Gå til innhold

Jeg gleder meg til en juleferie uten sukker !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig skal jeg slippe å ha dårlig samvittighet fordi jeg er avhengig av sjokolade, pepsi max og smågodt - og i jula skal vi jo kose oss hver dag så da har det blitt MYE kos. 

Nå er jeg fullstendig sukkerfri og spiser ikke e-stoffer og dritt. Det føles helt fantastisk, og jeg lengter heller ikke etter sukkeret lenger. 

Jeg gleder meg til å slippe den dårlige samvittigheten som alltid kom når jeg spiste noe jeg ikke burde, men som jeg ikke klarte gi slipp på :-) 

Anbefales ! 

Anonymous poster hash: b056b...c74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også vært sukkerfri en stund og skal lage sukkerfrie alternativer til jula. Hva med deg? Noen oppskrifter du vil dele? Jeg har laget snikkerskake.

Anonymous poster hash: 467d3...b66

Skrevet

Hvordan lager du den ? Det er ikke så mange sukkerfrie oppskrifter jeg kan følge, siden jeg også holder meg unna alt av kunstig søtning, samt melkeprodukter og gluten.

Men Stevia er tillatt. 

Favoritten er små kokoskuler laget av ferske dadler, raw kakao, kokosolje og valnøtter - rullet i kokosmasse og spises rett fra fryseren. 

De tilfredstiller godtebehovet i massevis. 

Skrevet

Jeg klarer ikke det ;)

Anonymous poster hash: 01701...59b

Skrevet

1 Kopp stenfrie dadler, 1 kopp nøtter (jeg bruker valnøtter), 3 ss kokosolje ekstra virgin, 1/3 kopp Raw kakao. 

Alt moses i foodprossesor til en jevn masse. Lag passe store kuler og rull dem i kokosmasse. Puttes i fryseren - og kan nytes når de er frosne etter ca en time. 

Skrevet

1 Kopp stenfrie dadler, 1 kopp nøtter (jeg bruker valnøtter), 3 ss kokosolje ekstra virgin, 1/3 kopp Raw kakao.  Alt moses i foodprossesor til en jevn masse. Lag passe store kuler og rull dem i kokosmasse. Puttes i fryseren - og kan nytes når de er frosne etter ca en time.     Anonymous poster hash: b056b...c74

Takk! Må prøves. :)

Skrevet

Jeg gleder meg sykt til en sukker-full jul! Det er så deilig å slippe å tenke på sånnt og bare spise akkurat det men har lyst på uten å tenke på hva som er i!

Gjest Antarctica
Skrevet

Endelig skal jeg slippe å ha dårlig samvittighet fordi jeg er avhengig av sjokolade, pepsi max og smågodt - og i jula skal vi jo kose oss hver dag så da har det blitt MYE kos.  Nå er jeg fullstendig sukkerfri og spiser ikke e-stoffer og dritt. Det føles helt fantastisk, og jeg lengter heller ikke etter sukkeret lenger.  Jeg gleder meg til å slippe den dårlige samvittigheten som alltid kom når jeg spiste noe jeg ikke burde, men som jeg ikke klarte gi slipp på :-)   Anbefales !  Anonymous poster hash: b056b...c74

Gleder meg også!

Det er så mye annet som er godt - jeg skal jafse i meg sildepålegg, spekemat, nøtter, frukt, salater, julegrøt ... alt mulig godt, bare ikke sukker!

Skrevet

Jeg gleder meg til en sukkerfylt juletid! Jeg har vært uten sukker i et år, og savner det intenst. Jeg skal spise julebakst med sukker, hjemmelagede karameller, sjokolade... Jeg skal spise det jeg har lyst på. Så er det ny sukkerstopp på nyåret, som varer helt til jul igjen.

Anonymous poster hash: 8c720...b73
Skrevet

Jeg gleder meg til en sukkerfylt juletid! Jeg har vært uten sukker i et år, og savner det intenst. Jeg skal spise julebakst med sukker, hjemmelagede karameller, sjokolade... Jeg skal spise det jeg har lyst på. Så er det ny sukkerstopp på nyåret, som varer helt til jul igjen.

Anonymous poster hash: 8c720...b73

Blir du ikke dårlig når du hiver innpå sukker igjen i store mengder etter at du har hatt lang sukkerstopp? Det blir jeg.

Skrevet

Jeg gleder meg til å spise litt av alt godt i jula, inkludert sukkerholdige varer. Alt med måte fungerer helt utmerket, og jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så krampeaktig at man må si nei takk til alt som bys frem av godterier og kaker? Jeg styrer unna det meste av sukker i ukedagene, men litt i helgene, og ikke minst i jula, er det lov til å kose seg med det man synes er godt.   

Anonymous poster hash: 70563...e2f
Skrevet

Jeg gleder meg til å spise litt av alt godt i jula, inkludert sukkerholdige varer. Alt med måte fungerer helt utmerket, og jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så krampeaktig at man må si nei takk til alt som bys frem av godterier og kaker? Jeg styrer unna det meste av sukker i ukedagene, men litt i helgene, og ikke minst i jula, er det lov til å kose seg med det man synes er godt.

