Gå til innhold

"Vennene" til sønnen min stiller ham opp i stry...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min førsteklassing er nok ikke helt moden for å bli skolegutt, han er leken og veldig følsom, kan fort gråte hvis ting går ham imot eller noe trist skjer. Gråter til triste filmer og alt.

Men på skolen må.han jo, han har svært gode faglige evner og takler alt av fag veldig godt, lekser er en lek. Og med skolen kommer jo klassevenner og større elever inn i lekeflokken.

Han har slitt med å forstå voldsom lek hele livet sitt, han leker best med rolige jenter egentlig, typisk gutteleker blir det bare misforståelser rundt. Men nå er det blitt sånn at han "må" leke med guttene, for jentene og guttene leker ikke sammen på skolen tydeligvis, han får ikke lov til å leke hus med jentene, for de vil leke rolig og har ikke trua på at en gutt kan bli med uten at det blir kaos. Så min lille gutt må leke "slosselek" med gutta, og skjønner ingenting. De andre ser at han sliter,noe de utnytter totalt. De får ham til å gjøre masse dumme ting, og sier de ikke vil være vennen hans hvis han ikke gjør det....

Jeg prøver å snakke om dette med sønnen min, men han tviholder på at disse barna er vennene hans, og at sånn er det bare med gutter som leker. Jeg har snakket med skolen og de har gjort mye, men når sønnen min lar dette skje, og de andre guttene ikke stopper, så er det vanskelig å endre...

På fritiden sørger jeg for at han får leke med venner av familien, og han har skikkelige venner i deres barn, datteren til en venn av meg har tilogmed fått æren av å være kjærsten hans, og de leker så fint sammen. Men siden de bor et stykke unna blir det ikke så ofte de sees, og det er på skolen han blir utsatt for disse tingene. Det har vært noen hendelser hvor naboene har fortsatt trenden i helger osv, men da har jeg stoppet det og snakket med barna og det har roet seg noe.

Hva skal jeg gjøre for min lille gutt? Han vil ikke tro vondt om.noen, og vil være venn med alle... Jeg får så vondt av ham :(

Anonymous poster hash: 6e3cf...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Anonymous poster hash: 83b4a...58b

Skrevet

Hva slags dumme ting er det han gjør da?

Jeg tenker at det eneste du kan gjøre er å lære gutten at han kan si nei til ting han ikke vil gjøre.

Jeg har også en følsom og sjenert gutt som ikke takler voldsom lek godt. Han trekker til yngre barn eller jentene og det har ikke vært noe problem.

Anonymous poster hash: bc095...cd8

Skrevet

Man lurer folk opp i stry...

Håper det kommer noen gode råd her, for jeg ser for meg at det blir på samme måten når min gutt blir større.

Skrevet

Er du hun villa paprika dama?

Typisk henne å si "stille opp i stry" :P

Anonymous poster hash: a39c0...5c4

Skrevet

Er du hun villa paprika dama?

Typisk henne å si "stille opp i stry" :P

Anonymous poster hash: a39c0...5c4

Veldig ufint og ufølsomt å henge seg opp i dette når noen stiller et alvorlig spørsmål. Og om det så hadde vært VP-damen, s har vel også hun lov til å be om råd når det gjelder barna sine?

Anonymous poster hash: 1be01...50c

Skrevet

På måten du beskriver han så virker det også som du duller mye med han og kanskje ikke helt vil at han skal vokse opp. Mulig han trenger å tøffest opp litt slik at han tør å si nei når de ber han om å gjøre noe. Jeg vet han er ung ennå, men har du vurdert noe idrett til han, da vil han jo få samspill med andre under kontrolerte former og det kan gi han økt selvtilit å se at han mestrer det.

Anonymous poster hash: 83629...b0d
Skrevet

Jeg har en gutt i 1.klasse som også er glad i å leke med jentene. Men samtig leker han godt med gutta. Han liker å spille fotball og leke i skogen med gutta, men kan fint leke med jentene også.

Jeg tenker at det burde vært lekegrupper på tvers av kjønnene pluss at SFO kanskje kan passe på at gutten din kan spille spill sammen med jentene i SFO tiden. På den måten vil jentene se at gutten din fungerer bra i lek med dem.

Kanskje du også kunne bedt hjem et par jenter en dag?

Det er litt vanskelig å komme med råd da jeg ikke har opplevd, med noen av mine 3 skolebarn, at de ikke "får" leke med motsattt kjønn. Hos oss kan gutten i 3.kl hoppe strikk med jentene, 1.klassegutten kan gå på oppdagelsesferd med jentene osv. Syns skolen burde jobbe mer aktivt for å legge til rette for å få jenter og gutter i lek.

Anonymous poster hash: c6f56...30e

Skrevet

Hahahahh, skjønte virkelig ikke hva hun mente med den overskriften... Vittig!

