Gå til innhold

Leggetider i jula????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å er ganske sjokkert etter å ha hørt at endel legger barna i normal tid på julaften og resten av jula. Altså 19.30. Dette gjelder store barn i ca samme alder som mine. Her har vi to stk i alderen 7 og 6 år.

Her er SÅKLART barna opp til de selv blir så trøtte at de vil legge seg både julaften og resten av juleferien. De skal få kose seg med julegavene sine, julegodt, frukt og brus. Er det virkelig normalt å legge barna i normal tid i jula? Kun for at man trenger egentid som de så fint sier? Julen er da virkelig for barna, ikke for at de voksne skal få kose seg med egentid? Blir rett og slett trist på disse barnas vegne. :(

Anonymous poster hash: 887e7...0b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min skal nok legges når han er trøtt og sjelden han orker og være lengre opp enn 20.30,men han er bare 2 år i februar. dine synes jeg kan være oppe så lenge de vil,hvis du takler de står opp tidlig dagen etter og ikke er like bilde :)

Skrevet

Sjokkert blir eg ikkje, men tenker at ein kan sjå det an. Har ungane det kjekt kan dei vere oppe etter mi meining.

Vi skulle la ho som då var 21 mnd vere oppe så lenge ho ønskte det i fjor, endte med å vere oppe ca 15 minutt ekstra. Ikkje noko vits i å sovne på stovegolvet.

Skrevet

Mine la seg til normal tid da de var yngre. De ble ekstremt sure og grinet om de var lenger oppe, og våknet uansett tidlig. I fjor snudde vi litt om. Ungene var lenge oppe hele jula, og sov faktisk lenge hver morgen. 

Er forskjell på en 2-3 åring og en 7-8 åring. Og noen barn trenger faste tider.

Skrevet

Mi er kun 19 mnd i år. Hun skal få være oppe så lenge hun er i godt humør og orker. Men kjenner jeg henne rett, så er hun klar for sengen 19.30, og da skal hun få legge seg. Om vi er ferdig med gaver, eller ei.

Anonymous poster hash: 29ba6...b55
Skrevet

På julaften og nyttårsaften har vi "fri leggetid" hos oss, men resten av jula får de ikke være oppe så lenge de vil selv. Vi har ikke like tidlig leggetid som til vanlig, men ikke veldig mye senere heller.

Anonymous poster hash: 500bf...84d
Skrevet

På julaften er vi ikke hjemme så da pleier det å bli ganske sent.

Han er bare 3 år så tar med vognen så han kan sove i den hvis han skulle bli trøtt før vi skal hjem.

Har ikke bil selv så skal sitte på med noen andre hjem,så må nesten bli like sen som de.

Anonymous poster hash: 3c075...bb2
Skrevet

Når de var 1-2 år gamle la de seg i temmelig normal tid, når de var 2-3 år gamle sovnet de på fanget til bestemor i sofaen e.l. og nå som de er fra 5 år og oppover får de legge seg akkurat når de vil på julaften.

Alle barna her har to uker juleferie, selv om både jeg og mannen skal jobbe et par dager jobber vi ikke samme dager så barna får fri. Det vil si at leggetidene sklir ut litt i hele ferien ja. Bruker dagene fra 1.nyttårsdag og til skolestart på å klimatisere oss igjen :)

Anonymous poster hash: 04db5...c9a
Skrevet

Mine får være oppe så lenge de orker på julaften og nyttårsaften. De er 2,4,7 og 9 år. Ellers i jula legger de seg alt fra 19 til 22, alt etter som vi er hjemme osv.

Har feiret jul med folk som på død og liv må spise tidlig på julaften, gjerne kl 15-16, fordi julaften må være ferdig senest kl 19 for da må barna legge seg. Stakkars unger !

Anonymous poster hash: 3da19...17c

Skrevet

Julaften er barnas dag synst jeg. Mine på 4 og 6 år komme sikkert til å vere våken til 12-2 på natta. 🎁

Anonymous poster hash: 9de1d...943

Skrevet

I fjor var han så trøtt og grinete halv ni at da la vi han.

Da var han nettopp fyllet 2 år.

I år regner jeg med at han holder ut litt lengre.

Skrevet

Jeg er en av de slemme som har lagt ungene tidlig. De har spurt om å få legge seg😜 De har aldri klart å være så lenge oppe! 2 åringen tipper jeg legger seg ca kl 20, tviler på han holder seg våken lenger. De på 7 og 9 får være oppe så lenge de vil, kanskje de klarer å holde seg helt til 21-22😄

Skrevet (endret)

Sitter å er ganske sjokkert etter å ha hørt at endel legger barna i normal tid på julaften og resten av jula. Altså 19.30. Dette gjelder store barn i ca samme alder som mine. Her har vi to stk i alderen 7 og 6 år.

