Gå til innhold

Leggetider i jula????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre får være våkne til de sovner sittende i fangene våres, under pleddet. De kan være våkne til de ikke klarer mer. Jeg elsker ferier, og ferie for meg er virkelig tid med barna der vi ikke trenger og stresse med og få lagt dem slik at vi får dem opp igjen neste dag. 

Jul er familietid, på sitt beste. Vi koser oss alle mann, og jeg savner faktisk ungene når de er lagt. Kunne hatt dem våken til vi selv legger oss. Av og til skjer det, og av og til legger dem seg før. Så jeg er helt enig med deg, HI. Selvom jeg ikke lar meg sjokkere. Det vil alltid finnes slike. Har de selv i vennegjengen, og forstår det ikke helt, men. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får være opp lenger enn vanlig, men ikke ubegrenset.

Jeg er ikke enig i alt alt av ferier er barnas. Jeg vil også ha litt tid sammen med mannen min når vi endelig har fri og slippe grinete unger på dagtid på grunn av at de har vært oppe alt for sent.

Anonymous poster hash: 9a1dc...b88
Skrevet

Leggetiden for våre barn er ikke for at vi voksne skal få mest mulig egentid. Leggetiden overholdes pga at barna blir slitne og grinete av å være for lenge opp.  De våkner uansett tidlig dagen etter og er de veldig slitne ødelegges den dagen også. Største som er 7 år kan være et par timer ekstra oppe julaften, men vesla på 3 må i seng til ca vanlig tid.

Skrevet

Så godt å se at vi er flere som lar barna kose seg lenge i julen. :) Her er barna oppe til vi legger oss, så blir alt i mellom 00 - 02. Ikke blir de trøtte og kje heller. Sover lenge gjør de dagen etter. :) Julen er for barna, ikke for at foreldrene skal få alenetid. :D hi.

Anonymous poster hash: 887e7...0b9

Skrevet

Oj oj oj. Det viktigste er vel å kose oss før barna sover?

Jeg sier ikke at jeg skal superkonsekvent legge frøkna kl 19.00 i år. Men er det noe poeng å holde en grinete og trøtt 6 åring oppe bare for at det er jul?

Jeg vil heller ha en blid jente som er opplagt og blid. Jeg kjenner nok barnet mitt og vet at når klokken bikker 20.00 er hun ødelagt.

Så hvorfor la hun være våken til 22?

I fjor jul gikk vi på badet til vanlig tid. Og hun var nede i suen med pysj og sovnet i sofaen og hun hadde opplevelsen av og være våken hele natten! Hun sovnet 15 min senere enn vanlig.

Anonymous poster hash: 35f1c...1b3

Skrevet

Nå har jeg foreløpig bare en baby, men når den tid kommer er det helt uaktuelt å snu døgnet bare fordi det er ferie, uansett om det er jul, påske eller sommer. Og det handler IKKE om at vi voksne skal få egentid.

Barn vet ikke sitt eget beste, og de har definitivt godt av faste rutiner uansett om det er hverdag eller fest.

De kan nok sikkert få være oppe litt lengre på enkelte dager, men til langt utpå natt? Fullstendig idioti.

Anonymous poster hash: d8a02...3c4

Skrevet

9 åring får være oppe lenger enn normalt. Hun har klart å døgne før så hun eier ingen grenser. Hun får være oppe til vi legger oss på både julaften og nyttårsaften. Julaften legger vi oss i 23-24 tiden. Og nyttårsaften legger vi oss ca i 01- tiden.

Når hun var liten la jeg henne når hun var trøtt. Dvs var hun trøtt kl 20 på julaften så la jeg henne da.

Anonymous poster hash: 32235...7f3

Skrevet

9 åring får være oppe lenger enn normalt. Hun har klart å døgne før så hun eier ingen grenser. Hun får være oppe til vi legger oss på både julaften og nyttårsaften. Julaften legger vi oss i 23-24 tiden. Og nyttårsaften legger vi oss ca i 01- tiden.

Når hun var liten la jeg henne når hun var trøtt. Dvs var hun trøtt kl 20 på julaften så la jeg henne da.

Resten av julen fungerer som vanlig helg. Dvs hun får være oppe til kl 22.

Skrevet

Det er så latterlig med innlegg som HI sitt. Det eneste slike innlegg gjør er å vise HI hvor lite hun vet og kan om barn og søvn.

Unger er forskjellige. Noen barn tåler endring av rutiner og annerledes søvnrytmer. Andre tåler det ikke.