Anonymous poster hash: e1862...b8f

Skrevet

Nei, jeg er ikke villa paprika damen. Innlegget ble skrevet i litt hast.

En har fått ham til å krype under gjerdet rundt skolen og ut på gangfeltet, en annen sa han skulle tisse på seg, en tredje har bedt ham tegne på veggen... Det er også slik at hvis de leker en lek, så må min sønn ha den "kjedelige" rollen og får aldri være med å bestemme...

Jeg duller ikke med ham, jeg sier han skal si ifra ikke la de andre styre ham, og jeg nekter han ikke å leke med disse guttene. Han må jo lære, men han blir veldig sår når han får kjeft pga ting han gjør som de andre "tvinger" ham til.

Lekegrupper har jeg foreslått, og de jobber jo en del rundt dette på skolen, men nå er vi i desember straks, og han er fortsatt hakkekyllingen....

HI

Skrevet

Beklager, men fryktelig lite tæl i sønnen din. Ikke rart de bruker ham.. Jeg husker da jeg var lita, så var det fryktelig moro med de vi kunne lure til å gjøre hva som helst 😂

Skrevet

Beklager, men fryktelig lite tæl i sønnen din. Ikke rart de bruker ham.. Jeg husker da jeg var lita, så var det fryktelig moro med de vi kunne lure til å gjøre hva som helst 😂

Er det rart det er mobbing når det finnes folk som deg?!? Fy så Skammelig tankegang! Så Det at sønnen min er for snill og vil tro det beste om folk, og at han sliter med disse sosiale lekekodene gjør det greit for de andre barna å plage ham?!

Blir regelrett kvalm av å lese svaret ditt, du er en fryktelig person hvis du velger å videreføre din tankegang til barna dine!!

HI

Skrevet

Jeg synes jentene burde bli fortalt at de skal si ja når noen spør om å få være med i leken. Det jobber de mye med i klassen til sønnen min. Det er ikke greit at jentene får ha sine fordommer i fred når deg gjelder hva slags leker de tror gutter liker/kan. Jeg synes ikke det høres ut som det gjøres så mye aktivt for å lage et godt og sammensveiset klassemiljø, det er veldig synd. Det er ingen fordel for noen at det blir så sterke skiller mellom hva som er "mulig" å leke.

Jeg synes det høres ut som på grensen til mobbing, slik han blir behandlet. Han er jo tydeligvis veldig snill, og har et sterkt ønske om å få være med på leken. Jeg synes heller ikke det høres ut som noe sunt guttefellesskap som får utvikle seg når det hele tiden må skje på bekostning på at noen skal drite seg ut og gjøre dumme ting. 

På skolen hos oss jobber de som sagt mye med inkludering i lek, å leke med noen man ikke pleier å leke med, organisering av vennegrupper, rotering av arbeidsgrupper i klasserommet. Synes det virker som alle blir godt kjent, og gode venner. Har ikke sett tendenser til den type lek som du beskriver hos guttene, selv om det kan være røft og herjete har jeg inntrykk av at de er vennlige og greie med hverandre. Og gutter og jenter leker sammen.

Skrevet

Nei, han MÅ kake leke med guttene. Han kan FINT leke med jentene. OG det er garantert andre gutter på skolen som ikke lokker typiske sloss-leker!!

Hverken han eller du skal finne dere i han han blir truet til å gjøre dumme ting, at han må ha den kjedeligste rollen i alle lekene for å få lov til å være med på leken, eller at han blir hakkekyllingen.

- han må lære seg til å si nei til å gjøre ting han vet han ikke skal gjøre - uansett

- skolen må jobbe med det psykososiale miljøet. De må jobbe med å etablere vennskap. Det må etablere en praksis med at det er greit at gutter og jenter leker sammen osv.

- dere må jobbe med å etablere vennskap for gutten i klassemiljøet utenfor skolen. Det er fint at dere sørger for at han leker ven barn av deres venner på fritiden, men det hjelper han lite i skolehverdagen. Dere må sørge for å invitere barn med dere hjem NÅ slik at vennskap oppstår i mindre grupper. Starte på toppen av klasselista og inviter gjerne med dere en og en hjem til dere - både gutter og jenter. Se hvordan deres barn iteragerer med det andre barnet, hjelp de å komme inn i leken med hverandre, hjelp de til å finne felles referanser.

- la gutten deres få være med på fritidsaktiviteter hvor han kan møte andre fra klassen eller skolen. Det gir de noe å snakke om/felles referanser på skolen.

- ta opp temaet på klassemøtene

Osv osv osv

Anonymous poster hash: 14456...e59

Skrevet

Huff stakkars gutt😞😞

Du må bare prøv og lær han og stille opp for seg selv.

Som i helgene når du hører at de begynner ikke hopp inn og "redd" han,men heler veilede han til hva som er rett valgene.

Skrevet

For et fælt svar! Blir helt oppgitt av enkelte her inne.

