Gå til innhold

Hesestasjon og hjemmebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til at helsestasjonen skal på hjemmebesøk etter fødsel? Det virket ikke som om det var særlig populært at jeg foretrakk å komme innom helsestasjonen fremfor at de kommer hit. Har ikke hatt hjemmebesøk med de andre barna, og syns det er vel så greit å dra til de istedenfor å sitte her inne og vente.

Er det strengere regler nå mht krav til hjemmebesøk?

Skjønner at de vil sjekke at barnet har det bra og at mor ikke har fødselsdepresjon, men det klarer de vel ikke noe enklere/vanskeligere å se på 15 min hjemmebesøk versus besøk på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: bb7f7...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil vel sjekke at hjemmet er egnet for barn da, at det ikke er uhygienisk og slikt.

Anonymous poster hash: f53d7...2ad
Skrevet

Jeg tror de liker å komme seg ut av kontoret. Vi har hatt besøk av helsesøster fire ganger med 2 års mellomrom, selv om vi har sagt vi kan komme til helsestasjonen. Hun er delvis kollega av mannen, så det er ikke akkurat slik at hun har behov for å sjekke at hjemmet er egnet for barn hvert 2. år.

Skrevet

Her sa helsesøster at heimebesøk er for at mor skal sleppe å fare ut med babyen for å rekke eit fast tidspunkt så tidleg. Eg var veldig glad for at ho kom heim til oss, det var veldig avslappande for oss. Med nr 2, 3 osv er det kanskje lettare å kome seg ut til rett tid. Eg er iallfall meir dreven no enn når eg var nybakt mor.

Ho ville ikkje ha noko anna enn eit glas vatn, og var veldig koseleg å ha der. Men ej forstår ikkje at det skal vere noko problem for helsesøster at du vil kome dit. Det er jo mindre jobb for ho.

Skrevet

De vil vel sjekke at hjemmet er egnet for barn da, at det ikke er uhygienisk og slikt.

Anonymous poster hash: f53d7...2ad

Er dette noe du vet? Er det virkelig det de skal sjekke? Syns det er merkelig for jeg vil anta at hjemmet skal være i rimelig dårlig forfatning for at de skal reagere, samt jeg har eldre barn så dersom det skulle vært behov ville jeg antatt at det hadde vært viktigere med første barn...?

Skrevet

Tviler sterkt på at de vil sjekke hjemmet deres.

Skrevet

Her kommer ingen helsesøstre inn i hus rett etter fødselen. For meg er det lettere å dra ut av huset enn å skrubbe hele huset med nyfødt baby på puppen og sårt underliv for at helsesøster skal synes at det ser greit ut.

Anonymous poster hash: 8e154...939
Skrevet

Det er vel frivillig? Hjemmebesøket våres ble helt merkelig da min mann lurte på noe angående vaksiner. Hun gikk rett i forsvarposisjon og ble der og var helt uinterisert i alle andre spm. Merkelig.. Hadde det nå vært et veldig kritisk spm., men han spurde bare hva vi kunne forvente oss av bivirkninger og om det var noen fordeler å vente med vaksinene til barna ble litt eldre. Ikke noen påstander eller noe, bare spurte.

Anonymous poster hash: be4d6...0f2
Skrevet

Har folk det så skittent heime at det må skrubbast for at helsesøster skal kome? Å drage over med støvsugaren og tørke bordet held da vel i massevis, om ein føler for å gjere noko.

Skrevet

Takk for link. Ifølge denne så syns jeg det for egen del er bortkastet tid (nyttig tilbud, og mange har absolutt behov for det) men med barn nr 4 så ser jeg ikke for meg at jeg har så mange spørsmål, alt går fin fint (kommet bedre i gang med mating/rutiner enn med de andre barna)

Iom at det ikke var så viktig med besøk ved tidligere fødsler føles det som unødvendig bruk av tid, som jeg heller vil bruke med baby og pappan.

Skrevet

Har folk det så skittent heime at det må skrubbast for at helsesøster skal kome? Å drage over med støvsugaren og tørke bordet held da vel i massevis, om ein føler for å gjere noko.