Du skjønner ikke? Da skal jeg forklare deg.

Jeg klarer ikke stoppe. Jeg spiser enorme mengder når jeg får smaken på godteri og sjokolade. Dette kan gå over uker og måneder. Derfor velger jeg å være totalt avholdende til dette.

Du vet at vi er ulike? Du er flink til å begrense deg...ikke jeg. Derfor spiser jeg heller ikke i jula.

Anonymous poster hash: 62425...061

Skrevet

Greit, men all erfaring tilsier jo at man før eller siden kommer til å sprekke når man legger opp til et enten-eller-opplegg. All erfaring. Hvorfor ikke heller prøve med alt du har av viljestyrke å nærme deg problemstillingen på en sunn måte som har en viss mulighet til å vare? Og gjerne få profesjonell hjelp til å finne ut hvorfor du ikke klarer å styre deg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg gleder meg til å spise litt av alt godt i jula, inkludert sukkerholdige varer. Alt med måte fungerer helt utmerket, og jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så krampeaktig at man må si nei takk til alt som bys frem av godterier og kaker? Jeg styrer unna det meste av sukker i ukedagene, men litt i helgene, og ikke minst i jula, er det lov til å kose seg med det man synes er godt.   

Jeg syns ikke det søte er godt. Ikke nå lenger. Det er ikke automatisk godt selv om noe i hjernen er programmert til å søke det søte. Det er bare godt fordi vi belønner den delen av hjernen. Blir som med nikotin. Godt hvis du er vanerøyker, kvalmende når du har slutta.

Skrevet

Greit, men all erfaring tilsier jo at man før eller siden kommer til å sprekke når man legger opp til et enten-eller-opplegg. All erfaring. Hvorfor ikke heller prøve med alt du har av viljestyrke å nærme deg problemstillingen på en sunn måte som har en viss mulighet til å vare? Og gjerne få profesjonell hjelp til å finne ut hvorfor du ikke klarer å styre deg.

Anbefaler du tørrlagte alkoholikere å ta seg et glass i ny og ne også?

Anonymous poster hash: 4f76c...941

Skrevet

Sier du det? Jeg klarer liksom ikke å tenke meg at alt det jeg synes er godt av desserter, kaker og godterier ikke skal smake godt lenger. Og jeg ser heller ikke noe poeng i å bruke tid og krefter på å venne meg av med noe jeg synes er godt. Ikke så lenge jeg klarer å kose meg med måte. Og er det ikke litt slitsomt å hele tiden måtte si nei takk til det som måtte tilbys fra andres kjøkken? Ting som serveres i godt lag og som folk har lagt omsorg i å tilberede?

Skrevet

Snakk om å bomme med argumentasjonen!

Skrevet

Snakk om å bomme med argumentasjonen!

Du har ikke hørt om sukkeravhengighet eller?

Skrevet

Alkoholisme er en svært alvorlig sykdom. Jeg synes du skal holde deg for god til å trekke inn dette i argumentasjonen om å ta seg et kakestykke eller ei.

Skrevet

Alkoholisme er en svært alvorlig sykdom. Jeg synes du skal holde deg for god til å trekke inn dette i argumentasjonen om å ta seg et kakestykke eller ei.

For de som er sukkeravhengige handler det ikke om ett kakestykke. Og man kan dø av fedme også, så det er faktisk veldig sammenlignbart.

Skrevet

For de som er sukkeravhengige handler det ikke om ett kakestykke. Og man kan dø av fedme også, så det er faktisk veldig sammenlignbart.

Jeg synes fremdeles du er på bærtur.

Skrevet

Jeg synes fremdeles du er på bærtur.

Uslåelig argument. Takk det samme.

Skrevet

All erfaring?? Jeg er 42 år og har ikke spist smågodt eller sjokolade på 9 år. Jeg spiser alt anbet; normal kost, masse godt. Jeg spiser et kakestykke i bursdager og is til desser. Men IKKE godteri og sjokolade. Var tøft i perioder det første halve året, nå tenker jeg ikke lenger på det.

blir så irritert over folk som vet hva som er best for andre.

sier du sånn til en tørrlagt alkoholiker også? En drink av og til gjør ikke noe?

Jeg har en spiseforstyrrelse jeg holder i sjakk. Har fått profesjonell hjelp. Man trenger faktisk ikke spise godteri for å ha et fullverdig liv. Alle i familien og venner respekterer at jeg ikke forsyner meg av sjokolade eller godteriskålen. Møter jo folk innimellom som omtrent står over meg og sjal ha meg til å spise dette....

Anonymous poster hash: 62425...061

Skrevet

All erfaring?? Jeg er 42 år og har ikke spist smågodt eller sjokolade på 9 år.

Det finnes selvsagt unntak. Selvsagt! Og du har jo også et normalt kosthold som unner deg kaker og annet i nye og ne. Det er ikke deg jeg snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...