Min sønn er litt lik, men heldigvis er det ingen som utnytter det at han er rolig og mindre brautete. Det er mange flere som han i klassen, og vi har veileder ham til å søke seg bort fra de som prøver å få ham til å gjøre dumme ting, og heller oppsøke likesinnede. De er nå i andre klasse blitt en god gjeng på

5-6 stykker som leker i lag, og trivselen hans har blitt bedre siden første klasse. Vi har vært aktive på å kun invitere hjem de vi vet han passer i lag med - av og til

Spiller de fotball, andre ganger sitter de og perler og lager armbånd eller leker med pokemonkort. Vi kan ikke tvinge barna til å være tøffere enn det de er!

Anonymous poster hash: 3bcff...231

Skrevet

Min sønn er litt lik, men heldigvis er det ingen som utnytter det at han er rolig og mindre brautete. Det er mange flere som han i klassen, og vi har veileder ham til å søke seg bort fra de som prøver å få ham til å gjøre dumme ting, og heller oppsøke likesinnede. De er nå i andre klasse blitt en god gjeng på

5-6 stykker som leker i lag, og trivselen hans har blitt bedre siden første klasse. Vi har vært aktive på å kun invitere hjem de vi vet han passer i lag med - av og til

Spiller de fotball, andre ganger sitter de og perler og lager armbånd eller leker med pokemonkort. Vi kan ikke tvinge barna til å være tøffere enn det de er!

Vi tok også kontakt med skolen etter noen episoder i første klasse, og de har hjulpet han til å velge riktige venner i friminuttene. Fikk mail hver uke med informasjon om hvordan skolehverdagen hans hadde vært.

Skrevet

Synes alt blir overdramatisert i disse dager! Uskyldig moro, det var jo det dét var. Fine barndomsminner.. Og nei, jeg tror ikke hun ville lurte til litt av hvert, følte at hun ble "mobbet"!

Skrevet

Min sønn er litt som din HI.

Har vært veldig beskyttet hittil ved at de har hatt et fantastisk miljø i guttegjengen i barnehagen. Han har ikke gått i lokalbarnehagen ( av div praktiske grunner) Han lar seg også lure opp i stry ved å gjøre teite ting de større ungene ber han om. Han vil så gjerne være venn med alle, og blir lei seg når han skjønner at de har lurt han. Nå jeg spør om han ikke heller vil leke med noen andre så svarer han " jammen de er jo vennene mine" og så gråter han en skvett. Han er desembergutt og litt umoden enda og har ikke helt lært seg de sosiale triksene på skolen. Mammahjertet prøver å hjelpe så diskret som hun kan, men det er ikke lett dette.

Anonymous poster hash: ffb99...289

Skrevet

Jeg jobber på sfo og har aldri vært borti at noen barn ikke vil leke med det motsatte kjønn i denne alderen, så jeg anbefaler at du snakker med lærer og de på sfo om han går der.

Både om det at han blir dratt med i lek han ikke ønsker å være med i og dette med at han opplever at det er et veldig skille på kjønn og at han ikke får lov å leke med jenter.

Det bør jo tas tak i samme hva.

Samtidig skal du ikke ta alt gutten sier for god fisk, det kan hende han har oppdaget at mamma tror på meg om jeg sier de andre tvang meg og bruker dette som en unnskyldning ovenfor deg til tider. 

Som sagt snakk med de voksene å få de til å følge med, slik at du kan få tilbakemeldinger også fra andre en din sønn på disse tingene, samt at de kan ta tak i ting om det trenges.

Anonymous poster hash: 7f846...0bb
Skrevet

Synes alt blir overdramatisert i disse dager! Uskyldig moro, det var jo det dét var. Fine barndomsminner.. Og nei, jeg tror ikke hun ville lurte til litt av hvert, følte at hun ble "mobbet"!

Hvordan vet du det ?

Anonymous poster hash: 85839...27b

Skrevet

Jeg har hatt et barn litt likt ditt.

Hos oss rettet det seg i løpet av 2.klasse, han var litt sosialt umoden, og måtte lære noen sosiale koder "the hard way"

Jeg var flink til¨å engasjere meg i klasse og vennemiljø, inviterte ofte andre barn hjemme til oss. Stilte opp på alle treninger osv.Tror det er vanskeligere å bruke noen i samme grad hvor foreldrene er synlige og har innpass hos barna.

Anonymous poster hash: 1fe82...b9d
Skrevet

Fine barndomsminner for deg kanskje - ikke nødvendigvis for den stakkars "venninnen" din.

Anonymous poster hash: 1e566...1f5

Skrevet

Det er sånne som deg som har barn som mobber. Skam deg!

Skrevet

Hvordan vet du det ?

Anonymous poster hash: 85839...27b

Det lurer jeg også på.. Du høres ikke videre sympatisk eller empatisk ut, anonym ..b8f.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...