Gå til innhold

Hesestasjon og hjemmebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemmebesøk er jo høyst frivillig, men et tilbud man kan benytte seg av hvis man ikke vil ut å farte så mye med ungen i starten. Det blir ikke sjekket for støv og hybelkaniner...

MEN, det er flere ganger under hjemmebesøk oppdaget dårlig hjemmesituasjon, en gang var det en familie på 4 som bodde i et rottereir som i tillegg var iskaldt...da det ble oppdaget, på hjemmebesøket, ble det satt igang hjelpetiltak og søkt om annen bolig for dem. Men desverre er det ofte dem som unngår hjemmebesøkøkene og er dårlig til å møte på helsestasjonene de som trenger hjelp..

Anonymous poster hash: cf3b1...66c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det obligatorisk med hjemmebesøk, i utgangspunktet ville jeg dit..

Anonymous poster hash: 55425...a4d

Det er ikke lov å tvinge det gjennom faktisk. Hjemmebesøk er frivillig ordning i Norge, altså av helsesøster. Leser nå på nett at det SKAL (?) gjennomføres hjemmebesøk av jordmor til den fødende innen 3 dager. Da er det bare å leie inn vaskehjelp, jeg er ikke noe husmor 3 dager etter hjemkomst med ny baby når ammerutiner er under etablering, og jeg vil SOVE etter en tøff fødsel.

Anonymous poster hash: 8e154...939

Jeg tror nok at en jordmor som kommer til et strøkent hus tre dager etter fødsel hadde reagert mer enn om det var alminnelig rot og støv.

Jeg har sett på hjemmebesøk som et hyggelig tilbud og jeg syns det var stas å vise frem babye og få snakke om fødselen i ro og fred. Hun fikk en kaffekopp og en varm velkomst.

Jeg tenker at man ikke skal tenke så mye på at man blir målt. De fleste innen helsestasjonen er hyggelige folk som er glad for å se en liten baby.

Jeg ønsker å prioritere barna, familie, juleforberedelser og avslapning foran å skravle med en fremmed dame om fødselen. Skulle jeg ha noe mer tid, vil jeg heller treffe venninner som jeg ikke har hatt overskudd til siste tiden før fødsel.

Jeg trodde de skulle sjekke barnet men for at jeg skal skravle er ikke så interessant....

Anonymous poster hash: bb7f7...c16

Joda, de skal sjekke at mor og barn var det bra.

Den koselige praten er nok bare for de som ønsker det 😝 jeg har en tendens til å like å snakke med folk, men du trenger nok ikke si så mye.

Og en halvtimes besøk mens man sitter i sofakroken med babyen på/ved brystet har vel de fleste tid og overskudd til?

Men jeg skjønner at mange ser utfordringer og problemer der jeg aldri har tenkt at de kan dukke opp. Man er tydligvis veldig forskjellige.

I tillegg har vi en fantastisk jordmor som jeg har fått utrolig god hjelp og støtte av. Det er jo selvsagt også med på å gjøre hjemmebesøkene til en hyggelig stund.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er jo et tilbud så mor skal slippe å dra ut så tidlig da.

Skrevet

Her var det ganske så rent når helsesøster kom, og hun var mest opptatt av å forsikre seg om at det IKKE var jeg som hadde vasket:p (og det var det ikke, vi har vaskehjelp annen hver uke og hun hadde vært der få dager før) synes det var et supert tilbud som jeg kommer til å ta imot med nestemann også, var deilig å bare kunne bli på sofaen, få veid babyen og pratet litt løst og fast etter en veldig tøff fødsel:)

Skrevet

Til meg har de sagt at de kommer på hjemmebesøk så vi ikke skal stresse med å komme til avtalt time, noe som kan være vanskelig med en nyfødt.

Veeeeldig fint for meg, som bodde langt borte fra helsestasjonen og hadde ikke lappen! Det gikk en buss om morgen og tilbake sent på ettermiddagen...

Anonymous poster hash: 56272...af3

Skrevet

Jeg synes det er greit å slippe å styre seg ut og til helsestasjonen den første uken. Jeg synes det er en god service, og som ansatt i barnevernet så vet jeg at helsesøstre plukker opp verdifull informasjon ( livsviktig for noen barn) jeg vet også at helsesøstrene er romslige og ikke henger seg oppi om det er nyvasket eller ikke.

