rovdyr. Hadde vi ikke hatt et industrialisert og globalisert samfunn ville hver og en av oss drept dyr for å spise.

Forøvrig så tror jeg du sliter med å finne argumenter når du skriver det du gjør som svar på et, etter min mening, veldig godt innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...