Anonym bruker Skrevet 1. desember 2014 #26 Skrevet 1. desember 2014 Vi kjøper aldri kjøtt og fisk i butikken lengre, har fryseren full av elg og hjort og selvfiske fisk. I hønsehagen tripper hønsemor rundt og passer på dem som etterhvert skal havne i gryta vær, helt fri for antibiotikartesistente bakterier. Hønene spiser kun det de finner i hagen og matrestene våre. Det kan anbefales:) Anonymous poster hash: 05af0...b08 Så heldige dere er. Anonymous poster hash: baf20...5e6
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #27 Skrevet 2. desember 2014 Kommer ikke til å spise mer kylling! Anonymous poster hash: 9c3ff...286
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #28 Skrevet 2. desember 2014 Vi er så heldige at vi får kjøpe kalkun og kylling fra ei dame som holder dyrene sine som hobby. Disse dyrene har levd et ganske langt liv og aldri fått medisin av noen slag. Jeg kommer nok aldri mer til å kjøpe kylling i butikk. Kan ikke sammenlignes! Helt annen kjøttstruktur og dyra har bein som er bein, kan ikke knekkes av en toåring. Anonymous poster hash: 65e1c...8f6
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #29 Skrevet 2. desember 2014 Spiste kylling senest idag uten hysteri. De sa faktisk på radioen da vi var på vei hjem fra butikken at det er ikke kyllingen som er problemet i seg selv, det er kjøkkenhygienen. Folk er blitt sløve og bruker samme skjærebrett og kniv til alle ingrediensene (kjøtt, frukt, grønnsaker etc.) Da er det ikke rart at man kan bli syk! Og sånn er det med alle kjøttsorter. Legger ved en link i samme slengen som delvis sier det samme som på radioen. Hygienesvikt er synderen i det store og det hele. http://www.nrk.no/ho/mattilsynet_-_-trygt-a-spise-kylling-1.12075397 Anonymous poster hash: fd91e...a3d
kiki9 Skrevet 2. desember 2014 #30 Skrevet 2. desember 2014 Har sluttet med industrikylling for lenge siden. Oppslagene vi finner nå, påvirker ikke oss da vi kuttet ut svineriet for flere år siden
NettoppJa Skrevet 2. desember 2014 Forfatter #31 Skrevet 2. desember 2014 Spiste kylling senest idag uten hysteri. De sa faktisk på radioen da vi var på vei hjem fra butikken at det er ikke kyllingen som er problemet i seg selv, det er kjøkkenhygienen. Folk er blitt sløve og bruker samme skjærebrett og kniv til alle ingrediensene (kjøtt, frukt, grønnsaker etc.) Da er det ikke rart at man kan bli syk! Og sånn er det med alle kjøttsorter. Legger ved en link i samme slengen som delvis sier det samme som på radioen. Hygienesvikt er synderen i det store og det hele. http://www.nrk.no/ho/mattilsynet_-_-trygt-a-spise-kylling-1.12075397 Anonymous poster hash: fd91e...a3d Jeg er helt enig i at god kjøkkenhygiene er viktig ved håndtering av alle slags typer rått kjøtt og fisk. Det er ikke det jeg snakker om her. Problemet er at det i det hele tatt er antibiotikaresistente bakterier i maten vi skal spise. Det er alltids noen som slurver med hygienen på kjøkkenet, så det å stole på at alle klarer å håndtere kylling som smittefarlig avfall er naivt. Og grunnen er at vi skal ha billigst mulig mat, uten å tenke på kvaliteten på maten eller hvordan dyrene har det mens de lever. Jeg får mindre og mindre lyst til å kjøpe produkter fra en industri som tilsetter bakteriehemmende stoffer i foret for å kunne plassere flest mulig kyllinger på minst mulig plass. Eller som avler frem fugler som vokser mye raskere enn normalt fordi de skal være slakteferdige fortest mulig. Og nå ønsker landbruksministeren at kyllingfarmene skal bli enda større, slik at næringen blir enda mer industrialisert. Det er klart de går ut og sier at det er bare å passe på hygienen....så skal nok alt gå så fint. I Danmark dør nå flere personer av MRSA fra svin som i årevis har fått antibiotika i foret sitt. Alt for at baconet skal bli billigere. Syns du virkelig dette ikke er noe problem? Jeg priser meg lykkelig for at både jeg og resten av min familie har et sterkt