Her er SÅKLART barna opp til de selv blir så trøtte at de vil legge seg både julaften og resten av juleferien. De skal få kose seg med julegavene sine, julegodt, frukt og brus. Er det virkelig normalt å legge barna i normal tid i jula? Kun for at man trenger egentid som de så fint sier? Julen er da virkelig for barna, ikke for at de voksne skal få kose seg med egentid? Blir rett og slett trist på disse barnas vegne. :(

Anonymous poster hash: 887e7...0b9

Hvis barna og bonusbarna mine skulle vært våkne så lenge de selv ønsket, så hadde de holdt det gående til langt over kl 24. Og jeg syns ikke det er så intr jeg. Vi trenger ikke snu døgnet helt selvom det er jul. Så rundt kl 23 tipper jeg mine må i seng de fleste dager i juleferien. De er mellom 6 og 12 år gamle. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være mer barnevennlig og snilt at barna koser seg med gavene sine halve natta, kontra å komme i seng til en ålreit tid og kose seg med gavene sine på dagtid. 

Endret av Mandala
Skrevet

Min eldste legger seg når det passer han både i jula og ellers. De to mellomste går på småskolen og kan helt fint holde det gående til langt over midnatt hvis de får lov, men det får de bare 24 og 31 desember. Resten av jula er det sengetid rundt 22.00 (mot 20.00 i hverdagen). Har i tillegg også en baby som legger seg og står opp når han selv vil. Til vanlig sovner han mellom 17.30 og 19.30 en gang og sover 12 timer. Han er foreløbig så liten at skulle han ta kvelden lenge før pakkene på juleaften, ja så gjør han det ;-)

Skrevet

Å jeg gleder meg sånn til juleferie og å slippe å stresse for å rekke leggetid hver dag! Seksåringen får gjerne skyve døgnet litt de to ukene. Julaften og de andre store juleselskapsdagene får det vel bli så lenge det faller seg - kjenner at det går en grense i ellevetida, men det er ikke så nøye egentlig ;-) Ellers blir det sikkert rundt halv ti - ti, tipper jeg. Og etter et par dager med sein legging, blir det nok litt seinere morgener og. Mmmmm! 

Så blir det vel en tørn på slutten før skolestart med å snu igjen. Men det klarer vi.

Da han var liten var jeg ganske firkanta på leggetid, og med mange småbarn i familien som var samlet hos besteforeldrene har vi hatt ganske tidlige julemiddager noen år. Vi barnefamilier har satt stor pris på at dagsrytmen ble lagt opp slik at det passet med barna.

Skrevet

På julaften og fridagene får hun være lenge våken. De dagene i romjulen jeg har jobb må hun legge seg til normal tid.

Anonymous poster hash: 8c567...f8e

Gjest Julia1984
Skrevet

På julaften og nyttårsaften legger de seg når de er trøtte. Men resten av romjula er det noenlunde samme rutiner. Vi ønsker ikke å ødelegge søvnrytmer og rutiner. Vi er en aktiv familie som er godt over gjennomsnittet mye ute på tur, ski, slalåm, aking etc. Barna trenger sine 11-13 timer. Legger vi de kl 23 våkner de likevel kl 6-7...

Skrevet

Julaften er barnas dag synst jeg. Mine på 4 og 6 år komme sikkert til å vere våken til 12-2 på natta. 🎁

Mellom 12 og 02 på natta?! Hva i all verden skal de være oppe så sent for?? Stakkars barn!

Anonymous poster hash: 28955...85b

Skrevet

Tenker vi legger han når han er trøtt, orker ikke holde han opp bare for at det er "barnas dag". Ingen av oss vinner på en trøtt og grinete 2,5 åring :)

Anonymous poster hash: e8152...83e
Gjest Julia1984
Skrevet

Mellom 12 og 02 på natta?! Hva i all verden skal de være oppe så sent for?? Stakkars barn!

Anonymous poster hash: 28955...85b

Enig...hva er vitsen? De er så små at det er sikkert stas lenge nok å være oppe til 22

Skrevet

Nå handler ikke leģgetider kun om å ha alenetid. Barnet mitt er av sorten som står opp kl 6 uansett når han legger seg. Han er 6år. Så om han skulle gått 2-4 t. minus i søvn hver eneste dag, ville vi hatt en sur og sliten gutt etter noen dager.

Anonymous poster hash: 970b6...da2

Skrevet

Nå handler ikke leģgetider kun om å ha alenetid. Barnet mitt er av sorten som står opp kl 6 uansett når han legger seg. Han er 6år. Så om han skulle gått 2-4 t. minus i søvn hver eneste dag, ville vi hatt en sur og sliten gutt etter noen dager.

Anonymous poster hash: 970b6...da2

Skrevet

Tipper leggetiden til størstebarnet på snart 3 blir hele 20min senere enn vanlig. Ellers får vi en utrivelige julekveld, og jeg nekter å stå opp kl halv 6 julemorgen. Barnet mitt fungerer dessverre ikke etter 19:45, da er det noe som kortslutter og det blir bare gråt og tenners gnissel.

Skrevet

Julaften og nyttårsaften får de være oppe. Jeg må dessverre jobbe hele romjulen så de dagene bhg er åpen må de dit. Kjedelig men sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 9d0f0...bf0

Skrevet

Å holde på rutiner handler om mer enn å få alenetid. 

Hilsen hun som har pre-teens som max får en time ekstra i julen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...