Gå til innhold

Og prisen til årets svigerdatter går til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rart det er krig... Har du konkret sagt til svigermor at kalender skal være din greie? Om ikke var det nok ment som hyggelig gest for barnet og ikke for å Terje deg..

Her fikk barnet kalender av oldemor, mormor og svigerforeldrene har sendt litt snop i posten, vil vel ikke si jeg ble sint over dette! Jeg er så heldig som har en familie som elsker manne og mitt barn så mye og derfor vil ta del i alle tradisjoner og høytider med oss! Det fortjener datteren vår tenk så heldig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være lov å si at barn faktisk kan få for mye. Det handler også om signaleffekten ovenfor andre barn som har lite.

Når mitt barn mistet første tann ville svigers at vi skulle legge 100 kr fra de i glasset fra "tannfeen" og at det skulle han få for hver eneste tann han mistet.

Vi gjorde det for den første tannen, men sa i fra at det er maks 20kr som gjelder deretter.

Fordi vi ikke vil at han skal bli for bortskjemt og av hensyn til andre barn.

Barn i den alderen snakker sammen og jeg vil ikke at han skal komme på skolen og fortelle om mye penger han har fått, når de fleste andre får nettopp ca 20kr pr. tann.

Jeg synes også 1 adventskalender er nok.

Anonymous poster hash: 3084c...5d9
Skrevet

Jeg kan ikke tro at du tillater deg å bli sur for at barna dine fikk en kalender av besteforeldrene.

Verden er blitt et sted jeg får lyst til å filleriste.

Se hvordan tverrsnittet av verden har det, se på det som giverglede i en høytid som skal handle om nettopp dette, samhold. Du har noen som gjør noe for å glede barns dine.

Anbefaler et realt møte med en virkelighet som ikke finnes utelukkende i din snevre verden. Du kan jo stille deg på en talerstol å holde en apell om hvor sur du ble den dagen besteforeldrene sendte en kalender i posten til sine kjære barnebarn. Og hvor dypt de 24 små sjokoladebitene stakk! Kanskje å si det høyt skaper en fornemmelse av hvor dumt dette er...

Fy fader, jeg får lyst å gå med skyggelapper og heller være lykkelig uviten om slik dumskap!

Skrevet

Har full forståelse for din frustrasjon....

Vi har boder og skap fulle av all verdens leker som barna ikke har mulighet til å leke med pga velmenende familie.... Syntes ikke noe om det enorme forbruket som de fleste er med på for tiden.

Vil lære barna å sette pris på de ekte gode tingene i livet i steden for det enorme forbruket (og enorme sukkerinntaket!)

Her satt mannen seg ned og snakket med svigermor om det vi opplevde som et "problem". (Skal nevnes at svigers har et samleproblem selv og såvidt klarer å bo i huset sitt med alle tingene sine...)

Anonymous poster hash: 32137...387
Skrevet

Du klager på at besteforeldrene skjemmer bort barna, mens du selv lager pakkekalender i stedet for sjokolade eller lego? Jøss...

Anonymous poster hash: ce7c3...d67
Skrevet

Jeg kan ikke tro at du tillater deg å bli sur for at barna dine fikk en kalender av besteforeldrene.

Se hvordan tverrsnittet av verden har det, se på det som giverglede i en høytid som skal handle om nettopp dette, samhold. Du har noen som gjør noe for å glede barns dine.

Anbefaler et realt møte med en virkelighet som ikke finnes utelukkende i din snevre verden. Du kan jo stille deg på en talerstol å holde en apell om hvor sur du ble den dagen besteforeldrene sendte en kalender i posten til sine kjære barnebarn. Og hvor dypt de 24 små sjokoladebitene stakk! Kanskje å si det høyt skaper en fornemmelse av hvor dumt dette er...

Fy fader, jeg får lyst å gå med skyggelapper og heller være lykkelig uviten om slik dumskap!

Men hva med de barna som ikke får noe, det blir jo enda verre for de når andre får veldig mye?

Jeg synes giverglede i en høytid, med tanke på hvordan tverrsnittet av verden har det, som du skriver selv - ikke burde handle om at noen få får alt for mye.  Det var forøvrig ikke snakk om 24 små sjokoladebiter, det var en kalender med ting i.

Skrevet

Jeg har to meninger om denne saken.  

Du er utrolig heldig som har besteforeldre som bryr seg.  Min mor er død, min far har valgt å prioritere sin kones barn og barnebarn og min mann har av ulike årsaker veldig lite kontakt med foreldrene sine (vold i barndommen og psykisk sykdom).  Heldigvis har ungene mine andre engasjerte voksne i livene sine, men JEG savner veldig et "bæssmorfang" til ungene mine.  

Jeg forstår at du føler deg overkjørt av besteforeldrene.  Jeg regner med at du har en følelse av at de får slå seg løs med snop og gaver, mens du er den strenge som fokuserer på leggetider og sunn mat?  Du er den eneste som kan styre følelsene dine.  Og så må du og din mann bli enige med hverandre om hvilke kamper dere skal kjempe og hva som er fullstendig uviktig.  Hvis dere bekymrer dere over at det blir mye snop i adventstiden, så kan dere f.eks. bestemme at ungene må spare noen av lukene til lørdagen.  Hvis dere bekymrer dere over at ungene får masse leker som bare blir til rot, så forklar for besteforeldrene at dere helst vil ha opplevelser, f.eks. at de tar med seg ungene en tur på kino.  