immunforsvar, og at vi svært sjelden har behov for antibiotika. Ikke alle er så heldige, og den dagen vi også trenger det kommer helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #32 Skrevet 2. desember 2014 Vi sluttet å spise kylling etter at jeg så en dokumentar om hvordan kyllingene lever, de få dagene de får. Grusomt. De få gangene vi har det til middag, sørger jeg for at det er Holte eller Stange. De har i alle fall levd et (relativt) godt liv. Anonymous poster hash: 5848f...2d2 Gikk over til kun å spise Holte, Stange og Lovise for et par år siden. Spiser heller ikke oppdrettslaks. Anonymous poster hash: 9b27d...43e Vi spiser bare Holte-kylling. Kjøper hele, blir kraft og kjøtt til mange middager Anonymous poster hash: fdb41...785 Det er også funnet i Holte sine produkter http://www.nrk.no/livsstil/syv-av-disse-inneholdt-resistente-bakterier-1.12024309 Anonymous poster hash: 787f4...e1c
Love my kidz Skrevet 2. desember 2014 #33 Skrevet 2. desember 2014 Jeg velger å ri stormen jeg, føler meg overbevist om at det snart kommer ny informasjon om at disse bakteriene ikke kommer i oss selv om de er i kyllingene. På samme måte som at egg er kolesterolholdige, før trodde man at man da fikk høyt kolesterol ved å spise egg, dette vet man nå ikke stemmer. Jeg tror at selv om kyllinger blir foret med bakterier så blir ikke vi nødvendigvis berørt av de. Noen som skjønner meg og støtter teorien min? :-D
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #34 Skrevet 2. desember 2014 Jeg velger å ri stormen jeg, føler meg overbevist om at det snart kommer ny informasjon om at disse bakteriene ikke kommer i oss selv om de er i kyllingene. På samme måte som at egg er kolesterolholdige, før trodde man at man da fikk høyt kolesterol ved å spise egg, dette vet man nå ikke stemmer. Jeg tror at selv om kyllinger blir foret med bakterier så blir ikke vi nødvendigvis berørt av de. Noen som skjønner meg og støtter teorien min? :-D Da er du ikke helt opplyst. Naracin er klassifisert som antibiotikum av Fda, men europeiske myndigheter mener det er et tilsetningsstoff. Naracin tar samme plass som kinoloner i kroppen, og fungerer derfor på samme måte. Det igjen fører til resistens mot det vi nå har som reserveantibiotika. Når kinoloner ikke lenger virker, vil vi dø av dey som i dag er bagatellmessige bakterieinfeksjoner. Anonymous poster hash: 0de86...4c1
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #35 Skrevet 2. desember 2014 Jeg er veldig glad i kylling dessverre, så jeg slutter nok ikke med det. Men jeg tenker meg om hva slags kylling jeg kjøper og jeg er svært opptatt av hygienen på kjøkkenet. Jeg har egne kniver og fjøler, og jeg bruker hansker når jeg tar i kjøttet. Anonymous poster hash: e326b...16b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #36 Skrevet 2. desember 2014 Jeg velger å ri stormen jeg, føler meg overbevist om at det snart kommer ny informasjon om at disse bakteriene ikke kommer i oss selv om de er i kyllingene. På samme måte som at egg er kolesterolholdige, før trodde man at man da fikk høyt kolesterol ved å spise egg, dette vet man nå ikke stemmer. Jeg tror at selv om kyllinger blir foret med bakterier så blir ikke vi nødvendigvis berørt av de. Noen som skjønner meg og støtter teorien min? :-D Da er du ikke helt opplyst. Naracin er klassifisert som antibiotikum av Fda, men europeiske myndigheter mener det er et tilsetningsstoff. Naracin tar samme plass som kinoloner i kroppen, og fungerer derfor på samme måte. Det igjen fører til resistens mot det vi nå har som reserveantibiotika. Når kinoloner ikke lenger virker, vil vi dø av dey som i dag er bagatellmessige bakterieinfeksjoner. Anonymous poster hash: 0de86...4c1 Det er en smule overdrevet. Kinoloner er i dag reserveantibiotika fordi de i seg selv er meget resistensdrivende. Så media gjør feil i å fremstille kinoloner som siste skanse av antibiotika. Når det er sagt så er selvsagt resistente bakterier svært alvorlig og det er faktisk kun kort tid til vi er tilbake der vi var før antibiotikaens tid, og da døde folk av helt banale infeksjoner. Anonymous poster hash: 7e31d...d19