Anonymous poster hash: e63c8...afa

Skrevet

Her er vi så slemme at vi åpner gavene den 25. på morgenen...dvs, jeg gjør det ikke for å være slem, men i landet mitt åpner man ikke gavene før den 25.12, og han ville aldri rukket å holde seg våken til etter midnattsmessen uansett. Jeg var nærmere 14 år selv når jeg klarte det første gang. Det eneste året vi åpner 24.12 er det året vi er med svigerfamilien, hvert 3. år. Da er leggetid flyttet til 21.00-22.00, mest fordi vi må komme oss hjem. Kan ikke si at han får så mye glede av de siste 2 timene, han sitter stort sett i et gåhjørne og gnikker seg i øynene. Men svogers barn får så uhyr mange gaver at de aldri blir ferdig med utpakkingen.

Leggetid er ikke et diskusjonstema her, han er såpass trøtt om kvelden at han går å legger seg nesten av seg selv. Blir enda verre i år, vi skal til Canada og han kommer til å være jet-lagged som f..n i store deler av ferien.

Og nei, han sover ikke senere på morgenen av å legge seg senere, vi er en familie med a-mennesker der alltid er lysvåkne i 06.00-07.00 tiden, hver dag.

Anonymous poster hash: ea7ba...33b

Skrevet

Tja, ser ikke vitsen med å ødelegge dager derpå for barna og blir det flere dager etter en an i tillegg så blir det jo enda værre. Dem er 4 og 7 år. Synes dem skal være i seng kl 22 senest, vi bor på gård og står alltid opp tidlig og da blir ikke ungene liggende i senga heller, så skal dem drøye det til mye senere enn 22 blir det for lite søvn på dem.

Anonymous poster hash: eb5f8...b8b
Skrevet

Tenker ikke at de som holder på leggetiden i julen gjør det for moro skyld, eller for og få masse egentid,  mange barn sliter med søvnen og må ha fast rutine om det er  jul eller hverdag, noen barn blir trøtt kl 19.00 og må legge seg og så er det de som uansett leggetid våkner kl 06.00 dagen etter.

Mine barn blir sikert oppe til mellom 21-22 julaften, nyttårsaften vet jeg ikke.

Skrevet

Er ikke så streng i jula, men jeg orker ikke ha de masende rundt huet fram til legging.

Vi er nede og ser tv og koser oss, lager mat, tegner, maler og sånn.

De går opp på rommene sine i 7-8 tida og leker .

De er utrolig glade i å kunne lukke døra bak seg og bare leke. Alene eller sammen.

Hun på 8 trenger visst ikke søvn i det hele tatt, hun på 4 legger seg senest 21.

Nyttårsaften er de oppe så lenge de orker, vekkes til fyrverkeri.

Tror eldste holdt seg våken til 01 i fjor ;)

Skrevet

Jeg forstår ikke vitsen med å ha sen leggetid hvis man har sure og grinete barn. Det er jo ikke koselig for noen, ja, så må vi spise tidligere og åpne pakkene tidligere enn hva vi gjorde uten barn, men å åpne pakkene skal jo være gøy. Ikke vits i å ha trøtte barn da. Leggetiden er for barna, ikke for oss på død og liv.

Anonymous poster hash: 117d6...09a

Skrevet

Våre to takler helt fint å være opp litt lenger enn vanlig, men de er snart 6 og 9 år nå. De sover bare tilsvarende lenge om morgenen. Vi snur dog ikke helt rundt, men de kommer nok til å være oppe til 22-23, lenger på julaften og nyttårsaften.

Da de var mindre og ikke sov like lenge om morgenen, var de selvsagt tidligere i seng. Vil jo ikke ødelegge ferien til barna heller.

Skrevet

Julsften og nyttårsaften blir det sent, sansynlig vis over midnatt før de er i seng. I tillegg blir det minst 2 andre juleselskaper når det kan blisent, men de andre dagen holder vi omtrent vanlige tider. Dagene er så korte så om vi skal få utnyttet de lyse timene til skiturer ol ute og samtidig hatt rolige morgner må vi opp omtrent til vanlig tid. Da må vi jo i seng i normal tid også.

Anonymous poster hash: f8c77...2ba
Skrevet

Mine 2 største er 10 og 7, så de legger seg når de blir trøtte. Han på 18 mnd legger vi når han begynner å bli sigen. Skal være borte i år på julaften og han skal ligge i vogna frem til vi skal hjem, så vet ikke hvordan det vil gå. Men vi prøver :)

Anonymous poster hash: eff40...cf8
Skrevet

Dere som sier at jula er for barna og at derfor får de være oppe til langt på natt, hadde det ikke vært mer på deres premisser å ha middagen litt tidligere så de slapp å være oppe mye lenger enn de er vant til? Tenker det må være mye mer moro for et barn å være opplagt og fornøyd julekvelden enn å bli trøtt og grinete fordi det blir så sent? Minsten på 19 mnd skal få være oppe litt lenger enn vanlig, vi kommer til å ta en liten gavepause og spise dessert og drikke kaffe, da skal hun i seng. Eldste er snart 4, tenker nitiden er passelig for henne, hun trenger mye søvn og sover som oftest minst 12 timer hver natt.

Anonymous poster hash: be2cf...91a

Skrevet

Så godt å se at vi er flere som lar barna kose seg lenge i julen. :) Her er barna oppe til vi legger oss, så blir alt i mellom 00 - 02. Ikke blir de trøtte og kje heller. Sover lenge gjør de dagen etter. :) Julen er for barna, ikke for at foreldrene skal få alenetid. :D hi.

Anonymous poster hash: 887e7...0b9

Vel. Mine barn blir overtrøtte og grinete hvis de er oppe etter kl 21. Er det greit for deg at jeg legger 2 og 4 åringen i 20 tiden eller?

Anonymous poster hash: 5dc6d...614

Skrevet

Så godt å se at vi er flere som lar barna kose seg lenge i julen. :) Her er barna oppe til vi legger oss, så blir alt i mellom 00 - 02. Ikke blir de trøtte og kje heller. Sover lenge gjør de dagen etter. :) Julen er for barna, ikke for at foreldrene skal få alenetid. :D hi. Anonymous poster hash: 887e7...0b9

Vel. Mine barn blir overtrøtte og grinete hvis de er oppe etter kl 21. Er det greit for deg at jeg legger 2 og 4 åringen i 20 tiden eller?Anonymous poster hash: 5dc6d...614

Da må du legge deg også, julen er for barna, ikke for deg. ;)

Skrevet

Så godt å se at vi er flere som lar barna kose seg lenge i julen. :) Her er barna oppe til vi legger oss, så blir alt i mellom 00 - 02. Ikke blir de trøtte og kje heller. Sover lenge gjør de dagen etter. :) Julen er for barna, ikke for at foreldrene skal få alenetid. :D hi. Anonymous poster hash: 887e7...0b9

Vel. Mine barn blir overtrøtte og grinete hvis de er oppe etter kl 21. Er det greit for deg at jeg legger 2 og 4 åringen i 20 tiden eller?Anonymous poster hash: 5dc6d...614
Da må du legge deg også, julen er for barna, ikke for deg. ;)

☺️

For øvrig synes jeg snarere barna er heldige som får legge seg. :trøttmamma: ☺️

Anonymous poster hash: d8a02...3c4

Skrevet

Stresser ikke sånn ned leggetid jeg. Ble nesten dårlig psykisk av å tvinge tvillingene i seng før ni når de var små, så nå legger jeg mini når han er trøtt. Heldigvis legger han seg ganske sent, passer bra i og med at vi skal bort julekvelden.

Vi er B -mennesker alle sammen; men jeg forstår jo at de som har barn som er kveldstrøtte gjerne vil legge dem. Mine er ikke det, og jeg er en sånn som må holde mine barns egentlige leggetid hemmelig for å ikke fremstå som dårlig mor.

Etter alt leggestyret med tvillingene las jeg et intervju med norsk-indiske Loveleen Brenna. Hun er en meget oppegående dame, og sa at datteren fikk legge seg når hun er trøtt. Om det så var kl 21-22. Det fungerte bra for henne,mot det gjør det for meg også. Livet er for kort til å grue seg til leggetida.

Skrevet

Herregud, ungene har masse tid til å kose seg om de ikke skal være oppe i evigheter. Hvorfor skal timene på død og liv legges til etter normal leggetid? Hvis poenget er at det skal tas hensyn til ungene må jo feiringen forskyves nedover i tid til ungene er på sitt mest våkne. Skjønner ikke helt hensikten med å forskyve leggetiden, hvorfor ikke heller bruke dagen? 

Skrevet

Vi stresser ikke med å få dem i seng akkurat. Men det blir absolutt ikke leggetid så sent som midnatt. Tipper senest klokken 21-22. De er 4 og 6. Ser ikke poenget med at de skal være så sent oppe.

Anonymous poster hash: 0ba10...094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...