Jeg regner med at jeg ligger på sykehuset et par dager, og så prøver å komme meg et par dager etterpå. Nei, vi har det ikke skittent, men vi har 3 unger, inkludert en 1-åring som roter noe inni granskauen, og da blir det rot, bikkja røyter osv. Jeg har hatt uheldig erfaring med helsesøster etter jeg som ganske ung fikk nr 1, der hun mente at jeg var lat og dårlig husmor som ikke tørket støv av hyllene. Orker ikke slik pirking, og møter velvillig opp på helsestasjonen. Også veldig godt å komme ut av huset, pluss at jeg ikke trenger "ro i hjemmeomgivelser" for å få råd - dette er barn nr 4, jeg har ammet 3 barn før og har rutiner på bleieskift, aktivisering osv. Forstår at det er annerledes for førstegangsfødende.

Skrevet

Jeg fikk tilbud om det, men de mente jeg klarte meg så godt allerede på sykehuset at jeg nok ikke trengte det, og at jeg derfor bare kunne komme på HS :) 

Anonymous poster hash: 1c2aa...b1d
Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Tror selv det er fordi de vil snike på hvordan man har det i hjemmet :P

Skrevet

Her er det obligatorisk med hjemmebesøk, i utgangspunktet ville jeg dit..

Anonymous poster hash: 55425...a4d
Skrevet

Alt som kommer fra Helsestasjonen slik som hjemmebesøk, kontroller og vaksiner er kun et tilbud og er selvsagt frivillig.

Anonymous poster hash: be4d6...0f2

Skrevet

Det er ikke lov å tvinge det gjennom faktisk. Hjemmebesøk er frivillig ordning i Norge, altså av helsesøster. Leser nå på nett at det SKAL (?) gjennomføres hjemmebesøk av jordmor til den fødende innen 3 dager. Da er det bare å leie inn vaskehjelp, jeg er ikke noe husmor 3 dager etter hjemkomst med ny baby når ammerutiner er under etablering, og jeg vil SOVE etter en tøff fødsel.

Skrevet

Jeg syntes det var veldig deilig at helsesøster kom på hjemme besøk, da slapp jeg som nyoperert (ks) å reise til helsestasjonen. Jeg skulle jo helst ikke bære verken bilsete med baby i eller vogna kun dager etter jeg kom hjem

Anonymous poster hash: c5ea7...197
Skrevet

Det er ikke lov å tvinge det gjennom faktisk. Hjemmebesøk er frivillig ordning i Norge, altså av helsesøster. Leser nå på nett at det SKAL (?) gjennomføres hjemmebesøk av jordmor til den fødende innen 3 dager. Da er det bare å leie inn vaskehjelp, jeg er ikke noe husmor 3 dager etter hjemkomst med ny baby når ammerutiner er under etablering, og jeg vil SOVE etter en tøff fødsel.

Jeg tror nok at en jordmor som kommer til et strøkent hus tre dager etter fødsel hadde reagert mer enn om det var alminnelig rot og støv.

Jeg har sett på hjemmebesøk som et hyggelig tilbud og jeg syns det var stas å vise frem babye og få snakke om fødselen i ro og fred. Hun fikk en kaffekopp og en varm velkomst.

Jeg tenker at man ikke skal tenke så mye på at man blir målt. De fleste innen helsestasjonen er hyggelige folk som er glad for å se en liten baby.

Skrevet

Jeg tror nok at en jordmor som kommer til et strøkent hus tre dager etter fødsel hadde reagert mer enn om det var alminnelig rot og støv.

Jeg har sett på hjemmebesøk som et hyggelig tilbud og jeg syns det var stas å vise frem babye og få snakke om fødselen i ro og fred. Hun fikk en kaffekopp og en varm velkomst.

Jeg tenker at man ikke skal tenke så mye på at man blir målt. De fleste innen helsestasjonen er hyggelige folk som er glad for å se en liten baby.

Det vet jeg, men etter flere uheldige erfaringer med helsesøster etter fødsel 1 og 2 orker jeg ikke. Med nr 1 mente helsesøster at jeg var dårlig husmor som ikke tørket støv fra hyllene i stua, hun var skeptisk til meg generelt fordi jeg er utenlandsk og spurte om jeg hadde planer om å slå barnet mitt fordi det var visst vanlig i land utenfor Norge... Helsesøster som jeg hadde til barn nr 2 viste bekymring fordi jeg var slank, det kunne jeg ikke være 2 måneder etter fødselen, da må jeg ha spiseforstyrrelse og være syk. Hun ville henvise meg til psykolog og sende bekymringsmelding til barnevernet. Jeg har INGEN forhistorie med spiseforstyrrelser, depresjoner eller annet psykisk, og har alltid vært slank selv om jeg har tendens til å dytte i meg cola, sjokkis, pizza og annen drittmat i store mengder. Var på det tidspunktet 1.70 høy og 54 kilo, ingen skjelett med andre ord.

Så med nr 3 har jeg kun hatt kontakt med helsesøster når det er nødvendig. Hun presterte blant annet å si at jeg må slutte å gi smoothier fra Ellas Kitchen (som kom ut som best i test) fordi de var fulle av tilsatt sukker. Vel, på pakken står det at det er ren most frukt, det samme står på hipp og nestle sine fruktsmoothier (da mener jeg de i poser som man klemmer ut). Jeg spurte henne i fullt alvor om det var hun som dro rundt og tilsatte masse sukker i disse smoothiene i smug, siden hun visste så mye mer enn det som står på pakkene. Hun rådet meg også til å holde meg til norsk kosthold, og ikke mitt hjemlands kosthold, fordi det norske var visst så mye sunnere. Vurderer faktisk å gå til lege for kontroller med nr 4.

Skrevet

Her i Oslo vil de helst at vi kommer til helsestasjonen. Helt greit for meg.

Anonymous poster hash: 422f5...965
Skrevet

Jeg ønsker å prioritere barna, familie, juleforberedelser og avslapning foran å skravle med en fremmed dame om fødselen. Skulle jeg ha noe mer tid, vil jeg heller treffe venninner som jeg ikke har hatt overskudd til siste tiden før fødsel.

Jeg trodde de skulle sjekke barnet men for at jeg skal skravle er ikke så interessant....

Skrevet

Det høres ut som en her har hatt dårlig erfaring. Jeg tenker imidlertid at det offentlige gjerne må bry seg MER og ønsker gjerne helsesøster velkommen hjem! Vi VET at svært mange barn blir mishandlet. De små barna værst og de kan ikke si i fra. Vi vet at det er hjem som ikke er bra for barn. Dessverre er det ikke noe sertifikat for å få barn og vi ønsker jo alle at alle barn skal ha det bra. For meg er det derfor en god ting. OG selvsagt ønsket jeg hun som var hos oss velkommen! (OG nei, huset var ikke strøkent i det hele tatt. Jeg og faren hadde vært på sykehuset i flere uker og familien hadde hjulpet til med det grøvste inkludert å putte deilige hjemmelagde middagsporsjoner i fryseren).

Helsesøstre som ikke gjør jobben sin, rapporterer man. OG jeg tror de aller fleste gjør en kjempejobb!

Anonymous poster hash: b7804...0c3
Skrevet

Hjemmebesøk er service for oss mødre, at vi skal slippe å dra ut med nyfødt baby. Nå som liggetid på barsel er blitt så kort er dette blitt enda viktigere. Men tror ikke noen kan tvinge deg til å ta imot besøk dersom du ikke vil. Skjønner bare ikke helt vitsen med å nekte. Snakket med min gamle mor som fikk barn på syttitallet om dette, om de hadde hjemmebesøk da. Det hadde de, og det hørtes ut på henne som om besøket da hadde som hovedformål å kontrollere om hjemmet var egnet til å ha barn. Det er nok dette som henger litt igjen, at noen kanskje gruer litt for besøket og vasker litt ekstra.

Slapp av, du trenger hverken vaske eller bake til helsesøster kommer. Tror som andre her at hs stusser mer over et nystriglet hjem enn et normalt rotete når man har spebarn. Har hs kommentert støv på hyllene har jeg kommet til å sendt inn klage på henne.

Men det er klart, helsesøster får jo et bilde av familien og er det noe som skurrer veldig får hun jo med seg det også. Sånn sett er jo besøket et lite kinderegg for hs....

Skrevet

Jeg syns det er helt greit om de ønsker hjemmebesøk for å "sjekke" husets/familiens egnethet, men iom at det ikke bør gjort med mine første barn (mer travel periode enn desember sannsynligvis mht barnefødsler). Men da er det ikke nok med 10-15 minutter som ble signalisert.... Og ikke samtidig med at man har gjester (som jeg skulle ha- men det var ikke et problem for hs) ? Dersom det er for å snakke om fødsel, vanskelige spørsmål, avdekke begynnende depresjon eller annet må det være i ro og fred hjemme,,og så er jo spørsmålet om de bør gjøre det uten far tilstede for å kunne prate om Evt vold...

Men det bør de si slik at besøket ikke virker formålsløst.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...