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #37 Skrevet 2. desember 2014 http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/er_det_farlig_aa_spise_kylling Anonymous poster hash: bf8f6...537
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #38 Skrevet 2. desember 2014 Kjenner at jeg blir kvalm av overforet, antibiotikaproppet og billig kylling. Har gått over til ferdig oppskjært, eller "rett i ovnen"-pakker for å unngå å håndtere kjøttet så mye, og bruker bevisste produsenter (som feks Stange). Merker likevel at lysten på kylling reduseres i takt med hvert nyhetsoppslag om funn av antibiotikaresistente bakterier på kyllingene. Blir skremt av at myndighetene tillater dette, samtidig som at de ønsker enda større produksjonsenheter. Spiser dere like mye kylling som før? Hva erstatter dere evt kjøttet med? Vi har ikke pleid å spise så mye kjøtt fra før, men nå har vi kuttet ut kjøtt som ikke er fra økologiske gårder/dyrevennlige gårder. http://dyrevennlig.org/mat/hvitt-og-roedt-kjoett/ Vi spiser mer egg og bønner, og så kjøper vi gode kjøttprodukter på Rema. De har litt bedre utvalg av det der Og så spiser vi økologisk rømme, økologiske egg, økologisk melk osv... Bare synd den økologiske melka ikke har nisser på pakka Men bortsett fra det går det bra Anonymous poster hash: 78888...642
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #39 Skrevet 2. desember 2014 Kjenner at jeg blir kvalm av overforet, antibiotikaproppet og billig kylling. Har gått over til ferdig oppskjært, eller "rett i ovnen"-pakker for å unngå å håndtere kjøttet så mye, og bruker bevisste produsenter (som feks Stange). Merker likevel at lysten på kylling reduseres i takt med hvert nyhetsoppslag om funn av antibiotikaresistente bakterier på kyllingene. Blir skremt av at myndighetene tillater dette, samtidig som at de ønsker enda større produksjonsenheter. Spiser dere like mye kylling som før? Hva erstatter dere evt kjøttet med? Vi har ikke pleid å spise så mye kjøtt fra før, men nå har vi kuttet ut kjøtt som ikke er fra økologiske gårder/dyrevennlige gårder. http://dyrevennlig.org/mat/hvitt-og-roedt-kjoett/ Vi spiser mer egg og bønner, og så kjøper vi gode kjøttprodukter på Rema. De har litt bedre utvalg av det der Og så spiser vi økologisk rømme, økologiske egg, økologisk melk osv... Bare synd den økologiske melka ikke har nisser på pakka Men bortsett fra det går det bra Anonymous poster hash: 78888...642 Nå er det det resistente bakterier også i kylling som kommer fra økologiske produsenter. Anonymous poster hash: 7e31d...d19
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #40 Skrevet 2. desember 2014 Kjenner at jeg blir kvalm av overforet, antibiotikaproppet og billig kylling. Har gått over til ferdig oppskjært, eller "rett i ovnen"-pakker for å unngå å håndtere kjøttet så mye, og bruker bevisste produsenter (som feks Stange). Merker likevel at lysten på kylling reduseres i takt med hvert nyhetsoppslag om funn av antibiotikaresistente bakterier på kyllingene. Blir skremt av at myndighetene tillater dette, samtidig som at de ønsker enda større produksjonsenheter. Spiser dere like mye kylling som før? Hva erstatter dere evt kjøttet med? Vi har ikke pleid å spise så mye kjøtt fra før, men nå har vi kuttet ut kjøtt som ikke er fra økologiske gårder/dyrevennlige gårder. http://dyrevennlig.org/mat/hvitt-og-roedt-kjoett/ Vi spiser mer egg og bønner, og så kjøper vi gode kjøttprodukter på Rema. De har litt bedre utvalg av det der Og så spiser vi økologisk rømme, økologiske egg, økologisk melk osv... Bare synd den økologiske melka ikke har nisser på pakka Men bortsett fra det går det bra Anonymous poster hash: 78888...642 Nå er det det resistente bakterier