Anonymous poster hash: f0362...b1a
Skrevet

Men hva med de barna som ikke får noe, det blir jo enda verre for de når andre får veldig mye?

Jeg synes giverglede i en høytid, med tanke på hvordan tverrsnittet av verden har det, som du skriver selv - ikke burde handle om at noen få får alt for mye. Det var forøvrig ikke snakk om 24 små sjokoladebiter, det var en kalender med ting i.

Anonymous poster hash: 3084c...5d9 [/

Det er ikke den ekstra kalenderen i jula ungene blir bortskjemte av. Det er det som skjer mellom nyttår og jul.

Det er nå sånn at disse kalenderene ikke koster all verden, så i dagens Norge kan ikke det brukes som et argument.

Om du er god på oppdragelse ellers i året vil ikke ungene bli drittunger for to kalendere.

Her laget søsteren min pakkekalender til sønnen min. Noe jeg synes var utrolig hyggelig og flott. Og vite at mitt barn betyr så mye for henne gir meg glede.

Jeg synes det er gøy med pakkekalender selv, så for å tilfredsstille MITT ønske, så laget jeg til nabogutten jeg. For de vet jeg har mindre å rutte med og han hadde ikke pakkekalender. Det er en måte å løse det på.

Skrevet

Har full forståelse for din frustrasjon....

Vi har boder og skap fulle av all verdens leker som barna ikke har mulighet til å leke med pga velmenende familie.... Syntes ikke noe om det enorme forbruket som de fleste er med på for tiden.

Vil lære barna å sette pris på de ekte gode tingene i livet i steden for det enorme forbruket (og enorme sukkerinntaket!)

Her satt mannen seg ned og snakket med svigermor om det vi opplevde som et "problem". (Skal nevnes at svigers har et samleproblem selv og såvidt klarer å bo i huset sitt med alle tingene sine...)

Anonymous poster hash: 32137...387

Gi det bort :)

Både asylmottak og krisehjelp og sikkert andre steder trenger fine leker. Vi hadde litt av det samme problemet (etter fire barn). Ble for mye rot, så vi fant ut at vi måtte holde oss til noen kategorier (Lego, utkledningstøy, duplo). Gav bort en hel sekk full av fisher prøve og andre leker som så helt ubrukte ut :) Ingen vits i at det ligger hos oss og støvet ned hvis andre kan få bruk for det.

Anonymous poster hash: 166a0...e37

Skrevet

Jeg synes giverglede i en høytid, med tanke på hvordan tverrsnittet av verden har det, som du skriver selv - ikke burde handle om at noen få får alt for mye. Det var forøvrig ikke snakk om 24 små sjokoladebiter, det var en kalender med ting i.

Anonymous poster hash: 3084c...5d9 [/

Det er ikke den ekstra kalenderen i jula ungene blir bortskjemte av. Det er det som skjer mellom nyttår og jul.

Det er nå sånn at disse kalenderene ikke koster all verden, så i dagens Norge kan ikke det brukes som et argument.

Om du er god på oppdragelse ellers i året vil ikke ungene bli drittunger for to kalendere.

Her laget søsteren min pakkekalender til sønnen min. Noe jeg synes var utrolig hyggelig og flott. Og vite at mitt barn betyr så mye for henne gir meg glede.

Jeg synes det er gøy med pakkekalender selv, så for å tilfredsstille MITT ønske, så laget jeg til nabogutten jeg. For de vet jeg har mindre å rutte med og han hadde ikke pakkekalender. Det er en måte å løse det på.

Det var en flott måte du løste det på!

Skrevet

Meg.

Meg!

Jeg er nå offisielt sur for at min svigermor sendte barna en kjøpekalender i posten. Jeg bruker hele høsten på å kjøpe inn og planlegge pakkekalenderen, så hva i alle dager fikk hun til å tro at jeg ville sette pris på mer smådill i hus??

Bestemødrene har kaprt alt av julestrømper, påskeegg og "hovedgaver" til bursdag og jul, SÅ SE TIL POKKER OG HOLD DERE UNNA JULEKALENDEREN MIN!

Anonymous poster hash: 41ab7...980

Slapp av og spar heller kreftene dine til å POKKERS HOLDE DEG UNNA DINE KOMMENDE BARNEBARN. Alt kommer rundt vettu.

Anonymous poster hash: 546a5...1f2

Skrevet

Hadde det bare vært en kalender, men det pøses på med ting hele året. Og 10 julegaver fra berre dem, og ofte en 5-6 førjulsgaver like før jul i tillegg. Og jeg prøver å snakke med dem støtt og stadig om saken, men blir møtt med enten døve ører eller med forståelse og lovnader som blir glemt uka etter. Hadde hun spurt, så kunne jeg sagt feks at den og den kalenderen hadde vært fint, eller kanskje du vil kjøpe det og det til kalenderen. Så hadde det iallefall blitt noe barna trenger eller ønsker seg og som passer deres aldersgruppe. Men det føles som om jeg blir overkjørt gang på gang, og da må jeg blåse de ut en plass.

Blir ikke overkjørt på samme måte av min mor, men det er også lettere å sette henne på plass og ta en diskusjon om desse tingene uten at hun blir fornærmet og lei seg.

Anonymous poster hash: 41ab7...980

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...