Anonymous poster hash: f2e94...324

Skrevet

Jeg synes det var kjempedeilig at helsesøster kom hjem hit slik at jeg slapp å dra noe sted (har ikke sertifikat og bussen går ikke så ofte). Men vi har det stort sett alltid ryddig og rent, så trengte ikke å ta noe skippertak.

Anonymous poster hash: 3745c...57e
Skrevet

De tilbyr hjembesøk for at mor og barn skal slippe å reise ut. Tenk på vinter ol når det er såpeglatt og kaldt, slippe å kjøre på glatta med nyfødt i bilen.

Det hender de faktisk spør mor om de har muligheten til å komme på hs, hvis helsesøster har MYE å gjøre, men det er IKKE OFTE. 

De kommer IKKE for å sjekke hjemmet....... MEN! Er det lass på lass med oppvask, lukter søppel, ti søppelposer, dyr i matrester ol, da kan det bemerkes og noteres opp. 
Man kan fint å oppvask stående, søppelpose i gangen ol, bare det ikke er GAMMEL rot / søppel. babybleia kan tom ligge på bordet/sofaen altså.

Hilsen ei som jobber på helsestasjon

Anonymous poster hash: 1e0d7...5ab
Skrevet

Jeg synes det var et kjempeflott tilbud, jeg hverken vasket, eller tørket støv. Kokte kaffe, hun presiserte at jeg ikke trengte å gjøre det heller. Hun tok seg god tid - en times tid. Hjalp meg meg ammeteknikk i omgivelser jeg kunne slappe av i, fikk snakket gjennom fødselen (er JM og HS) og jeg følte at det var et veldig godt tiltak.

Skrevet

Her er det obligatorisk med hjemmebesøk, i utgangspunktet ville jeg dit..

Anonymous poster hash: 55425...a4d

Alt som kommer fra Helsestasjonen slik som hjemmebesøk, kontroller og vaksiner er kun et tilbud og er selvsagt frivillig.

Anonymous poster hash: be4d6...0f2

Ja de sier så. Men det virker ikke sånn IRL.

Første gang jeg var gravid følgte jeg systemet, selv om jeg synest det var alt for ofte kontroller. Styr å ta fri fra jobb, jeg var i fin form og lurte ikke på noe spes.

Prøvde å ymte frempå om litt sjeldnere kontroll, men det kunne jeg bare glemme.

Etter ungen ble født var det like hyppig. Greit nok, jeg hadde fri, og vi bor nærme helsestasjonen. Men lurte forsatt ikke på noenting. Ungen sov godt, spise godt, grein lite. Dette irriterer tydeligvis helsesøstra, for hun gnålte hull i hode på meg.

Sa hun ringte å spurte om jeg ville ha hjemmebesøk (telefonen ville skrive hjemmebrent her. Det hadde vært mye artigere) sa jeg nei. Men det gikk ikke ann, hun måtte visst komme. Så det gjorde hun.

Sa ja, jeg tror virkelig det er kun for å sjekke hvordan vi bor.

Anonymous poster hash: e4658...e16

Skrevet

Her er det "frivillig", men det var vanskelig å slippe unna med det første barnet. Følte hun var mer opptatt av å inspisere barskapet enn å veie ungen, men da vi fikk neste barn var det ikke noe mas om hjemmebesøk (antar vi var "godkjent" etter første besøk). Så da fikk vi komme på helsestasjonen.
Tanken er nok god, å la mor slippe å dra ut med babyen så raskt, men for noen (inkludert meg selv) oppleves det som en husinspeksjon snarere enn som hjelp.

Anonymous poster hash: 2be22...a9d
Skrevet

Utad: mor skal slippe og reise ut med baby.

Innad: mor skal slippe og reise ut med baby og de skal "godkjenne" hjemmet.

Anonymous poster hash: e81a4...d5c

Skrevet

Jøss, her var det mange som følte seg truet av et godt tilbud!

Man må jo lure litt på hva dere er så redde for? Har dere det så grusomt at dere ikke kan ta imot en kjapp visitt?

Anonymous poster hash: 1580c...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...