også i kylling som kommer fra økologiske produsenter. Anonymous poster hash: 7e31d...d19 Ja, men det er ikke derfor jeg har kuttet ut ikke-økologisk. Det ga meg en oppvekker at dyrene faktisk lever under så fæle forhold at de må få medisiner konstant for å overleve. De lever i bur på størrelse med A4-ark, og stables i høyden, så de som er nederst får avføringen til de over i hodet. Verpehønene lever i halvannet år før de er utslitt og så avlives de og kastes. Vilkårene for kuer og griser er ikke stort bedre. Jeg visste jo fra før at det var sånn, men jeg har ikke reflektert så mye over det før. Men nå har jeg det. Og nå har jeg bestemt at jeg vil ikke være med på det lengre. Dyrene fortjener bedre. Anonymous poster hash: 78888...642
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #41 Skrevet 2. desember 2014 Må si jeg mister mer og mer lysten på kylling etter at dette med antibiotikaresistens kom fram i media. Når jeg spiser det nå har jeg på meg engangshansker når jeg skjærer det opp, er livredd for å ta på kjøkkenkrana/ skapdører osv og behandler maten som farlig avfall. Er ikke veldig fristende å legge det på fatet etter den behandlingen jeg har måtte gjøre på forhånd. Spiser heller ikke oppdrettslaks lengre,spesielt ikke i svangerskapet. Anonymous poster hash: 15883...ce2
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #42 Skrevet 2. desember 2014 Kjenner at jeg blir kvalm av overforet, antibiotikaproppet og billig kylling. Har gått over til ferdig oppskjært, eller "rett i ovnen"-pakker for å unngå å håndtere kjøttet så mye, og bruker bevisste produsenter (som feks Stange). Merker likevel at lysten på kylling reduseres i takt med hvert nyhetsoppslag om funn av antibiotikaresistente bakterier på kyllingene. Blir skremt av at myndighetene tillater dette, samtidig som at de ønsker enda større produksjonsenheter. Spiser dere like mye kylling som før? Hva erstatter dere evt kjøttet med? Vi har ikke pleid å spise så mye kjøtt fra før, men nå har vi kuttet ut kjøtt som ikke er fra økologiske gårder/dyrevennlige gårder. http://dyrevennlig.org/mat/hvitt-og-roedt-kjoett/ Vi spiser mer egg og bønner, og så kjøper vi gode kjøttprodukter på Rema. De har litt bedre utvalg av det der Og så spiser vi økologisk rømme, økologiske egg, økologisk melk osv... Bare synd den økologiske melka ikke har nisser på pakka Men bortsett fra det går det bra Anonymous poster hash: 78888...642 Nå er det det resistente bakterier også i kylling som kommer fra økologiske produsenter. Anonymous poster hash: 7e31d...d19 Ja, men det er ikke derfor jeg har kuttet ut ikke-økologisk. Det ga meg en oppvekker at dyrene faktisk lever under så fæle forhold at de må få medisiner konstant for å overleve. De lever i bur på størrelse med A4-ark, og stables i høyden, så de som er nederst får avføringen til de over i hodet. Verpehønene lever i halvannet år før de er utslitt og så avlives de og kastes. Vilkårene for kuer og griser er ikke stort bedre. Jeg visste jo fra før at det var sånn, men jeg har ikke reflektert så mye over det før. Men nå har jeg det. Og nå har jeg bestemt at jeg vil ikke være med på det lengre. Dyrene fortjener bedre. Anonymous poster hash: 78888...642 Beskrivelsen din stemmer ikke overens med norsk landbruk. En økologisk ku har f.eks akkurat de samme vilkårene som en ikke økologisk ku om en ser bort fra foret de får. Anonymous poster hash: 7e31d...d19
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #43 Skrevet 2. desember 2014 Nei, kylling kuttet vi ut da vi innså hvor gjennomført jævlig de har det. Skal vi ha kylling så kjøper vi fra Holte gård. Anonymous poster hash: 01bb4...190
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2014 #44 Skrevet 2. desember 2014 Les denne!!! http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/er_det_farlig_aa_spise_kylling Anonymous poster hash: f300a...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå